Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4390503
osób.
Oni są z nami:
Banan w diecie kulturysty. Aut.M. Szustakowska - Chojnacka

Dojrzałe banany są niezastąpione w diecie każdego sportowca. Są ulubiona przekąską kulturystów. Dostarczają energii do ćwiczeń.(100g banana dostarcza około 100kcal). Węglowodany i potas stanowią optymalną kompozycję. Banany pobudzają organizm do wydzielania insuliny, aby cukier uwalniany w procesie trawienia przetransportować do komórek, które wykorzystują go, jako paliwo. Nie bez znaczenia jest to ,że banany są bardzo tanie (cena ok. 2,5 – 3 zł za kilogram!).

Dla sportowców jedzenie bananów to konieczność, ponieważ szybko uzupełniają straty magnezu i potasu, co jest niezmiernie ważne w przypadku długotrwałego wysiłku, zwiększają koncentrację. W przeciętnej wielkości banana znajduje się 300 - 400 mg potasu. Banany, bogate w potas, są bardzo pomocne w przypadku skurczów mięśni po ćwiczeniach fizycznych. Stanowią bardzo dobry posiłek przed treningiem i zawodami, łatwo się trawią i skutecznie przywracają równowagę gospodarce kwasowo-zasadowej organizmu.


Olimpijski złoty medalista w biegach, Linford Christie, jamajski sprinter, przed zawodami oraz w czasie przygotowań do startów spożywał na śniadanie smażone plantany, czyli banany skrobiowe, które potocznie nazywa się zielonymi. Nie je się ich na surowo, ponieważ są niestrawne i niesmaczne .Plantany zawierają więcej skrobi niż banany, ponieważ są spożywane zanim w pełni dojrzeją.

Nasz znakomity były skoczek narciarski, Adam Małysz, na stałe miał w swej diecie banana, spożywając go wraz z bułką, co zauważyli inni skoczkowie. Ta „specyficzna dieta’’ zrobiła furorę w narciarskim świecie, a jej skuteczność potwierdziła się w czasie zawodów. „Jak twierdzi sam mistrz - ’bułka z bananem – to zestaw, który dodawał mi sił na skoczniach narciarskich w latach największych sukcesów’’.

Banan to nie drzewo, ale największa na świecie roślina zielna. Nadanie nazwy bananom przypisuje się arabskim handlarzom niewolników-w języku arabskim – ‘’banan’’ oznacza –‘ ‘palec’’.
Banan jest jedną z najstarszych roślin uprawnych strefy tropikalnej, pochodzi z płd. – wsch. Azji ( Półwysep Malajski, ) znany jest również w Afryce i północnej Australii. W 1516 r. franciszkański zakonnik zabrał ze sobą owoce bananowców na Wyspy Kanaryjskie, skąd owoce te, rozprzestrzeniając się, opanowały półkulę zachodnią .Nazwą ‘’republiki bananowe’’ określano państwa, których gospodarka opierała się w dużej mierze na handlu bananami.

Banany są jednym z najważniejszych artykułów żywnościowych mieszkańców Ameryki Południowej .Najwięcej bananów spożywają Ekwadorczycy-255 kg /na głowę mieszkańca rocznie.
Banany, w porównaniu, do innych owoców, zawierają dużo białka, około 1, 0g / 100 g produktu, składającego się z egzogennych aminokwasów, które w bardzo dużym stopniu przyczyniają się do budowy mięśni.

Banany tworzą wiszący owocostan i w okresie dojrzewania próbują ustawić się w kierunku słońca, dlatego wyginają się, tworząc charakterystyczny łuk.
Mają miękki, aromatyczny i słodki miąższ, w którym znajdują się różne substancje, wpływające pozytywnie na nasz organizm i samopoczucie. Zawierają niemal wszystkie składniki odżywcze niezbędne dla rozwoju organizmu człowieka .
Zdrowe, sycące i łatwe do obrania banany są doskonałym uzupełnieniem diety. Mają wysokie walory odżywcze, jak również lecznicze.
100G banana zawiera; 1, 0 g białka, 0, 3 g tłuszczu,23,5 g węglowodanów, ( błonnika 1, 7g ), składniki mineralne; 1mg sodu, 395 mg potasu, 6 mg wapnia, 20 mg fosforu, 0, 4mg żelaza, 23 mg magnezu, witaminy; 48 mcg beta-karotenu, 0, 27 mg witaminy E, 0, 004mg witaminy B1. 0, 10 mg witaminy, B2, oraz 9 mg witaminy C. Wartość energetyczna 95 kcal .
Ponadto banany zawierają 0, 3 -0, 6 % olejków eterycznych, celulozę, kwas jabłkowy, pektyny. Aromat owoców zależy od zawartości estrów izowalerianowo-izoamylowego oraz octowo-izoamylowego .

Analizując zawartość banana stwierdza się wysoką ilość węglowodanów. W ich skład wchodzą skrobia, cukier owocowy, gronowy. Im bardziej banan jest niedojrzały, tym więcej zawiera skrobi, a mniej cukru; prawie nie jest słodki. Gdy dojrzewa, skrobia zamienia się w cukier. Zawarty w bananach błonnik ma pozytywne działanie na metabolizm węglowodanów. Banany dostarczają szybkiej energii, pozostaje wrażenie sytości, chociaż żołądek nie jest obciążony.
Atutami bananów jest zawartość makro i mikroelementów, jak potasu, magnezu, wapnia, cynku, selenu, fluoru, manganu, jodu, żelaza, sodu Dostarczają dużo witamin, zwłaszcza z grupy B, które uspakajają znerwicowanych i pomagają w koncentracji oraz witaminę C. Magnezu i witaminy B6 mają najwięcej ze wszystkich owoców.

Zawierają dużą ilość tryptofanu-aminokwasu, który przekształca się w serotoninę. To właśnie temu neuroprzekaźnikowi zawdzięczamy dobre samopoczucie, większą tolerancję na ból i mniejszą odporność na depresję. Dzięki serotoninie banany nie tylko poprawiają humor, ale pomagają usprawnić pracę wątroby. Zapobiegają kłopotom z zasypianiem.

Banany mają nie tylko wysokie wartości odżywcze, ale również lecznicze. W Indiach banany plantan stosuje się, jako lek na chorobę wrzodową, pomagają w niestrawności i wzdęciach. Kaszka z mąki bananowej przyrządzona na mleku pomaga w przypadku zapalenia błony śluzowej żołądka.
Banany chronią żołądek przed kwasem i wrzodami. Mają one zdecydowane przeciwwrzodowe działanie i były stosowane w medycynie ludowej już od dawna. Stwierdzono, że pobudzają one rozrost komórek śluzówki żołądka, co wytwarza lepszą osłonę przed sokami trawiennymi .Banany należą do owoców, które są szczególnie pożyteczne, ponieważ chronią ścianki jelit przed uszkodzeniami i tworzeniem się uchyłków jelit. Przy chorobie uchyłkowej jelit może wystąpić silny ból brzucha, gorączka , nudności a także zaparcia lub przeciwnie- biegunka.

Dzięki dużej zawartości witamin z grupy B oraz obecności witaminy C banany podnoszą odporność organizmu. Uspakajają znerwicowanych i pomagają w koncentracji. Są źródłem magnezu i potasu. Występujący w dużych ilościach potas reguluje ciśnienie tętnicze krwi , usprawnia pracę serca.
Lekarze zalecają spożywanie chociażby jednego banana dziennie osobom, które przyjmują środki moczopędne z powodu wysokiego ciśnienia krwi, w celu uzupełnienia potasu straconego wraz z moczem. Banany uważane są również za wspaniałą żywność oczyszczającą i odmładzającą. Aby oczyścić układ pokarmowy zaleca się na wiosnę spożywanie do dziesięciu bananów dziennie. Powinny być one niezbędnym składnikiem diety również dla kobiet .Kobieta, która chce ładnie wyglądać i czuć się młodo powinna spożywać, co najmniej jednego banana dziennie.
Banany są źródłem błonnika pokarmowego, wskazane dla osób, które cierpią na zaparcia. Obniżają stężenie cholesterolu we krwi. Są środkiem przeciwgrzybicznym i naturalnym antybiotykiem. Itd.
Autor: Maria Szustakowska - Chojnacka
Rej.416 / Dietetyka 21/ 2011.09.21/ JWIP.PL
Ostatnia aktualizacja: 2011.10.01. Godz.21:59



Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Spotkanie z ambas...
Zmarł Antoni Kołe...
Pozdrowienia z wa...
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Flesz
Rysunek
Rysunek
GALERIA PRAC WOJTKA SIUDMAKA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE