Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4299744
os鏏.
Oni s z nami:
Biegamy zdrowo, bezpiecznie i przyjemnie

Na zdj璚iu Jim Park, "Mr Wold" z 1952 r, kt鏎y 獞iczy ci篹arami a biega dwa razy w tygodniu. (Fot. z "Strength and Heald"- 1953 r.),

Przerzucanie 瞠lastwa i budowanie mi窷ni, to ma這 dla zdrowia. Trzeba jeszcze biega, chocia dwa razy w tygodniu i bez wzgl璠u na pogod. Bieganie, a nawet na pocz徠ek „truchtanie” jest rekreacyjnym sportem na ca貫 篡cie, daje rado嗆 i zdrowie. Stanowi bardzo skuteczn i najprostsz form dbania o swoj og鏊n sprawno嗆 fizyczn. Na si這wni trzeba jecha, trac帷 czas. 疾by biega wystarczy wyj嗆 z domu.
Zach璚am do biegania, ale wcze郾iej polecam przeczyta ni瞠j wstawiony skr鏒 z artyku逝, z og鏊nopolskiej gazety „Dziennik”, 26.09.2008 r.
Mariusz Liwowski, 11 pa寮ziernika 2008 r.

"Jak sprawi, by bieganie by這 zdrowe, bezpieczne i przyjemne"

Bieganie, wydaje si to takie proste, wystarczy w這篡 na nogi buty, ubra jaki dres i rusza. Oto kilka rad, kt鏎e sprawi, 瞠 bieganie b璠zie zdrowe, bezpieczne, ale przede wszystkim przyjemne.

1. Zwa si i zobacz, czy nie masz zbyt du瞠j nadwagi. Je郵i masz ma陰 nadwag, bezpiecznie jest zaczyna od marszobieg闚 (kilka minut marszu, kilka minut biegu), je郵i masz du膨 nadwag, zacznij od chodzenia na basen, jazdy na rowerze i jakiej diety. Bieganie jest niebezpieczne dla kr璕os逝pa u os鏏 z nadwag.

2. Je郵i wiesz ju, 瞠 mo瞠sz biega, sprawd, czy masz do tego odpowiedni sprz皻. O ile nie jest wa積e, w jakim biegasz stroju buty mog by przyczyn powa積ych kontuzji. Stare trampki to troch za ma這. Postaraj si dobra buty odpowiednie dla twojej wagi i zawarto軼i kieszeni. Kupuj帷 buty do biegania pami皻aj, 瞠 powinny by o numer wi瘯sze od tych, w kt鏎ych chodzisz i przede wszystkim wygodne.

3. Zaczynaj帷 biega, nie traktuj ka盥ego treningu jak wy軼igu. Bieganie ma by dla ciebie 廝鏚貫m przyjemno軼i, a nie katorg. Lepiej jest biega wolniej, ale pokonywa d逝窺ze dystanse. Je郵i bieganie jest na pocz徠ku zbyt m璚z帷e, przeplataj je odcinkami marszu. Z czasem b璠 stawa造 si one coraz rzadsze i kr鏒sze. Minimum, kt鏎e pozwoli ci osi庵n望 post瘼y, to trzy treningi w tygodniu po minimum 30 minut. I nie przejmuj si innymi biegaczami, kt鏎zy z lekko軼i pokonuj kilometry. Oni te kiedy zaczynali, wiedz jak to jest.

4. W ka盥ym treningu poza bieganiem musi si znale潭 miejsce na 獞iczenia rozci庵aj帷e. Cho熲y takie, kt鏎e robi貫 na rozgrzewce podczas lekcji WF. Ich brak spowoduje, 瞠 staniesz si bardziej podatny na urazy. Ka盥y trening rozpoczynaj i ko鎍z odcinkiem marszu. W ten spos鏏 tw鎩 organizm 豉godnie b璠zie przyzwyczaja si do wysi趾u.

5. Znajd sobie 豉dne miejsce do biegania. Jaki park, kawa貫k lasu, 豉dne ulice. Postaraj si biega po mi瘯kim pod這簑. Najlepsze s 軼ie磬i i trawniki, najgorsza kostka brukowa i chodniki. Wa積e, 瞠by lubi miejsce, w kt鏎ym biegasz - wtedy treningi b璠 przyjemniejsze i ch皻nie b璠ziesz na nie wychodzi.

6. Zadbaj o sw鎩 organizm po treningu. Od razu uzupe軟ij p造ny i utracone kalorie. Mo瞠 si wydawa, 瞠 przy tak ma造m wysi趾u nie warto si tym przejmowa. Ale podobnie jak mistrz Polski w Maratonie Henryk Szost, trenujesz na miar swoich mo磧iwo軼i. Je郵i o siebie nie zadbasz, nie b璠 si one podnosi造.

7. Przy okazji wizyty u lekarza rodzinnego zapytaj, czy nie masz przeciwwskaza do biegania, z czasem warto te przebada serce, lepiej nie ryzykowa zdrowia, a mo瞠 篡cia.

8. Z czasem warto te kupi lepsze stroje do biegania. Lepiej wygl康aj帷, lepiej si b璠ziesz czu. Wygodniejsze stroje to tak瞠 mniej obtar, przezi瑿ie, wi瘯szy komfort biegania.

9. Rozejrzyj si w okolicy za innymi biegaczami. Umawiaj帷 si z kim, b璠ziesz zmuszony do wyj軼ia na trening, nawet, je郵i akurat nie b璠ziesz mia na to ochoty. Ale przede wszystkim biega w grupie jest przyjemniej.

10. Po kilku tygodniach lub miesi帷ach rozejrzyj si, czy gdzie blisko nie s rozgrywane jakie zawody. Najlepszy dla debiutanta dystans to 10 kilometr闚. Startuj帷, z czasem b璠ziesz m鏬 obserwowa swoje post瘼y. Ale wa積iejsze jest co innego - staj帷 na starcie zobaczysz, jak wielu jest nas - biegaczy. I poczujesz si cz窷ci du瞠j grupy.

Dlaczego warto biega?
1.Dlatego, 瞠 bieganie daje rado嗆.
2.Bo biegaj帷 zachowasz szczup陰 sylwetk.
3.Bieganie to sport na ca貫 篡cie, obok siebie cz瘰to biegaj osiemnastolatkowi i osoby po osiemdziesi徠ce.
4.Bieganie daje wolno嗆 - sam decydujesz, ile i gdzie biegasz. Mo瞠sz znale潭 si w miejscach gdzie nie da si wjecha samochodem ani rowerem.
5.Bieganie daje zdrowie, jest to najprostsza forma dbania o siebie. Na basen czy si這wni trzeba pojecha. 疾by biega wystarczy wyj嗆 z domu.
6.Bo mo積a w ten spos鏏 pozna wiele ciekawych os鏏.
Rej.372/ Trening – 47/2011.06.26/ JWIP.PL
Aktualizacja: 2011.07.15.Godz. 11:22

Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
Elina z trenerem, 2009 r.
Elina z trenerem, 2009 r.
J. KOΡUN Z DZIEWCZ邛AMI, ROSJA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE