Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4072662
os鏏.
Oni s z nami:
Spe軟ione m這dzie鎍ze marzenia. Aut. J霩ef Talarczyk

Na zdj璚iu autor: J霩ef Talarczyk

Nie ka盥y trenuj帷y kulturystyk zostanie mistrzem, ale ka盥y systematycznie 獞icz帷y si這wo mo瞠 ukszta速owa atletyczn sylwetk, sprawno嗆 fizyczn oraz zachowa zdrowie do p騧nych lat swojego 篡cia. Jestem jednym z wielu, kt鏎zy przekonali si, jak kulturystyka mojej m這do軼i pozytywnie formowa豉 postawy i zachowania 獞icz帷ej m這dzie篡.

Przygod z rekreacyjnymi 獞iczeniami si這wymi rozpocz掖em pod wp造wem ksi捫ek redaktora Stanis豉wa Zakrzewskiego. Czterdzie軼i dwa lata temu, w G這gowie – historycznym mie軼ie, b璠帷 14 letnim uczniem podstaw闚ki przypadkowo w ksi璕arni na Alei Wolno軼i natrafi貫m na podr璚znik kulturystyki pt. „Jak sta si silnym i sprawnym”. Kupi貫m. „P鏦i jeste m這dy mo瞠sz kszta速owa swoje cia這. Mo瞠sz usuwa wady budowy. Zdecyduj si, czy chcesz by silny czy s豉by, dobrze czy 幢e zbudowany. Czy chcesz mie nadal wiotkie mi窷nie, pochylone plecy, w御k klatk piersiow, czy te wolisz wzbudza podziw pi瘯nie rozwini皻 muskulatur, 鄉ig陰 sylwetk, szerokimi barami. Je郵i chcesz zdoby si喚, wska瞠my ci drog” – autor napisa na pierwszej stronie.
Kt騜 z m這dych nastolatk闚 nie dostrzeg豚y szansy stania si atlet, mimo ze autor ostrzeg, 瞠 droga do tego wymarzonego celu jest d逝ga, nie 豉twa, ani te prosta!


Ju na wst瘼ie podr璚znika dowiedzia貫m si, 瞠 systematyczna praca si這wa dzia豉 cuda, pozna貫m abecad這 kulturystyki, kt鏎e zaczyna si od 獞icze gimnastycznych, a nie jak obecne zalecenia na stronach kulturystycznych magazyn闚, aby na pocz徠ek kupi kilka puszek, ze „straw”, bez kt鏎ej trudniej rozwin望 „sztuczne” mi窷nie! Przeczyta貫m opisy 獞icze, przyk豉dy trening闚 do na郵adowania. Zainteresowa貫m si r闚nie intryguj帷ymi mnie rozdzia豉mi o bezprzyrz康owej metodzie 獞icze i o tym jak 獞iczy s豉wny atleta - zapa郾ik Zbyszko Cyganiewicz podnosz帷 i rzucaj帷 kamienie, wykonuj帷 skoki, biegaj帷 w terenie. Fotografie polskich i czo這wych zagranicznych kulturyst闚 jeszcze silniej pobudzi造 moj dzieci璚 wyobra幡i. Postanowi貫m atletycznie wygl康a i sta si silnym. Droga do tego wyda豉 mi si 豉twa, wystarczy這 tylko zacz望 systematycznie trenowa, na pocz徠ku 獞iczenia dla nastolatk闚 wskazane przez autora. Troch mnie korci這, 瞠by jednak zacz望 od programu treningowego dla starszych ch這pc闚. Nim do tego dosz這 up造n窸o kilkana軼ie miesi璚y, gdy pozosta貫m przy gimnastyce, pompkach na ziemi, podci庵aniu na dr捫ku, 獞iczeniach hantlami.

A na w豉sne oczy zobaczy貫m kulturyst闚. Latem z kolegami chodzili鄉y na miejski basen niedaleko Odry, aby p造wa. Pewnego dnia, gdy weso這 i g這郾o rozrabiali鄉y w wodzie, ujrza貫m dw鏂h dwudziestolatk闚 bardzo 豉dnie zbudowanych o proporcjonalnych sylwetkach. Gdy szli brzegiem basenu, ich cia豉 „gra造 mi窷niami” w blasku s這鎍a. Nie „szpanowali”, cia這 bez tatua篡 i szpec帷ych rozst瘼闚, obecnie modnych u kulturyst闚. Mieli nienaganne fryzury d逝gich w這s闚, bo wtedy by這 to zwyczajem.
Ich skoki do wody i stylowe p造wanie by造 popisem sprawno軼i fizycznej. Kilka silnych ruch闚 ramionami i bez trudu pokonywali ca陰 d逝go嗆 basenu. Jednego z nich, zdumiony rozpozna貫m - by starszym bratem mojego najbli窺zego kolegi, tyle 瞠 zawsze widywa貫m go w ubraniu skrywaj帷ym jego 豉dnie wypracowane mi窷nie.

W tych „antycznie” zbudowanych kulturystach, wszechstronnych sportowo ujrza貫m 篡wy wz鏎 do na郵adowania. Zwracali na siebie uwag wszystkich os鏏 b璠帷ych na basenie, szczeg鏊nie dziewcz皻a podziwia造 ich sprawno嗆, pos庵ow budow (inni pewnie zastanawiali si, w jaki spos鏏 mo積a do tego doj嗆?).
Po spotkaniu kulturyst闚, moje marzenie stania si silnym, sprawnym i 豉dnie zbudowanym nabra造 realnego kszta速u. Dotychczasowe nudne lekcje wychowania fizycznego - g堯wnie 獞iczenia gimnastyczne nabra造 sensu. Zacz瘭i鄉y dostrzega, 瞠 nawet prosta gimnastyka, przewroty, skoki przez skrzynie przybli瘸j nas do tego, co g這si w swoich ksi捫kach Stanis豉w Zakrzewski – Tw鏎ca Polskiej Szko造 Kulturystyki. Kulturysta musi by wszechstronny ruchowo, czyli rozwijanie tylko mi窷ni to ma這!



Dobrze pami皻am ok豉dk wspomnianego poradnika z sylwetk S豉womira Filipowicza w staniu na r瘯ach. On podobny by do kulturyst闚 z g這gowskiego basenu. Kulturystyka uatrakcyjni豉 nasze dzieci璚e 篡cie, przy tym urealni豉 nasze marzenia i to pewnie wielu tysi璚y moich r闚ie郾ik闚. Mistrzowie kulturystyki stali si dla nas nowoczesnymi bohaterami, w czasach naszej powojennej historii, w kt鏎ej jako 13-14 letni ch這pcy dorastali鄉y W闚czas przyj瘭i鄉y, 瞠 to s nast瘼cy tamtych bohater闚 z czas闚 II wojny, nasi nowi herosi czasu pokoju.

Wierny tym idea這m 獞iczy貫m, dorasta貫m. Kiedy kolega nam闚i mnie abym zapisa si do klubu sportowego "Astra" prowadzonego przez Abramczyka, wuefist z nowosolskiego Liceum Og鏊nokszta逝j帷ego. Na nic zda造 si moje t逝maczenie: do tego nie nadaj si, jestem zbyt szczup造 i si豉 fizyczna zbyt ma豉. Zastanawia貫m si r闚nie, czy nie b璠zie to odej軼ie od moich marze, gdy stan si lekkoatlet. Kompromis sta si naturalny. W sercu nosi貫m moich idoli kulturystyki, a w klubie sportowym 獞iczy貫m z koleg kt鏎y pcha kul. Tam nauczy貫m si prawid這wej techniki rzut闚 i podnoszenia sztangi cho mas cia豉 mia貫m odpowiedni dla biegacza. Gdy czas pokaza, 瞠 nie nadaj si na „kulomiota”, pozosta造 獞iczenia si這we wykonywane w domu.

Marzenia o t篹y幡ie fizycznej s pisane prawie ka盥emu m這dzie鎍owi . W tym okresie swojego 篡cia ch這nie si wszystko, co jest modne, ale nie potrafi jeszcze oddzieli „ziarna od plew闚”. My mieli鄉y szcz窷cie trafi na bardzo dobry podr璚znik o kulturystyce, napisany zrozumia造m j瞛ykiem przez autora bliskiego m這dzie篡. Zawarte w niej przes豉nie daleko wykracza poza powszechny obecnie pogl康 o kulturystyce, sprowadzonej tylko do du瞠j masy mi窷ni. Przes豉nie Stanis豉wa Zakrzewskiego ilustrowane zdj璚iami naturalnych kulturyst闚 ma odniesienie do sztuki antycznych idea堯w, pi瘯na atlet闚 staro篡tnej Grecji. U鈍iadomienie m這demu czytelnikowi tego, co mo積a zrobi z w豉snym cia貫m - przy pomocy 獞icze - jest bardzo przekonywuj帷e, poniewa w poradniku mo積a zobaczy r闚nie zdj璚ia kilku wspania造ch rze嬌 antycznych: Fidiasza („Dyskobol”), Polikleta Doryforos („W堯cznik”).

Po陰czenie 獞icze si這wych ze znajomo軼i sztuki antycznej oraz wiedz z zakresu historii ludzko軼i, to jakby powr鏒 do genezy kulturystyki dla ka盥ego. Odnosz wra瞠nie, 瞠 polskim kulturystom z lat 60. i 70- tych XX w., o to w豉郾ie chodzi這 i z powodzeniem im si to uda這! Opr鏂z wspania造ch sportowych wynik闚, prezentowali pi瘯no ludzkiego cia豉 uzyskuj帷 je w wyniku d逝goletnich i mozolnych trening闚.
A przy tym rozwijali umys, przygotowuj帷 si do doros貫go 篡cia, w kt鏎ym osi庵n瘭i wiele sukces闚. Nie by這 suplement闚, od篡wek i anabolik闚, nie ukazywa造 si kolorowe magazyny dla kulturyst闚, wype軟ione reklamami typu „co 造ka aby by wielkim”. Zosta豉 im tylko usilna i ci篹ka praca nad w豉snym cia貫m i umys貫m. I cz瘰to zdarza造 si „cuda”, bowiem z zakompleksionego i fizycznego „zdechlaka” wyrasta imponuj帷y kulturysta i cz這wiek wielce utalentowany w 篡ciu zawodowym. Szkoda, 瞠 o tym niewiedz redaktorzy wsp馧czesnych magazyn闚 dla „oci篹a造ch” kulturyst闚 oraz niekt鏎zy instruktorzy, co przyczynia si do wypaczania sensu prawdziwej kulturystyki zdrowej dla cz這wieka.

Pami皻am s這wa Redaktora: „By silnym, to posiada nie tylko pot篹ne bicepsy, ale i sprawnie dzia豉j帷e narz康y wewn皻rzne, p逝ca, serce, organy trawienia. To mie stalowe nerwy i bystry umys. Wre軼ie, to tak瞠 posiada charakter…” B璠帷 wiernym idea這m Stanis豉wa Zakrzewskiego, 獞icz帷 od 1969 roku jestem zdr闚, zachowuj帷 wysok sprawno嗆 fizyczn.
Przed laty wyci郾i璚ie sztangi o wadze 100 kg by這 jak udana randka z dziewczyn. Obecnie 獞icz帷 w domu ustalam sobie inne magiczne cele np w wyciskaniu pudowego odwa積ika (16 kg) lub w biegu sprinterskim. Obowi您ki zawodowe i rodzinne pozwalaj mi na dwa treningi w tygodniu. Trening si這wy zaczynam od rozgrzewki, z kt鏎ej przechodz do rwania odwa積ika (z ziemi nad g這w, do wyprostu n鏬, tu這wia i r瘯i), na przemian lewa – prawa r瘯a, ko鎍z na 50 powt鏎zeniu. Nast瘼na seria, to podci庵ania obur帷z odwa積ika od pasa do szyi ( 30 powt鏎ze). Trzecia seria: podci庵anie odwa積ika w opadzie (80 powt鏎ze). Te 獞iczenia wykonuj w zmiennej szybko軼i, w g鏎 dynamicznie za w d馧 wolno opuszczam odwa積ik. Tak 獞icz帷 z 豉two軼i utrzymuj napi璚ie mi窷niowe i obwody, a jednocze郾ie poprawiam rze嬌 mi窷ni. Nie zale篡 mi na wi瘯szych obwodach. Kilka lat temu wa篡貫m 95 kg, przy wzro軼ie 187 cm. Obecnie wa輳 87 kg, utrzymuj帷 obw鏚 ramienia 41 cm, a w klatce piersiowej 127 cm. Jestem zadowolony, bo teraz mam kondycj i sprawno嗆 fizyczn sprzed 20 lat i o tyle lat czuj si m這dziej.

Zawdzi璚zam to jednak drugiej cz窷ci mojego treningu – biegom sprinterskim na 60 metr闚, kt鏎e znakomicie anga簑j mi窷nie n鏬 i zwi瘯szaj wydolno嗆 organizmu. Trening biegowy poprzedzam kr鏒k rozgrzewk, sprint powtarzam - z kr鏒kimi przerwami odpoczynku - od 12 do 14 razy, w zale積o軼i od samopoczucia. Pierwsze trzy biegi s na rekord, czyli w granicach 9 sekund, wymagaj pe軟ej koncentracji i du瞠go wysi趾u. Pozosta貫 s jakby doskonaleniem techniki biegu, z akcentem na start pochylanie g這wy, p騧niej wyprost sylwetki, wyd逝瘸nie kroku, pr璠ko軼i i zawsze pracy r彗. Po zako鎍zonym treningu cz瘰to odczuwam w nich zakwasy, jak bym wcze郾iej wykonywa pompki na ziemi. W czasie treningu w sumie z przerwami przebiegam sprintem ok. 850 metr闚 i tyle samo powracaj帷 marszem na start po ka盥ym biegu.

Po ka盥ym takim treningu mog powiedzie, ze m這dzie鎍ze marzenia (teraz, gdy mam 56 lat) w pe軟i spe軟iaj si. Duch, pasja oraz fascynacja kulturystyk z lat 60 – tych nie opuszcza mnie! Pami皻am o swoim m這dzie鎍zym motto: „cho troch chc by takim jak Oni” (kultury軼i).

Te wspomnienia dedykuj ch這pcom z tamtych lat, dzi s璠ziwym prekursorom polskiej kulturystyki, uczniom redaktora Stanis豉wa Zakrzewskiego, mi璠zy innymi panom: Janowi W這darkowi, S豉womirowi Filipowiczowi, braciom Mietkowi i Bogdanowi Krydzi雟kiemu, Andrzejowi Laskowskiemu i wielu innym, kt鏎zy swoimi osi庵ni璚iami sportowymi zach璚ali m這dzie do uprawiania zdrowych 獞icze si這wych.
W pierwszych godzinach Nowego Roku 2012 wypij szampana za zdrowie i pomy郵no嗆 pionier闚 polskiej kulturystyki.
Autor: J霩ef Talarczyk, Nowa S鏊 31 grudnia 2011 r.
Rej.475./Historia – 34 /2011.12.31 / JWIP.PL
Akltualizacja: 2012.01.15, godz.22:26




Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Po co 獞iczysz? ...
Kolejny medal Kon...
Ry wa積ym sk豉d...
Inwalida Alan Mea...
Narodowe 安i皻o N...
Flesz
 S逝psk 2011
S逝psk 2011
BOGDAN KASZUBA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE