Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4298416
os鏏.
Oni s z nami:
Reg Park - legenda kulturystyki. Autor: Mariusz Pencak

Na zdj璚iu Reg Park - legenda z這tej ery kulturystyki, 1951. Fot. z arch. autora.

Reg Park, bodaj瞠 najsilniejszy bodybuilder swoich czas闚, kulturysta kt鏎y po raz pierwszy, oficjalnie wycisn掖 500 funt闚 (ok. 225 kg). Wspania造 sportowiec oraz cz這wiek, mentor dla wielu pokole kulturyst闚, w tym dla przysz貫go mr. O, Arnolda Schwarzeneggera. Niestety, sportowiec dzisiaj ju niemal zapomniany – on oraz Steve Reeves w 40. oraz 50 latach tworzyli podwaliny, fundament pod to, co uznaje si dzisiaj za kulturystyk (w jej esencjonalnej, uszlachetnionej formie pozbawionej patologii). Od stycznia 1954 roku wydawa w豉sne pismo – „Reg Park Journal”.

Pomy郵a貫m 瞠 warto przybli篡 czytelnikowi metody treningowe tego wielkiego cz這wieka – zainteresowanych odsy豉m r闚nie do artyku逝 „Reg Park - Tytan z Wielkiej Brytanii”, autorstwa Miros豉wa . G這gowskiego oraz Jana W這darka.

Reg Park by postaci bez w徠pienia wyj徠kow – o ile Steve Reeves by „bogiem symetrii i wdzi瘯u”, wspaniale zbudowan gwiazd, o tyle Park wypracowa cia這 godne d德igaj帷ego sklepienie niebieskie Atlasa – sprawia pot篹ne wra瞠nie m篹czyzny, kt鏎y jest w stanie skr璚i bykowi kark. Jak zauwa篡 Arnold Schwarzenegger w swojej biografii - „z sylwetki Rega bi豉 czysta, zwierz璚a si豉”. Jego cia這 jednak nie by這 ani zwaliste, ani tym bardziej pozbawione symetrii i 陰czy這 w sobie wszelkie niezb璠ne cechy kulturysty – si喚, sprawno嗆, pi瘯no.
Chcia豚ym, aby ten artyku by r闚nie swojego rodzaju ho責em dla Rega Parka (1928-2007), oraz aby m鏂 przybli篡 i zachowa w pami璚i metody treningowe, i sam posta tego wyj徠kowego cz這wieka.
(Wszystkie poni窺ze teksty, pochodz z oficjalnego forum Rega Parka, kt鏎e to zrzesza mi這郾ik闚 tej wielkiej osobowo軼i , oraz osoby bezpo鈔ednio z Regiem zwi您ane).

Trening Cardio

"Reg: Nigdy nie robi貫m treningu cardio, tak jak to jest rozumiane dzisiaj. M鎩 trening cardio zak豉da 3 serie przysiad闚 po 20 powt鏎ze, w superserii z 3 seriami po 20 powt鏎ze przenoszenia hantla za g這w w le瞠niu.
W 1949 roku, robi貫m w superseriach 3x20 powt. przysiad闚 z ok. 145 kg oraz 3x20powt. przenoszenia za g這w z ci篹arem 45 kg. Nie odpoczywa貫m w trakcie robienia superserii, dopiero po uko鎍zeniu jednej superserii, pozwala貫m sobie na chwil odpoczynku.”
„Reg wierzy, 瞠 du瞠 cie瘸ry oraz wielostawowe 獞iczenia, wykonywane poprawnie, z odpowiedni technik, tempem i odpowiednimi przerwami pozwol uzyska ten sam efekt, co podczas typowego treningu cardio.”

5x5
Dla uzyskania wymiar闚 i si造, Reg zawsze 獞iczy programem 5x5 w poniedzia貫k, 鈔ode i pi徠ek, staraj帷 si zawsze podnie嗆 tyle ile m鏬. Przyk豉dowo, zaczynaj帷 od przysiad闚 ze sztang, podnosi najpierw 5x185 kg, potem 5x205kg, a nast瘼nie 3 serie 5x227 kg. Ten system pozwala Regowi podnie嗆 270 kg w dw鏂h powt鏎zeniach.

Rekordy Rega:
Wyciskanie sztangi – 225 kg
Wyciskanie hantli na 豉wce p豉skiej – 5 x ok.85 kg
Wyciskanie zza karku – 135 kg
Wyciskanie hantli stoj帷 – 65 kg
Wyci郾i璚ie hantla jednor帷z nad g這w – 2x 74 kg
Wyciskanie hantli na 豉wce sko郾ej – 5x 83 kg
Wyciskanie francuskie le膨c sztang – 3x 135 kg
Unoszenie sztangi na biceps – ze sztang 90 kg
Przysiady ze sztang – 5 x 250 kg

Jedzenie
„Reg zawsze m闚i 瞠 mleko jest najta雟zym 廝鏚貫m doskona造ch protein dla kulturysty. Poch豉nia ogromne ilo軼i jedzenia i wszystko co by這 bogate w kalorie – wierzy w prosty plan 篡wieniowy – aby rosn望, trzeba du穎 je嗆 i ci篹ko 獞iczy. Nie by wielbicielem suplement闚 dla kulturyst闚, oraz idei oddzielania bia趾a od 鄴速ka w jajkach – twierdzi, 瞠 najbardziej warto軼iowe pod wzgl璠em od篡wczym s w豉郾ie 鄴速ka.”
„Reg: Nigdy nie stosowa貫m specjalnej diety przygotowuj帷 si do zawod闚, po prostu zwi瘯sza貫m intensywno嗆 swoich trening闚.”

Odpoczynek
„Reg powiedzia, 瞠 odpoczywa oko這 2 minut pomi璠zy seriami, z wyj徠kiem przysiad闚, gdzie to odpoczywa oko這 4-5 minut przed nast瘼n seri. Poradzi mnie oraz reszcie s逝chaczy, aby upewni si czy dostatecznie wypocz瘭i鄉y przed nast瘼n seri. Chodzenie w przerwie poprawia這 kr捫enie krwi i pomaga這 z豉pa oddech. Zauwa篡貫m 瞠 odpoczywaj帷 statycznie pomi璠zy seriami by貫m bardziej zm璚zony po treningu, ni gdy stosowa貫m si do rad Rega.”

Brzuch
„Reg: Uwielbia貫m 獞iczy brzuch od czas闚 szko造 – pami皻am 瞠 za ka盥ym razem gdy nie s逝chali鄉y trenera na zaj璚iach, kaza nam robi unoszenie n鏬 w zwisie, a poniewa rzadko po鈍i璚a貫m mu uwag – robi貫m to 獞iczenie przez wi瘯szo嗆 czasu w czasie lekcji. W wyniku tego mia貫m doskonale rozwini皻y sze軼iopak ju w wieku 16 lat.”

Gara
„Po przegranej ze Steve Reevesem (tytu Mr. Universe 1950), Reg postanowi zrobi wszystko aby go pokona. Trenowa w gara簑 niedaleko swojego domu, z jednym lub dwoma wybranymi przyjaci馧mi. Nie by這 tam zb璠nych luksus闚 – Reg 獞iczy w zimnym, obskurnym pomieszczeniu, zatykaj帷 szmatami nieszczelne okna. Nie by這 tam niczego opr鏂z sztang, hantli i ogromnej ilo軼i 瞠lastwa, stojak闚 na przysiady, 豉wki do wyciskania i por璚zy. Skupienie panuj帷e w tym miejscu by這 niewyobra瘸lne. W tym czasie Reg u篡wa najwi瘯szych cie瘸r闚 jakie tylko by w stanie podnie嗆, nawet je郵i wymaga這 to oszukiwania. Taka metoda przynios豉 rezultaty, ale Reg przyzna p騧niej, 瞠 mia problemy ze stawami, oraz by ci庵le obola造.”

„Inn metod, szczeg鏊nie przed zawodami, by dzielony program. Zak豉da on trening g鏎nej partii cia豉 w jeden dzie, i dolnej w nast瘼ny. Reg trenowa tak od trzech do pi璚iu razy w ci庵u dnia (!), codziennie, robi帷 do 30 serii na ka盥 parti cia豉. Celem programu by這 poprawienie symetrii oraz szczeg馧闚.

Przyk豉dowo:
Poniedzia貫k: poranek - 造dki; popo逝dnie - uda; wiecz鏎 - plecy i szyja;
Wtorek: poranek - barki; popo逝dnie - klatka piersiowa; wiecz鏎 – ramiona.”

Trening #1
„Przygotowuj帷 si do Mr. Universe 1951, 獞iczy do trzech godzin dziennie. Poniewa chcia zwi瘯szy mas cia豉, po這篡 nacisk na 獞iczenia n鏬. Ogl康aj帷 go wtedy, mo積a by這 zauwa篡 niemal naukowe podej軼ie do treningu. Niemal ka盥e 獞iczenie robi nieco inaczej ni wi瘯szo嗆 – przyk豉dowo trenuj帷 造dki, lekko ugina kolana. (…) Faktem jest, i dla typowego kulturysty, trening Rega Parka by豚y morderczy. Nikt, powtarzam, nikt, nie 獞iczy tak szybko, z tak w軼iek這軼i, przez tak d逝gi okres czasu, jak Park. Reg by bardziej zainteresowany rozwojem si造 ni mi窷ni. Powtarza 瞠 trenuj帷y musi posiada odpowiednie, psychiczne nastawienie – mie poczucie mocy i pe軟ej koncentracji zaczynaj帷 trening, bez wyg逝piania si czy zb璠nych pogaduszek.”

Trening #2
„Reg: Przez lata preferowa貫m wyciskanie hantli na 豉wce sko郾ej i p豉skiej, okazyjnie uzupe軟iaj帷 te 獞iczenia o rozpi皻ki, wierz帷 瞠 to wystarczy aby rozwin望 ca造 obszar klatki piersiowej. (…) Eksperymentowa貫m z r騜nymi k徠ami podczas 獞icze klatki piersiowej, i doszed貫m do wniosku, 瞠 to nie k徠 wyciskania decyduje o tym kt鏎y obszar klatki pracuje mniej lub bardziej, lecz spos鏏 w jaki prowadzone s 這kcie. Pozw鏊cie 瞠 to wyja郾i. Aby 獞iczy g鏎ne aktony klatki, nie jest koniecznym wyciskanie sztangi/hantli czy nawet robienie rozpi皻ek na 豉wce sko郾ej. Mo瞠sz 獞iczy te partie na ka盥ym poziomie ustawienia 豉wki, je瞠li umo磧iwia ona prowadzenie 這kci w linii z obojczykami.
Po prostu opu嗆 sztang w kieruku szyi, trzymaj帷 這kcie na wysoko軼i bark闚, i przytrzymaj sekund przed wypchni璚iem sztangi w fazie koncentrycznej.
Doskona造m 獞iczeniem na wewn皻rzne rejony klatki piersiowej jest wyciskanie w御ko sztangi na 豉wce, z szeroko rozstawionymi 這kciami, co prowadzi do mniejszego zaanga穎wania triceps闚. Tutaj r闚nie bardzo wa積y jest spos鏏 w jaki opuszczamy sztang. Je郵i 這kcie s na wysoko軼i szyi, pracuj g鏎ne, wewn皻rzne partie klatki piersiowej; je郵i s ni瞠j, bardziej pracuj dolne, wewn皻rzne partie, lecz triceps jest ju bardziej zaanga穎wany w sam ruch.”

Reg Park startowa w federacji NABBA (zdoby tytu Mr. Universe w latach 1951, 1958 oraz 1965), jak r闚nie w AAU, zdobywaj帷 m.in. tytu Mr. America. Zawodowo by bardziej zwi您any z Bobem Hoffmanem, ni z klanem Weider闚. Reg Park, Steve Reeves, Bill Pearl czy John Grimek byli najlepszymi zawodnikami NABBA, w czasach z這tej ery kulturystyki.
Aut. Mariusz Pencak, z Legnicy – Cz. Zespo逝 JWIP.PL, marzec 2012 r.
Rej.509./Trening - 55/ 2012.04.05/ JWIP.PL
Aktualizacja:2012.04.25, godz. 07:53



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
Trybuna Ludu, 1972 r.
Trybuna Ludu, 1972 r.
STANISxW PTASZY垶KI z USA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE