Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4202384
os鏏.
Oni s z nami:
Co od siebie. Autor: Mariusz Liwowski

( Biceps "ro郾ie". fot z arch)

Jestem ju z Wami troch czasu, aczkolwiek w roli obserwatora. Dzisiaj postanowi貫m to zmieni wi璚 napisz kilka s堯w, kt鏎e by mo瞠 komu w czym pomog, a innym dadz pow鏚 do dyskusji.

Jak wiadomo, w dzisiejszych czasach nie trudno zdoby informacje na jakikolwiek temat - do dyspozycji mamy ksi捫ki, Internet a w naszym przypadku pras kulturystyczn. Te ostatnie szczeg鏊nie przyci庵aj oko, dobrze zbudowanymi kulturystami, czy zgrabnymi fitnesskami umieszczonymi na ok豉dce. Nierzadko dochodz do tego wymy郵ne has豉 typu „Forma na lato” czy „3 cm w bicepsie w ci庵u miesi帷a” .

Wielu, szczeg鏊nie m這dych ludzi skusi si na zakup gazety, bo kt騜by nie chcia si dowiedzie, jak powi瘯szy obw鏚 ramienia o 3 cm, a do tego zaledwie w miesi帷?! Kto z 獞icz帷ych nie chcia豚y przynajmniej w cz窷ci wygl康a jak osoby, kt鏎e widniej na ok豉dkach takich czasopism? Patrz帷 na to z innej perspektywy powinni鄉y si zastanowi, czy rzeczywi軼ie jest to dobre 廝鏚這 wiedzy dla m這dego cz這wieka rozpoczynaj帷ego treningi na si這wni lub kogo, kto 獞iczy dopiero od niedawna? Czy opieraj帷 si wy陰cznie na wiedzy ludzi, kt鏎zy okre郵aj si mianem „trener闚 kulturystyki” lub „ekspertami” mo瞠my zbudowa 鈍ietnie wygl康aj帷e cia這 i zrobi to w bardzo kr鏒kim czasie?



Po przeczytaniu tego sami wyci庵nijcie wnioski, cho dla wielu pewnie i tak s one oczywiste. Ca這嗆 opisz na w豉snym przyk豉dzie, gdy sam trenuj i systematycznie przegl康am pras o tematyce sport闚 si這wych. Dzi瘯i temu mog貫m bardziej obiektywnie spojrze na t spraw.
Swoj przygod z kulturystyk zacz掖em oko這 4 lat temu. Niewiele wtedy wiedzia貫m na temat metodyki treningu, wi璚 wzorowa貫m si na kolegach, kt鏎zy mieli za sob kilkumiesi璚zny sta w 獞iczeniu. Pocz徠kowo 獞iczy貫m 5 lub 6 razy w tygodniu, na zasadzie treningu obwodowego. Mimo niewielkiej wiedzy i przy nieodpowiednim treningu efekty by造 ca趾iem niez貫, powiedzia豚ym nawet, 瞠 bardzo dobre. Systematycznie rozwija貫m zar闚no si喚 jak i mas mi窷niow. W miar up造wu czasu, zwi瘯szy這 si moje zainteresowanie tym sportem - zacz掖em szuka informacji na temat trening闚, diety oraz innych informacji zwi您anych z kulturystyk. Wiedz czerpa貫m w豉郾ie z prasy kulturystycznej, a p騧niej tak瞠 z Internetu. Zaczerpni皻e propozycje trening闚 dopasowywa貫m do swoich mo磧iwo軼i i 獞iczy貫m zgodnie z ich za這瞠niami.

Z czasem efekty trening闚 by造 coraz s豉bsze, a w ko鎍u zupe軟ie si zatrzyma造. Pr鏏owa貫m sobie z tym radzi…; zmienia貫m treningi, wprowadzi貫m (w miar mo磧iwo軼i) diet, a mimo wszystko efekty by造 znikome lub 瘸dne. Czu貫m, 瞠 post瘼y nie by造 adekwatne do pracy jak wk豉da貫m w 獞iczenia. Moje mi窷nie po prostu przesta造 reagowa na trening. Wertowa貫m gazety w poszukiwaniu jak radzi sobie ze stagnacj. Niestety 瘸dne proponowane „zabiegi” nie by造 w stanie mi pom鏂.

Widz帷 koleg闚, kt鏎zy mieli za sob zaledwie kilka miesi璚y trening闚 i gabaryty jakby 獞iczyli ju co najmniej dobrych kilka lat, pomy郵a貫m 瞠 czas na sterydy, bo w豉郾ie dzi瘯i nim znajomi zawdzi璚zali swoj muskularn sylwetk. Zawsze jednak znalaz貫m argumenty kt鏎e si temu przeciwstawia造: w ko鎍u po鈍i璚i貫m ju do嗆 sporo czasu 獞icz帷 „na czysto” i szkoda by這by to teraz zepsu. Dochodzi do tego kwestia niszczenia sobie zdrowia no i co jeszcze…; o ile wytrwam w treningach, za kilka lat b璠 m鏬 stan望 przed lustrem i powiedzie sobie, 瞠 to, do czego doszed貫m nie jest efektem za篡wania koksu, tylko pracy, kt鏎 w這篡貫m w 獞iczenia na si這wni.

Przegl康aj帷 galeri mistrz闚 kulturystyki, przypadkiem natkn掖em si na zdj璚ia polskich kulturyst闚 lat 60-tych. Wpad貫m w os逝pienie. Zobaczy貫m 鈍ietnie zbudowanych facet闚, do tego dobrze wyrze嬌ionych i o idealnych proporcjach. Nawet dzi nie mogliby si powstydzi swoich sylwetek a wielu obecnie trenuj帷ych na „;wspomagaczach”; mog這by wpa嗆 w kompleksy. Jak wiadomo, w czasach, w kt鏎ych trenowali tamtejsi kultury軼i, nie by這 mowy o sterydach anabolicznych, a czytaj帷 wywiady b康 artyku造 by造ch mistrz闚 dowiadujemy si 瞠 „jedli to co by這” a prawdziwy rarytas to „schabowy z kapust kiszon” Wszystko co osi庵n瘭i zawdzi璚zaj ci篹kiej pracy i wieloletnim treningom.

Postanowi貫m wi璚 znale潭 kontakt do kt鏎ego z kulturyst闚 tamtych lat… no i uda這 si. Trafi貫m na jednego z Mistrz闚, kt鏎ego poprosi貫m o pomoc.
Po d逝giej korespondencji u這篡li鄉y nowy plan treningowy i co najwa積iejsze odzyska貫m wiar w siebie. Jego wskaz闚ki okaza造 si jednak dosy kontrowersyjne w 鈍ietle dzisiejszych zalece, kt鏎e znajdziemy mi璠zy innymi w prasie po鈍i璚onej kulturystyce.

Treningi proponowane przez Mistrza, nie by造 dzielone na mas, czy rze嬌. S豉bsze grupy mi窷niowe 獞iczy這 si 2 do 3 razy w tygodniu, na pozosta貫 po鈍i璚a這 si dwa treningi tygodniowo. W ka盥ej serii nale瘸這 wykonywa 12 powt鏎ze i nie schodzi poni瞠j 8 w ostatniej. Do tego wszystkiego dochodzi造 superserie potr鎩nie 陰czone oraz stosunkowo kr鏒kie przerwy mi璠zy seriami.

Obecnie za podstaw treningu na rozw鎩 masy mi窷niowej uznaje si zasad, 瞠 w ka盥ej serii wykonujemy 6-8 powt鏎ze, a podzia grup mi窷niowych ustalamy tak, aby ka盥a partia 獞iczona by豉 raz w tygodniu. W wielu artyku豉ch czasopism kulturystycznych, czytamy i niemo磧iwe jest jednoczesne robienie masy i rze嬌y. Superserie pozostawia si trenuj帷ym o bardzo du篡m do鈍iadczeniu, niejednokrotnie rezerwuj帷 ten spos鏏 獞iczenia zawodnikom startuj帷ym w zawodach. Przetrenowaniem natomiast straszy si tak bardzo, 瞠 m這dy ch這pak kt鏎y przychodzi na si這wnie, powinien z niej wyj嗆 jak najszybciej bo jeszcze przypadkiem dopadnie go ta straszna przypad這嗆.

Jak wida, zaproponowany spos鏏 獞iczenia przez Mistrza epoki „;bezkoksowej” nie przestrzega wielu zasad, kt鏎e obecnie wpaja si ka盥emu m這demu, zaczynaj帷emu treningi na si這wni. Przyznam, 瞠 sam mia貫m w徠pliwo軼i, jednak c騜 mia貫m do stracenia, skoro i tak nie widzia貫m u siebie 瘸dnych post瘼闚. Postanowi貫m wi璚 zaryzykowa.

Na efekty nie trzeba by這 d逝go czeka…; w ko鎍u ruszy貫m z miejsca. Poprawi豉 si zar闚no definicja umi窷nienia, jak i obwody. Po dzie dzisiejszy, ju troszk wolniej, aczkolwiek systematycznie wszystko idzie do przodu, a o to w ko鎍u chodzi這!

Nie warto wi璚 郵epo wierzy w porady zawarte w pismach i kierowa si wy陰cznie tymi zasadami. Dzi瘯i nim, czasem zamiast wyj嗆 na lepsze mo瞠my sko鎍zy na gorszym… Przyk豉dem mo瞠 by moja historia. Oczywi軼ie nie jest to regu陰, gdy jak wiadomo, ka盥y organizm jest inny i inaczej reaguje na dany trening. By mo瞠 dochodzi tu r闚nie kwestia podzia逝 treningu dla kulturyst闚 naturalnych i tych kt鏎zy korzystaj z dopingu - nie wiem. Osobi軼ie jeszcze si z takim nie spotka貫m.

Jedno jest pewne - osoby kt鏎e straci造 wiar w siebie, zamiast 豉pa bezmy郵nie po „koks”, powinny wzi望 si w gar嗆 i uwierzy, 瞠 mo積a jeszcze wiele zrobi bez wspomagania! Wymaga to jednak czasu i du穎 cierpliwo軼i, jak r闚nie ci篹kiej pracy i wielu wyrzecze.
Pozwol sobie zacytowa w tym miejscu s這wa, kt鏎e us造sza貫m podczas rozmowy z Mistrzem, a kt鏎e szczeg鏊nie utkwi造 mi w pami璚i…; „Kulturystyka to sport na ca貫 篡cie”.

Ci, kt鏎ych jeszcze nie przekonuje to co pisz, odsy豉m do galerii zawodnik闚 z lat 60-tych. Spr鏏ujcie doj嗆 do takiej formy jak Oni bez jakichkolwiek „wspomagaczy” przyspieszaj帷ych rozw鎩 mi窷ni. Na tych zdj璚iach wida, 瞠 mo積a…; czego Wam i sobie 篡cz. Przy okazji pragn podzi瘯owa Panu Janowi za bezinteresowne wsparcie i porady kt鏎e, bardzo mi pomog造 i kt鏎ym wiele zawdzi璚zam.
Autor: Marusz Liwowski z Piekar 奸御kich, 2009 r.
Rej.327./ Porady – 40/ 2011.04.13/
Ostatnia aktualizacja: 2011.04.27 Godz.08:02

Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Ko貫cki...
Z Antonim Ko貫ck...
Flesz
Obraz
Obraz
GALERIA PRAC WOJTKA SIUDMAKA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE