Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4202470
os鏏.
Oni s z nami:
Recenzja (wybi鏎cza) ksi捫ki... Aut. Koza G鏎a
"Kulturystyka na zdrowie i urod. Poradnik dla
pocz徠kuj帷ych” autorstwa Miros豉wa Prandoty, wydanie w 2010r.

„Historia kulturystyki nierozerwalnie zwi您ana jest z literatur specjalistyczn z zakresu treningu si這wego. Prawdopodobnie pierwszym graficznym symbolem 獞icze si這wych by豉 軼ienna p豉skorze嬌a z egipskiego grobowca w Beni-Hassan wykonana oko這 4500 lat temu. Przedstawia豉 trzy osoby trenuj帷e podnoszenie w g鏎 ci篹kich work闚. Pierwsz pozycj ksi捫kow po鈍iecon 獞iczeniom si這wym by豉 prawdopodobnie „Encyclopedia of Bodily Exercises” napisana pod koniec 18 wieku przez Niemca Johanna Gutsmutha. W XX wieku zacz窸y ukazywa si r闚nie specjalistyczne magazyny. W 1926 roku magazyn Bernarra MacFaddena „Physical Culture” przeczytany zosta przez oko這 400 tysi璚y czytelnik闚.

Natomiast w Polsce pierwsze ksi捫ki i czasopisma po鈍iecone kulturystyce zacz窸y ukazywa si w latach 50-tych ubieg貫go wieku. Tematyk 獞icze si這wych omawia這 czasopismo „Sport dla Wszystkich”, a z pierwszych pozycji ksi捫kowych wymieni nale篡: „Jak sta si silnym i sprawnym”, ABC m這dego si豉cza” oraz kultowa „Si豉-sprawno嗆-pi瘯no” – wszystkie autorstwa pioniera kulturystyki w Polsce Stanis豉wa Zakrzewskiego. Do lat 90-tych ubieg貫go wieku liczba ksi捫ek po鈍i璚onych kulturystyce by豉 w naszym kraju do嗆 skromna.


Masowy wysyp literatury nast徙i w pierwszym dziesi璚ioleciu XXI wieku i trwa do dnia dzisiejszego. S to zar闚no ksi捫ki t逝maczone na j瞛yk polski jak r闚nie pozycje oryginalne napisane w j瞛yku polskim. Tych drugich jest znacznie mniej a przez to s one zapewne bardziej oczekiwane przez czytelnik闚. Do wyr騜niaj帷ych si oryginalnych polskich pozycji zaliczy豚ym ksi捫ki Marka Kruszewskiego – naukowca z AWF, kt鏎a jest trudna do zrozumienia przez pocz徠kuj帷ego w kulturystyce. Og鏊nie poziom ksi捫ek wydanych w ostatnich latach jest do嗆 wysoki – autorami wi瘯szo軼i z nich s instruktorzy z bogatym do鈍iadczeniem treningowym, nie ka盥a z nich jednak jest przydatna pocz徠kuj帷emu, tym niemniej w ka盥ej mo積a znale潭 elementy warto軼iowe.

Do nurtu takich w豉郾ie pozycji nale篡 ksi捫ka pt: Kulturystyka na zdrowie i urod. Poradnik dla pocz徠kuj帷ych” autorstwa Miros豉wa Prandoty. Ksi捫ka ma 182 strony, bogato ilustrowane kolorowymi zdj璚iami Jana Rozmarynowskiego. Za egzemplarz trzeba zap豉ci 30-40 z. Moim zdaniem warto.
Tytu nie w pe軟i odzwierciedla zawarto嗆 tekstu gdy stanowi on raczej ciekawy zbi鏎 porad, wskaz闚ek, rad treningowych autora, kt鏎y od wielu sam 獞iczy kulturystyk na poziomie wysokiego wytrenowania . Doda nale篡, 瞠 sformu這wanie „..dla pocz徠kuj帷ych...” jest raczej myl帷e poniewa z ksi捫ki w znacznie wi瘯szym stopniu skorzystaj osoby maj帷e ju pewien sta treningowy a szukaj帷e np. odmiennych metod treningowych daj帷ych szans np. na prze豉manie stagnacji w rozwoju mi窷ni.

Podzia tekstu na rozdzia造 zawiera b喚dy , co mo瞠 dezorientowa czytelnika.
Rozdzia 18 pt. „Suplementacja” nie zawiera w praktyce informacji z tej dziedziny ale inne bardzo ciekawe na temat spalanie t逝szczu przez organizm. W豉軼iwszy tytu dla tego podrozdzia逝 to „Spalanie t逝szczu”.
Rozdzia 8 pt. ”鑿icz du瞠 mi窷nie – b璠ziesz wi瘯szy” r闚nie nie do ko鎍a pasuje do zawarto軼i rozdzia逝, kt鏎y nale篡 doda jest interesuj帷y. 字鏚tytu造 w tym rozdziale r闚nie s nieco ma這 sp鎩ne z tytu貫m rozdzia逝. Na stronie 79 sformu這wanie „,metoda koncentryczna” w wierszu 10 powinno mie posta „metoda ekscentryczna”.
Rozdzia 14 pt.: „Zasady 篡wienia i picia” wg mnie powinien mie nazw raczej „砰wienie i suplementy”.
Tytu造 wi瘯szo軼i pozosta造ch rozdzia堯w nie odzwierciedlaj tre嗆 w nich zawart, aczkolwiek ciekaw i warto軼iow.

Autor nie ustrzeg si miejscami od chaosu w przekazanych poradach.
W rozdziale 9 pt. „Kiedy mi窷nie rosn” na stronie 90 po鈍i璚onej mi窷niom naramiennym podana jest informacja o sugerowanej liczbie powt鏎ze 8-12, natomiast na stronie 92 sugestia odno郾ie tej samej grupy mi窷niowej jest inna – 12-20 powt鏎ze. Ponadto rozdzia ten zawiera pogrubione podrozdzia造, kt鏎e nie stanowi logicznej ca這軼i. Kolejne z nich zawieraj nazwy poszczeg鏊nych mi窷ni ale np. po podrozdziale „Mi窷nie naramienne”, jest kolejny podrozdzia pt.: „Wysokie unoszenie ramion” a dalej zn闚 kolejny podrozdzia dotycz帷y mi窷ni pt.: ”Bicepsy”. A przecie poj璚ie „wysokie unoszenie ramion” zawiera opis techniki wykonywania 獞icze na mi窷nie naramienne czyli w poprzednim podrozdziale te informacje powinny si znale潭.

„Bibliografia” zawarta w rozdziale 20 zawiera 廝鏚豉 wykorzystanej literatury. Spis jest nienumerowany, a w tek軼ie ksi捫ki brak wskazania cytowanych fragment闚 tekstu. Do spisu literatury nale瘸這by doda wybrane numery miesi璚znika „Kulturystyka i Fitness” z uwagi na do嗆 du膨 liczb fragment闚 tekstu stamt康 pochodz帷ych, zapewne Miros豉wa Prandoty lub innych autor闚? Czytaj帷 ksi捫k nietrudno zauwa篡, 瞠 spora cz窷 jej fragment闚 zosta豉 opublikowana wcze郾iej w miesi璚zniku KiF. Nie jest to wcale uwaga krytyczna, poniewa zebranie w ca這嗆 przemy郵e, rad, wskaz闚ek treningowych autora z wielu zapewne jego artyku堯w w jednolity tekst (pozbawiony reklam!) jest w pe軟i uzasadnione i celowe.

Wiele lat treningu w tr鎩boju si這wym i kulturystyce autora, kt鏎y jest z zawodu dziennikarzem, pisarzem, ale r闚nie ma uprawnienia instruktora kulturystyki oraz by造 cz這nkiem kadry narodowej w tr鎩boju si這wym sprawia, 瞠 jego rady mog by pomocne przede wszystkim dla zaawansowanych entuzjast闚 kulturystyki jak i te w mniejszym stopniu dla pocz徠kuj帷ych i to ju 獞icz帷ych.

Moj uwag zwr鏂i do嗆 oryginalny styl pisania tekstu ksi捫ki. Autor potrafi pisa w spos鏏 wci庵aj帷y czytelnika. Ale po autorze kilkunastu powie軼i mo積a si tego by這 spodziewa. Przeczyta貫m ksi捫k do嗆 szybko zar闚no z uwagi na ciekaw tre嗆 jak i styl w jakim zosta豉 napisana. Czyta貫m nie zawsze po kolei rozdzia造, co harmonizuje nieco z samym stylem autora – ciekawym ale do嗆 lu幡ym w formie i nieco chaotycznym w zakresie kolejno軼i przekazywanych informacji, doda nale篡 tre軼i ciekawej. Sama chaotyczno嗆 tekstu ma sw鎩 urok i dodam, 瞠 mi osobi軼ie nie przeszkadza豉. Z tego powodu ksi捫k Miros豉wa Prandoty traktuj w豉郾ie jako zbi鏎 rad do czytania w dowolnej kolejno軼i rozdzia堯w.

Z element闚, kt鏎e bym wyr騜ni nale篡 wymieni: niemal zupe軟y
brak reklamy od篡wek i suplement闚 w samej tre軼i. Krytyka stosowania kreatyny, szczeg鏊nie w odniesieniu do pocz徠kuj帷ych, jest jak najbardziej stosowana.
Szczeg鏊nie spodoba mi si rozdzia 12 pt. „Buduj mi窷nie podnosz帷 samego siebie” w kt鏎ym m.in. autor zaleca wspinanie po linie jako metod na „oporne” mi窷nie najszersze grzbietu. Zastanawia mnie natomiast dlaczego stosunkowo sporo miejsca po鈍i璚a autor rozwojowi 造dek? Nie ma w tym nic z貫go ale to musi wg mnie mie jakie „drugie dno”.

Mocn stron ksi捫ki Prandoty s fotografie wykonane przez Jana Rozmarynowskiego. One wskazuj na du瞠 umiej皻no軼i ich autora, przy czym niekt鏎e z nich maj zbyt du膨. ziarnisto嗆 – zapewne wynika to z mo磧iwo軼i technicznych maszyn drukarskich. Przewa瘸j zdj璚ia atrakcyjnych pa co jest zabiegiem bardzo sympatycznym, a zdj璚ia pan闚 s r闚nie dobrane pod k徠em ich harmonijnej budowy bez zb璠nych przerost闚 mi窷niowych. Tylko, 瞠 na wiekszo軼i z nich s 獞icz帷y wyczynowo.

Redakcyjnym niedoci庵ni璚iem jest umieszczona na ko鎍u ksi捫ki niekompletna lista os鏏 przedstawionych na zdj璚iach – niekt鏎e zdj璚ia nie maj odwo豉nia do tej listy.
Mimo moich wielu drobnych „uszczypliwo軼i” uwa瘸m, 瞠 ksi捫ka Miros豉wa Prandoty jest warto軼iowa merytorycznie i mo積a j poleci tym kt鏎zy ju 獞icz kulturystyk od kilku miesi璚y a g堯wnie zaawansowanym. Odradzam j jednak tym , kt鏎zy dopiero maj zamiar zapisa si do si這wni, gdy trudno b璠zie im zrozumie rad udzielonych przez autora, jak maj 獞iczy.
Liczba drobnych uwag krytycznych jest do嗆 znaczna ale nie wynikaj w jakikolwiek spos鏏 ze z這郵iwo軼i wobec autora ,a raczej 篡czliwo軼i w kontek軼ie informacji z ksi捫ki o tym, 瞠 autor rozwa瘸 napisanie kontynuacji ksi捫ki. W pe軟i to popieram i czekam na jej ukazanie si. Na pewno j kupi i przeczytam.
Mam nadziej, 瞠 inni cz這nkowie Zespo逝 i u篡tkownicy JWIP.PL zapoznaj si z ksi捫ka Miros豉wa Prandoty i r闚nie przedstawi swoj ocen.
Autor: Koza G鏎a, Warszawa 17.01.2011.
Rej.279/ Porady - 34/2011.02.24
Ostatnia aktualizacja: 2011.03.09. Godz. 21:16



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Ko貫cki...
Z Antonim Ko貫ck...
Flesz
Jerzy Burchart (2007 r.)
Jerzy Burchart (2007 r.)
SYLWETKI
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE