Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4706492
osób.
Oni są z nami:
Stosujemy bieganie (cz.I). Autor: Henryk Kuński

Na zdjęciu Rick Wayne, z "Mr America", 1971

Każdy trening jest związany z przekazywaniem organizmowi skutecznych bodźców biologicznych i oczekiwaniem na korzystną reakcję, czyli na poprawę mechanizmów przygotowawczych do wysiłku fizycznego i psychicznego.

Ze zdrowego punktu widzenia najbardziej pożądaną, jako bodziec treningowy, forma ruchu są wysiłki wytrzymałościowe, tj. takie, które trwają ciągle – co najmniej 5-15 minut, optymalnie dla treningu zdrowotnego 30-40 minut. Mogą to być marsze, biegi terenowe, pływanie, jazda na rowerze, biegi na nartach, wioślarstwo, kajakarstwo itp. Wybór zdawałoby się duży, a jednak jesteśmy „skazani na bieganie”. Dlaczego?, a to, dlatego, że bieg jest naturalną formą ruchu, niewymagającą uczenia się, specjalnych technik. Miejscem do biegania są ogólnodostępne drogi leśne lub polne. (w mieście parki, bieżnie na obiektach sportowych lub miejskie trawniki- przyp. red.). Możemy ćwiczyć bieganie o każdej porze roku, niezależnie od pogody, a jedynym liczącym się „sprzętem” są dobre buty. Dla ludzi pracujących zawodowo trening biegowy jest najkorzystniejszy z punktu widzenia oszczędzania czasu i wyboru dowolnej chwili.


Inne rodzaje ćwiczeń wytrzymałościowych nie zawsze można systematycznie stosować. Pływanie wymaga pływalni o możliwie małej liczbie pływających- kąpiel to nie trening – żeby dobrze pływać trzeba się uczyć przez 2-3 lata. Nie bez znaczenia dla zdrowia jest zanieczyszczenie wody i jej chlorowanie. Jazda na rowerze sprzętu i dróg. Proponowanie treningu zdrowotnego na szocie, wśród pędzących samochodów, wydalających spaliny, nie jest wskazane. Bieg na NARTACH JEST WSPANIAŁYM, WSZECHSTRONNYM RODZAJEM ĆWICZEŃ, ALE TYLKO W PORZE ZIMOWEJ, GDY JEST SNIEG. Wioślarstwo i kajakarstwo wymaga specjalnego sprzętu i można je uprawiać na dużych akwenach.

Dla większości ludzi podstawową formą treningu zdrowotnego powinien być bieg, który w zależności od pory roku może być uzupełnieniem innych rodzajów ćwiczeń, np. treningu siłowego –przyp. red.). Jako społeczeństwo jesteśmy „skazani na bieganie” i to nie tylko w naszym kraju. Moda na bieganie – jogging właśnie z powodów wyżej wymienionych, objęła różne kraje świata. A zatem dalej – głównie o bieganiu.
Autor: Henryk Kuński

JWIP.PL,
3 czerwca 2009 r. Pozostałe cztery części tego artykułu zobacz w dziale "TRENING".
Rej. 35/trening - 3/27.03.2010.
Ostatnia aktualizacja 08.04. 2010 godz. 11 : 47


Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Spotkanie z ambas...
Zmarł Antoni Kołe...
Pozdrowienia z wa...
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Flesz
Silni i sprawni, 1962 r.
Silni i sprawni, 1962 r.
ONI BYLI PIERWSI (1957-1965)
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE