Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4303861
os鏏.
Oni s z nami:
Rozwijamy si喚 woli. Autor: Stanis豉w Zakrzewski (1907 -1972)

(Ok豉dka ksi捫ki St. Zakrzewskiego, wydanie z 1976 r. Na zdj璚iu Mieczys豉w Krydzi雟ki).

W sporcie - podobnie jak w ka盥ej innej dziedzinie 篡cia – o post瘼ach decyduje charakter, si豉 woli, umiej皻no嗆 pokonywania trudno軼i i niezniech璚anie si najwi瘯szymi nawet przeciwno軼iami. Historia sportu daje liczne przyk豉dy, do czego prowadzi wytrwa這嗆, nieust瘼liwo嗆 w postanowieniach. Najbardziej natomiast utalentowani schodzili z areny sportu b. szybko, nie spe軟iaj帷 pok豉danych w nich nadziei tylko, dlatego, 瞠 nie posiadali dostatecznie silnej woli, by wytrwa w treningu, by nie ulec pokusom zatruwaj帷ym zdrowie. Mam tu na my郵i alkohol, tyto i tak zwane „zabawy”.( Nie by這 jeszcze steryd闚, narkotyk闚 itp. - przyp. JW.).

Kusoci雟ki – Krzyszkowiak

Nazwiska 鈍ietnych tych d逝godystansowc闚 znacie dobrze. Janusz Kusoci雟ki wywalczy pierwszy dla Polski z這ty medal w lekkiej atletyce m篹czyzn, prze豉muj帷 d逝gotrwa陰 hegemonie Fin闚. Zwyci篹y na igrzyskach w Los Angeles (1932 r. - przyp. JW.) na dystansie 10 km. Dwa lata po zwyci瘰kim swoim biegu uleg ci篹kiej kontuzji kolana. Lekarze orzekli w闚czas: koniec kariery wielkiego biegacza. Ale Kusoci雟ki nie da za wygran. Systematycznymi 獞iczeniami gimnastycznymi, prowadzonymi z nak豉dem olbrzymiej cierpliwo軼i i wytrwa這軼i, po dw鏂h i p馧 latach doszed do tego, 瞠 zn闚 zacz掖 biega. Co wi璚ej – tu przed wybuchem II wojny 鈍iatowej znalaz si w formie 篡ciowej. I kto wie, czy w roku 1940 nie zdoby豚y pierwszego miejsca w biegu marato雟kim na Igrzyskach w Helsinkach ( co by這 marzeniem jego 篡cia), gdyby nie wojna…

Z ilu przeciwno軼iami walczy musia Zdzis豉w Krzyszkowiak, rekordzista 鈍iata i mistrz olimpijski z Rzymu (1960 r.) w biegu na 3 km z przeszkodami, skoro nawet ksi捫ka, w kt鏎ej jest o jego karierze sportowej, nosi tytu „Kariera z kolcami”. Z nieugi皻 si陰 woli potrafi prze豉mywa trudno軼i i wychodzi z nich zwyci瘰ko, cho nieraz si wydawa這, 瞠 stoi na straconej pozycji, 瞠 nie b璠zie ju m鏬 doj嗆 do dawnej formy. A po d逝gich miesi帷ach Krzyszkowiak zaskakiwa 鈍iat jeszcze lepszymi wynikami.

Stal hartuje si w ogniu
Nie ulega najmniejszej w徠pliwo軼i, 瞠 nikt nie dochodzi 豉two do szczyt闚 doskona這軼i. D逝go trzeba kszta速owa charakter, ale w這穎na praca procentuje si wielokrotnie w sporcie i poza sportem, bo pewne warto軼i z Sali 獞icze czy boiska wnosi si w 篡cie.
Oto kilka sugestii w rozwijaniu woli:

1.Z堯 najpierw postanowienie, 瞠 nie dokonasz czego, co nie sprawi ci wi瘯szej trudno軼i. Je郵i palisz papierosy, staraj si przez najbli窺ze dni ograniczy palenie. Puszczaj帷 z dymem o 2 papierosy mniej. Gdy po pierwszych dniach b璠ziesz m鏬 odnotowa pierwszy sukces, d捫 do dalszego. Krok po kroku realizuj nowe postanowienia. Oczywi軼ie mog by one r騜nej natury i w r騜ny spos鏏 ukierunkowane. Najwa積iejsze, by przyst徙i do dzia豉nia, chc帷 doskonali siebie. Mierz jednak si造 na zamiary. Nie chciej od razu zbyt wiele. Dopiero, gdy pewnie wykonasz pierwszy krok, mog p鎩嗆 za nim nast瘼ne, trudniejsze.

2. Przy trudniejszym zadaniu zaprz徠nij umys ca趾owicie tym, co masz zamiar dokona. I co musisz dokona. Gdy to osi庵niesz, zyskasz pe軟e zadowolenie. Ale nawet, je郵i ci si nie uda za pierwszym razem, nie zrezygnuj z doskonalenia si, spr鏏uj po raz drugi, a mo瞠 i trzeci. Nieudane pr鏏y analizuj. Zapytaj sam siebie, dlaczego, dlaczego nie doszed貫 do celu. Czy niew豉軼iwie mierzy貫? Mo瞠 nie by貫 jeszcze przygotowany do tego zadania? Mo瞠 musisz jeszcze potrenowa si喚 woli, tak jak 獞iczysz ci篹ary: stopniowo zwi瘯szaj帷 obci捫enie i ilo嗆 serii.

3.Uwierz w to, 瞠 z biegiem czasu dojdziesz do celu, nawet bardzo wyg鏎owanego, a wtedy go osi庵niesz. Zwalczaj kompleksy ni窺zo軼i. Je郵i kto mo瞠 by cz這wiekiem z charakterem, to, dlaczego ty nim by nie mo瞠sz? Czy musisz pozostawa niewolnikiem w豉snej s豉bo軼i? Czy nie sta si na to, by sta si prawdziwym sportowcem, cz這wiekiem z charakterem i siln wol?

4.Odwa si zdecyduj si na to, by popracowa nad sob. Wyznacz sobie jakie terminy do wykonania pierwszego zadania, a je郵i przezwyci篹ysz samego siebie (to zwyci瘰two jest najcenniejszej, d捫 do drugiego, trzeciego, dziesi徠ego. Zmienisz si wtedy ca趾owicie. Staniesz si innym cz這wiekiem: SILNY MI呇NIAMI I SILNY CHARAKTEREM. A takich ludzi pragn瘭iby鄉y mie jak najwi璚ej.

Dziesi耩 lat temu (rok 1954 – przyp. JW.) 鈍iat obieg豉 wiadomo嗆 o fantastycznym wyczynie Hillarego i Tenzinga, kt鏎ych stopy dotkn窸y najwy窺zego szczytu 鈍iata: Mount Everestu. John Hunt, kierownik ca貫j wyprawy, zapytany czemu zawdzi璚za osi庵ni璚ie celu, odpowiedzia:
1.Chcia貫m dokona tego wyczynu.
2. Ryzykowali鄉y wszystkim – nawet 篡ciem – by czynu dokona.
3. Wierzyli鄉y w to, 瞠 uda nam si szczyt zdoby.
4. Poszli鄉y naprz鏚 wed逝g 軼i郵e opracowanego planu. Ka盥y z was mo瞠 osi庵n望 pewien szczyt, je郵i zachowa si tak, jak John Hunt!

Autor: Stanis豉w Zakrzewski, 1964 r. (Z pozycji „ABC m這dego si豉cza” wydanej przez Wydawnictwo „Sport i Turystyka”).
Rej.259/ Porady-28/ 2011.02.11/.
Ostatnia aktualizacja: 2011.02.17 godz. 08:41


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
Kongres w Weronie, 1974 r.
Kongres w Weronie, 1974 r.
WITOLD MAJCHRZAK ( 1917 - 2009)
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE