Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4400830
os鏏.
Oni s z nami:
Wspinanie po linie. 鑿iczenie dla wszystkich. Aut. Stanis豉w Zakrzewski

Powinno by szeroko rozpropagowane i stosowane wsz璠zie, gdzie tylko okazja si zdarzy. Wspinanie jest przecie jednym z najbardziej warto軼iowych 獞icze, kt鏎e zaleca nale篡 jednakowo pocz徠kuj帷ym i zaawansowanym.

Armand Tanny – jeden z pionier闚 獞icze si這wych i mistrz w kulturystyce, zapytany, czemu zawdzi璚za tak wspaniale rozwini皻e g鏎ne mi窷nie grzbietu ( mi窷nie najszersze), bez wahania odpowiedzia: WSPINANIU PO LINIE. Wyj徠kowy rozw鎩 tych mi窷ni uderza r闚nie u marynarzy 瘸glowc闚, kt鏎zy cz瘰to wspinali si po linach.

印ADAMI TARZANA. Starsi przypominaj sobie z dawnych film闚 pierwszego Tarzana, Johny Weissmullera. Budzi on zachwyt sprawno軼i wspinania si po drzewach, ga喚ziach, linach i imponowa „s瘯aczami” mi窷ni, jakie przy tych sztuczkach by造 widoczne.


Wspinanie po drzewach i ga喚ziach, to jedno z 獞icze wykonywanych z konieczno軼i 篡ciowej: dla obrony przed dzikimi zwierzem, dla ukrycia si przed nieprzyjacielem czy zerwaniu owocu, kt鏎y s逝篡 za po篡wienie. Dzi wspinanie nie ma du瞠j warto軼i u篡tkowej (z wyj徠kiem wojska, taternictwa – przyp. jw), ale spe軟ia wa積 funkcj w kszta速owaniu sylwetki i w zaprawie do r騜nych konkurencji sportowych. Zw豉szcza skoczek o tyczce musi by mistrzem we wspinaniu. Don Bragg z USA jeden z by造ch mistrz闚 skoku o tyczce i prawdziwy artysta w tej konkurencji, w latach m這dzie鎍zych zainstalowa w swoim ogrodzie ca造 „arsenalik” lin: kr鏒szych i d逝gich zawieszonych sko郾ie, pionowej w poziomie. Wspina si na nich z ma逍i zr璚zno軼i, hu鈣a si, przeskakiwa z liny na lin jak cz這wiek sprzed tysi璚y lat. Te 獞iczenia doprowadzi造 Dona do rekordu 鈍iata i na ekran filmowy ( kreowa r闚nie rol Tarzana).

Nie kto inny, jak Jean Jacques Rosseau w dziele „Emil, czyli wychowanie” druga po這wa XVII w.) zaleca m這dzie篡 stosowanie ruch闚 naturalnych utylitarnych, takich jak marsze, biegi, skoki i wspinanie.

Jan Krzysztof Fryderyk Gutsmuths, wybitny pedagog, autor pierwszego w dziejach podr璚znika 獞icze cielesnych dla szk鏊 („Gimnastyka dla m這dzie篡”, do repertuaru najbardziej wskazanych dla m這dzie篡 獞icze za陰cza r騜ne wspinania: na sko郾ie ustawionej belce, drabinie sko郾ej, linach, drzewach itd. 鑿iczenia te zalecali r闚nie inni (mi璠zy innymi Piotr Henryk Ling, zwany ojcem gimnastyki szwedzkiej). Tw鏎ca naturalnej metody 獞icze, Francuz Georges Hebert (zmar przed kilku lat), zaleca 獞iczenia si這we, k豉d帷 szczeg鏊ny nacisk na wspinanie po linie. Obecnie program wf uniwersytet闚 ameryka雟kich obfituje w ro積ego rodzaju zwisy, a szczeg鏊no軼i wspinanie.

Cho i u nas w szko豉ch stosuje si r闚nie wspinanie po linach, pragniemy je silnie rozpropagowa, tym bardziej, 瞠 zas逝guj na to w ca貫j pe軟i. Chyba 瘸dne 獞iczenie nie rozwija wspaniale „skrzyde貫k” ( najszerszych grzbietu), mi窷ni przedramion i mi窷ni brzucha, jak wspinanie samymi r瘯ami, przy kt鏎ych nogi trzyma si w poziomie lub wykonuje nimi no篡ce (wyczynowe wspinanie).

Nasze sale gimnastyczne przewa積ie s wyposa穎ne w liny, i mo積a wi璚 z nich korzysta. Kto 獞iczy wy陰cznie w domu, ten powinien za這篡 cho熲y kr鏒k lin w ogr鏚ku, gara簑 na strychu lub nawet w pokoju. Sam kiedy 獞iczy貫m na linie metrowej d逝go軼i zamocowanej na dr捫ku mi璠zy futrynami drzwi i dzi瘯i tym 獞iczeniom stosowanym w zimie poprawi貫m wynik w skoku o tyczce.

Podajemy 獞iczenia jakie mo積a wykonywa na kr鏒kiej linie, a tym bardziej na d逝gich, w jakie s wyposa穎ne sale gimnastyczne.

PODCI:ANIE SI OBUR。Z Z SIADU PxSKIEGO
Pozycja wyj軼iowa jest siad p豉ski (z niej startujemy na zawodach we wspinaniu). Stopy z陰czone lub trzymane rozkrocznie. Bardzo w御ki uchwyt r彗 (zmienia uchwyt, co kilka ruch闚). Energiczne podci庵anie si i powr鏒 do siadu p豉skiego. Prac wykonuj tylko ramiona. Nie wolno odbija si nogami. 鑿iczy do zm璚zenia. Ilo嗆 serii zale篡 od usprawnienia oraz od ilo軼i wykonywanych ruch闚. Pocz徠kuj帷y z trudem wykona jeden ruch, zaawansowany z 豉two軼i powt鏎zy 獞iczenie 10 razy. Przy podci庵aniu nogi trzymamy w poziomie.

PODCI:ANIE SI NA R艼ACH W SZEROKIM UCHWYCIE.
W siadzie, lewa r瘯a trzyma lin dosi篹nie, prawa na wysoko軼i klatki piersiowej. Podci庵n望 si tak, by brod dosi璕n望 g鏎nego uchwytu. R瘯a dolna naciska wtedy z g鏎y w d鏊, u豉twiaj帷 podci庵ni璚ie si na lewej r璚e. Jest to trudne 獞iczenie si這we. Wykonywa je na jednej i drugiej r瘯. Z biegiem czasu eliminowa prac r瘯i dolnej.

WSPINANIE („post瘼”) KR紘KIMI PODCI:NI犴IAMI.
W siadzie p豉skim, d這nie wyci庵ni皻e wysoko w g鏎 ochwytuj lin (d這 przy d這ni). Energicznie podci庵aj帷 si kr鏒kimi skurczami ramion przechwytywa lin jedn d這ni ponad drug (kr鏒kie „kroki” w g鏎). W tym, jak i w poprzednich 獞iczeniach, nie wolno pos逝giwa si nogami (trzyma je w poziomie). Zej軼ie w d鏊 nast瘼uje r闚nie kr鏒kimi „kroczkami”.

WSPINANIE DΣGIMI PODCI:NI犴IAMI
鑿iczenie to wykonuje si tylko na d逝giej linie. Podobnie jak poprzednie, z tym, 瞠 podci庵ni璚ia (kroki) s jak najd逝窺ze. Zej軼ie r闚nie d逝gimi ruchami. Nie zje盥瘸, gdy powoduje to bolesne otarcie d這ni.

列ISKANIE DΜNI OBCHWYTUJ。YCH LIN
Jest to 獞iczenie izometryczne (i kontroluj帷e najszersze mi窷nie grzbietu). W siadzie lub stoj帷 ramiona w 這kciach ugi皻e, d這nie blisko siebie, 軼iska mocno lin, 軼i庵a d這nie w d鏊 i staraj帷 si je jak gdyby z陰czy. Po kilkusekundowym naciskaniu zlu幡i mi窷nie i uchwyt, poczym powt鏎zy nacisk jeszcze kilka razy. Unika d逝窺zego wstrzymywania oddechu (grozi nadci郾ienie!!).

Wszystkie tu podane 獞iczenia mo積a oczywi軼ie wykonywa na d逝gich linach 4, 5 i 6 metrowych. A kto je ju opanowa, mo瞠 – od czasu do czasu – przeprowadzi
Autor: Stanis豉w Zakrzewski „SdW” 1963 r.

JWIP.PL. Kto w ostatnich 30 latach widzia lin zawieszon w polskiej si這wni? W ostatnich miesi帷ach pyta貫m znajomych, czy tam gdzie 獞icz jest lina do wspinania. Rozmawia貫m r闚nie z m這dziakami szk馧 鈔ednich i studentami, interesuj帷 si czy w ich szko豉ch w sali gimnastycznej mog wspina si po linie. Prawie wszyscy byli zdziwieni moim pytaniem, nie wiedzieli o co chodzi z tym wspinaniem.

Szuka貫m r闚nie informacji o tym „sprz璚ie i 獞iczeniu nim” we wsp馧czesnych polskich magazynach dla kulturyst闚. Nie znalaz貫m!
Przypuszczam, i redaktor闚 i instruktor闚 kulturystyki nikt nie wyszkoli (ani w teorii, ani w praktyce), 瞠 wspinanie na linie znakomicie wyrabia si喚, rozwija mi窷nie i wytrzyma這嗆. A mo瞠 zasadnicz przyczyn jest to, 瞠 lina to nie sprz皻 dla typowych paker闚, a nu przy wspinaniu pozrywaj sobie 軼i璕na, a to boli!

Ostatnio by貫m w Szwecji i w kilku si這wniach przygl康a貫m si jak „wikingowie” z ma造mi bicepsami 鄉igaj po linach! I nic si nie zerwa這.

By豚ym zapomnia. Jeden m這dzian mieszkaj帷 na wsi w okolicy Krosna, poinformowa mnie kilka dni temu, 瞠 na pobliskim drzewie zawiesi d逝g lin i codziennie od wiosny do zimy wspina si po kilka razy. I tym sposobem zwi瘯szy obwody biceps闚 o 5 centymetr闚!
J.W. Wrzesie 2012
Rej.604. Trening -71/2012.08.25/ JWIP.PL
Aktualizacja: 2012.10.20, godz.09:19



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
S逝psk - 2008
S逝psk - 2008
BOGDAN KASZUBA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE