Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4403767
os鏏.
Oni s z nami:
Rowerem po zdrowie. Autor:Jan W這darek

(Na zdj璚iu: Bill Smith – naturalny kulturysta , aktor Hollywood.Okladka „S & H” 1961).

Okres letni to najlepsza okazja na odmian w dotychczasowym statyczno- si這wym treningu kulturyst闚. Jest to czas na konieczn zmian aktywno軼i fizycznej - jazd na rowerze, przez co zwi瘯szamy swoj sprawno嗆 uk豉du oddychania oraz kr捫enia przejawiaj帷 si m.in. udro積ieniem naczy wie鎍owych zaopatruj帷ych w tlen mi瘰ie sercowy. Rezultaty tych pozytywnych zmian s ju widoczne po kilku tygodniach.

Bardzo dobrze, 瞠 rower w Polsce od kilku lat zyskuje coraz wi瘯sz popularno嗆. W lecie z samochodu ch皻nie przesiadamy si na rower. W wolne weekendy mo積a wyjecha z miasta, nawet na jego obrze瘸, a tam s ju pi瘯ne zielone rejony. Je寮zi mo瞠my wsz璠zie, z wyj徠kiem zat這czonych ulic i niebezbiecznych dr鏬, po kt鏎ych mkn samochody.


Powstaj nowe bezpieczne trasy i 軼ie磬i rowerowe, wkomponowane na sta貫 do krajobrazu. Np. w okolicy Warszawy powsta豉 licz帷a 200 km trasa wok馧 Kampinoskiego Parku Narodowego.
W malowniczym rejonie na p馧nocy Pojezierza Lubuskiego (O郾o - Rzepin – ζg闚 - Sul璚in) mo積a przejecha 250 km wok馧 urokliwych jezior i w鈔鏚 lasu. S te niepowtarzalne trasy w Bieszczadach. Dla tych, kt鏎zy lubi peda這wa za granic i maj na to skromne 鈔odki finansowe mo積a poleci m.in. wakacje na du雟kiej wyspie Borholm. Jest tam imponuj帷a sie 軼ie瞠k i wypo篡czalni rower闚 oraz tania baza turystyczna.

Jazd na rowerze nale篡 szczeg鏊nie poleci kulturystom, kt鏎zy prawie przez ca造 rok katuj swoje mi窷nie w dusznych, piwnicznych si這wniach i zapominaj o konieczno軼i urozmaicania swojego treningu si這wego 獞iczeniami sprawno軼iowymi. Dosiadanie stalowego rumaka, opr鏂z zdrowotnych korzy軼i, mo瞠 by "treningiem" aerobowym, od lat zalecanym wszystkim bez wzgl璠u na wiek.

Przygod z rowerem zaczynamy od kr鏒kich 10 kilometrowych wypad闚, po p豉skim terenie. Najlepiej systematycznie, 2-3 razy w tygodniu, z dala od zat這czonych i ha豉郵iwych ulic i dr鏬. Stopniowo, zdobywaj帷 do鈍iadczenie i podnosz帷 swoje wytrenowanie, zwi瘯szamy tempo jazdy, wyd逝瘸my tras i wybieramy zadania coraz trudniejsze, od ma造ch g鏎ek do wzniesie, a zjazd z nich to ju wielka przyjemno嗆. Bywa tak, 瞠 wielu entuzjast闚 jazdy wybiera si na tras trudn bez odpowiedniego przygotowania treningowego. Skutkiem tego przez kilka dni maj b鏊e mi窷ni: n鏬, po郵adk闚 i grzbietu, wi璚 jazd nale篡 jednak dostosowa do swoich fizycznych mo磧iwo軼i. W zale積o軼i od wytrenowania mo瞠 by spokojna, rekreacyjna na 鈍ie篡m powietrzu z podziwianiem krajobrazu lub aktywna i to bez wzgl璠u na pogod.

Dla amatora wypraw rowerowych pokonanie w ci庵u 2,5 godziny "bicyklem" licz帷ej 50 kilometr闚 terenowej trasy turystycznej z ma造mi wzniesieniami wymaga ju dobrej kondycji, a g堯wnie wytrzyma這軼i oraz do鈍iadczenia w wyprawach rowerowych. Wyczynem natomiast mo瞠 by przejechanie w ci庵u jednego dnia ponad 90 kilometr闚, np. na trasie bieszczadzkiej: Otryt, Wo趾owyja, Baligr鏚, Cisna, Terka.

Kilkana軼ie lat temu Marek Perepeczko - kulturysta ( 100% naturalny), b璠帷y jeszcze w b. dobrej formie fizycznej, ceniony aktor – wraz z Danielem Olbrychskim na rowerach przejechali 400 km, na trasie z Warszawy do Bia貫go Boru (woj. koszali雟kie). Pan Marek wspomina t wypraw. "Nie mieli鄉y zielonego poj璚ia o turystyce rowerowej. Kosztowa這 nas to wiele wysi趾u, ale w dw鏂h etapach dotarli鄉y do mety. To by m鎩 najwi瘯szy wyczyn kolarski". Rower by wielk pasj Pan闚: Marka i Daniela. Obecnie ch皻nie je盥膨 samochodami.




(Jurek Pachocki by te dobrym wio郵arzem, rok 1960. Fot z arch. J.Pachockiego)

Dobry przyk豉d 陰czenia jazdy na rowerze roweru z treningiem si這wym daje m這dzie篡 Jerzy Pachocki - czo這wy kulturysta z lat sze嗆dziesi徠ych, Pomimo tego, 瞠 ju uko鎍zy 65 rok 篡cia, to w tygodniu odbywa intensywne po dwa odr瑿ne treningi w tych sportach.

Dla tych kulturyst闚, kt鏎zy z r騜nych powod闚 nie mog je寮zi na rowerze warto zaproponowa, aby ju do programu treningowego w陰czyli jogging, na pocz徠ek chocia raz w tygodniu. Jest to najprostsza forma rekreacji, nie wymagaj帷a nak豉d闚 finansowych. Wystarczy lu幡y str鎩 i wygodne buty.

Jazda na rowerze, bieg czy uzupe軟ianie treningu si這wego elementami z innych sport闚 jak np. walk zapa郾icz, gr w pi趾 siatkow, no積, p造waniem, itp., stopniowo zwi瘯sza wydolno嗆 organizmu, przy czym tracimy zb璠ne podk豉dy t逝szczu, a zyskujemy sprawno嗆 ruchow. Nasz spos鏏 poruszania z "nied德iedziowatego", charakterystycznego dla kulturyst闚, zmieni si na dynamiczny i zarazem elegancki i o to w豉郾ie chodzi.

W pogodne dni na urokliwych 軼ie磬ach rowerowych i traktach spacerowych mo積a spotka jad帷ego lub biegn帷ego dla przyjemno軼i atlet. To cieszy, 瞠 kulturysta, to nie tylko "przewalisty i pakier", ale wszechstronnie trenuj帷y, sprawny i o 豉dnej budowie atleta.

Lubi je寮zi rowerem m.in. Karol Strasburger, popularny aktor filmowy i teatralny, by造 kulturysta, bardzo dobry gimnastyk i p造wak; w wywiadzie opublikowanym w popularnym czasopi鄉ie wspomina czasy m這do軼i i swoich koleg闚. "Byli dobrze zbudowani, wysportowani, stali na r瘯ach, wykonywali salta. Wzbudza這 to og鏊ny podziw p販i obojga – g堯wnie damskiej. M篹czyzna mia jaki cel, wizj poprawienia swojej sylwetki, osobowo軼i, aby dobrze wygl康a, aby co potrafi".
Dzi Pan Karol, jak przed laty, ma sylwetk wysportowan i imponuje sprawno軼i fizyczn, kt鏎 mog mu pozazdro軼i du穎 m這dsi. Wyje盥瘸j帷 na urlop w ciep貫 kraje, rano p造wa na desce surfingowej z 瘸glem, a po po逝dniu je寮zi na rowerze lub biega. Systematycznie gra w tenisa i regularnie p造wa nie gorzej ni 35 lat temu, gdy gra g堯wn rol w filmie "Agent nr 1", wcielaj帷 si w posta Jerzego Iwanowa, bohatera Grecji i Polski.

Taki sportowy styl 篡cia polecam naturalnym kulturystom, gdy on przez lata – pozytywnie procentuje dobrym zdrowiem.
Autor: Jan W這darek, kwiecie 2003 r.
Rej.95/jw. – 11/08.07.2010
Ostatnia aktualizacja : 25.07.2010 godz. 11:39



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
Rysunek
Rysunek
GALERIA PRAC WOJTKA SIUDMAKA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE