Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4395085
os鏏.
Oni s z nami:
Dlaczego nie robimy post瘼闚? Aut. Henryk Jasiak
Na zdj璚iu Marian Juras – Mistrz Czechos這wacji w kulturystyce 1972 rok, kat. senior闚 do 168 cm wzrostu.

Artyku z 1988 roku ci庵le aktualny, szczeg鏊nie dla tych 獞icz帷ych dla zdrowia ( przyp. j.w.).

Dlaczego nie robimy post瘼闚 w rozwoju si造 i masy mi窷niowej mimo intensywnego treningu ? Przyczyny takiego stanu rzeczy s do嗆 z這穎ne. G堯wny problem tkwi w uk豉dzie kr捫enia i po陰czeniach mi窷niowo-stawowych czyli 軼i璕nach.
Podczas treningu o wysokiej intensywno軼i zaopatrzenie organizmu w energi jest zmniejszone, natomiast zwi瘯sza si ilo嗆 produkt闚 odpadowych w mi窷niach. Jedyn drog pozbycia si ich i lepszego zaopatrzenia w energi jest system kr捫enia krwi. Polega to na tym, ze zar闚no energia jak i produkty odpadowe transportowane s przez krew. Je郵i uk豉d kr捫enia jest s豉bo rozwini皻y, to organizm obci捫ony do maksimum swoich mo磧iwo軼i w trakcie treningu o wysokiej intensywno軼i po prostu - jak to si popularnie m闚i - wysiada. P騧niej trzeba d逝窺zego czasu, aby zr闚nowa篡 dop造w energii i odp造w produkt闚 odpadowych, a to znacznie wyd逝瘸 okres odnowy organizmu. Przy treningu z du篡mi obci捫eniami mi窷nie i 軼i璕na s napi皻e do maksimum swoich mo磧iwo軼i i podatne tym samym na wyst瘼owanie mikrouraz闚 i kontuzji. To r闚nie przed逝瘸 okres odnowy lub wy陰cza na pewien czas z treningu.


Tylko uk豉d kr捫enia mo瞠 przenosi i rozdziela 鈔odki 篡wieniowe do mi窷ni i usuwa z nich produkty odpadowe. Bez dobrze rozwini皻ego uk豉du kr捫enia krwi nikt nie jest w stanie sprosta wymogom treningu, z du篡mi obci捫eniami przez d逝窺zy czas. Efektem mo瞠 by tylko brak post瘼闚 i kontuzje.

Aby unikn望 takiej sytuacji, trzeba przygotowa organizm do znoszenia intensywnych wysi趾闚. Je郵i kto ma wydajny uk豉d kr捫enia np. w wyniku wcze郾iejszego uprawiania sport闚 o charakterze wytrzyma這軼iowym to jego organizm sprosta ci篹kiemu treningowi si這wemu. Ale wi瘯szo嗆 獞icz帷ych na sylwetk w Polsce trenuje, niestety, do嗆 jednostronnie. Tzw. szanuj帷y si kulturysta, wpatrzony w swoje bicepsy, unika jak ognia uprawiania sport闚 uzupe軟iaj帷ych, takich jak np. marsze i biegi, jazd na rowerze, p造wanie, gry sportowe. A wi璚 wszystkich tych form ruchu, kt鏎e wszechstronnie rozwijaj uk豉d sercowo-naczyniowy.

Mo積a to naprawi 獞icz帷 w pewnych okresach z ma造mi ci篹arami i wykonuj帷 du膨 liczb powt鏎ze w seriach. Wiadomo bowiem, 瞠 przy wykonywaniu wielu powt鏎ze rozwijaj si dodatkowe kapilary (ma貫 naczynka krwiono郾e) i tym, samym uk豉d kr捫enia staje si bardziej wydajny. Wi瘯sza liczba naczy krwiono郾ych w mi窷niach pozwala na zwi瘯szenie wymiany energii i produkt闚 odpadowych przez uk豉d kr捫enia, a tym samym skr鏂enie czasu odnowy organizmu po intensywnym treningu. Poza tym 獞iczenia z ma造mi ci篹arami pozwalaj na wzmocnienie 軼i璕ien.

Jak podnie嗆 wydajno嗆 uk豉du kr捫enia krwi przez trening z ma造mi obci捫eniami?
• Du膨 liczb powt鏎ze w seriach nale篡 wykonywa przez 1-2 miesi¬ce w roku w zale積o軼i od stanu wydolno軼i uk豉du kr捫enia krwi.
• Trening z du膨 liczb powt鏎ze stosowa jedynie w I cz窷ci cyklu szkoleniowego, a wi璚 w fazie przygotowawczej, kiedy 獞iczy si na mas i si喚, aby zaadaptowa organizm do du篡ch obci捫e.
• Serie z du膨 liczb powt鏎ze mo積a stosowa albo w ramach og鏊nej rozgrzewki, albo te jako rozgrzewk specjalistyczn przed 獞iczeniami podstawowych grup mi窷niowych, kiedy to w gr wchodzi metoda progresji, a wi璚 du瞠 ci篹ary.

• W og鏊nej rozgrzewce powinno si wykonywa 3-4 serie podstawowych 獞icze (np. przysiady ze sztang na barkach, wyciskanie w le瞠niu, martwy ci庵 itp.), po 50-75 powt鏎ze (po 1-2 serie na ka盥e 獞iczenie).
• Przy rozgrzewce specjalistycznej na dan grup mi窷niow wykona 1-2 serie po 35-40 powt鏎ze z ma造m obci捫eniem.
• Serie z du膨 liczb powt鏎ze nale篡 wykonywa tylko 1-2 razy w tygodniowym cyklu treningowym.

Aby organizm szybko i skutecznie regenerowa si po treningu z du篡mi obci捫eniami (a to jest warunkiem zdobycia si造 i masy mi窷niowej), konieczny jest dobrze rozwini皻y uk豉d kr捫enia krwi. Szybka odnowa pozwala bowiem na bardziej intensywny trening, a to zawsze przynosi okre郵one zyski w d捫eniu to zbudowania atletycznej sylwetki.
Autor: Henryk Jasiak, 1988 r.
Przygotowa: Mariusz Liwowski wrzesie 2008 r.
Rej.423./ Trening – 53/2011.09.28/ JWIP.PL
Ostatnia aktualizacja: 2011.10. 18. Godz.17:28.



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
S逝psk 2010
S逝psk 2010
BOGDAN KASZUBA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE