Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
6129927
osób.
Oni są z nami:
Jak ćwiczył Antoni Kołecki w 1970 r.? Autor Jan Włodarek

(„Sopot 68”. Antoni Kołecki przyjmuje puchar od redaktora Henryka Jasiaka. Fot. Jan Rozmarynowski).

Pod koniec 1969 roku Antoni Kołeczki - najlepszy polski kulturysta w kategorii seniorów rozpoczął przygotowania do nowego sezonu startów w ogólnopolskich zawodach, a szczególnie do rywalizacji w nieoficjalnych mistrzostwach Polski w Sopocie, które miały odbyć się w obsadzie międzynarodowej. Od początku 1970 roku przystąpił do realizacji swojego programu, zakładającego ciężki trening, wykonywany pięć razy w tygodniu po około 3 godziny.

Narzucił sobie wyczerpujący trening, który jest zbyt wyczerpujący nawet dla współczesnych wyczynowców. Szczególnie serie łączone, w tym ćwiczenia na „kółkach gimnastycznych” wykonywane trzy razy w tygodniu Antek mimo swojego dojrzałego wieku ( 36 l.) miał doskonałą wydolność organizmu i wszechstronność fizyczną, którą rozwinął uprawiając wcześniej podnoszenie ciężarów, gimnastykę oraz rugby). Do tego dochodziła konsekwencja realizacji założonego celu sportowego ściśle związanego z programem treningowym. Ci którzy go znali i wiedzieli z jakim uporem systematycznie trenował, przewidywali, że w 1970 roku w sopockich mistrzowskich zawodach stanie na najwyższym podium po raz czwarty.


Przez kilka miesięcy ćwiczył następująco (na podstawie artykułów w „SdW”):

Poniedziałek, środa, piątek
Wyciskanie sztangi na poziomej ławce. Zaczynał od 60 kg, wykonując 20 powtórzeń. W następnych seriach zwiększał obciążenie o 10 kg, dochodząc progresją do 150 kg ( jedno powtórzenie, nie zawsze udane).
Praca na wyciągu na mięsnie najszersze grzbietu - 3 s. po 10 p.
Wyciskanie sztangi zza karku szerokim chwytem w pozycji stojącej - 3 s. x 10 p.

Serie łączone, które od wielu lat stosowali w treningu nasi kulturyści. Antoni oryginalnie połączył. Jego serie składały się z 4 ćwiczeń: rozpiętki na kółkach w podporze nóg, przodem – rozpiętki w leżeniu na ławce poziomej sztangielkami - przenoszenie sztangi zza głowy ugiętymi ramionami w pozycji leżącej – krążenie ramion obciążonych sztangielkami w leżeniu na ławce skośnej. Wszystkie te cztery ćwiczenia wykonywał jednym ciągiem i powtarzał po krótkiej przerwie jeszcze 3 razy, a każde ćwiczenie wykonywał w 10 powtórzeniach.
Superserie na ramiona: stojąc sztangą uginanie (biceps) i prostowanie przedramion na wyciągu (triceps - 3s. x 10 p.
Uginanie ramion ( jednorącz, w pozycji izolowanej), przedramiona oparte na ławce skośnej, 3s. x 10 p.
Przysiady ze sztangą na barkach metodą progresji z obciążeniem 60 -170 kg.

Wtorek, sobota
Wyciskanie w leżeniu na ławce poziomej, 3 s. z obciążeniem 60 kg, 2 s. 8 p. -100 kg, 3 - 5 s. x 8p. – 115 - 120 kg.
Przysiady jednonóż stojąc na podwyższeniu ( tzw. pistolet), 40 - 50 kg, 3s. x 10 p.
Prostowanie nogi w stawie kolanowym w siadzie na ławce ( ćwiczenie na mięsnie czworogłowe uda). Stopa obciążona sztangielką – 3s. x 10 p.
Wieloskoki na materacach – 10 -13 serii.
Na zakończenie treningu wykonywał 10-12 ćwiczeń na wszystkie partie mięśni po 1 serii i 15 powtórzeń.. Można powiedzieć ,że ten zestaw ćwiczeń, wykonywanych „obwodowo” ( z przerwami ok. 30 sek., był „treningiem w treningu” dający mięśniom mocny impuls do zwiększania się!

W następnym tygodniu ćwiczenia z wtorku wykonywał w poniedziałek, środę i piątek, pozostał we wtorek i sobotę,.i tak co tydzień zmieniał.

Należy przypomnieć, że w tamtych latach trenowało się w prymitywnych warunkach. Na sali treningowej nie było maszyn i wymyślnych przyrządów, dających komfort w „budowaniu” mięśni. Ćwiczyło się sztangą, sztangielkami, a po treningu bardzo często nie było możliwości korzystania z natrysków, bo ich nie było w zapleczu sali treningowej. Nie było również odżywek i sklepów z suplementami dla kulturystów a jadło się to co było do nabycia w państwowych sklepach, ale jakość spożywanych naturalnych produktów była znakomita w porównaniu z obecnie oferowanymi na rynku.

Wówczas nikt z ćwiczących nie liczył, ze bez ciężkiej pracy treningowej uzyska „ masę” mięśniową !
Antoni tak jak inni intensywnie trenował i nie było mu w głowie aby po każdym treningu regenerować swój organizm przyzwyczajony do „katowania” mięśni i o dziwo doprowadził je do imponujących wymiarów i wyglądu. Nie zerwał ścięgna ani nie uszkodził stawu trenując w wyżej podany sposób. Trudno sobie dziś wyobrazić kulturystę wykonującego np. rozpiętki na kółkach gimnastycznych czy wieloskoki, a na zakończenie treningu dodatkowo 12 ćwiczeń połączonych obwodowo.

Przypuszczam, że wśród czytających znajdzie się jakiś znawca - teoretyk, który spróbuje dowodzić, że program treningowy Antka jest mało wydolny, nie optymalny bo ćwiczenia nie takie jak potrzeba, a ich kolejność wykonywania nie do przyjęcia, ponieważ niezgodna z tym co ktoś przetłumaczył z amerykańskiej literatury i podał czytelnikom np. w czasopiśmie kulturystycznym lub jakimś komercyjnym portalu internetowy. Na przykład w portalu czesko – słowackim, którego redaktor wcześniej bez zasadnie skrytykował trening Antoniego.
Wówczas można takiego eksperta zapytać, jak więc wytłumaczy, że 42 lata temu Antek, jak i inni jego koledzy z siłowni uzyskali imponujące wyniki i to bez stosowania „prochów” i „dzisiejszych nowoczesnych zdobyczy współczesnej wyczynowej kulturystyki”?

Antoni Kołecki ma 80 lat, cieszy się dobrym zdrowiem, co oznacza , że to co i jak on ćwiczył jest wartościowe również obecnie, szczególnie dla miłośników naturalnej kulturystyki.
Autor Jan Włodarek, styczeń 2013 r.

Proszę przeczytać artykuł „ Antoni Kołecki – mistrz kulturystyki z lat 60. ma się dobrze”, jest w dziale „Pionierzy”.
Rej.656./ Trening-76/2012.11.30/ JWIP.PL
Aktualizacja: 2013.02.18, godz.22:30



Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Wszystkich Święty...
Aby poprawić jako...
Swięto Niepodległ...
Pożegnanie warsza...
Kapusta zalecana ...
Flesz
Sesja zdjęciowa  "Zwykłe Życie", 2013 r.
Sesja zdjęciowa "Zwykłe Życie", 2013 r.
WALDEK, TOMEK, PAWEŁ z Warszawy
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE