Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4016477
osób.
Oni są z nami:
Letnie refleksje. Aut. Zbigniew Lewiński

( Foto z "SdW" 1962 r.).

Letnia kanikuła nie sprzyja działaniu. Zwłaszcza pierwsza połowa tegorocznego lata demobilizowała ciało i umysł. Mimo to również i tego lata można było zaobserwować wyraźnie, niepokojące zależności wyników od fachowego, systematycznego treningu oraz od predyspozycji fizycznych i psychicznych.

Przebywając nad morzem, w górach, nad jeziorami, czy też na wczasach „pod gruszą”, spotykaliśmy niewątpliwie rówieśników o różnych, często odmiennych niż nasze, zainteresowaniach w sferze kultury fizycznej. I tu spotkać nas mogły nie byle jakie rozczarowania: pomimo posiadanych przez nas potężniejszych ramion i ud, talii spod znaku osy i innych akcesoriów tzw. silnych ludzi, mogło się okazać, że niektórzy nasi współtowarzysze czy przygodni znajomi szybciej biegają i pływają, dalej i wyżej skaczą, a nawet – o dziwo - pomimo gorszej budowy ciała przewyższają ją nas w takich konkurencjach, jak pchnięcie kulą czy rzut dyskiem. Niegdyś sam niemal nie spaliłem się ze wstydu, gdy jeden z kolegów, który oburącz nie mógł unieść ciężaru podnoszonego przez mnie jedną ręką, pobił mnie w pchnięciu kulą przynajmniej o dwa metry.


Teraz , po latach, sprawa jest dla mnie całkiem jasna.
Przede wszystkim rozpatrzmy, jakie są cele uprawiania ćwiczeń siłowych. Istnieją ( w 1963 roku – przyp. jw.) tu dwa kierunki. Albo traktujemy te ćwiczenie jako odrębną dyscyplinę sportową i wtedy podstawowym wynikiem będzie dla nas piękna budowa plus zdrowie i potrzeba nam na co dzień siła fizyczna, albo będziemy wiedzieli w kulturystyce jedynie zaprawę siłową jako niezbędne uzupełnienie treningu we wszystkich dziedzinach sportu.

Poprzestańmy na rozpatrzeniu pierwszego wariantu. Warto przy okazji wspomnieć, że już 60 lat temu (tj. w 1901 roku – przyp. jw.), jeden z prekursorów kulturystyki, Duńczyk Miller, traktował ćwiczenia siłowe jako odrębny gatunek sportu, którego celem jest zachowanie zdrowia i ukształtowanie pięknej sylwetki. Co więcej – już wtedy padła pierwsza propozycja wprowadzenia kulturystyki do programu olimpijskiego.

Jedną z istotnych cech współczesnego, i nie tylko współczesnego, sportu jest specjalizacja. Nawet dziesięcioboistów można traktować jako reprezentantów jednej poszrzonej specjalności gatunku lekkoatletycznego, bowiem zazwyczaj niewiele mogą oni zdziałać w poszczególnych konkurencjach wieloboju, nie mówiąc już o tym, że na ogół nie spotykamy ich na ringu,, macie, czy w basenie pływackim. Wprawdzie „kulomioty” i dyskobole często osiągają niezłe wyniki w podnoszeniu ciężarów, ale dzieje się to głównie dzięki uprawianiu przez nich ćwiczeń siłowych w ramach treningu przypisywanego miotaczom. Oczywiście ich wyniki w podnoszeniu ciężarów są zazwyczaj gorsze od wyników w pchnięciu kulą czy rzucie dyskiem, podobnie skądinąd niezłe wyniki ciężarowców w tych konkurencjach lekkoatletycznych nie osiągają, bo nie mogą osiągnąć, klasy krajowej i światowej.

Czy wobec tego warto, dokładać starań, aby stać się wszechstronnym? Bezwzględnie tak, lecz w rozsądnych granicach. Trzeba z góry założyć, że nie będziemy usiłowali samodzielnie „ śrubować” wyników w nieuprawianych dotychczas dziedzinach sportu.

W okresie wolnym od nauki i pracy starajmy się jak najszybciej korzystać z tych wszystkich dobrodziejstw, jakie ofiaruje nam natura. Rozpoczynajmy dzień od lekkiego biegu po lesie i polach, wiosłujmy, grajmy w siatkówkę, od czasu do czasu użyjmy kamienia polnego, zamiast kuli, w okresie zimowym nie strońmy od nart, wszystko to, oczywiście w granicach nie powodujących kontuzji i akumulacji zmęczenia. Kontynuacją, a zarazem uzupełnieniem ćwiczeń siłowych w okresie urlopowo – wczasowym powinno stać się dla nas ćwiczenie najdawniej znane i najbardziej naturalne - PRACA FIZYCZNA NA SWIEŻYM POWIETRZU. Płuca oczyszczają się, serce wzmocni, mięśnie się wydłużą i obok siły nabiorą wytrzymałości.

A wtedy jeśli poczujemy nieprzyparty pociąg do uprawiania jakiejś dyscypliny sportowej oprócz kulturystyki, będziemy mieli znacznie większe szanse na uzyskanie dobrych wyników, oczywiście po przejściu odpowiedniego treningu pod fachową opieką
Autor: Zbigniew Lewiński

Od JWIP.PL:
Powyższy artykuł, ukazał się w 1963 roku na łamach „Sportu dla Wszystkich”. Może on zainspirować czytelnika do zastanowienia się nad obecnymi kierunkami i modą na kulturystykę ( czyli trenuj, odpoczywaj oraz łykaj na wzmocnienie treningowych efektów). Wyczynowe uprawianie ma bardzo mało wspólnego z wszechstronnością fizyczną. Sprowadza się bowiem przede wszystkim do „budowania” masy mięśniowej i napinania mięśni na zawodach.
Co do kierunków wymienionych przez autora, to można powiedzieć, że nic nie straciły na swojej pozytywnej wartości i aktualności .
Tak jak 49 lat temu większość obecnie ćwiczących kulturystykę ćwiczy tylko po to aby uzyskać ładnie umięśnioną sylwetkę i zdrowie. Pozytywnie również ocenia wskazanie, aby ćwiczenia siłowe uzupełniały trening we wszystkich dyscyplinach sportowych.
Bo tak naprawdę ruch i odpowiedni wysiłek fizyczny, np. ćwiczenia siłowe powodują m.in., że umysł pracuje owocniej. W lecie wyjdźmy z dusznych siłowni, na powietrze i zamieńmy sztangę na rower, kajak, pływanie , grę w piłkę, bieg itp.

Proszą zwrócić uwagę, że już w 1903 roku były propozycje , aby kulturystka znalazła się w programie Olimpiady. Najbliżej realizacji tego pomysłu był Amerykanin Bob Hoffman, jeden z pierwszych rzeczywistych prekursorów światowej kulturystyki oraz podnoszenia ciężarów. Właśnie to on miał duże szanse aby w 1948 roku do Igrzysk Olimpijskich w Londynie wprowadzić kulturystkę. Po jego śmierci Ben Weider przez lata starał się realizować pomysł poprzedników. Niestety skala stosowanego dopingu w kulturystyce niweczyła jego starania i kulturystyka jest dalej marginalną dyscypliną sportu.
( J.W. sierpień 2012 r.
Rej.592. Historia - 42/2012.08.01/JWIP.PL
Aktualizacja 2012.08.25, godz. 17:52


Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Po co ćwiczysz? ...
Kolejny medal Kon...
Ryż ważnym skład...
Inwalida Alan Mea...
Narodowe Święto N...
Flesz
Budapeszt, 1970 r.
Budapeszt, 1970 r.
STANISŁAW PTASZYŃSKI z USA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE