Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4390466
os鏏.
Oni s z nami:
Z do鈍iadcze Mariana Rossy (cz.II)

Marian w 1963. Fot. Jerzy Jankiewicz

Marian Rossa dzieli si swoim do鈍iadczeniem

Dzi przedstawiamy drug cz窷 jego artyku逝 pt. „Z do鈍iadcze Mariana Rossy”, w kt鏎ej autor przybli瘸 nam „Body Bulding System”, doskona造 na przyrost masy mi窷niowej, i obecnie powszechnie stosowany. W tym systemie ca造 nacisk po這穎no na wyszukanie takich 獞icze, kt鏎e dawa造by optymalny rozw鎩 mi窷ni.
Aby prawid這wo rozwija swoj muskulatur i si喚, trzeba sw鎩 trening odpowiednio ukierunkowa i stosowa si do kilku podstawowych zasad sprawdzonych w wieloletniej praktyce treningowej. A najwa積iejsze to, 瞠 trening ma by dostosowany do mo磧iwo軼i 獞icz帷ego.
W豉郾ie na ten temat ni瞠j wypowiada si Marian Rossa legendarny sportowiec z lat 60 – tych XX w. By on czo這wym kulturyst, instruktorem, wybitnym lekkoatlet i dobrym ci篹arowcem. Reprezentowa najlepsze cechy polskiej szko造 kulturystyki ,stworzonej przez redaktora Stanis豉wa Zakrzewskiego.

Wkr鏒ce na JWIP.PL ukarze si trzecia , ostatnia cz窷 artyku逝 p. Mariana, prosz szuka jej w dziale "TRENING".
Autor: Mariusz Liwowski, 9 stycznia 2009 r.

Ponadto przeczytaj:
- w dziale "Sylwetki": "Marian Rosa- diament polskiej kulturystyki", "Marian Rossa- talent niewykorzystany".
- w dziale "Jan W這darek:" "Rozmowa o Danielu Olbrychskim", "Mariana Rossy spos鏏 na bicepsy" oraz w dziale "Porady: "W bicepsie 47,5 cm"



Z DO名IADCZE MARIANA ROSSY (cz. II)


R闚nolegle do atletycznej metody kszta速owania si造 rozwija豉 si i doskonali豉 druga odmiana 獞icze si這wych - na przyrost masy mi窷niowej. System ten zrobi prawdziw karier w Ameryce sk康 te wyni鏀 sw鎩 ostateczny kszta速 i nazw „body-building system", znany w Europie jako „culturisme", a w Polsce - jako kulturystyka. W tym systemie ca造 nacisk po這穎no na wyszukanie takich 獞icze, kt鏎e dawa造by optymalny rozw鎩 mi窷ni. Trzeba by這 zrezygnowa z maksymalnych obci捫e na rzecz wielokrotno軼i powt鏎ze ruchu. Obecnie w metodzie „body-building” stosuje si 8 - 14 powt鏎ze; w zale積o軼i od stopnia zaawansowania 獞icz帷ych, ich typu anatomicznego i 獞iczonych grup mi窷ni.

Obci捫enie jest du穎 mniejsze od maksymalnego (40 - 60%). Jak wiadomo, nawet przy maksymalnym obci捫eniu udzia w pracy bierze jedynie cz窷 w堯kien danego mi窷nia (u wytrenowanych osobnik闚 oko這 50%, u innych znacznie mniej). Przy wykonywaniu 獞iczenia z obci捫eniem wynosz帷ym 50% maksymalnego, ilo嗆 w堯kien mi窷niowych w陰czona do pracy b璠zie odpowiednio mniejsza, jednak瞠 narastaj帷e wskutek wielokrotnego powtarzania ruchu zm璚zenie tkanki sprawia, 瞠 do pracy w陰czaj si automatycznie coraz to inne wi您ki motoryczne, a w ten spos鏏 prze獞iczymy sto procent w堯kienek. Z obserwacji wynika, 瞠 przy obowi您uj帷ej obecnie zasadzie 8 - 14 powt鏎ze i stosowaniu takiego obci捫enia, aby w ostatnim powt鏎zeniu 獞icz帷y musia w陰czy wszystkie si造 by wykona ruch, uzyskuje si najwi瘯sze efekty w przyro軼ie masy mi窷niowej.

Du膨 rol odgrywa rytm 獞icze, gdy on to w豉郾ie w znacznej mierze reguluje ilo嗆 krwi przep造waj帷ej przez pracuj帷e mi窷nie. W napi皻ym (skurczonym) mi窷niu kurcz si r闚nie naczy鎥a krwiono郾e co utrudnia obieg krwi. Sytuacja ulega odwr鏂eniu w闚czas, kiedy mi窷nie s rozlu幡ione.

Zauwa穎no, 瞠 najwi璚ej krwi przep造wa przez mi瘰ie w czasie umiarkowanego ruchu, tj. w takim 獞iczeniu, w kt鏎ym czas skurczu mi窷nia r闚na si w przybli瞠niu czasowi rozkurczu (rozlu幡ienia).

Ka盥e wi瘯sze odchylenie od opisanej metody ujemnie wp造nie na rozw鎩 masy mi窷niowej: przy zbyt ma貫j ilo軼i powt鏎ze, przyrost masy mi窷ni b璠zie ma造 lub 瘸den (atletyczny spos鏏 rozwijania si造), przy bardzo du瞠j ilo軼i powt鏎ze (20 - 40) mi瘰ie b璠zie zwi瘯sza sw wytrzyma這嗆 wysi趾ow, ale masa mi窷niowa, a co za tym idzie i si豉 - ulegn zmniejszeniu.

W kulturystyce, w przeciwie雟twie do metody atletycznej, obowi您uj 獞iczenia, w kt鏎ych ilo嗆 pracuj帷ych mi窷ni jest mo磧iwie ma豉. 鑿iczenia te s za to tak u這穎ne, by dawa造 mo積o嗆 prze獞iczenia ca造ch uk豉d闚 mi窷niowych (np. r彗, n鏬, klatki piersiowej). Im mniej mi窷ni wprowadza si do pracy, tym dok豉dniej mo積a je prze獞iczy zwracaj帷 uwag na mi窷nie s豉biej rozwini皻e lub odgrywaj帷e wi瘯sz rol w danym uk豉dzie ruchowym (nogi, grzbiet, prostowniki r彗 i mi窷nie barku - u miotaczy kul, czworog這we i dwug這we uda - u sprinter闚). (C.D.N).
Autor: Marian Rossa
1965 r., przygotowa: Mariusz Liwowski, 8 stycznia 2009 r.
Rej. /316 /Trening - 31/ 2011.04.05 /
Ostatnia aktualizacja: 2011.04.11. Godz. 22:59


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
45 lat Antjei 2012
45 lat Antjei 2012
JEWGIENIJ KOΡUN, ROSJA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE