Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4395055
os鏏.
Oni s z nami:
Przewodnik pocz徠kuj帷ego w kulturystyce. Aut. I. Poniatowa

(Na zdj璚iu pocz徠kuj帷y kulturysta z Ustki - Marek 16 l. fot. z arch.)

W ubieg造m roku na naszym rynku ksi璕arskim ukaza豉 si ksi捫ka Miros豉wa Prandoty pt. „Kulturystyka na zdrowie i urod”.

Wed逝g opisu na ok豉dce i s堯w autora jest to podr璚znik dla tych. kt鏎zy przymierzaj si do modelowania w豉snego cia豉 lub dla tych, kt鏎zy to 獞icz nawet od kilku miesi璚y. Jedynym podzia貫m tej grupy jest p貫, mo積a wiec rozumie, 瞠 jest to podr璚znik dla ka盥ego bez wzgl璠u na wiek i stan zdrowia. Nawet dla tych, kt鏎zy chc przed逝篡 swoj m這do嗆 .
Na tego typu publikacj, maj帷 na celu nauk podstaw uprawiania rekreacyjnej kulturystyki, czeka豉 zapewne m這dzie jak i starsi wiekiem.
Rekreacyjnie uprawiana masowa kulturystyka jest wyrazem nie tylko mody. Od lat zaczynamy rozumie, czym dla zdrowia cz這wieka jest ruch. Mo積a si wiec spodziewa, 瞠 ksi捫ka M. Prandoty, do嗆 cienkiej grubo軼i, ale o rzucaj帷ym si w oczy tytule, jest jak najbardziej na czasie i, mo瞠 chocia w cz窷ci, by przydatna dla tego, kto w ksi璕arni zdecyduje si zap豉ci za ni ok. 40 z.


Na pocz徠ku poradnika autor pisze: „Kulturystyka jest jedyn dyscyplin sportow, kt鏎a pozwala wy獞iczy organizm wszechstronnie…” Nie jest to zgodne z prawd, ale te s這wa ju sygnalizuj, ze poradnik, chocia w cz窷ci, odnosi si do dyscypliny sportowej uprawianej wyczynowo, a nie w pe軟i do rekreacji fizycznej. I to potwierdza si na wielu stronach tego poradnika.

Nawet, je郵i nie by這 to zamiarem autora, to trudno usprawiedliwi go, 瞠 w poradniku kierowanym do pocz徠kuj帷ego nie ma rozdzia逝 z opisem w豉軼iwo軼i anatomiczno - fizjologicznych cz這wieka w r騜nym okresie 篡cia: dojrzewania, wieku 鈔ednim i w takim, w „kt鏎ym staramy si zatrzyma nasz sprawno嗆 fizyczn”. Nie ma te plansz, kt鏎e obrazowa造by budow szkieletu cz這wieka i jego aparat mi窷niowy. Jest to bardzo wa積e, gdy bez dobrej znajomo軼i po這瞠nia poszczeg鏊nych mi窷ni i budowy szkieletu, trudno b璠zie m這demu czytelnikowi zrozumie rady autora dotycz帷e pracy mi窷ni w licznych 獞iczeniach prezentowanych w poradniku.
Nie ma r闚nie informacji o konieczno軼i poddawania si badaniom lekarskim, co stanowi powa積e zaniechanie - chyba nie 鈍iadome. Wiadomo jest, 瞠 ok. 80 procent m這dzie篡 ma wady postawy. Po這wa z nich nie powinna podnosi ci篹ar闚, lecz tylko wykonywa 獞iczenia gimnastyczno – korekcyjne.
W ka盥ej grupie wiekowej 獞icz帷ych mo積a spotka osobnik闚 maj帷ych schorzenia, kt鏎e w wyniku 獞icze ulegaj pogorszeniu.

Autor nie po鈍i璚i tak瞠 osobnego rozdzia逝 wymogom bezpiecze雟twa 獞icz帷ych w si這wni lub w domu, tj. sposob闚 asekuracji i odpowiedniego sprz皻u treningowego. Do tych g堯wnych „grzech闚” mo積a doda te powierzchowne potraktowanie problemu spo篡wania 鈔odk闚 dopinguj帷ych, typu anaboliki, kt鏎e przecie czyni ogromne spustoszenie w organizmie, szczeg鏊nie m這dzie篡.

Tego wszystkiego nie s w stanie przys這ni bardzo dobre zdj璚ia Jana Rozmarynowskiego – legendy polskiej kulturystyki i fotografii sportowej. One jednak przedstawiaj osoby z kilkunastoletnim sta瞠m treningowym, a mi窷nie wymodelowane z pomoc 鈔odk闚 wspomagaj帷ych.

Autor, cz這wiek do鈍iadczony i du篡m sta瞠m w wykonywaniu trening闚 atletycznych, pisz帷 ksi捫k prawdopodobnie korzysta g堯wnie z ameryka雟kich czasopism dla kulturyst闚 i uda這 mu si przedstawi miejscami ciekawy materia do czytania. W wi瘯szo軼i jest on klarowny dla znaj帷ego metodyk treningu, ale jednoczenie mo瞠 sprawi du穎 zamieszania w g這wie tego, kto pierwszy raz ma zamiar chwyci za sztang lub popracowa na „maszynie”. W poradniku dla pocz徠kuj帷ych chodzi chyba o to, aby jego tre嗆 by豉 zrozumia豉. A czy jest? Dla tego, kt鏎y 獞iczy ju kilka lat, poradnik ten mo瞠 by interesuj帷ym czytad貫m, poniewa wie, jakie s „maszyny” i do czego s逝膨, dobrze opanowa technik wykonywania 獞icze wolnymi ci篹arami i zna metody i zasady treningowe. Wie tak瞠, kto jest na plakacie wspomnianym przez autora oraz zainteresuje si tym, co kiedy powiedzia Ronnie Coleman. Natomiast dla tego, kto przyst瘼uje pierwszy raz do 獞icze i pos逝篡 si omawian prac jej te嗆 mo瞠 by „czarn magi”. I nie rozja郾i jej nawet wielokrotne przeczytanie omawianego poradnika.

Przejd幟y do kilku z wielu szczeg馧闚:
- Obszerny jest rozdzia (4) „獞iczenia podstawowe”, kt鏎e wg autora stanowi kompendium wiedzy i maj da umiej皻no嗆 poruszania si w si這wni pe軟ej przyrz康闚.
Ju w pierwszym 獞iczeniu pada dwa razy s這wo „aktony”, na nast瘼nej: mi窷nie czworoboczne, z瑿ate, cz窷 widok闚, maszyna „Butterfly”, pozycja izolowana , maszyna „Smitha” itd. Ale w poradniku nie ma rysunk闚 pokazuj帷ych gdzie na szkielecie cz這wieka znajduj si te mi窷nie, brak te opisu wymienionych maszyn i ich pe軟ych funkcji, jak r闚nie jakimi 獞iczeniem mo積a je zast徙i, 獞icz帷 np. w domu.
Na stronie 27 mamy opis wyciskania sztangi le膨c na sko郾ej 豉wce z g這w w d馧 i jednocze郾ie brakuje informacji o koniecznej asekuracji 獞icz帷ego,
W tym obszernym rozdziale s這wo „asekuracja” pada tylko przy dw鏂h 獞iczeniach, za „rozgrzewka” tylko raz! Nie podano czytelnikowi przeciwska瘸 do wykonywania 獞icze, np. dla os鏏 z du篡mi wadami wzroku, nadci郾ieniem, b鏊ami kr璕os逝pa i innymi chorobami uniemo磧iwiaj帷ych wykonywania okre郵onych 獞icze.

„Jestem pocz徠kuj帷ym” (rozdz. 5) a w nim mi璠zy innymi, 瞠 trzeba wykonywa „trening obwodowy”, i 瞠 „koks ma jedyn!!!? zasadnicz wad: tymczasowo嗆. Kiedy go stosujemy – ro郾iemy, a kiedy przestajemy – wracamy do wymiar闚 poprzednich”. Czy瘺y autor z 40 letnim sta瞠m treningowym zapomnia, 瞠 jak stosujesz koks, to tak naprawd tracisz zdrowie!! Dopiero w nast瘼nym rozdziale „Wst瘼na propozycja treningowa” (str. 55) dowiadujemy si, 瞠 okre郵enie „pocz徠kuj帷y” niekoniecznie oznacza , 瞠 kto pojawi si po raz pierwszy na si這wni i nie wie, co robi. Wg autora s這wo to ma szeroki zakres znacze… Czy瘺y w kulturystyce, w kt鏎ej nawet w ameryka雟kiej literaturze kulturystycznej jest okre郵any pr鏬 przej軼ia do nast瘼nego etapu wytrenowania, autor wymy郵i teraz swoj definicje pocz徠kuj帷ego w kulturystyce?

Dziwi mnie, 瞠 autor jakby udaje ze nie wie, i pocz徠kuj帷y to g堯wnie m這dzie, kt鏎a zaczyna 獞iczy, a tylko ok. 10 procent pocz徠kuj帷ych stanowi ci ze sta瞠m 3-6 miesi璚y.

Str. 55 jest wa積a, bo na niej autor jednym zdaniem dobitnie stwierdza , 瞠 obowi您uje 10-15 minutowa rozgrzewka przed treningiem. W poprzednim i tym jak r闚nie w pozosta造ch rozdzia豉ch nie ma informacji jak nale篡 oddycha w czasie wykonywania 獞icze, a przecie bez tego nie mo積a m闚i o prawid這wym wykonywaniu 獞icze.

Na stronach 58-65 prezentowane s zestawy 獞icze z podzia貫m na tygodnie. I tak na str.60-61 jest zestaw 獞icze na tygodnie 7- 9, z kt鏎ego wynika ze pocz徠kuj帷y mo瞠 獞iczy od poniedzia趾u do soboty (6 razy w tygodniu!). Mo積a to zrozumie ze pocz徠kuj帷y ju po kilku tygodniach treningu uzyskuje wydolno嗆 fizyczn na poziomie zaawansowanego sportowca. Bajki autora czy przedruk z ameryka雟kiej gazety?

W nast瘼nym zestawie, pocz徠kuj帷emu nie jest 豉twiej, 獞iczy tylko 4 razy w tygodniu, ale ostatnie serie powinien wykonywa jak zawodowiec, Dobiera taki ci篹ar, kt鏎ym nie da si zrobi wyznaczonej liczby powt鏎zeni i tu nareszcie pojawiaj si partnerzy do asekuracji tych 獞icze.
W nast瘼nych rozdzia豉ch jest mowa o 獞iczeniach naprawczo - rozci庵aj帷ych, dalej o 獞iczeniach du篡ch mi瘰ni, w my郵 has豉 „ b璠ziesz wi瘯szym”!! I tak jak w rozdziale (4) s 獞iczenia tylko ju z dodatkowym opisem. Jest te o metodzie izometrycznej, wiadomo, 瞠 ona jest tylko dla zaawansowanych.

W rozdziale (9) dalej w podobnym stylu traktuje o 獞iczeniach, ale inaczej prezentowanych i z wi瘯szym akcentem na mi窷nie. Jest w nim o „dokarmianiu mi瘰ni”, co mo瞠 zainteresowa zaawansowanych. Od rozdzia逝 (10), a do rozdz. (13) czytamy o podobnej materii dla zawansowanych tylko w innej s這wnej oprawie, niczym „kawa趾i” z ameryka雟kiego 簑rnala dla wyro郾i皻ych mi窷niak闚”.
Du穎 tego, 獞iczenia si powtarzaj i za ka盥ym razem w kolejnym rozdziale ju pod innym tytu貫m. Autor co nowego i ciekawiej do nich dodaje. Wiedzy jest coraz wi璚ej, ale jednocze郾ie wzrasta moje przekonanie, ze tego ju wystarczy, bo pocz徠kuj帷y ju si pogubi, a ja jestem prawie blisko tego. On ma tak 獞iczy? Oczywi軼ie, bo kieruj帷 si poradnikiem od razu poczuje si zaawansowanym. Mam jednak w徠pliwo嗆 czy trenuj帷 wg wskaza autora wytrzyma chocia 3 miesi帷e w si這wni.

Do om闚ienia pozosta這 jeszcze 6 rozdzia堯w, do kt鏎ych 豉two si krytycznie przyczepi, np. do zalecanych norm spo篡wania podstawowych sk豉dnik闚 diety i innych ciekawostek, jakby z czego wyrwanych , albo nadmiernie skr鏂onych.

Najwa積iejsze wydaje si jednak to, 瞠 poradnik Miros豉wa Prandoty propaguje potrzeb pracy nad rozwojem mi窷ni. Jak dotychczasowa praktyka kulturystyczna wykaza豉, pocz徠kuj帷y mo瞠 獞iczy wiadrami wype軟ionymi piaskiem i metod treningow sprzed p馧 wieku temu i uzyska lepsze wyniki ni ten, kt鏎y obecnie 獞iczy na niklowanych maszynach i wspomaga si tym co ma kszta速 tabletki lub nawet jest proszkiem na b鏊 g這wy .Mo瞠 wi璚 niech jednak pocz徠kuj帷y spr鏏uje 獞iczy metodami pana Mirka dla zaawansowanych. Przewiduje, ze jego trening potrwa kr鏒ko, ale na d逝go go zapami皻a.

Moim zdaniem omawiana praca autora, aczkolwiek bardzo dyskusyjna, zawiera wiele ciekawych rad dla os鏏 , kt鏎e s ju zaawansowane w uprawianiu kulturystyki. Oceniaj帷 jednak ksi捫k autora, jako poradnik dla pocz徠kuj帷ych mo積a j traktowa jako uzupe軟ienie wiedzy otrzymanej w si這wni od dobrego instruktora. Dla tych, kt鏎zy maj zamiar 獞iczy bez instruktora, wydatek na poradnik w wysoko軼i 40 z wydaje si niewsp馧miernie du篡 w stosunku do korzy軼i uzyskanych z lektury tego podr璚znika.
Ignacy Poniatowa, 18 luty 2011
Rej.280/ Porady – 35/2011.02.24
Ostatnia aktualizacja: 2011.03.09. Godz. 21:23



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
Komitet organizacyjny ME -1986
Komitet organizacyjny ME -1986
JAK TO BYΜ KIEDY...
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE