Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4707597
osób.
Oni są z nami:
Technika. Chwyt i uchwyt. Z art. A. Dziedzica

(Chwyt otwarty)

W ćwiczeniach siłowych sztangą elementem techniki wykonywania danego ćwiczenia jest między innymi: chwyt i uchwyt sztangi. Te podobne do siebie słowa są jednak nie zawsze odróżniane i to nawet przez osoby, które w kolorowych czasopismach dla kulturystów piszą artykuły o treningu kulturystycznym.

Chwytem sztangi nazywamy sposób objęcia gryfu sztangi palcami rąk. Rozróżniamy trzy chwyty: otwarty, zamknięty i zamkowy.


Przy chwycie otwartym wszystkie palce obejmują gryf sztangi z jednej strony. Przy chwycie zamkniętym gryf sztangi obejmuje się czterema palcami z jednej strony, a kciukiem z drugiej strony, nakładając go na palec wskazujący i środkowy.

Przy chwycie zamkowym palce obejmują gryf tak samo, jak przy chwycie zamkowym, z tą różnicą, że kciuk znajduje się pod palcem wskazującym i środkowym. Najpewniejszy jest chwyt zamkowy i nim najczęściej posługują się ćwiczący we wszystkich bojach ( ciężarowych i ciągach, w tym w „martwy ciąg”).



(Chwyt zamkniety)

Chwyt zamknięty jest najwygodniejszy, posługujemy się wiec nim w ćwiczeniach pomocniczych i przygotowawczych ( rozgrzewka, ćwiczenia wykonywane w szybkim tempie, z małym obciążeniem).
Chwyt otwarty stosujemy w nielicznych przypadkach przy wyciskaniu sztangi.






(Chwyt zamkowy)

Uchwytem nazywamy odległość między nadgarstkami na gryfie sztangi.
Szerokość uchwytu porównujemy do szerokości barków i długości gryfu. Rozróżniamy trzy orientacyjne odmiany uchwytów: wąski, średni i szeroki.

Przy uchwycie wąskim, nadgarstki znajdują się mniej więcej na szerokości barków, przy szerokim, nadgarstki znajdują się przy końcu zewnętrznej części gryfu. Uchwyt średni, to pośredni między już wymienionymi.
Stosowanie odchyleń w uchwycie zależy od wykonywanego ćwiczenia oraz od układu sił poszczególnych grup mięśniowych oraz ruchomości w stawach.

Treść i zdjęcia wybrał Ignacy z art. „Technika podnoszenia ciężarów” autor: Augustyn Dziedzic, będącego w zbiorze archiwalnym materiałów Stanisława Zakrzewskiego (1907-1972).
Rej. 138/Porady - 16/ 20.09.2010 r.
Ostatnia aktualizacja 23.09.2010 r. godz. 17:25
Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Spotkanie z ambas...
Zmarł Antoni Kołe...
Pozdrowienia z wa...
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Flesz
Mistrzostwa "Błyskawicy", 1984 r.
Mistrzostwa "Błyskawicy", 1984 r.
KRZYSZTOF GÓRNICKI
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE