Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
5361837
osób.
Oni są z nami:
Owies w diecie kulturysty. Autor: Maria Szustakowska - Chojnacka

Owies powinien być nieodzownym składnikiem zdrowej diety nie tylko osób uprawiających różne formy sportu, między innymi z powodu obniżanie poziomu cholesterolu, regulacji profilu lipidowego krwi, co ma ogromne znaczenie w profilaktyce miażdżycy, którą należy zaliczyć do głównych przyczyn dysfunkcji seksualnych mężczyzny.
Kulturyści, biegacze, kolarze powinni spożywać węglowodany złożone przed i po treningu, aby utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi i wyrównać poziom glikogenu. Zaleca się, zatem spożywanie na śniadanie płatków owsianych z mlekiem.


Owies to ziarno rośliny z rodziny wiechlinowatych, z którego usunięto niejadalną łuskę. W każdej postaci-tradycyjny, błyskawiczny czy płatki owsiane – to owies pełnoziarnisty, gdyż podczas mielenia elementy ziarna zostają zachowane i bez względu na rodzaj produktu wszystkie zapewniają takie same ilości składników odżywczych. Z owsa wytwarza się szereg produktów, jak owies grubo cięty, płatki owiane zwykłe i błyskawiczne, mąkę owsianą oraz otręby.

Owies jest jednym z najstarszych zbóż uprawianych przez człowieka. Wielu naukowców sądzi, że roślina ta pochodzi z Eurazji i już 7000 lat p.n.e. wykorzystywana była w chińskiej kuchni. Do Europy została przywieziona z Azji około 1500 lat p.n.e. W Polsce pierwsze ślady owsa odnaleziono w Budziszynie podczas wykopalisk.

Ludowe porzekadło mówi; „kto czuje, że mógłby wyrwać drzewo z korzeniami i rozpiera go energia oraz tryska humorem, tego - kłuje owies ‘‘.Inne powiedzenie to- ‘’Owsianka czyni ludzi z żelaza ’’. Badania naukowe potwierdzają trafność tych porzekadeł. Stwierdzono, że żaden inny pokarm roślinny tak kompleksowo nie pokrywa zapotrzebowania na składniki odżywcze.

Spośród wszystkich zbóż owies jest nie tylko najbogatszy w białka, ale także posiada wyjątkowo korzystny zestaw niezbędnych aminokwasów w tym również – tryptofan. ( Ten niezbędny aminokwas jest używany przez mózg wraz z wieloma innymi minerałami do wytwarzania serotoniny, ( hormonu szczęścia) neuroprzekaźnika znajdującego się w mózgu. Zapobiega atakom lęku i depresji).
Należy spożywać owies z produktami mlecznymi a wówczas organizm otrzyma wszystkie niezbędne aminokwasy.

Równie istotna jest zawartość tłuszczów, a zwłaszcza udział kwasu linolowego, który należy do NNKT ( niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych). Niezbędne kwasy tłuszczowe chronią serce a 100 gramowa porcja owsa pokrywa 1/3 dziennego zapotrzebowania. Owies zawiera również lecytynę, która uelastycznia naczynia krwionośne, poprawia pamięć, wzmaga aktywność seksualną.
Charakteryzuje się optymalną kompozycję węglowodanów złożonych, skrobi i substancji balastowych, dostarczając stopniowo energii (.Jak wiadomo, węglowodany złożone są cennym źródłem energii. Są uwalniane stopniowo, co pozwala na regulację poziomu cukru we krwi). Owies dostarcza rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika.

Błonnik nierozpuszczalny wspomaga pracę układu trawiennego, natomiast rozpuszczalny działa jak gąbka i usuwa cholesterol, co jest bardzo istotne, gdyż zapobiega to powstawaniu choroby wieńcowej.

Owies zawiera korzystne dla zdrowia ilości witaminy E, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne jak; wapń, magnez, potas, cynk, żelazo selen, miedź mangan. Zawiera również roślinne substancje bioaktywne, wśród nich fitoestrogeny o powszechnie uznanym działaniu przeciwnowotworowym.

Ponadto alkaloidy (trigonellinę i aweninę) o działaniu uspakajającym i odprężającym. Jest jednym z najlepszych pokarmów dla ludzi zestresowanych i wyczerpanych.

Dzięki zrównoważonej kompozycji substancji odżywczych owies należy traktować, jako pożywienie wszechstronne. Potrawy przygotowywane z owsa poddawane są obróbce termicznej, są lekkostrawne i zawierają dużo rozpuszczalnych w wodzie, pęczniejących substancji balastowych. Eliminują one z organizmu szereg szkodliwych czynników chorobotwórczych.

Uważa się, że głównym składnikiem owsa obniżającym poziom cholesterolu jest rozpuszczalny składnik ziarna beta - glukan ( polisacharyd, jeden ze składników błonnika pokarmowego, stanowi składnik budulcowy ścian komórkowych zbóż)
Owies ma działanie przeciwzapalne w niektórych schorzeniach skóry, jak np. kontaktowe zapalenie skóry ( zwane egzemą). Przetwory z owsa zmniejszają ryzyko raka jelita grubego dzięki temu, że ułatwiają wypróżnienia, a więc wpływają korzystnie na uchyłki jelitowe żylaki odbyt. ( hemoroidy).

Spożywanie owsa i jego przetworów powoduje niewielkie obniżenie ciśnienia tętniczego we krwi i pomaga w stabilizacji poziomu cukru we krwi i insuliny, ( na długo przed wprowadzeniem insuliny do leczenia cukrzycy lekarze zalecali kuracje owsiane).
Lecznicze właściwości owsa;
- korzystny środek dla serca i naczyń.
- obniża poziom cholesterolu we krwi
- zawiera składniki działające przeciwnowotworowo
- pomaga zwalczyć stany zapalne skóry
- ułatwia wypróżnienia .

Owies należy do pokarmów androgenicznych, tzn. sprzyjających utrzymaniu lub przywróceniu prawidłowego poziomu androgenów i równowagi między androgenami a estrogenami w organizmie mężczyzny. Działa regulująco na poziom androgenów w organizmie mężczyzny. Podwyższa stężenie testosteronu w różnych mechanizmach, między innymi przez uwalnianie go z połączeń białkowych, jak również przez stymulację wydzielania hormonu LH, hormonu tropowego przysadki pobudzającego czynność hormonalną jąder.
Mistrzowie sportu, kulturyści cenią owies, jako wartościowe źródło siły. Dobrze zbilansowana dieta sportowców i propagatorów aktywnego trybu życia powinna zawierać produkty owsiane. Udział ich w diecie zwiększa wytrzymałość i sprawność fizyczną. Owies jest bardzo dobrym źródłem węglowodanów złożonych, które dostarczają stały, systematyczny dopływ energii. Są, zatem bardzo cenne dla kulturystów w przeciwieństwie do węglowodanów prostych, dostarczających energii w krótkim czasie( organizm człowieka, jak wiadomo, nie potrafi magazynować tej energii)

Poniżej wartość energetyczna i zawartość składników odżywczych w 100gr płatków owsianych.
- wartość energetyczna - 366 kcal, białko - 11, 6g, - tłuszcz - 7, 2g, węglowodany - 69, 3g, błonnik pokarmowy - 6, 9g, składniki mineralne; - potas-379mg, - wapń-54mg, fosfor, - 433mg, żelazo - 3, 9mg, magnez - 129mg, witamina E - 1, 8mg, B1 - 0, 46mg, B2 - 0, 151mg.

Jak widać płatki owsiane są produktem niskokalorycznym, o dużej zawartości białka, składników mineralnych i witamin, witaminy E i z grupy B itp. Należą do najzdrowszych produktów świata.
.Płatki owsiane najczęściej spożywa się z mlekiem, cukrem i owocami, np. rodzynkami i bananami.

Polecam bananową owsiankę. Sporządzanie jej jest proste. Jeśli korzystamy z płatków owsianych zwykłych to lepiej je wcześniej zalać odrobiną wrzącej wody i pozostawić na noc (w przypadku płatków błyskawicznych nie zachodzi taka potrzeb).Rano dolewa się gorącego mleka i podgrzewa na małym ogniu. Część banana rozgnieść na papkę i dodać do owsianki, (gotując do miękkości), a część pokroić w plastry. Podawać na gorąco z dodatkiem ewentualnie wiórek kokosowych i cukru.

Można płatki owsiane dodawać do mięsa, na klopsy i zrazy, a także do panierowania mięsa i ryb. Tradycyjnymi płatkami owsianymi i można zastąpić jedną trzecią mąki w przepisach na herbatniki, ciastka, naleśniki, chleb, ciastka kawowe itd.
Potrawy z płatków owsianych mają śluzowatą konsystencję, co sprawia, że działają osłaniająco na ściany żołądka i jelit. Zaleca się owsiankę pacjentom z chronicznym schorzeniem przewodu pokarmowego, przy owrzodzeniach żołądka i dwunastnicy itd.
Starożytni Grecy, jako pierwsi przygotowywali potrawę z owsa- owsiankę, a w Irlandii i w Szkocji jest wysoko ceniona i nadal jest podstawą rozmaitych owsianek i wypieków.

Przed wprowadzeniem ziemniaków potrawy z owsa w stanowiły podstawę wyżywienia Szkotów( na wyżynie szkockiej spośród zbóż najlepiej nadaje się owies). W Anglii do dzisiaj na śniadanie podaje się sycącą porcję, porridge, czyli owsianki przygotowanej z mleka i płatków owsianych.
Owsianka ma swoją europejską historię. Jest narodowym daniem Szkotów. Przygotowuje się ją z grubej mąki owsianej wody i soli i spożywa na śniadanie. Dawniej szkoccy pasterze gotowali owsiankę na cały tydzień i przechowywali w specjalnej’’ szufladzie’’, gdzie owsianka gęstniała. Wieczorem krajano na grube plastry i odsmażano. Potrawę spożywano na stojąco ze względu na szacunek dla niej i na bezpieczeństwo w trakcie posiłku. Ten zwyczaj wywodził się od średniowiecza, kiedy szkoccy górale chętnie chwytali za miecze. Z mąki owsianej wypiekano ciasta i typowe, tradycyjne szkockie herbatniki.

Owsianka to pokarm nasercowy, obniża poziom szkodliwego cholesterolu LDL o około 20%, podnosi poziom korzystnego cholesterolu HDL o około 15%.
W sklepach dostępne są mieszanki płatków ( muesli), które oprócz zdrowych składników zawierają dużo tłuszczów i cukru, dlatego zdrowsze są mieszanki przygotowane w domu wykonane z płatków, sezonowych świeżych owoców oraz mleka i jego przetworów.

Duży talerz owsianki z mlekiem, czy mieszanki domowej powinien na stałe znaleźć się w codziennym jadłospisie sportowców albo na śniadanie albo na kolację. Najlepiej rozłożyć spożywanie przetworów z owsa na cały dzień.

Myślę, że każdy z nas pragnie, aby rozpierała go energia, chce być pogodny, mieć dobry nastrój, tryskać humorem. Aby tak się stało nie zapominajmy o doskonałym produkcie, jakim jest owies. Wybranie odpowiedniej potrawy z owsa jest kwestią smaku i upodobań.
Autor: Maria Szustakowska – Chojnacka sierpień 2010 r.
Rej. 127./dietetyka – 8 /26.08.2010 r.
Ostatnia aktualizacja : 16.10.2010 r. godz. 09:42



Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Kapusta zalecana ...
Kulturystyka w mo...
Zaburzenia równow...
Święto Niepodległ...
Problem dojrzałyc...
Flesz
 Leroy Colbert,1959 r.
Leroy Colbert,1959 r.
TYTANI
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE