Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4299631
os鏏.
Oni s z nami:
Wszechstronno嗆 treningu. Autor: Stanis豉w Zakrzewski

(Ok豉dka "Strength and Health" z maja 1956 r. Ze zbioru S.Z.)

Wszechstronno嗆. Naczelna i aktualna dewiza ka盥ego 獞icz帷ego (a szczeg鏊nie naturalnego kulturysty- przyp. red.). Wychodzimy w teren!

Jednostronny trening kulturystyczny grozi utrat sprawno軼i na rzecz si. Nie wolno do tego dopu軼i i dlatego r闚nolegle z 獞iczeniami si這wymi musi i嗆 stale usprawnienie uk豉du ruchowego.
Usprawnienie to dotyczy:
- swobody i jak najwi瘯szej obszerno軼i ruch闚 w stawach;
- zachowania elastyczno軼i i sprawno軼i mi窷ni;
- dobrej koordynacji ruch闚.

Doskona陰 form usprawniania uk豉du ruchowego stanowi 獞iczenia terenowe.
Ruch, dyktowany warunkami napotykanymi w terenie, zachowuje sw鎩 naturalny charakter, a r騜norodno嗆 bod嬈闚 獞iczy koordynacje nerwow. W 獞iczeniach terenowych zdobywa si wyczucie, pozy, co dla kulturysty ma warto嗆 praktyczn.
Wyjd幟y wi璚 w teren i tam 獞iczymy elementy biegu, skoku i rzutu w jakiejkolwiek postaci. Zaprawiamy si w biegach kr鏒kich, w skokach dosi篹nych, wieloskokach, rzutach kamieniami. Ci篹kie kamienie pchajmy jak kul, l瞠jsze wyrzucamy obur帷z sprzed piersi, sponad g這wy, przerzucamy poza siebie, rzucamy jednor帷z jak dyskiem itd.
I zawsze – przy wszystkich rzutach pami皻ajmy o swobodnym oddychaniu, zwracaj帷 specjaln uwag na g喚boki wdech. Nigdy nie wstrzymujemy powietrza. „砰這wanie” w bezdechu jest szkodliwe dla organizmu.

Je郵i masz w pobli簑 pla輳, przebywaj na niej jak najcz窷ciej. Nie wyleguj si jednak bezczynnie w s這鎍u. Po wyj軼iu z wody wykonaj szereg 獞icze biegowych i skoczno軼iowych.

Je郵i nie umiesz p造wa, staraj si opanowa t umiej皻no嗆 jak najpr璠zej. Wszyscy kultury軼i musz by w pewnym stopniu lekkoatletami + p造wakami+ gimnastykami + atletami.
O tak wszechstronno嗆 walczymy, na takich sportowcach zale篡 nam bardzo.
By kulturyst to znaczy by wszechstronnym sportowcem! Cel ten osi庵ni璚ie m.in. przez zak豉danie na pla瘸ch „ogr鏚k闚 si造 i sprawno軼i”.

字odkiem szeroko stosowanym w treningu si這wym powinna by gimnastyka i akrobatyka. Od gimnastyki rozpocz瘭i sw karier si這w John Grimek i Jack Delinger. Dobrym gimnastykiem jest Ireneusz Pali雟ki, a tak瞠 niekt鏎zy nasi czo這wi kultury軼i.
Dla kulturysty przewroty, przerzuty, salta, szpagaty powinny stanowi sta造 repertuar 獞icze, tym bardziej 瞠 program organizowanych u nas konkurs闚 obejmuje wykonanie uk豉du gimnastycznego.

Troszczymy si o ruchomo嗆 w stawie barkowymSzczeg鏊n trosk o rozw鎩 mi窷ni obr璚zy barkowej, tak charakterystyczna u kulturyst闚, ostro zagra瘸 ograniczeniom ruchomo軼i stawu barkowego. Doskona造m 獞iczeniem przeciwdzia豉j帷ym temu ograniczeniu jest wyciskanie sztangi zza g這wy w bardzo szerokim uchwycie, stopniowo go zw篹aj帷. Inne 獞iczenie, to chwyt dr捫ka lub r璚znika w obie r璚e przed sob i przenoszenie go wyprostowanymi r瘯ami w ty poza g這w i z powrotem - oczywi軼ie bez zwalniania chwytu. Uchwyt pocz徠kowo bardzo szeroki, po pewnym czasie mo積a zw瞛i do 80 lub nawet 60 cm.
Kto ma tak sztywne stawy barkowe, 瞠 nawet przy szerokim uchwycie nie mo瞠 przenie嗆 ramion do ty逝, niech pr鏏uje z pocz徠ku wykona 獞iczenie r瘯ami lekko zgi皻ymi w 這kciach, A dopiero p騧niej wyprostowanymi. Jest to r闚nocze郾ie dobre 獞iczenie korektywne.
Dobrym 獞iczniem na zwi瘯szenie ruchomo軼i stawu barkowego s sekrety tu這wia w zwisie na dr捫ku. 鑿iczenie to mo瞠 urozmaica przechwytywaniem r彗, pe軟ymi obrotami wzd逝 osi pod逝積ej cia豉 itd.

Gibko嗆 grzbietu i stawu biodrowegoW pracy nad gibko軼i cia豉 wskazane jest du瘸 ostro積o嗆, nawet, je郵i do 獞icze nie u篡je si obci捫enia. 鑿iczenia te nale篡 wykonywa z powolnym, ale sta造m powi瘯szaniem obszerno軼i ruchu, a si osi庵nie pe軟e rozci庵ni璚ie mi窷ni. Ruchy nie mog by gwa速owne i szarpane, gdy o kontuzj w tych przypadkach 豉two.
Jeszcze wi瘯sz trzeba zachowa ostro積o嗆, kiedy si przyjdzie do 獞icze z obci捫eniem. Przy takich na przyk豉d, wspania造ch zreszt 獞iczeniach, jak opad ze sztang na karku lub „martwy ci庵” nie wolno u篡wa znacznych ci篹ar闚.

Kto jest tak sztywny, 瞠 ca陰 powierzchni d這ni albo nawet palcami nie mo瞠 w sk這nie dotkn望 pod這gi, ten powinien unosi sztang „martwym ci庵iem” stoj帷 na pod這dze. Gdy to ju czyni b璠zie z 豉two軼i, zacznie podwy窺za miejsce ustawienia st鏕: najpierw stanie na desce zaledwie kilkucentymetrowej, a p騧niej na podstawce na 10 cm wysokiej. Obok podwy窺zenia podstawy nale篡 stopniowo zwi瘯sza ci篹ar. Droga ta do嗆 szybko prowadzi do celu. Z osi庵ni璚iem gibko軼i nie wolno si spieszy. ζtwo bowiem o kontuzj i to kontuzj d逝gotrwa陰.
Istnieje wiele r騜norodnych 獞icze rozwijaj帷ych gibko嗆. Im wi璚ej z nich trafi do treningu si這wego, tym lepiej. Klasycznym 獞iczeniem na rozci庵anie mi瘰ni jest szpagat. Droga do szpagatu prowadzi przez wznosy i wymachy n鏬 przodem w gor i w bok oraz przez coraz d逝窺ze wykroki z pog喚bianiem.

Pr鏏ujmy si
Kulturysta pracuje nad swoja sylwetka d德iga, setki, je郵i nie tysi帷e ton najrozmaitszego ci篹aru. Nieraz – na najrozmaitszych sprawdzianach – pr鏏uje podnie嗆 d逝輳 si ci篹ary, ustanawia rekordy. S to rekordy „kulturystyczne” - przysiady, wyciskanie sztangi w le瞠niu podci庵anie si na dr捫ku, uginanie i wyprosty ramion w podporze i inne. Wskazane by這by przeprowadzi r闚nie od czasu do czasu sprawdzian w tr鎩boju atletycznym.

Szczeg鏊n warto嗆 jako sprawdzian si造 i sprawno軼i fizycznej ma sze軼iob鎩 ci篹arowy. Powinni軼ie w nim urz康za zawody wewn皻rzne – dla wykazania swojej wszechstronno軼i – jak najcz窷ciej.
Sze軼iob鎩 rozgrywa si w nast瘼uj帷ych konkurencjach:
1) podrzut, 2) rwanie, 3) pi璚ioskok z miejsca obun騜, 4) rzut kul 7,257 kg poza siebie obur帷z ( ponad g這w), 5) bieg na 60 m. 6) przep造ni璚ie 50 m stylem dowolnym na czas.

Pewien procent 獞icz帷ych widzi jeszcze sens kulturystyki w samym tylko rozwijaniu muskulatury, w popisywaniu si swym umi窷nieniem. Gdyby chcieli na zawsze pozosta przy tym, by這by 幢e. Ale na szcz窷cie jest to tylko faza przej軼iowa, po kt鏎ej przychodzi zrozumienie, 瞠 praca nad rozwojem mi窷ni jest zak豉daniem fundamentu zdrowia, a dla niekt鏎ych – fundamentu pod przysz造 rozw鎩 sportowy.

Autor:Stanis豉w Zakrzewski (1907 -1972)
Artyku z 1962 r. „SdW”.

Rej.84/trening - 8/12.06.2010
Ostatnia aktualizacja 02.07.2010 godz.09:18


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
Sopot-1965
Sopot-1965
KULTURYSTYKA MISTRZOSTWA POLSKI - SOPOT
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE