Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4295888
os鏏.
Oni s z nami:
Recenzja (wybi鏎cza) ksi捫ki... Aut. Koza G鏎a
"Kulturystyka na zdrowie i urod. Poradnik dla
pocz徠kuj帷ych” autorstwa Miros豉wa Prandoty, wydanie w 2010r.

„Historia kulturystyki nierozerwalnie zwi您ana jest z literatur specjalistyczn z zakresu treningu si這wego. Prawdopodobnie pierwszym graficznym symbolem 獞icze si這wych by豉 軼ienna p豉skorze嬌a z egipskiego grobowca w Beni-Hassan wykonana oko這 4500 lat temu. Przedstawia豉 trzy osoby trenuj帷e podnoszenie w g鏎 ci篹kich work闚. Pierwsz pozycj ksi捫kow po鈍iecon 獞iczeniom si這wym by豉 prawdopodobnie „Encyclopedia of Bodily Exercises” napisana pod koniec 18 wieku przez Niemca Johanna Gutsmutha. W XX wieku zacz窸y ukazywa si r闚nie specjalistyczne magazyny. W 1926 roku magazyn Bernarra MacFaddena „Physical Culture” przeczytany zosta przez oko這 400 tysi璚y czytelnik闚.

Natomiast w Polsce pierwsze ksi捫ki i czasopisma po鈍iecone kulturystyce zacz窸y ukazywa si w latach 50-tych ubieg貫go wieku. Tematyk 獞icze si這wych omawia這 czasopismo „Sport dla Wszystkich”, a z pierwszych pozycji ksi捫kowych wymieni nale篡: „Jak sta si silnym i sprawnym”, ABC m這dego si豉cza” oraz kultowa „Si豉-sprawno嗆-pi瘯no” – wszystkie autorstwa pioniera kulturystyki w Polsce Stanis豉wa Zakrzewskiego. Do lat 90-tych ubieg貫go wieku liczba ksi捫ek po鈍i璚onych kulturystyce by豉 w naszym kraju do嗆 skromna.


Masowy wysyp literatury nast徙i w pierwszym dziesi璚ioleciu XXI wieku i trwa do dnia dzisiejszego. S to zar闚no ksi捫ki t逝maczone na j瞛yk polski jak r闚nie pozycje oryginalne napisane w j瞛yku polskim. Tych drugich jest znacznie mniej a przez to s one zapewne bardziej oczekiwane przez czytelnik闚. Do wyr騜niaj帷ych si oryginalnych polskich pozycji zaliczy豚ym ksi捫ki Marka Kruszewskiego – naukowca z AWF, kt鏎a jest trudna do zrozumienia przez pocz徠kuj帷ego w kulturystyce. Og鏊nie poziom ksi捫ek wydanych w ostatnich latach jest do嗆 wysoki – autorami wi瘯szo軼i z nich s instruktorzy z bogatym do鈍iadczeniem treningowym, nie ka盥a z nich jednak jest przydatna pocz徠kuj帷emu, tym niemniej w ka盥ej mo積a znale潭 elementy warto軼iowe.

Do nurtu takich w豉郾ie pozycji nale篡 ksi捫ka pt: Kulturystyka na zdrowie i urod. Poradnik dla pocz徠kuj帷ych” autorstwa Miros豉wa Prandoty. Ksi捫ka ma 182 strony, bogato ilustrowane kolorowymi zdj璚iami Jana Rozmarynowskiego. Za egzemplarz trzeba zap豉ci 30-40 z. Moim zdaniem warto.
Tytu nie w pe軟i odzwierciedla zawarto嗆 tekstu gdy stanowi on raczej ciekawy zbi鏎 porad, wskaz闚ek, rad treningowych autora, kt鏎y od wielu sam 獞iczy kulturystyk na poziomie wysokiego wytrenowania . Doda nale篡, 瞠 sformu這wanie „..dla pocz徠kuj帷ych...” jest raczej myl帷e poniewa z ksi捫ki w znacznie wi瘯szym stopniu skorzystaj osoby maj帷e ju pewien sta treningowy a szukaj帷e np. odmiennych metod treningowych daj帷ych szans np. na prze豉manie stagnacji w rozwoju mi窷ni.

Podzia tekstu na rozdzia造 zawiera b喚dy , co mo瞠 dezorientowa czytelnika.
Rozdzia 18 pt. „Suplementacja” nie zawiera w praktyce informacji z tej dziedziny ale inne bardzo ciekawe na temat spalanie t逝szczu przez organizm. W豉軼iwszy tytu dla tego podrozdzia逝 to „Spalanie t逝szczu”.
Rozdzia 8 pt. ”鑿icz du瞠 mi窷nie – b璠ziesz wi瘯szy” r闚nie nie do ko鎍a pasuje do zawarto軼i rozdzia逝, kt鏎y nale篡 doda jest interesuj帷y. 字鏚tytu造 w tym rozdziale r闚nie s nieco ma這 sp鎩ne z tytu貫m rozdzia逝. Na stronie 79 sformu這wanie „,metoda koncentryczna” w wierszu 10 powinno mie posta „metoda ekscentryczna”.
Rozdzia 14 pt.: „Zasady 篡wienia i picia” wg mnie powinien mie nazw raczej „砰wienie i suplementy”.
Tytu造 wi瘯szo軼i pozosta造ch rozdzia堯w nie odzwierciedlaj tre嗆 w nich zawart, aczkolwiek ciekaw i warto軼iow.

Autor nie ustrzeg si miejscami od chaosu w przekazanych poradach.
W rozdziale 9 pt. „Kiedy mi窷nie rosn” na stronie 90 po鈍i璚onej mi窷niom naramiennym podana jest informacja o sugerowanej liczbie powt鏎ze 8-12, natomiast na stronie 92 sugestia odno郾ie tej samej grupy mi窷niowej jest inna – 12-20 powt鏎ze. Ponadto rozdzia ten zawiera pogrubione podrozdzia造, kt鏎e nie stanowi logicznej ca這軼i. Kolejne z nich zawieraj nazwy poszczeg鏊nych mi窷ni ale np. po podrozdziale „Mi窷nie naramienne”, jest kolejny podrozdzia pt.: „Wysokie unoszenie ramion” a dalej zn闚 kolejny podrozdzia dotycz帷y mi窷ni pt.: ”Bicepsy”. A przecie poj璚ie „wysokie unoszenie ramion” zawiera opis techniki wykonywania 獞icze na mi窷nie naramienne czyli w poprzednim podrozdziale te informacje powinny si znale潭.

„Bibliografia” zawarta w rozdziale 20 zawiera 廝鏚豉 wykorzystanej literatury. Spis jest nienumerowany, a w tek軼ie ksi捫ki brak wskazania cytowanych fragment闚 tekstu. Do spisu literatury nale瘸這by doda wybrane numery miesi璚znika „Kulturystyka i Fitness” z uwagi na do嗆 du膨 liczb fragment闚 tekstu stamt康 pochodz帷ych, zapewne Miros豉wa Prandoty lub innych autor闚? Czytaj帷 ksi捫k nietrudno zauwa篡, 瞠 spora cz窷 jej fragment闚 zosta豉 opublikowana wcze郾iej w miesi璚zniku KiF. Nie jest to wcale uwaga krytyczna, poniewa zebranie w ca這嗆 przemy郵e, rad, wskaz闚ek treningowych autora z wielu zapewne jego artyku堯w w jednolity tekst (pozbawiony reklam!) jest w pe軟i uzasadnione i celowe.

Wiele lat treningu w tr鎩boju si這wym i kulturystyce autora, kt鏎y jest z zawodu dziennikarzem, pisarzem, ale r闚nie ma uprawnienia instruktora kulturystyki oraz by造 cz這nkiem kadry narodowej w tr鎩boju si這wym sprawia, 瞠 jego rady mog by pomocne przede wszystkim dla zaawansowanych entuzjast闚 kulturystyki jak i te w mniejszym stopniu dla pocz徠kuj帷ych i to ju 獞icz帷ych.

Moj uwag zwr鏂i do嗆 oryginalny styl pisania tekstu ksi捫ki. Autor potrafi pisa w spos鏏 wci庵aj帷y czytelnika. Ale po autorze kilkunastu powie軼i mo積a si tego by這 spodziewa. Przeczyta貫m ksi捫k do嗆 szybko zar闚no z uwagi na ciekaw tre嗆 jak i styl w jakim zosta豉 napisana. Czyta貫m nie zawsze po kolei rozdzia造, co harmonizuje nieco z samym stylem autora – ciekawym ale do嗆 lu幡ym w formie i nieco chaotycznym w zakresie kolejno軼i przekazywanych informacji, doda nale篡 tre軼i ciekawej. Sama chaotyczno嗆 tekstu ma sw鎩 urok i dodam, 瞠 mi osobi軼ie nie przeszkadza豉. Z tego powodu ksi捫k Miros豉wa Prandoty traktuj w豉郾ie jako zbi鏎 rad do czytania w dowolnej kolejno軼i rozdzia堯w.

Z element闚, kt鏎e bym wyr騜ni nale篡 wymieni: niemal zupe軟y
brak reklamy od篡wek i suplement闚 w samej tre軼i. Krytyka stosowania kreatyny, szczeg鏊nie w odniesieniu do pocz徠kuj帷ych, jest jak najbardziej stosowana.
Szczeg鏊nie spodoba mi si rozdzia 12 pt. „Buduj mi窷nie podnosz帷 samego siebie” w kt鏎ym m.in. autor zaleca wspinanie po linie jako metod na „oporne” mi窷nie najszersze grzbietu. Zastanawia mnie natomiast dlaczego stosunkowo sporo miejsca po鈍i璚a autor rozwojowi 造dek? Nie ma w tym nic z貫go ale to musi wg mnie mie jakie „drugie dno”.

Mocn stron ksi捫ki Prandoty s fotografie wykonane przez Jana Rozmarynowskiego. One wskazuj na du瞠 umiej皻no軼i ich autora, przy czym niekt鏎e z nich maj zbyt du膨. ziarnisto嗆 – zapewne wynika to z mo磧iwo軼i technicznych maszyn drukarskich. Przewa瘸j zdj璚ia atrakcyjnych pa co jest zabiegiem bardzo sympatycznym, a zdj璚ia pan闚 s r闚nie dobrane pod k徠em ich harmonijnej budowy bez zb璠nych przerost闚 mi窷niowych. Tylko, 瞠 na wiekszo軼i z nich s 獞icz帷y wyczynowo.

Redakcyjnym niedoci庵ni璚iem jest umieszczona na ko鎍u ksi捫ki niekompletna lista os鏏 przedstawionych na zdj璚iach – niekt鏎e zdj璚ia nie maj odwo豉nia do tej listy.
Mimo moich wielu drobnych „uszczypliwo軼i” uwa瘸m, 瞠 ksi捫ka Miros豉wa Prandoty jest warto軼iowa merytorycznie i mo積a j poleci tym kt鏎zy ju 獞icz kulturystyk od kilku miesi璚y a g堯wnie zaawansowanym. Odradzam j jednak tym , kt鏎zy dopiero maj zamiar zapisa si do si這wni, gdy trudno b璠zie im zrozumie rad udzielonych przez autora, jak maj 獞iczy.
Liczba drobnych uwag krytycznych jest do嗆 znaczna ale nie wynikaj w jakikolwiek spos鏏 ze z這郵iwo軼i wobec autora ,a raczej 篡czliwo軼i w kontek軼ie informacji z ksi捫ki o tym, 瞠 autor rozwa瘸 napisanie kontynuacji ksi捫ki. W pe軟i to popieram i czekam na jej ukazanie si. Na pewno j kupi i przeczytam.
Mam nadziej, 瞠 inni cz這nkowie Zespo逝 i u篡tkownicy JWIP.PL zapoznaj si z ksi捫ka Miros豉wa Prandoty i r闚nie przedstawi swoj ocen.
Autor: Koza G鏎a, Warszawa 17.01.2011.
Rej.279/ Porady - 34/2011.02.24
Ostatnia aktualizacja: 2011.03.09. Godz. 21:16



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
Zawodnicy, S逝psk - 2008
Zawodnicy, S逝psk - 2008
BOGDAN KASZUBA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE