Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4207758
osób.
Oni są z nami:
Ból kolan. Opr.T.

(Na zdjęciu: przysiad „głęboki”, fot. z arch.)

Kolana - duże mocne stawy, jednak mogą wytrzymać tylko do określonego obciążenia. Pracują bardzo ciężko, dźwigając całe ciało, posuwając je do przodu, tyłu, na boki, w dół i górę. Kolana to precyzyjny mechanizm, który łatwo zniszczyć.
Badania wykazują, że przeciążenie mechaniczne np. spowodowane. intensywnym uprawianiem sportu zwiększa prawdopodobieństwo i tempo zużycia stawów kolanowych i powoduje zmiay chorobowe. Najczęściej dochodzi do uszkodzenia chrząstki, która okrywa końce kości i chroni je przed wstrząsami. W miarę narastania uszkodzeń spowodowanych zużyciem chrząstki, końce kości zostają odkryte i narażone są na tarcie kości, a w konsekwencji następuje ból, zapalenie i niszczenie tkanki. Chrząstka nie ma własnych naczyń krwionośnych ani nerwów, więc zniszczoną nie można regenerować.


Jak się ratować? Konieczna jest wizyta u ortopedy. Leczyć się kompleksowo. Stosować profilaktykę wraz z farmakologicznymi metodami leczenia.
Ważne jest utrzymanie prawidłowej masy ciała i regularne, odpowiednie ćwiczenia. Strata 5 kg wagi ciała to dla kolan ulga 20 kg!, a to już znacznie łagodzi ból. Trzeba się ruszać np. dużo spacerować, jeździć na rowerze. Wzmacniać mięśnie (czworogłowy uda, kulszowo - goleniowy i goleni). Unikać nadmiernych obciążeń kolan m.in. wykonywania „głębokich” przysiadów ze sztangą.

Najważniejsze jest jednak zapobieganie urazom. Dobry program ćwiczeń może wzmacniać siły kolan. Trzeba dążyć do równowagi mięśniowej, która to jest istotna dla długotrwałego funkcjonowania kolan. Niezrównoważone grupy mięśni, np. silny czworogłowy i słaby mięsień podkolanowy, mogą doprowadzić do wytrącania stawu kolanowego z prawidłowego ułożenia. Należy więc wzmacniać mięśnie, ale bez wywierania nadmiernego obciążenia kolan i przez to chronić je przed urazami
Opracował:T., 2003 r.
Rej.486/Medycyna - 41 / 2912,01.24/ JWIP.PL
Aktualizacja:2012.02.01. godz.09:43


Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Kołecki...
Z Antonim Kołeck...
Flesz
Upalne lato. Sopot -1968
Upalne lato. Sopot -1968
KULTURYSTYKA MISTRZOSTWA POLSKI - SOPOT
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE