Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4200481
osób.
Oni są z nami:
Stosujemy bieganie (cz.I). Autor: Henryk Kuński

Na zdjęciu Rick Wayne, z "Mr America", 1971

Każdy trening jest związany z przekazywaniem organizmowi skutecznych bodźców biologicznych i oczekiwaniem na korzystną reakcję, czyli na poprawę mechanizmów przygotowawczych do wysiłku fizycznego i psychicznego.

Ze zdrowego punktu widzenia najbardziej pożądaną, jako bodziec treningowy, forma ruchu są wysiłki wytrzymałościowe, tj. takie, które trwają ciągle – co najmniej 5-15 minut, optymalnie dla treningu zdrowotnego 30-40 minut. Mogą to być marsze, biegi terenowe, pływanie, jazda na rowerze, biegi na nartach, wioślarstwo, kajakarstwo itp. Wybór zdawałoby się duży, a jednak jesteśmy „skazani na bieganie”. Dlaczego?, a to, dlatego, że bieg jest naturalną formą ruchu, niewymagającą uczenia się, specjalnych technik. Miejscem do biegania są ogólnodostępne drogi leśne lub polne. (w mieście parki, bieżnie na obiektach sportowych lub miejskie trawniki- przyp. red.). Możemy ćwiczyć bieganie o każdej porze roku, niezależnie od pogody, a jedynym liczącym się „sprzętem” są dobre buty. Dla ludzi pracujących zawodowo trening biegowy jest najkorzystniejszy z punktu widzenia oszczędzania czasu i wyboru dowolnej chwili.


Inne rodzaje ćwiczeń wytrzymałościowych nie zawsze można systematycznie stosować. Pływanie wymaga pływalni o możliwie małej liczbie pływających- kąpiel to nie trening – żeby dobrze pływać trzeba się uczyć przez 2-3 lata. Nie bez znaczenia dla zdrowia jest zanieczyszczenie wody i jej chlorowanie. Jazda na rowerze sprzętu i dróg. Proponowanie treningu zdrowotnego na szocie, wśród pędzących samochodów, wydalających spaliny, nie jest wskazane. Bieg na NARTACH JEST WSPANIAŁYM, WSZECHSTRONNYM RODZAJEM ĆWICZEŃ, ALE TYLKO W PORZE ZIMOWEJ, GDY JEST SNIEG. Wioślarstwo i kajakarstwo wymaga specjalnego sprzętu i można je uprawiać na dużych akwenach.

Dla większości ludzi podstawową formą treningu zdrowotnego powinien być bieg, który w zależności od pory roku może być uzupełnieniem innych rodzajów ćwiczeń, np. treningu siłowego –przyp. red.). Jako społeczeństwo jesteśmy „skazani na bieganie” i to nie tylko w naszym kraju. Moda na bieganie – jogging właśnie z powodów wyżej wymienionych, objęła różne kraje świata. A zatem dalej – głównie o bieganiu.
Autor: Henryk Kuński

JWIP.PL,
3 czerwca 2009 r. Pozostałe cztery części tego artykułu zobacz w dziale "TRENING".
Rej. 35/trening - 3/27.03.2010.
Ostatnia aktualizacja 08.04. 2010 godz. 11 : 47


Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Kołecki...
Z Antonim Kołeck...
Flesz
Dobry przykład, 1988 r.
Dobry przykład, 1988 r.
KRZYSZTOF GÓRNICKI
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE