Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4624931
os鏏.
Oni s z nami:
Dlaczego nie robimy post瘼闚? Aut. Henryk Jasiak
Na zdj璚iu Marian Juras – Mistrz Czechos這wacji w kulturystyce 1972 rok, kat. senior闚 do 168 cm wzrostu.

Artyku z 1988 roku ci庵le aktualny, szczeg鏊nie dla tych 獞icz帷ych dla zdrowia ( przyp. j.w.).

Dlaczego nie robimy post瘼闚 w rozwoju si造 i masy mi窷niowej mimo intensywnego treningu ? Przyczyny takiego stanu rzeczy s do嗆 z這穎ne. G堯wny problem tkwi w uk豉dzie kr捫enia i po陰czeniach mi窷niowo-stawowych czyli 軼i璕nach.
Podczas treningu o wysokiej intensywno軼i zaopatrzenie organizmu w energi jest zmniejszone, natomiast zwi瘯sza si ilo嗆 produkt闚 odpadowych w mi窷niach. Jedyn drog pozbycia si ich i lepszego zaopatrzenia w energi jest system kr捫enia krwi. Polega to na tym, ze zar闚no energia jak i produkty odpadowe transportowane s przez krew. Je郵i uk豉d kr捫enia jest s豉bo rozwini皻y, to organizm obci捫ony do maksimum swoich mo磧iwo軼i w trakcie treningu o wysokiej intensywno軼i po prostu - jak to si popularnie m闚i - wysiada. P騧niej trzeba d逝窺zego czasu, aby zr闚nowa篡 dop造w energii i odp造w produkt闚 odpadowych, a to znacznie wyd逝瘸 okres odnowy organizmu. Przy treningu z du篡mi obci捫eniami mi窷nie i 軼i璕na s napi皻e do maksimum swoich mo磧iwo軼i i podatne tym samym na wyst瘼owanie mikrouraz闚 i kontuzji. To r闚nie przed逝瘸 okres odnowy lub wy陰cza na pewien czas z treningu.


Tylko uk豉d kr捫enia mo瞠 przenosi i rozdziela 鈔odki 篡wieniowe do mi窷ni i usuwa z nich produkty odpadowe. Bez dobrze rozwini皻ego uk豉du kr捫enia krwi nikt nie jest w stanie sprosta wymogom treningu, z du篡mi obci捫eniami przez d逝窺zy czas. Efektem mo瞠 by tylko brak post瘼闚 i kontuzje.

Aby unikn望 takiej sytuacji, trzeba przygotowa organizm do znoszenia intensywnych wysi趾闚. Je郵i kto ma wydajny uk豉d kr捫enia np. w wyniku wcze郾iejszego uprawiania sport闚 o charakterze wytrzyma這軼iowym to jego organizm sprosta ci篹kiemu treningowi si這wemu. Ale wi瘯szo嗆 獞icz帷ych na sylwetk w Polsce trenuje, niestety, do嗆 jednostronnie. Tzw. szanuj帷y si kulturysta, wpatrzony w swoje bicepsy, unika jak ognia uprawiania sport闚 uzupe軟iaj帷ych, takich jak np. marsze i biegi, jazd na rowerze, p造wanie, gry sportowe. A wi璚 wszystkich tych form ruchu, kt鏎e wszechstronnie rozwijaj uk豉d sercowo-naczyniowy.

Mo積a to naprawi 獞icz帷 w pewnych okresach z ma造mi ci篹arami i wykonuj帷 du膨 liczb powt鏎ze w seriach. Wiadomo bowiem, 瞠 przy wykonywaniu wielu powt鏎ze rozwijaj si dodatkowe kapilary (ma貫 naczynka krwiono郾e) i tym, samym uk豉d kr捫enia staje si bardziej wydajny. Wi瘯sza liczba naczy krwiono郾ych w mi窷niach pozwala na zwi瘯szenie wymiany energii i produkt闚 odpadowych przez uk豉d kr捫enia, a tym samym skr鏂enie czasu odnowy organizmu po intensywnym treningu. Poza tym 獞iczenia z ma造mi ci篹arami pozwalaj na wzmocnienie 軼i璕ien.

Jak podnie嗆 wydajno嗆 uk豉du kr捫enia krwi przez trening z ma造mi obci捫eniami?
• Du膨 liczb powt鏎ze w seriach nale篡 wykonywa przez 1-2 miesi¬ce w roku w zale積o軼i od stanu wydolno軼i uk豉du kr捫enia krwi.
• Trening z du膨 liczb powt鏎ze stosowa jedynie w I cz窷ci cyklu szkoleniowego, a wi璚 w fazie przygotowawczej, kiedy 獞iczy si na mas i si喚, aby zaadaptowa organizm do du篡ch obci捫e.
• Serie z du膨 liczb powt鏎ze mo積a stosowa albo w ramach og鏊nej rozgrzewki, albo te jako rozgrzewk specjalistyczn przed 獞iczeniami podstawowych grup mi窷niowych, kiedy to w gr wchodzi metoda progresji, a wi璚 du瞠 ci篹ary.

• W og鏊nej rozgrzewce powinno si wykonywa 3-4 serie podstawowych 獞icze (np. przysiady ze sztang na barkach, wyciskanie w le瞠niu, martwy ci庵 itp.), po 50-75 powt鏎ze (po 1-2 serie na ka盥e 獞iczenie).
• Przy rozgrzewce specjalistycznej na dan grup mi窷niow wykona 1-2 serie po 35-40 powt鏎ze z ma造m obci捫eniem.
• Serie z du膨 liczb powt鏎ze nale篡 wykonywa tylko 1-2 razy w tygodniowym cyklu treningowym.

Aby organizm szybko i skutecznie regenerowa si po treningu z du篡mi obci捫eniami (a to jest warunkiem zdobycia si造 i masy mi窷niowej), konieczny jest dobrze rozwini皻y uk豉d kr捫enia krwi. Szybka odnowa pozwala bowiem na bardziej intensywny trening, a to zawsze przynosi okre郵one zyski w d捫eniu to zbudowania atletycznej sylwetki.
Autor: Henryk Jasiak, 1988 r.
Przygotowa: Mariusz Liwowski wrzesie 2008 r.
Rej.423./ Trening – 53/2011.09.28/ JWIP.PL
Ostatnia aktualizacja: 2011.10. 18. Godz.17:28.



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
Waldemar wyr騜niony
Waldemar wyr騜niony
W DOW笈 UZNANIA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE