Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4390449
os鏏.
Oni s z nami:
Dla si造, zdrowia i sprawno軼i fizycznej. Aut. St. Zakrzewski (1907-1972)

. Minuta dziennie dla si造, zdrowia i sprawno軼i fizycznej. Pod takim tytu貫m wyda Bob Hoffman, wielki or璠ownik 獞icze si這wych, dolarow broszurk omawiaj帷 „najnowocze郾iejsz i najlepsz” metod treningow – isometric contr action” (skurcze izometryczne). Odt康 zdaniem Hoffmana, nie b璠zie si traci ca造ch godzin na trening si這wy. Wystarczy dnienie jedna minuta, aby zyska herkulesow si喚. Prawdziwa rewolucja w dotychczasowych pogl康ach na trening! Metoda godna drugiej po這wy XX stulecia, wieku szybko軼i, atomu, lot闚 kosmicznych

Tyle reklama. Prawdziwie ameryka雟ka. Jak w ka盥ej jednak reklamie, zw豉szcza ameryka雟kiej, jest w niej wiele przesady. O metodzie tej ju pisali鄉y. Podkre郵ili鄉y - nie przyjmuj帷 nie bezkrytycznie-, 瞠 izometryczne skurcze mi窷ni to „nic nowego: praca statyczna mi窷ni, znana od wielu lat i… nieraz zwalczana.

JU P茛 WIEKU TEMU…

To nie przesada. Pi耩dziesi徠 lat temu jeden z najsilniejszych ludzi 鈍iata, Max Sick, zastosowa w pocz徠ku swojej kariery metod „napinania” mi窷ni. Zastosowa j jako ch這piec, z konieczno軼i. Wiadomo: „potrzeba jest matka wynalazk闚”.

„Gdy Max Sick ucz瘰zcza jeszcze do szko造 podstawowej, do jego rodzinnego miasta przyjecha cyrk. Jedn z jego atrakcji by wyst瘼 Herkulesa, w kt鏎ym si豉cz na specjalnej platformie unosi 25 os鏏. Herkules tak zaimponowa ch這pcu, ze postanowi p鎩嗆 w jego 郵ady. On chuchro, s豉beusz, wy鄉iewany przez wszystkich. Wracaj帷 z cyrku, Max Sick wyszuka spory kamie i zabra go ze sob. Zacz掖 po kryjomu 獞iczy, bo rodzice perswadowali mu, 瞠 tak w徠造 ch這piec nie powinien si m璚zy. Gdy pewnego dnia rodzice zauwa篡li, 瞠 Max 獞iczy, kamie znalaz si za oknem. By to wielki cios dla ch這pca. Jego my郵i wci捫 kr捫y造 wok馧 cyrku, mia przed oczami pot篹ne mi瘰nie si豉cza, w uszach szumia造 oklaski widz闚 dla jego si造. Wtedy to Max Sick zacz掖 zastanawia si nad tym, co robi, by zdoby si喚. Zacz掖 獞iczy z kamieniem unosz帷 go w najrozmaitszy spos鏏. Potem wpad na pomys „napinania” mi窷ni. Po roku 獞icze, poprawa umi窷nieniu by豉 zdecydowana. Ch這piec odkry now metod 獞icze”.

Z biegiem czasu max Sick przekona si, 瞠 nie mo積a ogranicza si tylko do tej metody i przeszed do uprawiania ruch闚 dynamicznych…

44 lata p騧niej – nie wiedz帷 o metodzie stosowanej przez Sicka, Angelo Sieilano 獞iczy r闚nie metod izometryczn i w trzy lata p騧niej (1921 r.) zdoby tytu „najlepiej zbudowanego cz這wieka 鈍iata”. Mo瞠 s造szeli軼ie jego p騧niej przybrane i do dzi dobrze znane w 鈍iecie kulturystycznym nazwisko: Charles ATLAS.

Metody Maxa Sicka i Charlesa Atlasa znalaz造 wielu na郵adowc闚. A jednak – w latach trzydziestych – przez 闚czesny 鈍iat nauki i medycyny sportowej zosta造 zwalczone. Przeciwko skurczom statycznym wypowiedzia豉 si przede wszystkim fizjologia ruchu, kt鏎a dla sprawnego dzia豉nia i rozwoju organizmu – zaleca kr鏒kotrwa貫 skurcze mi瘰ni. W czasie d逝gotrwa貫go skurczu wyst瘼uj niekorzystne procesy w uk豉dzie kr捫enia. Cz瘰to stosowanie takiej pracy mi窷niowej – przy powstrzymywanym oddechu – prowadzi do podwy窺zonego ci郾ienia.

Wszystko to doprowadzi這 trzydzie軼i lat temu do zaniku 獞icze statycznych najnowsz metod treningow jest czym zaskakuj帷ym.

Niezwyk豉 warto嗆, tych 獞icze dla sportu wyczynowego te chyba stoi pod znakiem zapytania. Upajanie si wynikami i post瘼ami poczynionymi przez kilku zawodnik闚 trwa這 kr鏒ko. Bo skoczek wzwy Avant, kt鏎y po kilkutygodniowym stosowaniu tej metody poprawi o kilka centymetr闚 sw鎩 wynik, przy dalszym przy niej trwaniu, nie tylko zatrzyma si, ale nawet cofn掖 w rozwoju. Podobnie mia豉 si sprawa z rewelacyjnym vice – Mr Universum i ci篹arowcem w jednej osobie Willianem F. Marchem (wychowankiem trenera Boba Hoffmana), kt鏎y mia stanowi 篡w propagand metody izometrycznej i z wielu innych zawodnik闚.

Wed逝g mego skromnego zdania metoda ta mo瞠 spe軟i do嗆 powa積 rol w treningu sportowym, gdy jest stosowana przez kr鏒ki okres czasu i jako fragment zaprawy og鏊nej lub specjalnej.

Warto嗆 獞icze izometrycznych podlega przede wszystkim na przyk豉d na r璚e lub stopy mo瞠my zmusi do pracy takie warstwy mi窷ni lub p璚zki w堯kien mi瘰nych, kt鏎e przy ruchu dynamicznym s ma這 zaanga穎wane dla osi庵ni璚ia maksymalnego wysi趾u.

Nie zwracano np. dot康 uwagi na to, a瞠by wzmocni mi窷nie przy takim u這瞠niu nogi, jakie ma miejsce w豉郾ie przy odbiciu do skoku wzwy. Dzi瘯i metodzie izometrycznej mo瞠my prze獞iczy dok豉dnie te warstwy mi窷ni, kt鏎e powinny by najbardziej aktywne przy takim u這瞠niu nogi w momencie odbicia.

Bezwarto軼iow t metod nie jest, wi璚 na pewno. I odpowiednio zastosowana mo瞠 odda pewne us逝gi. Do sprawy tej nieraz jeszcze powr鏂imy.

Dzi pragniemy poda z broszury Hoffmana jednominutow osnow lekcyjn, rzekomo wystarczaj帷 dla og鏊nego rozwoju organizmu. Podkre郵am rzekomo, poniewa brak jest 獞icze dla uk豉du kr捫enia. Mimo to podajemy dzi pierwsz seri 獞icze izometrycznych, zdaj帷 sobie spraw, z jak niecierpliwo軼i nasi czytelnicy na nie czekaj. ( Czytelnicy JWIP.Pl zdj璚ia tych 獞icze mog zobaczy na Forum w temacie „Atlas 獞icze- przyp. I.).




鑿iczenia wykonuje si na specjalnym, prostym w konstrukcji aparacie. Przedstawiony jest na rysunku. D逝go嗆 deski – 75 cm, szeroko嗆 25 cm, grubo嗆 oko這 5 cm. Deska powinna by pokryta p造tk gumow. W 鈔odek deski wkr璚a si hak, a na nim zaczepia si silny 豉鎍uch, kt鏎ego d逝go嗆 mo積a dowolnie regulowa, w zale積o軼i od osi庵ni璚ia, jakie chcemy wykona. Maksymalna d逝go嗆 豉鎍ucha - 220 cm. Do ko鎍a 豉鎍ucha przymocuje si dr捫ek d逝go軼i oko這 40 cm, s逝膨cy za uchwyt.

OSNOWA1.
1. Wyciskanie (dr捫ek na wysoko軼i brody). Przy tym, jak i w nast瘼nych 獞iczeniach, silny nacisk na dr捫ek nale篡 wywrze tylko jeden raz. Zacisk (nie szarpa) trwa oko這 6-8 sekund.
2. Wyciskanie ( faza 鈔ednia) dr捫ek tu powy瞠j g這wy.
3. Wyciskanie w fazie prawie ko鎍owej. Ramiona tylko nieznacznie ugi皻e.
4.Ci庵ni璚ie – dr捫ek na wysoko軼i pasa.
5.Ci庵ni璚ie – dr捫ek na wysoko軼i sutek
6.Ci庵ni璚ie – dr捫ek na wysoko軼i bark闚.
7.„Martwy ci庵” – ci庵n帷 z n鏬 z ud i cz窷ciowo z bark闚.
8. „Martwy ci庵” ci庵n帷 z kolan, krzy plaski.
9. „Martwy ci庵”- z n鏬 poni瞠j kolan.
W nast瘼nym numerze dalszy ci庵 獞icze.
Autor: Stanis豉w Zakrzewski (1907 – 1972)

Od JWIP.PL
Powy窺zy artyku ukaza si w „Sporcie dla Wszystkich” na pocz徠ku lat 60. I odrazu wzbudzi ogromne zainteresowanie metod 獞icze izometrycznych, kt鏎a by豉 ju wykorzystywana w treningu m.in. ci篹arowc闚 i lekkoatlet闚. W latach 80. metoda skurcz闚 mi窷ni straci豉 popularno嗆, sta豉 si marginalnym elementem treningu sportowego a w kulturystyce o niej zapomniano.
Natomiast zosta豉 doceniona w medycynie, gdy jest bardzo warto軼iowa w pierwszych etapach rehabilitacji leczniczej chorego. Nie wymaga specjalnego sprz皻u, mo積a j stosowa praktycznie przy ka盥ym rodzaju unieruchomienia pacjeta.
Ostatnio mo積a ju mie nadziej ze 獞iczenia izometryczne dzi瘯i Miros豉wowi Prandocie – wieloletniemu dobremu „duchowi” czasopisma: „Kulturystyka i Fitness”, powr鏂 to program闚 treningowych popularnych w si這wniach. On w ksi捫ce pt „Kulturystyka na zdrowie i urod. Poradnik dla pocz徠kuj帷ych” nie poleca pocz徠kuj帷ym metody izometrycznych 獞icze, ale szczeg馧owo opisuje jej zalety, wiec pewnie ju wkr鏒ce i pocz徠kuj帷y sami przekonaj si, ze ona nie dla nich. Ignacy Stycze 2011.

Rej. 135 / trening -19/ 2011.01.14/
Ostatnia aktualizacja: 2011.01.24 Godz.: 14:58


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
Zachwycaj帷a Elena
Zachwycaj帷a Elena
J. KOΡUN Z DZIEWCZ邛AMI, ROSJA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE