Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4212403
osób.
Oni są z nami:
Gaspari o programie "Split" 1984. Aut. Henryk Jasiak (1936 -2008)

Z doświadczeń treningowych Richarda Gaspariego, zawodowego kulturysty.
System split pozwala w maksymalnym stopniu wykorzystać trening dla budowania sylwetki. Po pewnym czasie, kiedy ćwiczy się trzy razy w tygodniu wszystkie podstawowe grupy mięśniowe, a dotyczy przede wszystkim początkujących (z rocznym stażem treningowym- przyp. Jwip), trudno jest już robić dalsze postępy. Intensywność treningu, a także możliwości regeneracji organizmu można skutecznie zwiększyć przez zastosowanie systemu split.

Trening taki, jak twierdzi Gaspari, można podjąć dopiero po rocznym, systematycznym treningu jednoczęściowym, a więc na wszystkie mięśnie. Po tym właśnie czasie następuje zwykle brak postępów. Energii na treningu, gdy wykonuje się przeciętnie po 8 serii na duża grupy mięśniowe i po 4-5 serii na mniejsze, starcza tylko do połowy treningu. Później następuje zmęczenie „materiału”. Jeśli natomiast podzielimy ciało na 2 segmenty (części) i będziemy je ćwiczyć oddzielnie w poszczególnych dniach, możemy tylko zwiększyć liczbę serii na poszczególne grupy, ale każda z nich będzie mogła przez przynajmniej 48 godzin odpoczywać. W ten sposób jedna części ciała poddawana jest maksymalnemu wysiłkowi, druga w tym czasie regeneruje siły.


Program treningowy podzielonego został opracowany przez J.Weidera i na początku wcale nie ciszył się popularnością.. Obecnie stosowany jest przez wszystkich najlepszych (zawodowych) kulturystów, a także średniozaawansowanych (nawet z rocznym stażem- przyp. T).

W najbardziej podstawowym splicie ciało należy podzielić na 2 grupy i stosować 4- dniowy cykl w tygodniu ( najlepiej poniedziałek – czwartek i wtorek – piątek). Duże grupy mięśniowe ćwiczymy w ten sposób 2 razy w tygodniu, natomiast mniejsze (brzuch, łydki, przedramiona) mogą być atakowane nawet codziennie (4 razy w tygodniu). Podział grup mięśniowych w systemie split dokonuje się zwykle wg zasady „pchaj i ciągnij”, a więc:
- te grupy mięśniowe, w których podstawowymi ruchami są wyciskanie ( klatka, barki, tricepsy).
- grupy, w których ciężar się ciągnie (grzbiet, bicepsy, uda).

A oto przykładowy podział treningu split w cyklu 4 dniowym (dla średniozaawansowanych):
Poniedziałek – czwartek. Brzuch (ciężko), klatka piersiowa, barki, tricepsy, przedramiona (ciężko) i łydki.

Wtorek- piątek. Brzuch (średnio) uda grzbiet, bicepsy, przedramiona (lekko) i łydki (średnio).
Podział splitowy na 4 –dniowy cykl może być również stosowany wg zasady „tułów – kończyny”.

Jak wynika z doświadczeń Gaspariego, program splitowy 4 – dniowy najbardziej nadaje się do stosowania w okresie przygotowawczym, a więc w okresie, kiedy celem jest zdobycie masy i siły. Można wówczas stosować duże obciążenia i progresję ciężarów, a przy tym mieć sporo czasu na odnowę mięśni.
(Dalej z mamy o 5 i 6- dniowym splicie dla zaawansowanych - przyp. JWIP).
Autor: Henryk Jasiak (1936 -2008) art. z 1986 r.

Od JWIP.PL Przedstawiliśmy doświadczenia zawodowego kulturysty, który w latach 80. szybko zrobił duży postęp w budowaniu masy i kształtowaniu umięśnienia. Czytając proszę jednak uwzględnić to, że w profesjonalnej kulturystyce dopuszcza się stosowania szkodliwego dla zdrowia spożywania np. anabolików zabronionych w sporcie amatorskim.

Wówczas we wszystkich czasopismach kulturystycznych miała miejsce zmasowana kampania propagująco - informująca ( szczególnie z pomocą reklam) o zaletach systemu split. W zasadzie od tego w amerykańskiej kulturystyce narodziły się hasła „łykam i pakuje i one są obecnie modne.
W krajowych magazynach nawet początkującego namawia się do kupna na początek, np. pięciu rodzajów wspomagaczy typu odżywki i suplementy, bo inaczej według reklamodawców i autorów sponsorowanych artykułów , ćwiczący nie uzyska masy ciała na miarę zawodowego kulturysty.
W latach 60-70 zawodnicy dochodzili do ogromnej siły i i wspaniałych sylwetek, np. Steve Reeves ,Reg Park, więc ich metody treningowe zawierające elementy treningu dzielonego były skuteczne.
Naturalnym kulturystom nie jest potrzebne pompowania mięsni i wzmacnianie się środkami farmaceutycznymi, ale z doświadczeniami Gaspariego można się zapoznać. A oto o nim kilka słów:

Rich Gaspari, Amerykanin w latach 80. poczynił oszałamiające postępy wśród czołowych kulturystów. W 1984 r. zdobył mistrzostwo USA amatorów, a następnie w Las Vegas mistrzostwo świata w wadze do 90 kg. W następnym roku już, jako zawodowiec uplasował się na III miejscu w najważniejszym konkursie Mr Olympia za Haney’em i Becklesem. W stosunkowo krótkim czasie awansował do ścisłej światowej czołówki kulturystów, co nie było rzeczą łatwą. Konkurencja w grupie profesjonalistów była ogromna i bardzo ostra. Trzeba było „łykać”! Przygotował: Tomek
Rej.295 /trening -27/ 2011.03.16/
Ostatnia aktualizacja: 2011.03.27. Godz.13:22


Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Kołecki...
Z Antonim Kołeck...
Flesz
 Wladimir Dubinin, 1975 r.
Wladimir Dubinin, 1975 r.
TYTANI
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE