Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4201805
os鏏.
Oni s z nami:
Prawdziwy sens i "czysto嗆" gry. Cz. III. Rozmawia Jan W這darek


CZ呇 III

Z DARIUSZEM PACAKIEM – tw鏎c literackim i 酥iewakiem, 陰cz帷ym prac artystyczn z pasj i wytrwa這軼i w璠rowca, kt鏎ego droga prowadzi豉 przez do鈍iadczanie nie tylko wielu zak徠k闚 ziemi, ale i wielu profesji, przy tym uprawiaj帷ym kulturystyk i pisz帷ym o tym sporcie na stronie internetowej JWIP.PL, a tak瞠 w literackich i naukowych publikatorach – rozmawia Jan W這darek.

Wygl康a na to, 瞠 sytuacja zgotowa豉 Panu tragiczn niespodziank.

Tak, zaznaczy豉 si w闚czas niemo磧iwo嗆 pokonania jednego pi皻ra. Objawy pogorszy造 si bardziej i bardziej. Nadesz豉 鈍iadomo嗆 mo磧iwej 鄉ierci gdy by to 8 stopie choroby wysokog鏎skiej. Dziewi徠ym jest sen, a ostatnim - wieczny sen. Bilet mia貫m tylko w jedn stron, bez powrotnego. Poza lotem inna ewakuacja nie wydawa豉 si rozs康na. Ogarnia mnie smutek i w軼iek這嗆. Bez snu 74 godz. Trudno odr騜ni 郵in od krwi. Nadesz這 wyczerpanie. Jak d逝go mo積a da rad bez snu? Jak d逝go mo積a walczy o przywr鏂enie normalnych funkcji organizmu? Warunki zewn皻rzne to: teren inwigilowany, o szczeg鏊nym statusie, system komunistyczny.

I to zdaje si by豉 ostatnia chwila by m鏂 jeszcze wr鏂i?
W豉郾ie, w tych okoliczno軼iach zaczynam tworzy ewakuacj. Walka o bilet lotniczy wygrana, bez 豉p闚ki! Pomaga „szlachetne urodzenie”. Kobiety znosz plecak na ulic. Odczuwa si przegran. Ka盥y ruch to coraz wi璚ej krwi w ustach i strach przed p瘯ni璚iem serca. Dwugodzinna jazda zape軟ionym autobusem na lotnisko to walka o 篡cie. Obcy ludzie odbieraj mnie w poczekalni. Daj do po趾ni璚ia jaki chi雟ki granulat. Przychodzi ulga. Nadmiernie uprzejmy Chi鎍zyk zagaduje perfekcyjn angielszczyzn. To nienormalne. Czujesz strach. Do trapu samolotowego musisz po przej嗆 p造cie lotniska jakie 100 m. To dystans nie do pokonania. Powietrze ostre jak no瞠. Upadniesz. Inni pasa瞠rowie ju dawno znikn瘭i w wej軼iu samolotu. Widzisz stewardes, u g鏎y, na trapie. Czeka na ciebie, nie ruszy si. Wleczesz cia貫m w niesko鎍zono嗆. B璠帷 wreszcie na ostatnim stopniu trapu, jeszcze odwracasz si. Widzisz otaczaj帷e lotnisko bia貫 Himalaje. Tkwisz w ma貫j kotlinie, otoczony zapowiedzi jesieni. Wymarzone szczyty istniej wci捫 jakby na wyci庵ni璚ie r瘯i. Jeszcze tkwisz w tym 鈍iecie niemo磧iwym nawet do wyobra瞠nia dla wi瘯szo軼i. Ale nie dane by這... Z oczu plyn 透y przegranego. Giniesz w czelu軼i pe軟ego ludzi kad逝ba samolotu. Tam jakie r璚e okrywaj ci kocami. Robi si tumult. S造szysz krzyk, daj ci lekarstwa i butl z O2. Maszyna unosi si znad ziemi w kierunku oddalonego o 2 tys. km Cheng-du. To mia豉 by podr騜 w jedn stron. Przegra貫...

Przegra Pan, ale prze篡...
Jeszcze miesi帷 p騧niej, w Pekinie, wci捫 jest si starcem. Ale ju w Mongoli kr捫 konno wok馧 jeziora Hovsgol, 400 km od Bajka逝. Symptomy choroby opuszczaj dopiero po p馧 roku... To prawda, w tej wyprawie plecak by bardzo ci篹ki. Ale nie to by這 najci篹sze do przezwyci篹enia lecz karuzela uczu. Kto wie jakby wszystko potoczy這 si bez odporno軼i i si造 jakie daje trening kulturystyczny.

Przejd幟y mo瞠 do pyta, kt鏎e musz tu pa嗆. Pana zainteresowanie 獞iczeniami si這wymi zacz窸o si, od czego?
Od literatury. Od kiedy pozna貫m litery, poch豉nia貫m ksi捫ki. A ju w pocz徠kach szko造 podstawowej zacz窸a zajmowa mnie, bardziej ni inne dzieci, historia antyku. Mia豉 w sobie co z bajki, cho bajk nie by豉. Dzi wiemy, 瞠 ona stanowi dziedzictwo tak瞠 i wsp馧czesnych ideii sportowych, r闚nie sport闚 si這wych, w tym kulturystyki. Zainteresowa貫m si pierwszymi kanonami sztuki z Hellady, z Rzymu... By造 one 軼i郵e zwi您ane z poj璚iem pi瘯na ludzkiego: z razu fizycznego, a p騧niej i moralnego. Tak powsta豉 we mnie 鈍iadomo嗆 idea逝 kalos k’agathos.

A inne czynniki, cho熲y problem zdrowia, czy wp造n窸y r闚nie na rozw鎩 pa雟kich zainteresowa kulturystyk?
W moim rodzinnym domu codziennym tematem rozm闚 by這 szeroko rozumiane zagadnienie zdrowia. Z nim 陰czy豉 si sztuka prawid這wego wy篡wienia (tu, z ca陰 moc podkre郵am znaczenie s這wa: sztuka).
Do sz鏀tego roku 篡cia, dzieci雟two sp璠za貫m na Mazurach. Na ty豉ch domu by las. Dom mie軼i si na wzg鏎zu. U jego podn騜y roztacza這 si jezioro. Dzi wiem, 瞠 dorastanie w鈔鏚 przyrody mia這 ogromny wp造w na m鎩 p騧niejszy rozw鎩, na mocowanie si z 篡ciem, na pierwotne poj璚ie idei sport闚 si這wych.
Bardzo wcze郾ie tak瞠 zacz掖em korzysta z biblioteki rodzic闚. Fascynowa造 mnie tomy Anatomii cz這wieka, prof. A. Bochenka, a tak瞠 do atlasy patologii. Tak瞠 ju na pocz徠ku szko造 podstawowej wykazywa貫m szczeg鏊ne zainteresowanie Mitami greckimi, J.Parandowskiego.

Jak na okres dojrzewania, to by Pan bardzo doros造m?
To ju jest kwestia systemu oceny, kwestia relatywna. Dla mnie doros這嗆 to reprezentowanie pewnego zespo逝 do鈍iadcze i 鈍iadome branie odpowiedzialno軼i za nie, poprzez czyn. Wg tych regu nie by貫m w og鏊e doros造.

Czyli to nauka gwa速ownie przyspieszy豉 Pana dojrza這嗆?
Czy nauka mo瞠 przyczynia si do si璕ania po doros這嗆? By mo瞠. Natomiast to wiedza jest podstawowym elementem prowadz帷ym cz這wieka ku rozleg貫j dojrza這軼i. Nauka nie ma wiele wsp鏊nego z Wiedz. W por闚naniu z poznaniem uzyskanym dzi瘯i wykszta販eniu, osobnicza percepcja jest bezcenna. Na ni potrzeba niestety wiele czasu. Nauka nosi niewiele znamion prawdy. Wiedza jest prawd zupe軟. Dlatego nie mog貫m by ma這 czy te du穎 doros造m. Po prostu: by貫m jedynie ch這pcem.
W okresie trudnym, w okresie dojrzewania zmienia si obraz hormonalny organizmu, a wraz z nim otwiera si nowa, nieznana percepcja 鈍iata. W闚czas, ca造 proces okre郵any mianem wychowania oraz pasja czytania ksi捫ek skumulowa造 si we mnie w styczn, jak jest kulturystyka.

Nowy obraz otaczaj帷ego 鈍iata to ca造 kompleks zr騜nicowanych warto軼i.
Zawdzi璚zam go dw鏔 podstawowym elementom. Kanon pierwszy stanowi豉 nauka i wychowanie, ze zwr鏂eniem szczeg鏊nej uwagi na dba這嗆 o zdrow konstrukcj organizmu. Za kultura antyku okaza豉 si drugim decyduj帷ym czynnikiem. Wtedy m闚i貫m nawet, 瞠 Grecja jest m drug ojczyzn... Natomiast impulsem inicjuj帷ym ju sam trening by造 niew徠pliwie ksi捫ki red. Stanis豉wa Zakrzewskiego, bo innych materia堯w instrukta穎wych w j瞛yku polskim wtedy nie by這.

I zacz掖 Ppan uprawia 獞iczenia w 堯dzkiej si這wni ?
Pierwsze kroki w kulturystyce zawdzi璚zam panu Miros豉wowi G這gowskiemu. Jego opieka, kultura, m康ro嗆 zaowocowa豉 we mnie ugruntowaniem pasji do 獞icze si這wych na ca貫 篡cie. Mia貫m w闚czas 16 lat. Do dzi, nie spotka貫m w tym sporcie tak inteligentnego i warto軼iowego trenera.

Poczu Pan, 瞠 jest przypisany do kulturystyki i przed Panem droga do mistrzostwa w tym sporcie?
Ale sk康! Robi貫m widoczne post瘼y, ale by造 one na poziomie analfabety rozeznaj帷ego dopiero poszczeg鏊ne litery. Trener G這gowski podchodzi do mnie bez cienia kpiny, za to z ogromn uwag. Nie by這 minuty, aby opuszcza sal, i nie baczy na 獞icz帷ych. Ca造 czas by w鈔鏚 nas, korygowa, t逝maczy, obserwowa. Pomimo tego, chc帷 dor闚na, cho niekt鏎ym ch這pcom - przeforsowa貫m, i w konsekwencji nabawi貫m si kontuzji kr璕os逝pa. Wtedy zrozumia貫m, 瞠 walka o antyczne idea造 nie jest 豉twa i powierzchowna. Kulturystyka, wbrew pozorom, jest sportem indywidualnym. Wymaga szerokiego wykszta販enia a nie tylko powtarzania 獞icze z ksi捫ki. Nawet baczenie trenera nie uchroni這 mnie przed z貫m - przed skutkami niewiedzy. C騜, mia貫m 16 lat…

Musia Pan chwilowo przerwa treningi, czy raczej zniech璚i si na wiele lat do 獞icze?
Zdj璚ie rentgenowskie kr璕os逝pa zamkn窸o mi drog na si這wni. Wtedy dopiero nast徙i okres zdobywania przeze mnie wiedzy o tym sporcie. Mia這 to miejsce w bibliotekach, w kuchni i w... piwnicy. Zapoznawa貫m si z podstawami dietetyki, biochemii, fizjologii, anatomii, fizykoterapii, relaksacji, przewodnictwa nerwowego oraz oczywi軼ie system闚 treningowych.

A w piwnicy...?
Wiedzia貫m, 瞠 zanim wr鏂 na prawdziw si這wni, musz zniwelowa nie tylko kontuzj, ale wzmocni si, a tak瞠 znale潭 dla siebie z這t metod na sukces w sporcie. Ten etap pracy cha逝pniczej, polegaj帷y na rozci庵ni璚iu kr璕os逝pa i wzmocnieniu okalaj帷ego go gorsetu, trwa dwa lata. W闚czas w piwnicy wyku貫m dwie dziury w 軼ianach. Zabetonowa貫m w nich znalezion na 鄉ietniku rur od ciep貫j wody. W ten oto spos鏏 mia貫m gotowy dr捫ek. Poza tym zorganizowa貫m gdzie sztang. By豉 to rura o zbyt wielkim przekroju, ale za to mia豉 fajery z pi璚iokilogramowych puszek po og鏎kach konserwowych, zalanych betonem. Do tego przywi您ywa貫m sznurkiem pi璚iokilogramowe hantelki, i sprz皻 by "jak malowany"!

Nauka i zdobyta praktyka sta造 si najwa積iejsze?
W mej 鈍iadomo軼i zmieni這 si wszystko. Wiedzia貫m ju, 瞠 najwa積iejszym czynnikiem decyduj帷ym o powodzeniu kulturysty jest wy篡wienie. Dopiero na drugim miejscu wyst瘼uje trening, a w nim poprawno嗆 ruchu, tempo, obci捫enie. Trzeci element, nie do pomini璚ia, stanowi wypoczynek.

Co by這 np. na 郾iadanie?
Po maturze, nabywaj帷 umiej皻no軼i w kilku zawodach, zobowi您ani byli鄉y przez szko喚 do pracy w 堯dzkich fabrykach. By豉 to praktyczna nauka zawodu. Pami皻am jakie zdumienie, podczas pauzy 郾iadaniowej, budzi貫m w鈔鏚 ch這pc闚. Nie do嗆, 瞠 fabryka zapewnia豉 dwie wielkie bu趾i z wk豉dk i kubek herbaty, to ja wyjmowa貫m jeszcze z torby szklan litrow butelk zsiad貫go mleka i swoj, specjalnie przygotowan wa堯wk. Poch豉nia貫m wtedy trzy litry mleka dziennie. Podlega這 ono zupe軟ie innym normom spo篡wczym ni mleko znane obecnie. Cho w wielkim mie軼ie - podobnie jak teraz- by這 z ta鄉y produkcyjnej, cho walka o jego, jako嗆 trwa豉 w socjalizmie nieustannie, to jednak by這 ono innym produktem ni to dzisiejsze, bo przypomina這 prawdziwe mleko flor bakteryjn, zapachem i smakiem.

Trening te by nowatorski?
Trenowa貫m wg. system闚 Weidera, wymieniaj帷 niekt鏎e 獞iczenia na inne. Zrezygnowa貫m w闚czas np. z martwego ci庵u, wznos闚 na 豉weczce Scotta, pe軟ych przysiad闚 na ca造ch stopach. Doda貫m natomiast wiele 獞icze na dr捫ku. Wyeliminowa貫m tak瞠 te 獞iczenia, kt鏎ych nie lubi貫m. Koncentrowa貫m si na nastawieniu psychicznym. Z satysfakcj stosowa貫m metod ci篹ko atletyczn. Trening nie nale瘸 do lekkich ani 豉twych. Nigdy ju jednak nie prowadzi貫m go na sto procent swych mo磧iwo軼i, unikaj帷 jak ognia sprawdzania si w biciu 篡ciowych rekord闚. Prowadzenie treningu w kierunku wzrostu si造 fizycznej nigdy nie by這 moim celem.

Jakie formy regeneracji organizmu Pan stosowa?
Stosowa貫m elementy 軼i郵e zwi您ane z hata-yog. Prowadzi貫m techniki relaksacyjne. Uczy貫m si 鈍iadomego operowania powietrzem. Wykorzystywa貫m, np. jedn z assan obrazuj帷 le瞠nie na wznak, z zachowaniem uwagi na prawid這we krzywizny kr璕os逝pa przy r闚noczesnym wyobra瘸niu toru wp造waj帷ego jak i wyp造waj帷ego z organizmu powietrza. Stosowa貫m oddechowe metody oczyszczaj帷e, poznane podczas zaj耩 hata-yogi. Koncentrowa貫m sw rozbuchan 鈍iadomo嗆 na p這mieniu 鈍iecy, nie zapominaj帷 o oddechu. Te zabiegi doprowadzi造 do rozpocz璚ia medytacji Zen. Reasumuj帷, dzi瘯i koncentracji oddechowej i kontrolowaniu poszczeg鏊nych partii cia豉 nauczy貫m si zwi瘯szany w wyniku treningu si這wego tonus mi窷niowy obni瘸, a pobudzony organizm uspokaja.


Uprawia Pan sporty uzupe軟iaj帷e?
Nieprzerwanie, od dzieci雟twa, zawzi璚ie kontynuowa貫m jazd na rowerze, i je郵i okoliczno軼i na to pozwala造, p造wanie i nurkowanie. I to zosta這 do dzi. Minimum raz-dwa razy w roku przebywam nad jakim morzem. W豉郾ie wr鏂i貫m znad M.Czerwonego. Przy okazji odwiedzi貫m M.Martwe, bo le篡 ono nieopodal. Ponadto od wielu ju lat zim regularnie biegam na nartach w austriackich Alpach. Trzy lata temu znalaz貫m dolin na wys. 2020 m, i teraz tam biegam na prze這mie roku 15 km dziennie, wok馧 jeziora. Je郵i warunki pozwalaj jede dzie sp璠zam tam wysoko w 郾iegu i w lodzie, gdy otoczenie ok. trzytysi璚znik闚 do tego prowokuje. Ostatnio za z zapa貫m szale鎍a 豉pi rytm w nordic walking (nawet w czasie deszczu), i mam nadziej wr鏂i do jazdy na wrotkach figurowych.

Pana rady dla m這dych…
My郵, 瞠 z kulturystyk jest tak jak np. z instrumentem muzycznym. Je郵i umiemy na nim gra, jego tony mog by najpi瘯niejsze w naszym 篡ciu i trwa niesko鎍zenie. Mo瞠my sta si wirtuozami gry. Ale oczywi軼ie to wymaga lat nauki, nabierania do鈍iadczenia. Zostawiaj帷 przeno郾ie na boku: kulturystyka mo瞠 sta si pi瘯n przygod, ale mo瞠 te sta si naprawd niebezpieczna dla zdrowia fizycznego i dla psychiki. Najwa積iejszym jest s逝cha poucze profesjonalnego instruktora. Zawsze trzeba by 鈍iadomym tego co si robi i ci庵le pog喚bia do鈍iadczenie, wiedz, umiej皻no軼i. Nie wolno dawa si prowokowa. Kulturystyka to nie jest bezmy郵ne machanie sztang, byleby by豉 ona najci篹sza. Raz a porz康nie utraconego zdrowia nie mo積a odkupi, ukra嗆, skombinowa.

Ale m這dzi ludzie nie zdaj sobie sprawy, 瞠 niew豉軼iwie 獞icz帷 mo積a szybko straci zdrowie.
Nale篡 (!) zda sobie spraw, 瞠 na 鈍iecie nie ma nic trwa貫go, sta貫go, wiecznego. Tym bardziej, wi璚 w takiej kruchej strukturze, jak jest cz這wiek, 瘸den proces fizjologiczny czy intelektualny nie wyst瘼uje na stale. Idee ulegaj zmianom te. Oby dzisiejsi fani monstrualnych mi窷ni nie obudzili si za trzydzie軼i lat z g這w w nocniku! Problem budowania czy te utrzymania okre郵onego stanu uk豉du mi窷niowego, nie jest problemem statycznym. Wymaga on stanu ci庵貫j uwagi, gdy zmienia si on wraz z wieloma czynnikami takimi jak, np. wiek, rodzaj i jako嗆 diety, uwarunkowania genetyczne, program treningowy, poziom nat篹enia stresu, umiej皻no嗆 i mo磧iwo嗆 relaksacji, obci捫enia prac zawodow, choroby, dojrza這嗆 intelektualna, wypadki, los itd. Pomimo tych r騜norakich ogranicze nale篡 獞iczy przez ca貫 篡cie, dostosowuj帷 swoje sportowe zamiary do aktualnych mo磧iwo軼i! W kulturystyce mo積a zakocha si naprawd na ca貫 篡cie.

Dzi瘯uj za rozmow
Wiede, wrzesie 2010

Rej.145b/wywiad- 6/29.09.2010 r.
Ostatnia akyualizacja 2010.10.19 godz.13:23


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Ko貫cki...
Z Antonim Ko貫ck...
Flesz
Magda Ma豉chowska 獞iczy fitness 2012 r.
Magda Ma豉chowska 獞iczy fitness 2012 r.
SYLWETKI
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE