Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4805908
os鏏.
Oni s z nami:
Jemy arbuz. Aut. Maria Szustakowska - Chojnacka

Arbuz zwyczajny inaczej kawon spokrewniony jest z melonem, kabaczkiem, dyni. Istnieje ponad 1200 odmian, z czego 200-300 uprawianych jest w samym Meksyku i USA.

Wyj徠kowo soczysty, od鈍ie瘸j帷y mi捫sz arbuza w upalne, letnie dni doskonale zaspakaja pragnienie. Jest zalecany dla sportowc闚 ( kulturyst闚 ), poniewa jest pomocny w usuwaniu z organizmu szkodliwych zwi您k闚, kt鏎e kumuluj si w mi窷niach w czasie treningu.


Arbuzy pochodz z okolic pustyni Kalahari w Afryce .Pierwsze wzmianki o tych owocach zosta造 odnalezione po鈔鏚 staro篡tnych hieroglif闚 na 軼iankach budowli egipskich sprzed oko這 5000 lat .Umieszczano je w grobowcach w豉dc闚.
W XIII wieku Maurowie rozpowszechnili arbuzy w ca貫j Europie, a statki wraz z niewolnikami przewozi造 te owoce do USA .
Uprawiane s obecnie w ponad 96 krajach. G堯wne to Chiny, Turcja, Iran i USA itd.

Walory od篡wcze Arbuzy zawieraj oko這 93% wody, dlatego nie mo積a oczekiwa, 瞠 mog zawiera du瞠 ilo軼i substancji od篡wczych, w pozosta貫j cz窷ci – w 7% masy znajduj si; w璕lowodany, substancje balastowe, liczne minera造 i witaminy.

100g produktu zawiera; - bia趾a - 0.6g, - t逝szcz - 0,1g, w璕lowodany - 8,4g, - sk豉dniki mineralne; - potas- 130 mg, -wap - 6 mg, fosfor- 9 mg, magnez - 2 mg, - witaminy; - beta-karoten- 230mikrograma, - witamina E -0,10 mg,- witamina B1-0,08mg, - B2-0,02 mg, -C- 10 mg. Warto嗆 energetyczna jest niska i wynosi 36 kcal.
Pod wzgl璠em 篡wieniowym arbuz jest ceniony ze wzgl璠u na zawarto嗆 witamin;
beta – karotenu, kwasu foliowego, witaminy C, kwasu pantotenowego, w mniejszym stopniu witamin B1, B2 itp. oraz minera堯w; wapnia, potasu, magnezu, fosforu, w mniejszym stopniu miedzi, 瞠laza i cynku.
S這dki i orze德iaj帷y smak zawdzi璚za arbuz kwasowi jab趾owemu i cytrynowemu.

Du瘸 zawarto嗆 wody i niewielka warto嗆 kaloryczna sprawiaj, 瞠 arbuz jest niezast徙ion letni przek御k i stanowi sk豉dnik wielu diet .Mo積a go spo篡wa w nieograniczonych ilo軼iach bez obaw o lini.
Arbuz zawiera du瞠 ilo軼i likopenu i glutationu, znanych przeciwutleniaczy. G堯wnym 廝鏚貫m likopenu jest przede wszystkim powszechnie spo篡wany pomidor. Zawarto嗆 likopenu w arbuzach odpowiada st篹eniu w surowych pomidorach (1 szklanka arbuza zawiera podobn ilo嗆 likopenu, co 2 鈔ednie pomidory ).Likopen jest substancj nadaj帷 tym owocom czerwony kolor.
Glutation to antyoksydant, kt鏎y chroni kom鏎ki przed uszkodzeniem spowodowanym przez wolne rodniki. Sk鏎ka arbuza zawiera cytrulin, aminokwas, kt鏎y katalizuje powstawanie tlenku azotu.
Naukowcy ameryka雟cy dowiedli ,瞠 arbuz jest afrodyzjakiem, zwi瘯sza pop璠 seksualny, dzi瘯i cytrulinie zawartej w mi捫szu sk鏎ki arbuza.

Dlaczego warto je嗆 arbuzy? Jak wspomniano powy瞠j arbuz zawiera du瞠 ilo軼i glutationu ( 28,3mg/100g produktu ) - substancji o przeciwutleniaj帷ych w豉軼iwo軼iach, kt鏎a ma wp造w na kondycj uk豉du oddechowego. Jest niezb璠na kom鏎kom b這ny 郵uzowej, wy軼ielaj帷ej drogi oddechowe. Pomaga utrzyma dro積o嗆 przewod闚 nosowych
Glutation jest uwa瘸ny za wa積y czynnik przeciwnowotworowy, zapobiega utlenianiu substancji t逝szczowych i dzia豉, jako enzym dezaktywuj帷y wolne rodniki. Zapobiega chorobie wie鎍owej, za熤ie i astmie. Wzmacnia odporno嗆, zapobiega cukrzycy i leczy j, powstrzymuje proces starzenia si organizmu itp.

Arbuz jest bogatym 廝鏚貫m likopenu, jednego z silnych przeciwutleniaczy, kt鏎y chroni organizm przed licznymi chorobami uk豉du krwiono郾ego, a przede wszystkim przed rakiem.
Liczne badania kliniczno- kontrolne przeprowadzone mi璠zy innymi w Korei dowiod造, 瞠 u m篹czyzn, kt鏎zy zjadali du瞠 ilo軼i arbuz闚 ryzyko zachorowania na nowotwory jelita grubego by造 mniejsze. Inne badania wykaza造, 瞠 spo篡wanie arbuz闚 zmniejsza ryzyko zachorowania na raka prostaty.

Soczyste arbuzy, podobnie jak mango, brzoskwinie, zawieraj beta-kryptoksantyn, ( przeciwutleniacz ), kt鏎ej dzia豉nie jest korzystne dla staw闚. Za篡wnie tego owocu obni瘸 ryzyko chor鏏 staw闚 o 20-40%. Dowiod造 tego badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii na grupie 25000 os鏏.

Jak wspomniano wy瞠j arbuzy s bogate w witaminy, sole mineralne oraz naturalne przeciwutleniacze- glutation i likopen. Dzi瘯i tym sk豉dnikom wykazuj dzia豉nie przeciwbakteryjne, przeciwzakrzepowe i moczop璠ne.
Jego mi捫sz i sok zaleca si podawa chorym w stanach podgor帷zkowych
Jest pomocny w leczeniu obrz瘯闚 spowodowanych zaburzeniami pracy serca, nerek, ( w leczeniu miedniczek nerkowych )

Arbuz dzi瘯i du瞠j zawarto軼i wody, ( dzia豉 moczop璠nie ) i niskiej warto軼i kalorycznej zalecany jest w dietach odchudzaj帷ych
Chi雟ka medycyna ludowa zaleca herbatk z pestek arbuza, kt鏎a ma dzia豉nie wzmacniaj帷e i wzmaga przep造w moczu, 豉godzi stany zapalne p璚herza i nerek.

Sok z arbuza ma dobry wp造w na nasz cer, zawarte w nim enzymy, dzia豉j 軼i庵aj帷o, stanowi, zatem naturalny 鈔odek przeciwzmarszczkowy.
Mo積a te wciera sok z arbuza w sk鏎 wok馧 oczu. Nak豉da plastry tego owocu na twarz i szyj.

Przygotowanie i podanieArbuzy mog by okr庵貫 lub pod逝積e, o kolorze sk鏎ki od jasnozielonego do ciemnozielonego. Najcz窷ciej spotykanym kolorem mi捫szu jest jasnoczerwony, ale wyst瘼uj odmiany, w kt鏎ym mi捫sz ma kolor ciemnobr您owy, pomara鎍zowy, 鄴速y czy r騜owy i bia造.
Arbuzy nale篡 wybiera nieobite, pozbawione wgniece i uszkodze.
Jak sprawdzi, czy owoc jest dojrza造? Nale篡 puka w jego sk鏎 .Gdy wydaje g逝chy d德i瘯, jest dojrza造 i s這dki.
Przekrojony arbuz, owin望 w foli i umie軼i w lod闚ce.
Sok z arbuza mo積a zamrozi w formach do robienia lodu, dodawa do napoj闚, mi捫sz z arbuza pokroi w kostk, plastry lub wydr捫y w formie kulek.
Nale篡 zaznaczy, 瞠 wszystkie cz窷ci arbuza s jadalne, tak瞠 pestki czy sk鏎a .
Arbuza spo篡wa si na surowo. Jest alternatyw dla s這dyczy, sk豉dnikiem wyszukanych sa豉tek. Mo積a go po陰czy z serem fet, oscypkiem itd.

Poni瞠j przepis:
- sa豉tka z arbuza i fety.
Sk豉dniki; kawa貫k arbuza bez pestek ( ok.300g ), ser feta light- ok.80 g, 2 造磬i posiekanej 鈍ie瞠j mi皻y, 3 造磬i soku z cytryny, 1 造磬a miodu.
Arbuza i fet pokroi w kostk. W這篡 do salaterki, posypa mi皻 i pola sokiem z cytryny wymieszanym z miodem.
- koktajl arbuzowo-malinowy
Sk豉dniki; kawa貫k arbuza bez pestek, oko這 200 g, maliny 150 g, jogurt 200 g, p豉tki migda這we 20g, 1 造磬a miodu.
Wszystkie sk豉dniki opr鏂z p豉tk闚 zmiksowa, Przela do szklanych naczy, posypa p豉tkami migda這wymi i sch這dzi.
- zupa owocowa
Zmiksowa; melon, kiwi, arbuz z dodatkiem niewielkiej ilo軼i jogurtu .To doskona豉 zupa owocowa podawana na zimno w letnie upa造.

Arbuz jest pokarmem dietetycznym i 鈔odkiem tonizuj帷ym .Ze wzgl璠u na nisk zawarto嗆 w璕lowodan闚 zalecany jest diabetykom, osobom dbaj帷ym o sylwetk jak r闚nie sportowcom.
Powinien by sta造m sk豉dnikiem naszej diety. Owoc ten niesie wiele korzy軼i dla naszego organizmu, g堯wnie przez obecno嗆 w nim przeciwutleniaczy.

毒鏚這; D. Grotto’’101 produkt闚 dla zdrowia i urody’’, B. Jakimowicz-Klein „Jedzenie, kt鏎e leczy”, Reader’s Digest ‘’Nie musisz chorowa’’, S.Schlett’’Czy wiesz, co jesz?’’, J, Carper ’’Stop starzeniu’

Autor; Maria Szustakowska – Chojnacka, wrzesie 2012
Rej.613./ Dietetyka - 33/2012.09.21/JWIP.PL
Aktualizacja: 2012.09.30, godz. 23:10


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Sa豉ta wskazana w...
O zmar造ch pionie...
Zmar Jerzy Pacho...
Rewelacyjne 獞ic...
Spotkanie z ambas...
Flesz
Andrzej Zienta, 1961 r.
Andrzej Zienta, 1961 r.
JAK TO BYΜ KIEDY...
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE