Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4905909
os鏏.
Oni s z nami:
Przed rozpocz璚iem 獞icze si這wych. Opr. Stefan Polis

(Arnold w 1993 r. Rep. z arch. J. Ko速una).

JWIP.PL. W 1989 roku Stefan Polis, cz這nek Centralnej Komisji Kulturystyki Rady G堯wnej Zrzeszenia Ludowe Sportowe opracowa kilkana軼ie fragment闚 z ksi捫ki Arnolda Schwarzeneggera „Nowoczesna Encyklopedia Kulturystyki„ wydanej w 1987 roku. One zasta造 przedstawione w gazecie „Wiadomo軼i Sportowe” w 1989 roku.
Odnosz si do szkolenia, metodyki treningu, diety itd. Teraz przypominamy:

PRZYGOTOWANIE DO ROZPOCZ犴IA 灣ICZE KULTURYSTYCZNYCH
Praktycznie nie ma limitu wieku dla poprawienia swojej sylwetki. Jednak瞠 dla os鏏 powy瞠j 25 roku 篡cia, kt鏎e chcia造by zaanga穎wa si w jak彗olwiek form wymagaj帷 wysi趾u fizycznego w陰cznie z bieganiem, tenisem, siatk闚k, itp. niezb璠na jest konsultacja medyczna. Prawdopodobnie lekarz zach璚i do uprawiania 獞icze fizycznych. Je瞠li za mamy problemy zdrowotne, lekarz udzieli odpowiedniej porady, aby wybra odpowiedni program 獞icze. Ma to decyduj帷y wp造w na zwi瘯szenie lub zmniejszenie wagi cia豉. Nast瘼nie, po zrobieniu bilans闚 brak闚 sylwetki pozostanie tylko solidnie trenowa, dobrze je嗆 i wystarczaj帷o du穎 sypia. Je郵i jeste鄉y fizycznie sprawni i o umiarkowanie dobrym zdrowiu, mo瞠my rozpoczyna 獞iczenia systematycznie, ale bez zryw闚 w pocz徠kowym etapie.
Je郵i za jeste鄉y w z貫j kondycji fizycznej i ostatnio nie byli鄉y aktywni fizycznie, w闚czas nale篡 ostro積ie i powoli zmierza do realizowania pe軟ego programu 獞icze.

Od篡wianie, a rozw鎩 mi窷ni
Ka盥a osoba uprawiaj帷a kulturystyk winna posiada podstawowe wiadomo軼i odno郾ie od篡wiania. Sam program 獞icze nie wystarcza. Aby rozwin望 mi窷nie ju istniej帷e nale篡 odpowiednio od篡wia si, stosowa diet, kt鏎a spowoduje post瘼 w rozwoju mi窷ni.

Wyodr瑿niamy trzy podstawowe grupy w naszym po篡wieniu-proteiny (bia趾a), w璕lowodany i t逝szcze. S one niezb璠ne dla prawid這wego bilansu diety. Nale篡 wiedzie ile gram闚 proteiny, w璕lowodan闚 i t逝szczy jest w ka盥ym posi趾u oraz co uzyskuje si przy zmieszaniu r騜nych pokarm闚 razem.

Proteina (bia趾o) - jest najwa積iejszym sk豉dnikiem diety dla kulturysty. Jest ona niezb璠na dla utrzymania i wzrostu i rekompensowania (odnowy) tkanki mi窷niowej. Zapotrzebowanie dzienne dla przeci皻nego cz這wieka wynosi 1 g proteiny na 1 kg wagi cia豉. Kulturysta, kt鏎y realizuje program na przyrost masy mi窷niowej b璠zie potrzebowa znacznie wi璚ej proteiny na ka盥y kg wagi cia豉. Najwy窺z warto嗆 posiada proteina pochodzenia zwierz璚ego.- jajka, ryby, dr鏏, mi瘰o oraz przetwory mleczne. Mniej warto軼iowe (trudniej przyswajalna) s produkty pochodzenia ro郵innego-fasola, ry kukurydza, zbo瘸 i orzechy. Aby poprawi ich przyswajalno嗆 nale篡 spo篡wa je razem z proteinami zwierz璚ymi.
W璕lowodany(cukry) - podnosz poziom cukru we krwi i dostarczaj mi窷niom energi.
T逝szcze - s r闚nie niezb璠ne dla dobrej diety. Daj cia逝 ciep這 oraz pozwalaj lepiej przyswaja witaminy A,D,E. Obok protein, w璕lowodan闚 i t逝szczy dla prawid這wej diety organizm potrzebuje jeszcze witamin i soli mineralnych, kt鏎e nale篡 dostarcza w codziennych pokarmach. Ponadto przy bardzo intensywnych treningach wskazane jest uzupe軟ianie regularnej diety dodatkami (od篡wki) oraz witaminami.
Witamina A - utrzymuje w dobrym stanie wzrok oraz b這ny 郵uzowe nosa i gard豉. Witamina B-complex (wit B12)-posiada du篡 wp造w na dobr r闚nowag systemu nerwowego oraz dobre funkcjonowanie systemu trawiennego. 毒鏚豉 wy瞠j wymienionych witamin - jajka, pe軟owarto軼iowe zbo瘸, dr鏏 zielone jarzyny, ro郵iny, ryby, owoce, mleko, dro盥瞠 browarnicze. Witamina C - uodparnia organizm na infekcje, pomaga w produkcji tkanki 陰cznej, og鏊nie wzmacnia uk豉d szkieletowy. 毒鏚豉 - owoce cytrusowe, pomidory, zielone ro郵iny, jarzyny. Witamina D - wzmacnia ko軼i i z瑿y. 毒鏚這 -mleko, ryby, 鄴速ka jajek, w徠roba kurcz徠, bezpo鈔ednie promienie s這neczne. Witamina E - wa遼a dla funkcji oddychania, kr捫enia. 毒鏚豉-ziarno pszeniczne, oleje ro郵inne, jajka, zielone li軼ie ro郵in.
W celu lepszego przyswajania witamin przez organizm nale篡 dostarczy odpowiedni ilo嗆 minera堯w-wapno, magnez, fosfor, 瞠lazo, potas, jod, s鏚, mied, mangan.
Wy瞠j wymienione minera造 znajduj si w naszym normalnym po篡wieniu. Oto cztery podstawowe grupy po篡wienia: 1. Mleko i produkty mleczarskie - ser, twaro瞠k, jogurt, ma郵anka. 2. Ryby, dr鏏 ,mi瘰o, jajka. 3. Owoce, warzywa(鈍ie瞠) 4. Pieczywo, ro郵iny zbo穎we, t逝szcze.
Opracowa: Stefan Polis
Rej.704/ Dietetyka- 37 /2013.03.26./JWIP.PL
Aktualizacja: 2013.04.19, godz.22:23



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Sa豉ta wskazana w...
O zmar造ch pionie...
Zmar Jerzy Pacho...
Rewelacyjne 獞ic...
Spotkanie z ambas...
Flesz
Pierwszy krok , 1965 r.
Pierwszy krok , 1965 r.
STANISxW PTASZY垶KI z USA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE