Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4205372
os鏏.
Oni s z nami:
Rowerem po zdrowie. Autor:Jan W這darek

(Na zdj璚iu: Bill Smith – naturalny kulturysta , aktor Hollywood.Okladka „S & H” 1961).

Okres letni to najlepsza okazja na odmian w dotychczasowym statyczno- si這wym treningu kulturyst闚. Jest to czas na konieczn zmian aktywno軼i fizycznej - jazd na rowerze, przez co zwi瘯szamy swoj sprawno嗆 uk豉du oddychania oraz kr捫enia przejawiaj帷 si m.in. udro積ieniem naczy wie鎍owych zaopatruj帷ych w tlen mi瘰ie sercowy. Rezultaty tych pozytywnych zmian s ju widoczne po kilku tygodniach.

Bardzo dobrze, 瞠 rower w Polsce od kilku lat zyskuje coraz wi瘯sz popularno嗆. W lecie z samochodu ch皻nie przesiadamy si na rower. W wolne weekendy mo積a wyjecha z miasta, nawet na jego obrze瘸, a tam s ju pi瘯ne zielone rejony. Je寮zi mo瞠my wsz璠zie, z wyj徠kiem zat這czonych ulic i niebezbiecznych dr鏬, po kt鏎ych mkn samochody.


Powstaj nowe bezpieczne trasy i 軼ie磬i rowerowe, wkomponowane na sta貫 do krajobrazu. Np. w okolicy Warszawy powsta豉 licz帷a 200 km trasa wok馧 Kampinoskiego Parku Narodowego.
W malowniczym rejonie na p馧nocy Pojezierza Lubuskiego (O郾o - Rzepin – ζg闚 - Sul璚in) mo積a przejecha 250 km wok馧 urokliwych jezior i w鈔鏚 lasu. S te niepowtarzalne trasy w Bieszczadach. Dla tych, kt鏎zy lubi peda這wa za granic i maj na to skromne 鈔odki finansowe mo積a poleci m.in. wakacje na du雟kiej wyspie Borholm. Jest tam imponuj帷a sie 軼ie瞠k i wypo篡czalni rower闚 oraz tania baza turystyczna.

Jazd na rowerze nale篡 szczeg鏊nie poleci kulturystom, kt鏎zy prawie przez ca造 rok katuj swoje mi窷nie w dusznych, piwnicznych si這wniach i zapominaj o konieczno軼i urozmaicania swojego treningu si這wego 獞iczeniami sprawno軼iowymi. Dosiadanie stalowego rumaka, opr鏂z zdrowotnych korzy軼i, mo瞠 by "treningiem" aerobowym, od lat zalecanym wszystkim bez wzgl璠u na wiek.

Przygod z rowerem zaczynamy od kr鏒kich 10 kilometrowych wypad闚, po p豉skim terenie. Najlepiej systematycznie, 2-3 razy w tygodniu, z dala od zat這czonych i ha豉郵iwych ulic i dr鏬. Stopniowo, zdobywaj帷 do鈍iadczenie i podnosz帷 swoje wytrenowanie, zwi瘯szamy tempo jazdy, wyd逝瘸my tras i wybieramy zadania coraz trudniejsze, od ma造ch g鏎ek do wzniesie, a zjazd z nich to ju wielka przyjemno嗆. Bywa tak, 瞠 wielu entuzjast闚 jazdy wybiera si na tras trudn bez odpowiedniego przygotowania treningowego. Skutkiem tego przez kilka dni maj b鏊e mi窷ni: n鏬, po郵adk闚 i grzbietu, wi璚 jazd nale篡 jednak dostosowa do swoich fizycznych mo磧iwo軼i. W zale積o軼i od wytrenowania mo瞠 by spokojna, rekreacyjna na 鈍ie篡m powietrzu z podziwianiem krajobrazu lub aktywna i to bez wzgl璠u na pogod.

Dla amatora wypraw rowerowych pokonanie w ci庵u 2,5 godziny "bicyklem" licz帷ej 50 kilometr闚 terenowej trasy turystycznej z ma造mi wzniesieniami wymaga ju dobrej kondycji, a g堯wnie wytrzyma這軼i oraz do鈍iadczenia w wyprawach rowerowych. Wyczynem natomiast mo瞠 by przejechanie w ci庵u jednego dnia ponad 90 kilometr闚, np. na trasie bieszczadzkiej: Otryt, Wo趾owyja, Baligr鏚, Cisna, Terka.

Kilkana軼ie lat temu Marek Perepeczko - kulturysta ( 100% naturalny), b璠帷y jeszcze w b. dobrej formie fizycznej, ceniony aktor – wraz z Danielem Olbrychskim na rowerach przejechali 400 km, na trasie z Warszawy do Bia貫go Boru (woj. koszali雟kie). Pan Marek wspomina t wypraw. "Nie mieli鄉y zielonego poj璚ia o turystyce rowerowej. Kosztowa這 nas to wiele wysi趾u, ale w dw鏂h etapach dotarli鄉y do mety. To by m鎩 najwi瘯szy wyczyn kolarski". Rower by wielk pasj Pan闚: Marka i Daniela. Obecnie ch皻nie je盥膨 samochodami.




(Jurek Pachocki by te dobrym wio郵arzem, rok 1960. Fot z arch. J.Pachockiego)

Dobry przyk豉d 陰czenia jazdy na rowerze roweru z treningiem si這wym daje m這dzie篡 Jerzy Pachocki - czo這wy kulturysta z lat sze嗆dziesi徠ych, Pomimo tego, 瞠 ju uko鎍zy 65 rok 篡cia, to w tygodniu odbywa intensywne po dwa odr瑿ne treningi w tych sportach.

Dla tych kulturyst闚, kt鏎zy z r騜nych powod闚 nie mog je寮zi na rowerze warto zaproponowa, aby ju do programu treningowego w陰czyli jogging, na pocz徠ek chocia raz w tygodniu. Jest to najprostsza forma rekreacji, nie wymagaj帷a nak豉d闚 finansowych. Wystarczy lu幡y str鎩 i wygodne buty.

Jazda na rowerze, bieg czy uzupe軟ianie treningu si這wego elementami z innych sport闚 jak np. walk zapa郾icz, gr w pi趾 siatkow, no積, p造waniem, itp., stopniowo zwi瘯sza wydolno嗆 organizmu, przy czym tracimy zb璠ne podk豉dy t逝szczu, a zyskujemy sprawno嗆 ruchow. Nasz spos鏏 poruszania z "nied德iedziowatego", charakterystycznego dla kulturyst闚, zmieni si na dynamiczny i zarazem elegancki i o to w豉郾ie chodzi.

W pogodne dni na urokliwych 軼ie磬ach rowerowych i traktach spacerowych mo積a spotka jad帷ego lub biegn帷ego dla przyjemno軼i atlet. To cieszy, 瞠 kulturysta, to nie tylko "przewalisty i pakier", ale wszechstronnie trenuj帷y, sprawny i o 豉dnej budowie atleta.

Lubi je寮zi rowerem m.in. Karol Strasburger, popularny aktor filmowy i teatralny, by造 kulturysta, bardzo dobry gimnastyk i p造wak; w wywiadzie opublikowanym w popularnym czasopi鄉ie wspomina czasy m這do軼i i swoich koleg闚. "Byli dobrze zbudowani, wysportowani, stali na r瘯ach, wykonywali salta. Wzbudza這 to og鏊ny podziw p販i obojga – g堯wnie damskiej. M篹czyzna mia jaki cel, wizj poprawienia swojej sylwetki, osobowo軼i, aby dobrze wygl康a, aby co potrafi".
Dzi Pan Karol, jak przed laty, ma sylwetk wysportowan i imponuje sprawno軼i fizyczn, kt鏎 mog mu pozazdro軼i du穎 m這dsi. Wyje盥瘸j帷 na urlop w ciep貫 kraje, rano p造wa na desce surfingowej z 瘸glem, a po po逝dniu je寮zi na rowerze lub biega. Systematycznie gra w tenisa i regularnie p造wa nie gorzej ni 35 lat temu, gdy gra g堯wn rol w filmie "Agent nr 1", wcielaj帷 si w posta Jerzego Iwanowa, bohatera Grecji i Polski.

Taki sportowy styl 篡cia polecam naturalnym kulturystom, gdy on przez lata – pozytywnie procentuje dobrym zdrowiem.
Autor: Jan W這darek, kwiecie 2003 r.
Rej.95/jw. – 11/08.07.2010
Ostatnia aktualizacja : 25.07.2010 godz. 11:39



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Ko貫cki...
Z Antonim Ko貫ck...
Flesz
M這do嗆
M這do嗆
GALERIA PRAC WOJTKA SIUDMAKA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE