Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4400816
os鏏.
Oni s z nami:
Robby Robinson - jego kuliste bicepsy


W 1982 roku na 豉mach miesi璚znika „Rekreacja Fizyczna” ukaza si artyku Henryka Jasiaka pt. „Kuliste bicepsy”, kt鏎y jest opracowaniem artyku堯w o Robby Robinsonie, w闚czas czo這wym zawodowym kultury軼ie z USA. Pod koniec lat 70. o Robbym i jego treningach mo積a by這 przeczyta w ka盥ym magazynie ameryka雟kim dla kulturyst闚 wydawanym przez imperium Weider闚.

Obecnie na ameryka雟kich portalach internetowych mo積a ta ten temat znale潭 wi璚ej wiadomo軼i. S tam r闚nie ciekawostki np. dotycz帷e konfliktu Robbiego z 闚czesn ikon zawodowej kulturystyki, w p騧niejszych latach b璠帷ego „Panem Kalifornii”, z akcentami rasizmu oraz oszustwa finansowego. Warto po鈍i璚i kilkana軼ie minut, aby natrafi na „Raport” w tej sprawie! Mo積a znale潭 bez trudu wywiad udzielony przez Robinsona na temat steryd闚 w ameryka雟kiej kulturystyce. S te informacje o jego p騧niejszej karierze sportowej, startach w zawodach IFBB Master Mr Olympia (dla wiekowych kulturyst闚). Robby ma teraz 66 lat.


My artyku Henryka Jasiaka przypominamy w ca這軼i (za 篡cia udzieli nam zgody na przedstawianie w JWIP.PL swojej tw鏎czo軼i), poniewa oddaje on modny w闚czas, a teraz intryguj帷y charakter treningu kulturystycznego czo這wego zawodowca, kt鏎ego najwi瘯sze sukcesy przypadaj na okres tzw. z這tej epoki ameryka雟kiej kulturystyki. Teraz te lata mo積a okre郵i okresem nieskrepowanego wspomagania sterydami. Nawet wielki Arnord przyzna, ze nie by造 mu obce! Henryk Jasiak nie odnosi si do tej kwestii, za to gruntownie przybli瘸 czytelnikowi metod 獞icze na „kuliste bicepsy”. Przeczyta warto, pami皻aj帷 przy tym, ze by這 dziesi徠ki tysi璚y entuzjast闚, 郵epo pr鏏uj帷ych na郵adowa Robbinsona. Wynik: - nikt z nich nie zbudowa biceps闚 identycznych do biceps闚 „czarnego ksi璚ia”.

Nie ma wi璚 potrzeby teraz pr鏏owa na郵adowa, tego co zaleca Robby Robinson, bo przecie najpierw trzeba sta si zawodowcem i przesta je嗆 „schabowe”. Ci kt鏎zy maj genetyk tzw. „klasycznej sylwetki o du篡ch mi窷niach i s galerniczo wytrenowani” mog si przekona czy „kuli軼ie” ukszta速uj swoje bicepsy.

Na artyku Henryka Jasiaka (lub du瞠 jego fragmenty) mo積a trafi w kilku polskich portalach internetowych dla kulturyst闚, ale w 瘸dnym nie podano nazwiska autora. To nie豉dny zwyczaj, tych kt鏎zy bez zgody autor闚 kopiuj ciekawe archiwalne artyku造, zdj璚ia i je rozpowszechniaj.
Autor: Jan W這darek, wrzesie 2012 .

KULISTE BICEPSY. AUT. HENRYK JASIAK (Pod takim tytu貫m H. Jasiak napisa jeszcze dwa odr瑿ne artyku造).



(Z arch. J.W.)

Robby Robinson zyska sobie przydomek "Czarnego ksi璚ia" kulturystyki. ζtwo wyja郾i dlaczego: z uwagi na sw鎩 kolor sk鏎y i nieprzeci皻nie rozwini皻 sylwetk, a tak瞠 d逝gi okres przewodzenia w 鈍iatowej czo堯wce. Przez wiele lat zajmowa czo這we miejsca w zawodowych konkursach, a zacz掖 karier od tytu逝 (w amatorskiej imprezie , a po kilku latach zosta – przyp. jw.) mistrzem 鈍iata, z tytu貫m Mr.Universe IFBB.

Przez pewien czas mia konflikty z IFBB, by zdyskwalifikowany, wyst瘼owa na zawodowych konkursach w Republice Federalnej Niemiec (federacja WABBA i z pokazami w nocnych lokalach. W 1981 r. zosta Pro Mr Universe NABBA ,– przyp. jw.). Ostatnio zn闚 wr鏂i do grona czo堯wki federacji IFBB, bra udzia w konkursach Mr.Olympia.

„Czarny ksi捫" mo瞠 imponowa niebywale rozwini皻 muskulatur, szczeg鏊nie ramion i bardzo w御k tali. Jak twierdz fachowcy, Robby ma proporcjonalnie najbardziej rozwini皻e ramiona na 鈍iecie: kuliste bicepsy idealne poci璚ie i wyrze嬌ione mi窷nie. Przy wzro軼ie 178 cm i wadze 93 – 95 kg obw鏚 jego ramion w szczytowym okresie formy wynosi 54 cm.

Jako m這dy ch這piec Robinson zapowiada si na znakomitego sprintera, w wieku juniorskim biega 100 metr闚 w czasie niewiele powy瞠j 10 sekund. P騧niej jednak po鈍i璚i si ca趾owicie kulturystyce i sta si jedn z ameryka雟kich gwiazd w tej dyscyplinie sportu.

Jak trenuje, 瞠 osi庵n掖 tak wspania造 kszta速 ramion? Oto kilka wskaz闚ek Robby Robinsona na temat treningu ramion, kt鏎e dotycz r闚nie innych grup mi窷niowych.

Ca趾owity rozw鎩. Praktyczne ka盥y kulturysta chce mie pot篹ne ramiona, a szczeg鏊nie wyraziste, zaokr庵lone bicepsy. Aby jednak to osi庵n望, trzeba 獞iczy bardzo wszechstronnie, nie zaniedbywa innych grup mi窷niowych i osi庵ni璚ia pe軟ych proporcji w ich rozwoju. Dlatego wa積e jest zar闚no 獞iczenie g鏎y (klatka, barki, ramiona i grzbiet), jak i do逝 (brzuch, nogi). Po這瞠nie szczeg鏊nego nacisku na mi窷nie ramion powoduje dysproporcje w og鏊nej budowie sylwetki i nie daje rezultat闚 w czasie zawod闚.

Mentalno嗆, obraz umys這wy. Robbinson nazywa to „rysunkiem umys這wym". Chodzi o dok豉dne wyobra瞠nie sobie kszta速u swoich ramion, zakodowanie sobie ich obrazu w 鈍iadomo軼i. Taki obraz pozwala na programowanie treningu, d捫enie do celu i stopniowe kszta速owanie mi窷ni ramion (biceps闚 i triceps闚).

Instynkt treningowy. Zawsze w treningu mi窷ni ramion Robby opiera sie na instynkcie, czuciu mi窷niowym. Robi tylko te 獞iczenia, kt鏎e mu najbardziej odpowiada造 i na kt鏎e najlepiej reagowa造 jego mi窷nie. 鑿iczenia dobre i skuteczne dla jednego kulturysty nie wcale musz dawa takich samych efekt闚 innemu. Oczywi軼ie, 瞠 w swoim treningu zawsze uwzgl璠nia podstawowe zasady treningowe.

R騜norodno嗆 獞icze. W swoim treningu „czarny ksi捫" stosowa w r騜nych okresach bardzo wiele 獞icze, ale by造 to przede wszystkim uginania i prostowania ramion wykonywane w r騜nych pozycjach cia豉 i pod r騜nymi k徠ami. Niemal wszystkie te 獞iczenia wykonuje on z podstawowym sprz皻em, a wi璚 sztang i sztangielkami, niekt鏎e tylko na wyci庵u bloczkowym. Unika zawsze nowoczesnych maszyn treningowych. Jego zdaniem ka盥y powinien u這篡 sobie program na ramiona z takich 獞icze, kt鏎e najbardziej przyczyniaj si do pe軟ego i wszechstronnego rozwoju wszystkich mi窷ni. Najwa積iejsze, aby w 獞iczeniach tych przez ca造 czas utrzymywa sta貫 napi璚ie mi窷niowe i w pe軟i kontrolowa ci篹ar.

A oto jego 獞iczenia na bicepsy:
- uginanie ramion ze sztang w pozycji stoj帷ej. Jest to podstawowe 獞iczenie, ale trzeba je wykonywa czysto technicznie i przy pe軟ej amplitudzie ruch闚 (zgi璚ie ramiona takie, aby gryf sztangi dotyka niemal szyi, d德iganie do pe軟ego wyprostu ramion). Robbinson w tym 獞iczeniu stosuje do嗆 szeroki uchwyt sztangi, 這kcie silnie przyciska do bok闚, ca造 czas sztywno blokuje tu堯w w pozycji pionowej. Uginanie i prostowanie ramion w wolnym tempie przy sta造m napi璚iu mi窷niowym,
- uginanie ramienia ze sztangielk w podporze przodem. Opieraj帷 si jedn r瘯 o 豉wk, drugie ramie ma wyprostowane w d馧 bez dotykania do ud. Z tej pozycji wykonuje pe軟e, szczytowe ugi璚ie ramienia dotykaj帷 w g鏎nym po這瞠niu sztangielk do klatki piersiowej. 鑿iczenie to, je郵i jest wykonywane dok豉dnie, pozwala na osi庵ni璚ie tzw. kulistych biceps闚,
- uginane ramion ze sztang na modlitewniku. Ramiona oparte na sko郾ej desce pozwalaj na pe軟 izolacj pracy mi窷ni dwug這wych, osi庵ni璚ie szczytowego napi璚ia tych mi窷ni w g鏎nym po這瞠niu,
- uginanie ramion ze sztangielkami w siadzie na sko郾ej 豉wce. W 獞iczeniu tym 這kcie 軼i郵e przylegaj do bok闚, d這nie skierowane s na zewn徠rz, szczyt napi璚ia mi窷niowego nast瘼uje w g鏎nym po這瞠niu, kiedy po wykonaniu ruchu przytrzymuje si 1-2 sekundy sztangielki przed opuszczeniem ramion w d馧.
W okresie startowym wszystkie 獞iczenia na bicepsy Robbinson wykonuje zwykle w 5 seriach po 6 - 10 powt鏎ze.

Zestaw 獞icze na tricepsy
- wyciskanie sztangi w le瞠niu na poziomej 豉wce, rozstaw d這ni na gryfie ok.10 cm. Gryf sztangi powinien dotyka klatki blisko szyi. 鑿iczenie to znakomicie kszta速uje g鏎n mas triceps闚.
- prostowanie przedramion w d馧 z dr捫kiem wyci庵u bloczkowego, trzymanego podchwytem a do pe軟ego wyprosty ramion-klasyczne 獞iczenie, szczeg鏊nie na rozw鎩 g這wy 鈔odkowej triceps闚.
- prostowanie przedramion w d馧 z dr捫kiem wyci庵u bloczkowego, ale trzymanego nachwytem (g這wa zewn皻rzna triceps闚).

鑿iczenia na mi窷nie przedramion.
- zginanie nadgarstk闚 za sztang trzyman nachwytem, 這kcie oparte na udach w pozycji siedz帷ej,
- zginanie nadgarstk闚 ze sztangielkami trzymanymi podchwytem, przedramiona oparte na p豉skiej 豉wce, pozycja kl璚z帷a.
Nad przedramionami Robby Robinson pracuje 2 razy w tygodniu, wykonuje zwykle 2 x 3 - 4 serie po 12 -15 powt鏎ze.
Zasady treningowe
Jest ich ponad 20. Robby Robinson stosuje systematycznie jedynie kilka, tych najbardziej przez siebie sprawdzonych, kt鏎e przyczyniaj si do rozwoju masy, g瘰to軼i i rze嬌y mi窷ni ramion. Nale膨 do nich nast瘼uj帷e zasady: prze豉dowania mi窷ni, superserii, izolacji 獞iczonych grup mi窷niowych, szczytowego napi璚ia mi窷ni, piramidy (progresji obci捫enie wraz ze zmniejszaniem i powt鏎ze w seriach), holistyki (mieszania obci捫e, serii i liczby powt鏎ze).

Warunki genetyczne i praca.
Nie ka盥y mo瞠 mie tak pot篹ne, kuliste bicepsy i wyra幡ie zarysowane tricepsy, jak „czarny ksi捫" i wielu innych, znanych na 鈍iecie kulturyst闚. Bardzo du瞠 znaczenie maj w tym przypadku cechy wrodzone: budowa anatomiczna ko軼i i mi窷nie oraz predyspozycje genetyczne (dziedziczne), kt鏎e przyczyniaj si do szybszego rozwoju masy mi窷niowej. W sumie jednak decyduje wieloletni, systematyczny i dobrze zaprogramowany trening, przez kt鏎y ka盥y 獞icz帷y mo瞠 na miar swoich mo磧iwo軼i rozbudowa i ukszta速owa mi窷nie ramion. Do tego dochodzi wszechstronny trening na wszystkie grupy mi窷niowe, a tak瞠 w豉軼iwa dieta.

Motywacja i zadowolenie.Trening kulturystyczny tylko wtedy przynosi oczekiwane efekty, je郵i ma si motywacj do podj璚ia ci篹kiej pracy i odczuwa si zadowolenie z 獞icze. Trening musi sprawia przyjemno嗆, przynosi rado嗆, inaczej zamienia si w har闚k bez spodziewanych wynik闚, prowadzi do przemecznia i przetrenowania.
Autor: Henryk Jasiak. 1982
Rej. 611./Trening -72/ 05.09.2012/ JWIP.PL
Aktualizacja:2012.10.14, godz. 09:15


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
Mietek Krydzi鎥i w Warszawie
Mietek Krydzi鎥i w Warszawie
SPOTKANIA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE