Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4390485
os鏏.
Oni s z nami:
Bia豉 dieta. Mleko odchudza

(fot. z arch.).

Pami皻asz diet grejpfrutow albo t opart na zupie z kapusty? To nie by豉 zwyk貫 diety, to by造 diety – cud. Obiecywa造 one ujemne kalorie, mami造, 瞠 im wi璚ej zjesz, tym bardziej schudniesz. Oczywi軼ie dzia豉造 tylko na papierze. Grejpfruty nie przyspieszaj przemiany materii. Kapusta nie spala zmagazynowanych kalorii.

Natomiast mleko, owszem. To nie nowa moda, ale naukowa prawda. Udowadnia to Michael Zemel, szef wydzia逝 篡wienia Uniwersytetu Tennessce w Knoxville. Odkry on, 瞠 mleko zmniejsza apetyt kom鏎kom gromadz帷ym t逝szcz, a zwi瘯sza liczb kalorii zu篡waj帷ych na energetyczne potrzeby cia豉.

草速y ser dzia豉 tak samo jak jogurt i kefir. Wygl康a na to, ze nabia (opr鏂z jajek) jest „dopalaczem” dla ka盥ego rodzaju po篡wienia.


妃iejesz si? Pewnie my郵isz, 瞠 je郵i nawet „mleczne odchudzanie” nie jest przelotn mod, to na pewno jest spe軟ieniem marze ameryka雟kiej Krajowej Rady Mleczarskiej. To prawda, 瞠 cz窷ciowo finansowa豉 prace Zemela. Jednak naukowcy ponad 10 lat gruntownie sprawdzali wp造w nabia逝 na metabolizm. Wyniki tych bada opublikowali w powa積ych fachowych czasopismach. Sk這ni這 to innych uczonych zajmuj帷ych si od篡wianiem do ponownego przejrzenia dokumentacji. Mo瞠 i w innych badaniach ludzie tracili wadze, ale wtedy tego nie sprawdzano? Odpowied brzmi owszem.

Zwi您ek mi璠zy mlekiem a chudni璚iem Michael Zemel zauwa篡 ju w 1988 roku. Sprawdza wtedy, czy po篡wienie bogate w wap mo瞠 obni瘸 ci郾ienie krwi. Oty造m m篹czyznom z nadci郾ieniem doda do jad這spisu dwie szklanki jogurtu dziennie. Po roku badani mieli ni窺ze ci郾ienie. I ni窺z wag, 鈔ednio o prawie 5 kg.
Kolejny sygna to badania przeprowadzone na Uniwersytecie Purchue w po這wie lat 90. Connie Weaver i Dorothy Teegarden przed 2 lata sprawdza造 wp造w 獞icze fizycznych na stan ko軼i grupy kobiet w wieku 18 – 51 lat. Przy okazji jednak wysz這 na jaw, 瞠 kobiety, kt鏎e w tym czasie spo篡wa造 du穎 mleka, sera czy jogurtu utrzymywa造 sta陰 wag lub schud造. Te, kt鏎e unika造 mleka – przyty造.

- Trudno by這 w to uwierzy, wi璚 dok豉dnie sprawdzali鄉y t zale積o嗆 – wspomina Connie Weaver. – Wyniki by造 nieub豉ganie takie same. Pomy郵eli鄉y wi璚: „Raz kozie 鄉ier, przedstawimy to na zje寮zie, cho przecie nikt w to nie uwierzy”.

Tymczasem na tym samym zje寮zie Michael Zemel referowa wst瘼ne wyniki swoich bada wskazuj帷e na t sam zale積o嗆. Oba zespo造 z ulg odetchn窸y. Znalaz si kto, kto potwierdza ich hipotez.

Nast瘼ne dowody szybko si pojawi造. Referatu Zemela s逝cha specjalista od ostreoporozy Robert P. Heaney z Uniwersytetu Creighton闚.

- I wtedy zapali這 mi si w g這wie 鈍iate趾o – wspomina.

Ten uczony od lat sprawdza, jak ilo嗆 wapnia w po篡wieniu kobiet wp造wa na stan ich ko軼i. Gdy zg豉sza造 si na wizyt, przy okazji je wa篡.
-U鈍iadomi貫m sobie, 瞠 mamy w dokumentacji wszystkie dane. Po prostu nie analizowa貫m ich pod tym k徠em.

Gdy je obejrza, stwierdzi, 瞠 wi瘯sze spo篡cie wapnia wi捫e si zwykle z ni窺z wag – niezale積ie od tego, czy kobieta ma 20 lat czy wchodzi w okres menopauzy czy jest staruszk.

Podobn zale積o嗆 zauwa穎no te u dzieci. Dietetycy z Uniwersytetu Tennessee badali rozw鎩 grupy niemowl徠. A do ich szkolnych lat zapisywali mi璠zy innymi co dzieci jedz, ile wa膨, ile maj tkanki t逝szczowej. W ko鎍u Micha Zemel znalaz potwierdzenie, 瞠 nabia zwalcza rade趾o – niezale積ie od wieku i p販i. Co kilka lat na zlecenie rz康u naukowcy pytaj reprezentatywn grup Amerykan闚 o wiele problem闚 zdrowotnych? Michael Zemel analizowa wyniki najnowszej ankiety i ustali, 瞠 w鈔鏚 respondent闚 spo篡waj帷ych du穎 nabia逝 jest 6 - krotnie mniej os鏏 oty造ch ni w鈔鏚 tych, kt鏎zy mleka i jego przetwor闚 unikali.

Poszlak, wi璚 przybywa這. Jednak wci捫 瘸dne badanie nie dowodzi, 瞠 to nabia ( lub wap) zapewnia smuk陰 sylwetk. Przecie jedzenie bogate w wap oznacza, 瞠 cz這wiek w og鏊e zdrowo si od篡wia. Brak wapnia w diecie to cz瘰to oznaka biedy, a wysokokaloryczne po篡wienie ludzi ubogich sprzyja obrastaniu w sad這. W豉郾ie dlatego badania Zemela s takie wa積e.

To on po raz pierwszy przeprowadzi badania kliniczne sprawdzaj帷e wag 32 ochotnik闚 z nadwag, z kt鏎ych jedni jedli du穎 nabia逝, a drudzy go unikali. Najpierw specjali軼i pomogli u這篡 im tak diet, by zmniejszy kaloryczno嗆 posi趾闚 o 500kcal dziennie. Cz窷 mia豉 zawarte w tej diecie 3 - 4 porcje nabia逝.

Po p馧 roku wszyscy schudli. Jedna ci, kt鏎ych jad這spis obejmowa posi趾i mleczne stracili na wadze wi璚ej – o 70 procent. Zrzucili przeci皻nie po 8,55 kg, podczas gdy grupa bezmleczna – tylko po 4,95 kg. Co wi璚ej, ci z grupy mlecznej stracili o 64 procent wi璚ej tkanki t逝szczowej, czyli zmienili t逝szczyk na mi窷nie. Na dodatek t逝szcz gubili g堯wnie z okolic talii i bioder, a taki rodzaj oty這軼i jest najbardziej niebezpieczny dla serca.
- Jestem zachwycony, cho nie mog powiedzie, 瞠 zaskoczony – m闚i Zemel. – Najpierw odrobili鄉y zadanie z teorii, p騧niej na poziomie kom鏎ki, potem na myszach, wi璚 wiedzieli鄉y, czego si spodziewa. Jednak mimo wszystko jestem zachwycony, naprawd zachwycony.

Czy to mo磧iwe, 瞠 troch mleka czy sera a tyle znaczy? Kluczow rol gra prawdopodobnie wap. Sp鎩rzmy, co wap robi w organizmie – nie tylko w ko軼iach, ale tak瞠 w naczyniach krwiono郾ych (rz康zi ich zw篹aniem i rozszerzaniem si) i w nerwach (pomaga w przewodzeniu bod嬈闚).

- Uczestniczymy w przekazywaniu sygna堯w – wyja郾ia Micha Zemel. – Dzi瘯i niemu wszystkie rodzaje kom鏎ek wiedz, co maj robi.

Do tych, kt鏎e go s逝chaj, nale膨 kom鏎ki gromadz帷e t逝szcz. Zemel w laboratoryjnych pr鏏闚kach sprawdzi, 瞠 wysoki poziom wapnia we krwi sprawia, 瞠 kom鏎ki te dostaj sygna, by przesta magazynowa t逝szcz i zacz望 go spala. Kiedy poziom wapnia jest niski – zach豉nnie gromadz t逝szcz.

- Sprawdza si to do tego, 瞠 kom鏎ki p璚zniej - m闚i Zemel. – Robi si wi瘯sze. T逝軼iejsze. A du瞠 kom鏎ki t逝szczowe oznaczaj, 瞠 cz這wiek jest gruby, t逝sty.

Dlatego twar鏬 nie jest tak skuteczny, jak inne mleczne przetwory – gdy si produkuje serek, wap sp造wa z serwatk.

Niestety, wygl康a na to, 瞠 nasz spos鏏 od篡wiania wysy豉 kom鏎kom z貫 sygna造. 50 – letnie kobiety spo篡waj 鈔ednio 500 mg wapnia, czyli mniej ni po這w zalecanych 1200 mg. Co powinny robi? ㄊka go w tabletkach?

Wed逝g Zemela efekt odchudzaj帷y b璠zie mniejszy, tabletki nie zast徙i bogactwa substancji mineralnych zawartych w mleku. W najnowszym badaniu podzieli odchudzaj帷ych si ludzi na 3 grupy: pierwsza przyjmowa豉 preparaty wapnia, druga jad豉 nabia, a trzecia tylko ogranicza豉 liczb kalorii. Okaza這 si, 瞠 ci, co 造kali tabletki schudli bardziej ni ci, kt鏎zy ograniczali kalorie, ale znacznie mniej ni „mleczarze”.

- Mleko i jego przetwory to co wi璚ej ni 廝鏚這 wapnia – przekonuje Michael.

Potrzebna sporo nabia逝, je郵i ma dzia豉. Z bada Zemela wynika, 瞠 najskuteczniej chudnie si, pij帷 4 szklanki dziennie. Niekt鏎zy twierdz, 瞠 nie toleruje mleka (w zasadzie zawartego w nim dwucukru laktozy),inni – 瞠 du瞠 ilo軼i produkt闚 mlecznych wywo逝j u nich wzd璚ia i gazy. To prawda, niekt鏎ym z nas brak laktozy, czyli enzymu rozk豉daj帷ego laktoz. Jednak wtedy mo積a wybra 豉twiej strawny kefir, jogurt i twarde sery, bo w nich laktoza zosta豉 cz窷ciowo roz這穎na Mo積a te kupi enzym laktazy w tabletkach.

Jednak nim rzucisz si na mleczn diet, pami皻aj, 瞠 mleko nie czyni cud闚.

- Sp鎩rzmy prawdzie w oczy – m闚i Zemel. – Nie mo積a si捷 przed telewizorem, je嗆, ile dusza zapragnie i nie uty tylko dlatego, 瞠 si wypi這 par szklanek mleka. Jednak je郵i kto si odchudza, ogranicza kaloryczno嗆 posi趾闚, ale nie w陰cza do nich mleka i produkt闚 mlecznych, to moim zdaniem pope軟ia b陰d.

Zamawiam mleko. Prosz podw鎩ne
Ci, kt鏎zy s na diecie, i ci, kt鏎zy zadanej nie stosuj uraduj si ty, co mleko mo瞠 sprawi z ich obwodem w talii. Oczywi軼ie kalorie wci捫 si licz, wi璚 chude mleko jest lepsze
od t逝stego. Je郵i nie przepadasz za mlekiem, masz inne mo磧iwo軼i. Nie lubisz chudego sera? Jedz p馧t逝sty.
Oto kila rad, jak w陰czy 3 - 4 porcje mlecznych przetwor闚 do jad這spisu.

Przykro nam, ale nie znajdziecie na li軼ie t逝stych ser闚 鄉ietankowych i topionych oraz 鄉ietany. Za du穎 w nich t逝szczu. Lod闚 te nie. Wprawdzie s z mleka, ale za ma這 w nich wapnia.

Jedna porcja oznacza 250 ml (szklanka) mleka, jogurtu, kefiru, ma郵anki lub 6 造瞠k do zupy tartego 鄴速ego sera (5 dkg) lub 30 dkg bia貫go sera.

1 porcja na 郾iadanie: P豉tki 郾iadaniowe zalej szklank mleka lub zagotuj to mleko na owsiank. Innego dnia zmiksowane owoce wymieszaj z 250 ml jogurtu. Dla odmiany zmiksuj sok pomara鎍zowy z 1/3 szklank mleka w proszku.

1 porcja na drugie 郾iadanie: Kanapka z 鄴速ym serem. Szklanka chudego jogurtu. Albo zr鏏 fili瘸nk kakao.

1 porcja na obiad: Co powiesz na makaron z bia造m serem? A leniwe? A ruskie pierogi – najlepiej bez polewania t逝szczem. Spr鏏uj posypa tartym serem sa豉tk z kurczaka. Zr鏏 w piecyku grzanki z 鄴速ym serem. Albo po prostu do zwyk貫go dania wypij p馧 szklanki mleka. Je郵i nie lubisz mleka, zr鏏 sobie pyszne kakao.

1 porcja na kolacj: Zapiekanka z fasol, ry瞠m i pomidorami posypana 鄴速ym serem. Albo zr鏏 omlet z chudym mlekiem i podaj go ze szpinakiem. Mo瞠sz te zapiec ziemniaki z 鄴速ym serem. Je郵i lubisz bawi si kuchni, kup zestaw do fondue. Przyda si nieraz.

Deser: Owoce polane jogurtem s tak pyszne, 瞠 mo積a zapomnie o lodach? Galaretka z jogurtem te nie jest z豉. Sernik raz na tydzie to tak瞠 nie grzech.


JWIP.PL: Artyku bardzo ciekawy, jego autork jest Lisa Davis. Artyku z „Rader’s dicest prz璕lad”, 2002 r. T逝maczenie: Micha Madali雟ki. Na stron przygotowa go Jurek Pachocki.

A jednak mleko! By這 ono w diecie kulturyst闚 w latach 60. Nasi najlepsi wypijali codziennie, co najmniej litr mleka. R闚nie ci篹arowcy w okresie ich najwi瘯szych indywidualnych i dru篡nowych sukces闚 pili mleko i nikomu nie zaszkodzi這. Waldemar Baszanowski – jeden z najlepszych ci篹arowiec w historii tego sportu mia przydomek: „mleczny pan” , i to te 鈍iadczy這 o skutecznych w豉軼iwo軼iach mleka.
Ko鎍owy jad這spis jakby dla kobiet, ale w cz窷ci wykorzystywany obecnie przez rekreacyjnych kulturyst闚, bo zdrowy!
Rej.566. /Dietetyka -32 /2012.05.24/ JWIP.PL
Aktualizacja: 2012.06.04, godz. 10:40



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
Sopot -1963
Sopot -1963
KULTURYSTYKA MISTRZOSTWA POLSKI - SOPOT
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE