
(Reprodukcja z arch.)
Szeroko propagowana w antycznej Grecji kultura fizyczna znajdowa³a odzwierciedlenie w sztuce, która dzi¶ uchodzi za jedno z najwiêkszych osi±gniêæ staro¿ytnej Hellady. Filozofia, nauka i sztuka uzupe³nia³y siê wzajemnie, równie¿ w idei krzewienia kultury fizycznej. Jednym z ulubionych tematów dla artystów ( pisarze i rze¼biarze), byli sportowcy - zwyciêzcy. Pisarze tworzyli utwory s³awi±ce ich dokonania, rze¼biarze utrwalali ich wysportowane cia³a.
Pewien pogl±d w tej kwestii odnajdujemy w mitologii greckiej. Szczególne znaczenie ma tu mit o Heraklesie. Bogowie i herosi byli z za³o¿enia doskonali, a wiêc najczê¶ciej byli przedstawiani jako ludzie o piêknie zbudowanych cia³ach, o perfekcyjnej proporcji umiê¶nienia. bez najdrobniejszej skazy. Stanowili oni model cz³owieka doskona³ego. Herakles dodatkowo odznacza³ siê niezwyk³± si³±. Przedstawiani byli czêsto jako wielcy sportowcy. By³o to zwi±zane z szacunkiem, jakim cieszyli siê atleci, sportowcy i zwyciêzcy zawodów.
Greckie idea³y piêkna odnale¼æ mo¿na szczególnie w rze¼bie, której rozwój trwa³ równocze¶nie z kultur± fizyczn±. (A³patow,1968). Charakterystyczn± cech± klasycznej rze¼by greckiej jest harmonia i umiar. Przedstawiani w niej sportowcy charakteryzowali siê piêknym, umiê¶nionym cia³em. Proporcje sylwetki i postacie wydawa³y siê naturalnie piêkne. Patrz±c na rze¼by sportowców nikt nie mia³ w±tpliwo¶ci, ¿e widzi cz³owieka doskona³ego, idea³, do którego ma d±¿yæ.
Najs³ynniejszym artyst± by³ Fidiasz, choæ równie¿ Myron i Poliklet nadali now± jako¶æ klasycznej rze¼bie. Jednym z najs³ynniejszych dzie³ Myrona jest Dyskobol. Rze¼ba przedstawia sportowca w trakcie wykonywania rzutu dyskiem. Autor doskonale utrwali³ grê miê¶ni, dynamikê ruchu i perfekcyjnie zbudowane cia³o. Proporcja i symetria oraz doskonale rozwiniête i podkre¶lone wszystkie miê¶nie- na to od razu zwracamy uwagê. Pos±g mo¿na nazwaæ fotografi±, gdy¿ uchwyci³a perfekcyjnie moment wykonywania rzutu, a: „rze¼biarz uj±³ tu w³a¶ciwie b³yskawiczn± chwilê, kiedy cia³o znalaz³o siê w spoczynku miêdzy jednym ,a drugim ruchem” (Bernhard,1991). Ulubionym tematem mistrza byli oczywi¶cie sportowcy - zwyciêzcy. Ponadto stworzy³ on jeszcze wiele innych pos±gów ukazuj±cych doskonale zbudowane, mêskie cia³o, jakiego dzi¶ nie powstydzi³by siê niejeden amator „¿elaznego sportu”. Studiuj±c historie greckiej sztuki napotykamy jeszcze na ¶lady wielu innych dzie³ Myrona, w wiêkszo¶ci s± to pos±gi atletów, które wykonywane by³y dla uczczenia ich zwyciêstw.
Kolejnym wielkim artyst±, który uwiecznia³ zwyciêzców zawodów sportowych, by³ Poliklet. W jego rze¼bach odnajdujemy wszelkie cechy mêskiej doskona³o¶ci, nieustannie poszukiwa³ on doskona³ych proporcji cia³a (A³patow). Charakter sportu i sportowców ¶wietnie oddaj± dalsze s³owa A³patowa: „Atleci Polikleta tak piêknie s± zbudowani, ¿e zwyciêstwa ich w zabawach i igrzyskach wydaj± siê oczywiste. Lecz najwiêkszy triumf odnosz± przezwyciê¿aj±c samych siebie, opanowuj±c swoj± wolê, u¶wiadamiaj±c sobie w³asn± si³ê i czerpi±c dumê ze sprawno¶ci wyæwiczonego cia³a. Wyczuwa siê w nich to samo poczucie w³asnej godno¶ci, któr± przepojone by³y mow”y Peryklesa”. Poza tym Poliklet szukaj±c doskona³ych proporcji opracowa³ specjaln± formu³ê, znan± dzisiaj jako „formu³a Polikleta”. G³osi ona: „sylwetka prawid³owo zbudowanego cz³owieka powinna daæ siê wpisaæ w trójk±t równoramienny wierzcho³kiem skierowanym w dó³. Jego podstawa ma siê równaæ szeroko¶ci barków, a wysoko¶æ- wzrostowi danego osobnika. Trójk±t ów nale¿y podzieliæ na osiem pól jednakowej wysoko¶ci. Wówczas g³owa zajmie jedno pole, tu³ów wraz z szyj±- trzy nastêpne, a dla nóg pozostan± a¿ cztery pola” (Zakrzewski,1961).
Do najwiêkszych twórców kultury propaguj±cej grecki kanon piêkna nale¿a³ równie¿ Fidiasz. Posiada³ on doskona³e wyczucie proporcji, co pozwala³o nadaæ przedstawianym przez niego postaciom ponadczasowe piêkno. Pos±g Zeusa to jego najs³ynniejsze z dzie³. Przedstawia³ on fizycznie doskona³ego mê¿czyznê, o idealnych proporcjach, jednocze¶nie pe³nego dumy i powagi. Kiedy patrzymy na jego wizerunek, w którym nie ma nic nachalnego i wulgarnego, widzimy, ¿e wszystko jest tak naturalne i proporcjonalne, mamy poczucie fizycznej doskona³o¶ci.
Sztuka grecka stworzy³a klasyczny kanon piêkna mêskiego cia³a. Wspó³dzia³a³a w propagowaniu kultury fizycznej, a jednocze¶nie utrwala³a wizerunki piêknych cia³ sportowców. Dzisiaj ogl±daj±c staro¿ytne wytwory kultury mo¿emy mieæ pewien pogl±d na wyobra¿enia ówczesnych ludzi dotycz±cych idea³u ludzkiego cia³a. Je¶li nawet rze¼by przedstawiaj±ce sportowców nie do koñca odzwierciedlaj± ich rzeczywisty wygl±d (zapewne nie ka¿dy sportowiec by³ tak perfekcyjnie doskona³y), to pokazuj± idea³, do jakiego bez w±tpienia d±¿yli wolni ludzie antycznego ¶wiata. Jedn± z rze¼b przedstawiaj±cych idealnie piêknych sportowców jest rze¼ba przedstawia odpoczywaj±cego po walce boksera. Nazwana zosta³a „Bokser z Kwiryna³u vel bokser z Term”. Dok³adnego jej pochodzenia ani autora nie uda³o siê do chwili obecnej badaczom ustaliæ.
Autor: Rafa³ Wolski z £odzi, na podstawie w³asnej pracy magisterskiej
Rej.708/HISTORIA – 55/2013.04.09/ JWIP.PL
Aktualizacja: 2013.04.22, godz.15:51
|