Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4671045
os鏏.
Oni s z nami:
Wszechstronno嗆 treningu. Autor: Stanis豉w Zakrzewski

(Ok豉dka "Strength and Health" z maja 1956 r. Ze zbioru S.Z.)

Wszechstronno嗆. Naczelna i aktualna dewiza ka盥ego 獞icz帷ego (a szczeg鏊nie naturalnego kulturysty- przyp. red.). Wychodzimy w teren!

Jednostronny trening kulturystyczny grozi utrat sprawno軼i na rzecz si. Nie wolno do tego dopu軼i i dlatego r闚nolegle z 獞iczeniami si這wymi musi i嗆 stale usprawnienie uk豉du ruchowego.
Usprawnienie to dotyczy:
- swobody i jak najwi瘯szej obszerno軼i ruch闚 w stawach;
- zachowania elastyczno軼i i sprawno軼i mi窷ni;
- dobrej koordynacji ruch闚.

Doskona陰 form usprawniania uk豉du ruchowego stanowi 獞iczenia terenowe.
Ruch, dyktowany warunkami napotykanymi w terenie, zachowuje sw鎩 naturalny charakter, a r騜norodno嗆 bod嬈闚 獞iczy koordynacje nerwow. W 獞iczeniach terenowych zdobywa si wyczucie, pozy, co dla kulturysty ma warto嗆 praktyczn.
Wyjd幟y wi璚 w teren i tam 獞iczymy elementy biegu, skoku i rzutu w jakiejkolwiek postaci. Zaprawiamy si w biegach kr鏒kich, w skokach dosi篹nych, wieloskokach, rzutach kamieniami. Ci篹kie kamienie pchajmy jak kul, l瞠jsze wyrzucamy obur帷z sprzed piersi, sponad g這wy, przerzucamy poza siebie, rzucamy jednor帷z jak dyskiem itd.
I zawsze – przy wszystkich rzutach pami皻ajmy o swobodnym oddychaniu, zwracaj帷 specjaln uwag na g喚boki wdech. Nigdy nie wstrzymujemy powietrza. „砰這wanie” w bezdechu jest szkodliwe dla organizmu.

Je郵i masz w pobli簑 pla輳, przebywaj na niej jak najcz窷ciej. Nie wyleguj si jednak bezczynnie w s這鎍u. Po wyj軼iu z wody wykonaj szereg 獞icze biegowych i skoczno軼iowych.

Je郵i nie umiesz p造wa, staraj si opanowa t umiej皻no嗆 jak najpr璠zej. Wszyscy kultury軼i musz by w pewnym stopniu lekkoatletami + p造wakami+ gimnastykami + atletami.
O tak wszechstronno嗆 walczymy, na takich sportowcach zale篡 nam bardzo.
By kulturyst to znaczy by wszechstronnym sportowcem! Cel ten osi庵ni璚ie m.in. przez zak豉danie na pla瘸ch „ogr鏚k闚 si造 i sprawno軼i”.

字odkiem szeroko stosowanym w treningu si這wym powinna by gimnastyka i akrobatyka. Od gimnastyki rozpocz瘭i sw karier si這w John Grimek i Jack Delinger. Dobrym gimnastykiem jest Ireneusz Pali雟ki, a tak瞠 niekt鏎zy nasi czo這wi kultury軼i.
Dla kulturysty przewroty, przerzuty, salta, szpagaty powinny stanowi sta造 repertuar 獞icze, tym bardziej 瞠 program organizowanych u nas konkurs闚 obejmuje wykonanie uk豉du gimnastycznego.

Troszczymy si o ruchomo嗆 w stawie barkowymSzczeg鏊n trosk o rozw鎩 mi窷ni obr璚zy barkowej, tak charakterystyczna u kulturyst闚, ostro zagra瘸 ograniczeniom ruchomo軼i stawu barkowego. Doskona造m 獞iczeniem przeciwdzia豉j帷ym temu ograniczeniu jest wyciskanie sztangi zza g這wy w bardzo szerokim uchwycie, stopniowo go zw篹aj帷. Inne 獞iczenie, to chwyt dr捫ka lub r璚znika w obie r璚e przed sob i przenoszenie go wyprostowanymi r瘯ami w ty poza g這w i z powrotem - oczywi軼ie bez zwalniania chwytu. Uchwyt pocz徠kowo bardzo szeroki, po pewnym czasie mo積a zw瞛i do 80 lub nawet 60 cm.
Kto ma tak sztywne stawy barkowe, 瞠 nawet przy szerokim uchwycie nie mo瞠 przenie嗆 ramion do ty逝, niech pr鏏uje z pocz徠ku wykona 獞iczenie r瘯ami lekko zgi皻ymi w 這kciach, A dopiero p騧niej wyprostowanymi. Jest to r闚nocze郾ie dobre 獞iczenie korektywne.
Dobrym 獞iczniem na zwi瘯szenie ruchomo軼i stawu barkowego s sekrety tu這wia w zwisie na dr捫ku. 鑿iczenie to mo瞠 urozmaica przechwytywaniem r彗, pe軟ymi obrotami wzd逝 osi pod逝積ej cia豉 itd.

Gibko嗆 grzbietu i stawu biodrowegoW pracy nad gibko軼i cia豉 wskazane jest du瘸 ostro積o嗆, nawet, je郵i do 獞icze nie u篡je si obci捫enia. 鑿iczenia te nale篡 wykonywa z powolnym, ale sta造m powi瘯szaniem obszerno軼i ruchu, a si osi庵nie pe軟e rozci庵ni璚ie mi窷ni. Ruchy nie mog by gwa速owne i szarpane, gdy o kontuzj w tych przypadkach 豉two.
Jeszcze wi瘯sz trzeba zachowa ostro積o嗆, kiedy si przyjdzie do 獞icze z obci捫eniem. Przy takich na przyk豉d, wspania造ch zreszt 獞iczeniach, jak opad ze sztang na karku lub „martwy ci庵” nie wolno u篡wa znacznych ci篹ar闚.

Kto jest tak sztywny, 瞠 ca陰 powierzchni d這ni albo nawet palcami nie mo瞠 w sk這nie dotkn望 pod這gi, ten powinien unosi sztang „martwym ci庵iem” stoj帷 na pod這dze. Gdy to ju czyni b璠zie z 豉two軼i, zacznie podwy窺za miejsce ustawienia st鏕: najpierw stanie na desce zaledwie kilkucentymetrowej, a p騧niej na podstawce na 10 cm wysokiej. Obok podwy窺zenia podstawy nale篡 stopniowo zwi瘯sza ci篹ar. Droga ta do嗆 szybko prowadzi do celu. Z osi庵ni璚iem gibko軼i nie wolno si spieszy. ζtwo bowiem o kontuzj i to kontuzj d逝gotrwa陰.
Istnieje wiele r騜norodnych 獞icze rozwijaj帷ych gibko嗆. Im wi璚ej z nich trafi do treningu si這wego, tym lepiej. Klasycznym 獞iczeniem na rozci庵anie mi瘰ni jest szpagat. Droga do szpagatu prowadzi przez wznosy i wymachy n鏬 przodem w gor i w bok oraz przez coraz d逝窺ze wykroki z pog喚bianiem.

Pr鏏ujmy si
Kulturysta pracuje nad swoja sylwetka d德iga, setki, je郵i nie tysi帷e ton najrozmaitszego ci篹aru. Nieraz – na najrozmaitszych sprawdzianach – pr鏏uje podnie嗆 d逝輳 si ci篹ary, ustanawia rekordy. S to rekordy „kulturystyczne” - przysiady, wyciskanie sztangi w le瞠niu podci庵anie si na dr捫ku, uginanie i wyprosty ramion w podporze i inne. Wskazane by這by przeprowadzi r闚nie od czasu do czasu sprawdzian w tr鎩boju atletycznym.

Szczeg鏊n warto嗆 jako sprawdzian si造 i sprawno軼i fizycznej ma sze軼iob鎩 ci篹arowy. Powinni軼ie w nim urz康za zawody wewn皻rzne – dla wykazania swojej wszechstronno軼i – jak najcz窷ciej.
Sze軼iob鎩 rozgrywa si w nast瘼uj帷ych konkurencjach:
1) podrzut, 2) rwanie, 3) pi璚ioskok z miejsca obun騜, 4) rzut kul 7,257 kg poza siebie obur帷z ( ponad g這w), 5) bieg na 60 m. 6) przep造ni璚ie 50 m stylem dowolnym na czas.

Pewien procent 獞icz帷ych widzi jeszcze sens kulturystyki w samym tylko rozwijaniu muskulatury, w popisywaniu si swym umi窷nieniem. Gdyby chcieli na zawsze pozosta przy tym, by這by 幢e. Ale na szcz窷cie jest to tylko faza przej軼iowa, po kt鏎ej przychodzi zrozumienie, 瞠 praca nad rozwojem mi窷ni jest zak豉daniem fundamentu zdrowia, a dla niekt鏎ych – fundamentu pod przysz造 rozw鎩 sportowy.

Autor:Stanis豉w Zakrzewski (1907 -1972)
Artyku z 1962 r. „SdW”.

Rej.84/trening - 8/12.06.2010
Ostatnia aktualizacja 02.07.2010 godz.09:18


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
 Kto lepszy? 2008 r.
Kto lepszy? 2008 r.
GO列IE
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE