Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4202410
osób.
Oni są z nami:
Technika. Chwyt i uchwyt. Z art. A. Dziedzica

(Chwyt otwarty)

W ćwiczeniach siłowych sztangą elementem techniki wykonywania danego ćwiczenia jest między innymi: chwyt i uchwyt sztangi. Te podobne do siebie słowa są jednak nie zawsze odróżniane i to nawet przez osoby, które w kolorowych czasopismach dla kulturystów piszą artykuły o treningu kulturystycznym.

Chwytem sztangi nazywamy sposób objęcia gryfu sztangi palcami rąk. Rozróżniamy trzy chwyty: otwarty, zamknięty i zamkowy.


Przy chwycie otwartym wszystkie palce obejmują gryf sztangi z jednej strony. Przy chwycie zamkniętym gryf sztangi obejmuje się czterema palcami z jednej strony, a kciukiem z drugiej strony, nakładając go na palec wskazujący i środkowy.

Przy chwycie zamkowym palce obejmują gryf tak samo, jak przy chwycie zamkowym, z tą różnicą, że kciuk znajduje się pod palcem wskazującym i środkowym. Najpewniejszy jest chwyt zamkowy i nim najczęściej posługują się ćwiczący we wszystkich bojach ( ciężarowych i ciągach, w tym w „martwy ciąg”).



(Chwyt zamkniety)

Chwyt zamknięty jest najwygodniejszy, posługujemy się wiec nim w ćwiczeniach pomocniczych i przygotowawczych ( rozgrzewka, ćwiczenia wykonywane w szybkim tempie, z małym obciążeniem).
Chwyt otwarty stosujemy w nielicznych przypadkach przy wyciskaniu sztangi.






(Chwyt zamkowy)

Uchwytem nazywamy odległość między nadgarstkami na gryfie sztangi.
Szerokość uchwytu porównujemy do szerokości barków i długości gryfu. Rozróżniamy trzy orientacyjne odmiany uchwytów: wąski, średni i szeroki.

Przy uchwycie wąskim, nadgarstki znajdują się mniej więcej na szerokości barków, przy szerokim, nadgarstki znajdują się przy końcu zewnętrznej części gryfu. Uchwyt średni, to pośredni między już wymienionymi.
Stosowanie odchyleń w uchwycie zależy od wykonywanego ćwiczenia oraz od układu sił poszczególnych grup mięśniowych oraz ruchomości w stawach.

Treść i zdjęcia wybrał Ignacy z art. „Technika podnoszenia ciężarów” autor: Augustyn Dziedzic, będącego w zbiorze archiwalnym materiałów Stanisława Zakrzewskiego (1907-1972).
Rej. 138/Porady - 16/ 20.09.2010 r.
Ostatnia aktualizacja 23.09.2010 r. godz. 17:25
Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Kołecki...
Z Antonim Kołeck...
Flesz
Z okazji  55  - lecia, 2013 r.
Z okazji 55 - lecia, 2013 r.
SPOTKANIA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE