Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4299722
osób.
Oni są z nami:
Kulturystyka a sprawość fizyczna. Autor: Henryk Jasiak

Na zdjęciu osoby ćwiczące naturalną kulturystykę. Z arch S.Z., 1966.

Ćwiczący kulturystykę, w pogoni za masą mieśniową i siłą, często zapominają o innych elementach, które kształtują ogólną sprawność a tym samym o wykorzystaniu potencjalnych możliwości. Dotyczy to zarówno kulturystyki, jak i wszystkich pozostałych dyscyplin sportu. Potężne bicepsy, szerokie bary, wysoko sklepiona klatka piersiowa nie czynią jeszcze człowieka w pełni sprawnym fizycznie. Oczywiście w każdej dyscyplinie sportu w zależności od jej specyfiki, ta sprawność będzie się kształtowała nieco inaczej. Ale faktem jest, że bez sprawności fizycznej nie może być wyników w żadnym sporcie.

Co to jest sprawność fizyczna? Fizjologowie tradycyjnie już rozróżniają różne składniki sprawności na podstawie fizjologicznych mechanizmów, które nimi kierują. W sumie jest 10 takich składników, które można wyraźnie zróżnicować.

Zdrowie, odporność na choroby. Jeśli wszystkie organy człowieka funkcjonują optymalnie, tym samym przyczyniają się do poziomu sprawności fizycznej. Słabe zdrowie nie daje możliwości rozwoju sprawności fizycznej.

Siła czyli zdolność pokonywania zewnętrznych oporów. Jej źródłem jest skurcz mięśni, a także rodzaj mięśni, układ włókien mięśniowych.

Moc, którą mierzy się szybkością poruszania się człowieka z oporem. Inaczej jest to tzw. siła szybka, dynamiczna. O poziomie mocy decydują połączenia nerwowo-mięśniowe i dziedziczne warunki genetyczne.

Zwinność - serie dynamicznych ruchów w różnych kierunkach. Na zwinność składają się takie elementy, jak sprawnosć ogólna, siła, równowaga dynamiczna i koordynacja ruchowa.

Równowaga jest to zdolność do kontrolowania środka ciężkości ciała w spoczynku lub w ruchu. Kontrola ta następuje przez mechanizmy równowagi ucha wewnętrznego oraz preceptory przesyłające sygnały do centralnego systemu nerwowego który interpretuje te dane i uaktywnia odpowiednie mięśnie. Podstawą równowagi stanowią: siła, moc, zręczność i koordynacja ruchowa.

Gibkość - zdolność do rozciągania więzadeł o duzej amplitudzie ruchu. Przesadna gibkość nie wpływa korzystnie na sprawność fizyczną. Czynnikami, które ograniczają gibkość są m.in. kontuzje, brak aktywności ruchowej, wrodzone defekty budowy ciała, zbyt duża masa mięśniowa i tłuszczowa.

Wydolność sercowo-naczyniowa zależy od wydajnego serca, które jest zdolne do przetaczania dużych ilości energii przez naczynia krwionośne do mięśni. Zależy to od zdolności wyrzutowej serca, wysokości tętna, wydajności naczyń krwionośnych. Wielu fizjologów określa to jako zdolność do przenoszenia przez serce i naczynia dużej ilości krwi.

Wytrzymałość mięśniowa lokalna. W jakim stopniu jesteście w stanie wykorzystać tlen dostarczony do mięśni przez układ sercowo-naczyniowy, w takim stanie jesteście zdolni do maksymalnego wysiłku treningowego. Wykorzystanie tej cechy sprawności fizycznej umożliwia intensywny trening, m.in. w kulturystyce.

Wytrzymałość siłowa występuje wtedy, jeśli ktoś jest zdolny do wykonania maksymalnego wysiłku w krótkim czasie lub powtarzania wiele razy danych ruchów bez zmęczenia. Dodatkowym walorem wytrzymałości siłowej jest zdolność do szybkiej odnowy organizmu, regeneracji sił.

Koordynacja ruchowa. Jest to umiejętność wybierania takiego składnika sprawności fizycznej, dzięki któremu ruch jest maksymalnie wydajny i skuteczny. Zręczne i ekonomiczne wykonywanie ruchów zależy właśnie od koordynacji. Jeśli sprawność fizyczna będzie uboga w niektóre składniki to i ruchy nie będą skoordynowane, ekonomiczne.

Każda dyscyplina sportu ma swoje specyficzne wymogi w zakresie sprawności fizycznej. W sporcie wyczynowym praktycznie żaden kulturysta, ciężarowiec, długodystansowiec itd. nie jest w stanie osiągnąć idealnej sprawności fizycznej i tego nie potrzebuje czynić. Jednak wysoki poziom pewnych składników sprawności fizycznej, a to zależy od rodzaju uprawianej dyscypliny, jest konieczny.

Pytanie w jaki sposób kształtować te najbardziej potrzebne składniki sprawności fizycznej?
Zdrowie to przede wszystkim unikanie dużych ilości nasyconego tłuszczu, tytoniu, alkoholu, niepotrzebnych leków itp.
Siła - najlepszą metodą jest trening z obciążeniem na podstawowe grupy mięśniowe, ale dostosowany do poziomu zaawansowania i możliwości.
Moc - najbardziej skuteczne są dynamiczne ruchy z niewielkim obciążeniem, a także skoki, rzuty, sprinty.
Zwinność i zręczność najlepiej kształtować przez specjalne ćwiczenia gimnastyczne i skocznościowe oraz gry sportowe.
Równowaga to ćwiczenia akrobatyczne, stanie na rękach przewroty i przerzuty itp.
Gibkość to ćwiczenia rozciągające (stretching).
Wytrzymałość sercowo-naczyniowa - narciarstwo, rower, pływanie, biegi i marsze.
Lokalna wytrzymałość mięśniowa - sprinty, wioślarstwo, kajaki, rower pod górkę, trening z małymi obciążeniami i dużą liczbą powtórzeń w seriach.
Wytrzymałość siłowa - trening z dużymi obciążeniami przy małej liczbie powtórzeń, hokej, koszykówka.
Koordynacja ruchowa - możliwa do osiągnięcia przy ukształtowanych innych składnikach i systematycznym powtarzaniu różnych form ruchu.
Autor: Henryk Jasiak("Wiadomości Sportowe", 1989r.).

Rej. 80/trening - 7/7.06.2010
Ostatnia aktualizacja 01.07.2010 godz. 21:45
Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Zmarł Antoni Kołe...
Pozdrowienia z wa...
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
W Studio Fitness "U Kryńskiego", 2009 r.
W Studio Fitness "U Kryńskiego", 2009 r.
SPOTKANIA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE