Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4303893
os鏏.
Oni s z nami:
Daniel Pasternak - 50 lat z kulturystyk (cz.2). Rozmawia Jan W這darek
CZE汎 2.


( Na zdj璚iu: Daniel zdobywca z這tego medalu w mistrzostwach Szwecji weteran闚 w 2010 roku. Fot. Jan W這darek).

Stosujesz jakie specyficzne i nowoczesne metody treningowe?

W klubie 獞icz wed逝g klasycznego systemu „body – building”, oczywi軼ie co jaki okres zmieniam 獞iczenia. Ostatnie 30 - 40 minut mojego treningu stanowi 獞iczenia aerobowe na maszynach. Na sali treningowej 獞iczy m這dzie i doro郵i, a ja jestem najstarszym wiekiem, ale jak mi m闚i nastolatkowie: podobno jestem „najm這dszy duchem i silny jak ko” (鄉iech).

I przez trzy dni w tygodniu podziwiaj Ciebie i obserwuj, jak intensywnie 獞iczysz?
Szeroko otwieraj oczy widz帷, 瞠 wyciskanie le膨c z 100 kilogramow sztang wykonuj w seriach, a przerwy mi璠zy seriami robi sobie tylko na dwie minuty. Starsi wiekiem r闚nie bacznie mnie obserwuj, a p騧niej wypytuj o moje „tajemnice” treningowe i o udzia w ostatnich latach w zawodach. Trudno im uwierzy, 瞠 ja tak po prostu od 50 lat systematycznie sobie 獞icz i tylko dwa razy nabawi貫m si kontuzji w wyniku niedbale wykonanej rozgrzewki.

Tw鎩 powr鏒 do „wyczynu” w wieku 74 lat jest imponuj帷y. Przypomnij sukcesy w wyciskaniu le膨c sztangi.
Od kilku lat na si這wni cz瘰to s造sza貫m g這sy: dobrze Ci idzie w wyciskaniu le膨c, to mo瞠 by wystartowa w zawodach dla weteran闚. W 2010 roku spr鏏owa貫m na Mistrzostwach Szwecji i wygra貫m. Rok p騧niej zosta貫m wicemistrzem, a w 2012 r. pokaza貫m si na Mistrzostwach Europy w Pil幡ie. Tam przysz這 mi rywalizowa w kategorii wiekowej plus 60 lat z zawodnikami m這dszymi ode mnie. Nie zdoby貫m medalu, ale zapowiedzia貫m rewan na mistrzostwach 鈍iata, kt鏎e odb璠 si w Pradze pod koniec kwietnia.

W tych zawodach wyciska貫 sztang maj帷 na sobie spr篹ynuj帷 koszulk pomocn do „robienia wyniku”?
Pierwszy raz za這篡貫m j w ubieg造m roku tu przed Mistrzostwami Europy. Wszyscy zawodnicy j zak豉daj. 妃iesznie to wygl康a, bo bez pomocy dw鏂h os鏏 naci庵ni璚ie na siebie takiego pancerza jest i軼ie cyrkow sztuk. Spr篹ysto嗆 takiej koszulki na og馧 zale篡 od jej cenny.. Z reklam w kulturystycznych magazynach wynika, 瞠 z pomoc takiej koszulki, kt鏎 nazywam: „mechanicznym podno郾ikiem” mo積a „poprawi” sw鎩 wynik w wyciskaniu sztangi le膨c, o ponad 60 kilogram闚. Na podstawie mojej praktyki, mog stwierdzi, 瞠by uzyska tak popraw trzeba mie jeszcze dobrze opanowan technik wyciskanie w tym „pancerzu”. Jeszcze jej nie opanowa貫m, ale wynik uzyskany daje mi satysfakcj. C騜, 篡jemy w 鈍iecie komercji i ch璚i 豉twych sukces闚. A w tym przypadku zawodnicy ciesz si z lepszych wynik闚, za producenci „logo” podobnych koszulek, zacieraj r璚e, maj帷 廝鏚這 dochodu.

Jak jest z Twoim zdrowiem?
Systematycznie wszechstronnie 獞icz, ale w ostatnich latach do mojego rekreacyjnego treningu doda貫m specjalizacj wyczynow w wyciskaniu sztangi le膨c. Startuj w tym w zawodach, a to ju wymaga, abym bada okresowo stan swojego organizmu, szczeg鏊nie prac serca. Ostatnie wyniki gruntownych bada dopuszczaj mnie do uprawiania kulturystyki i startu w zawodach. Od dawna staram si trzyma zasady: „komu serce bije wolniej, ten po篡je d逝瞠j”. Wiadomo, 瞠 najlepszym sposobem, aby zwolni rytm serca, jest systematyczny trening, odpowiedni do stopnia wytrenowania i wieku.

Oczywi軼ie, 瞠 lepiej 篡 d逝瞠j ni szybciej. Jest te pogl康, 瞠 mo積a to osi庵n望 nie d德igaj帷 ci篹ar闚. Wystarczy rekreacyjnie biega, je寮zi na rowerze czy nawet maszerowa.
Nauka wierzy, 瞠 to jest zdrowszy i 豉twiejszy spos鏏, aby by sprawnym ruchowo, rzadziej zapada na choroby serca, by odpornym na infekcje, a ponadto w mniejszym stopniu by nara穎nym na problemy nowotworowe i neurologiczne.
W m這do軼i ca貫 dnie p造wa貫m, biega貫m, godzinami gra貫m w siatk闚k i pi趾 no積, a osi庵n患szy wiek 27 lat 獞iczy貫m sztang. W ostatnich latach do treningu si這wego w陰czy貫m 獞iczenia aerobowe i codziennie dotleniam organizm spaceruj帷 nad wod na „dystansie” 10 kilometr闚. Ponadto regularnie poddaj si k徙ieli parowej, kt鏎a jest doskona造m „treningiem” dla mojego uk豉du kr捫enia i p逝c oraz sposobem wzmacniania odporno軼i organizmu.

Maszerowanie ulicami Sztokholmu to przyjemno嗆?
Oczywi軼ie. Mieszkam w centrum miasta, w domu maj帷ym ponad 90 lat. Z okien mieszkania widz j瞛yki fiordu wype軟ionego wod, wok馧 nich leciwe i zabytkowe budowle, kt鏎ych znam historyczne sekrety. W pobli簑 domu w鈔鏚 drzew przechodzi spacerowy bulwar, a r闚nolegle do niego wzd逝 fiord闚 wije si kilometrami trakt przeznaczony do czynnego wypoczynku. Sport uprawiaj starsi wiekiem i m這dzi, kobiety i m這dzie. Zawzi璚ie maszeruj, biegn, je盥膨 na rowerze lub wrotkach. I ten ruch odbywa si do p騧nych godzin, bez wzgl璠u na pogod. Dla kulturysty takiego jak ja, by這by barbarzy雟twem nie przy陰cza si do tych mi這郾ik闚 skandynawskiej kultury fizycznej. Ubieram si odpowiednio do panuj帷ej pogody i ruszam marszem wybieraj帷 kierunek pod wiatr.

Po wysi趾u regenerujesz si przed telewizorem?
Nie jestem jeszcze „starym piernikiem” siedz帷ym godzinami przed telewizorem. Mam sw鎩 lepszy, prosty spos鏏 sprawdzony w latach m這do軼i – id do sauny lub 豉幡i parowej.
Zreszt nie musz wychodzi z domu, bo w piwnicy jest dla mieszka鎍闚 ma豉 sauna. Jest w nim te ma豉 lokatorska si這wnia. Wol jednak 2 – 3 razy w tygodniu po treningu skorzysta z klubowej sauny.
Po 20-minutach siedzenia w saunie,, wychodz z kabiny i ch這dz zimnym prysznicem i powtarzam to jeszcze raz. Takie naprzemienne ogrzewanie i ch這dzenie organizmu likwiduje zm璚zenie, poprawia odporno嗆 i jest znakomit obron przed bakteriami i wirusami.
Najlepiej jednak lubi korzysta z saun poza miastem, opalanych drewnem. Tam zim mam okazj hartowa cia這 wychodz帷 na dw鏎 nago, gdy temperatura powietrza jest powy瞠j minus 10 stopni i naciera si 郾iegiem. P騧niej kilka minut odpoczywam w cieplejszym miejscu i czuj si jak skandynawski bo瞠k, gotowy do 獞icze ze sztang.

Jeste ekologicznym kulturyst?
W du篡m stopni tak, bo 篡j w Szwecji, w kt鏎ej spo貫cze雟two bardzo du膨 wag przywi您uje do zdrowego 篡wienia, poszanowania przyrody i ochrony 鈔odowiska. Wraz z 穎n wiemy, 瞠 zdrowie tkwi w naturze, wi璚 usilnie .staramy si dostosowywa do praw i zasad 篡cia zgodnie z natur. Jest to 豉twe, bo np. w zakresie od篡wiania – w sklepach przewa瘸j zdrowe dla cz這wieka produkty: owoce, warzywa, mi瘰o, nabia, ryby, pieczywo, mi鏚 itd. Nad tym, co spo篡wam, czuwa moja 穎na. Dzi瘯i niej na stole jest r騜norodnie i zdrowo. Mamy jednak i s豉bo軼i, szczeg鏊nie do polskiej markowej w璠liny np. „Krakus”, czekolady „Wedel”, a od 鈍i皻a do cha逕y orzechowej tej samej firmy.
Alkoholu nie pij, nie pal papieros闚, nie wspomagam si anabolikami i produktami dla kulturyst闚 typu od篡wka – suplement. Staram si unika sytuacji stresowych, a jak mnie dopadnie, to wtedy dobrym lekarstwem jest si這wnia. Sypiam 8 godzin, 3 – 4 razy w roku ruszamy z 穎n zwiedza 鈍iat. I kilka razy w roku wpadamy do znajomych mieszkaj帷ych w r騜nych europejskich krajach. Ostatnio byli鄉y w Indiach. Nie zapominamy r闚nie o przyjacio豉ch mieszkaj帷ych na p馧nocy Szwecji. Tam wszystko jest ekologiczne, 陰cznie z typow wiejsk saun opalan drewnem, w kt鏎ej jest bosko po biczowaniu rozgrzanego cia豉 brzozowymi ga陰zkami i wskoczeniu do lodowatego jeziora.

Do zwiedzania 鈍iata potrzebne s du瞠 pieni康ze.
Znacznie mniejsze ni w Polsce i w wysoko軼i na miar kieszeni emeryta. Wraz z 穎n b璠帷 na emeryturze mo瞠my korzysta ze znacznych rabat闚 cenowych i zni瞠k. Wyjazd turystyczny ze Szwecji ( realny koszt danej imprezy) jest ni窺zy o minimum 40 procent ni z Polski. O udogodnieniach dla emeryt闚 sam mia貫 okazj si przekona w moim kraju przebywaj帷 w kinie, teatrze, restauracji, korzystaj帷 z komunikacji miejskiej, us逝g banku, si這wni, czy nawet w sklepie. Ja 篡j w kraju przyjaznym dla emeryt闚 i to r闚nie dotyczy odwiedzaj帷ych Skandynawi.

Od przyjazdu do Szwecji pracowali軼ie zawodowo?
Tak. Ja m.in. by貫m kierownikiem wydzia逝 w du瞠j firmie szwedzko – fi雟kiej zajmuj帷ej si handlem urz康zeniami i maszynami, s逝膨cymi do wydobycia ropy oraz obr鏏ki drewna. Jednocze郾ie przez kilkana軼ie lat zatrudniony by貫m na kontrakcie dziennikarza sportowego w Radio Szwecja. Ostatnie lata przed emerytur pracowa貫m ju tylko w Radio Szwecja.
皋na zawodowo funkcjonowa豉 w s逝瘺ie zdrowia, z zawodu jest stomatologiem. Pracuj帷 sumiennie, z biegiem lat stopniowo podwy窺zali鄉y nasz status maj徠kowy, co jest normalne w Szwecji. A spokojn jesie 篡cia traktujemy jako sympatyczne odcinanie kupon闚 od tego, co wypracowali鄉y przez ca貫 篡cie.

Czym si zajmowa貫 w tych firmach?
W firmie handlowej nadzorowa貫m prawid這wo嗆 realizacji kontrakt闚 handlowych zawartych, g堯wnie z krajami b. ZSRR, za w Radio Szwecja pracowa貫m w sekcji rosyjskiej, zajmuj帷ej si przygotowywaniem i prowadzeniem audycji oraz relacjonowania na 篡wo du篡ch imprez sportowych dla s逝chaczy w ZSRR, a p騧niej w Rosji. Opowiada貫m s逝chaczom o przebiegu 20 olimpiad (10 letnich i 10 zimowych. By貫m sprawozdawc z Mistrzostw 安iata w: podnoszeniu ci篹ar闚, hokeju na lodzie, lekkiej atletyce itd.. Ponadto prowadzi貫m wywiady ze s造nnymi sportowcami. Praca w tych firmach wi您a豉 si z wyjazdami do r騜nych kraj闚. Licz帷 wyjazdy turystyczne odwiedzi貫m 54 pa雟twa.
.
A jak obecnie jedziesz samochodem, to…
Nie mam na nosie okular闚. Jad帷 s逝cham radia i bacznie obserwuj ruch na jezdni. Nie mam obawy, 瞠 jaki pijak biegiem wleci mi pod mask. Nawet je郵i b璠zie upojony, to i tak w g這wie ma zakodowane, 瞠 do przej軼ia dla pieszych mo瞠 si zbli瘸 krokiem chwiejnym czy posuwistym, ale nie biegiem. Zreszt wystarczy, 瞠 jak znajdzie si metr przed kraw篹nikiem, to ka盥y kierowca zatrzyma przed nim pojazd.
Po latach pracy dorobi貫m si markowe „Audi”, hamulce ma prawie tak dobre, jak mia m鎩 Trabancik z 1969 rok (鄉iech!).

Boisz si staro軼i?
Jestem na ostatniej prostej i korzystam z 篡cia, ale czuj, 瞠 staro嗆 nieuchronnie zbli瘸 si, nie odpu軼i.
Korzystam z tego, 瞠 jej skutki jeszcze mnie nie dopad造. Sport kocham, zreszt zawsze by貫m nim zauroczony, wi璚 p鏦i starczy si, b璠 獞iczy. Wierz, 瞠 jeszcze kilka lat b璠 mia zapa i si造, aby w wyciskaniu sztangi le膨c rywalizowa z m這dszymi. Na ostatnich mistrzostwach najstarszym ich uczestnikiem by 83 – letni „m這dzieniaszek”. Pozostaje mi pobi jego rekord (鄉iech).
W pozosta造ch sferach mojego 篡cia jestem w pe軟i spe軟iony i dowarto軼iowany. Przy tym jestem wierny w豉snym warto軼iom, kt鏎e s dla mnie stabilizatorami w nat這ku otaczaj帷ej nowoczesno軼i, wi璚 kiedy staro嗆 ju mnie dopadnie, nie powiem, 瞠 poddaj si, ale dopiero w闚czas odstawi 獞iczenia kulturystyczne i polubi now rzeczywisto嗆. Teraz troszk zwalniam tempo.

Wyczynowi sportowcy to nie s normalni ludzie. Gdy zaprzestaj 獞iczy, to ich serce ma tendencj do rozpadni璚ia.
Ja chyba sprawiam wra瞠nie normalnego? (鄉iech!). Cho regularnie 獞icz od 27 roku 篡cia, to nigdy nie obci捫a貫m organizmu do granic wytrzyma這軼i, czyli do niebezpiecznego przeci捫enia, o czym mo瞠 鈍iadczy fakt, 瞠 tylko 2 razy w 篡ciu nabawi貫m si kontuzji, i by這 to dawno temu. Oczywi軼ie zdaj sobie spraw z tego, 瞠 w moim wieku musz bardziej dba o og鏊n sprawno嗆 fizyczn ni o popraw si造 i to czyni ju od prawie dziesi璚iu lat. Samozag豉da w sporcie wyczynowym, a szczeg鏊nie – przypadki w kulturystyce na dopingu, wyst瘼uje, ale to zwyczajne z powodu braku rozumu.




(Og鏊nopolskie Zawody w Radomiu 1969 rok. Od lewej Daniel Pasternak, obok Jan W這darek).

Por闚naj obecn kulturystyk z t z czas闚 swojej m這do軼i.
W naszej m這do軼i, epoce wspaniale zbudowanego Steve Reevesa kulturystyka by豉 ju cz窷ci kultury fizycznej, Programowo jej uprawianie mia這 by pomocne w 篡ciu, stanowi pomost do dyscyplin olimpijskich. Obecnie t rol w du篡m stopniu przej窸a kulturystyka rekreacyjna uprawiana w fitness klubach. Ona znacznie nawi您uje do kulturystyki, kt鏎 ja uprawia貫m w latach 60 – tych i kt鏎ej to obecnie jestem wierny. Kierunek polskiej kulturystyki, kt鏎e pod koniec lat 50 -tych wytyczy redaktor Stanis豉w Zakrzewski jest dalej aktualny. Si豉, zdrowie, pi瘯no, sprawno嗆 fizyczna zawsze b璠zie elementem kultu wysportowanego cz這wieka.
Kulturystyka wyczynowa, to od lat dyscyplina marginalna w sporcie uprawiana jest przez tych, kt鏎zy chc rywalizowa wielko軼i mi窷ni i napina je na zawodach. Uwa瘸m, 瞠 taki sport od lat kojarzony z anabolikami i innymi chemicznymi wspomagaczami „buduj帷ymi” sylwetk cz這wieka w patologicznym rozmiarze jest bez przysz這軼i,

A dyscyplina w kt鏎ej Ty startujesz?
Ona r闚nie jest niszow, ale jakby bli瞠j cz這wieka i co najwa積iejsza wymierna. To raczej daje tylko przyjemne zaj璚ie dla hobbist闚 wywodz帷ych si z tych, kt鏎zy bez wzgl璠u na wiek uprawiali lub trenuj sporty si這we g堯wnie kulturystyk.

Pasjonaci rywalizowania w wyciskaniu sztangi, le膨c mog liczy na pomoc finansow ze strony w豉dz sportowych Szwecji?
System finansowania sportu jest prosty. S to dotacje pa雟twa, darowizny os鏏 fizycznych i prawnych, odpisy z podatku. Osoby uprawiaj帷e sport jednak w znacznej mierze korzystaj z w豉snych 鈔odk闚.
Koszty uprawianie kulturystyki czy innych niszowych dyscyplin jak np. wyciskania sztangi pokrywaj sami uprawiaj帷y. Jedynie najlepsi zawodnicy mog liczy na wsparcie finansowe ze strony sponsor闚.
Pomoc ze strony lokalnych samorz康闚 czy pa雟twa dotyczy na og馧 zawodnik闚 dyscyplin olimpijskich.
Ja koszty przygotowania do startu w zawodach, w tym mistrzowskich oraz w niech udzia逝 (bilety lotnicze, pobyt w hotelu, wy篡wienie) pokrywam z w豉snej emerytury Jedynie op豉ta startowa jest finansowana przez m鎩 klub.

Na codzie 獞iczysz w fitness klubie, jednocze郾ie jeste cz這nkiem wyczynowej sekcji klubu sportowego i z tego tytu造 ponosisz koszty?
W fitness klubie, mam zni磬 w op豉cie przys逝guj帷ej emerytom. W skali miesi帷a to wydatek tylko o r闚nowarto軼i . 40 z.
Za licencje wyczynowca pozwalaj帷ego mi startowa w zawodach p豉c za rok r闚nowarto嗆 280 .z.. W sumie to niewielki wydatek.

Co s康zisz o sterydowym dopingu w kulturystyce?
Nigdy nie wzmacnia貫m si chemi, a nawet nie my郵a貫m, aby z jej pomoc rozbudowywa mi窷nie i zwi瘯sza si喚. Jestem przeciwny temu, aby dzi瘯i stosowaniu zakazanego w sporcie dopingu wygrywa zawody oszukuj帷 rywali. Nie akceptuj kulturyst闚 „koksiarzy” o zniekszta販onych patologicznie sylwetkach, mi窷niowych mutant闚. Trudno wymaga, aby tacy osobnicy byli zdrowi i nie mieli powik豉 psychicznych. Dlatego te uwa瘸m, 瞠 doping farmaceutyczny, podobnie jak plaga spo篡wania narkotyk闚, mie軼i si w tej samej kategorii patologii zdrowia i nie powinien by akceptowany przez cywilizowane spo貫cze雟twa.

Niekt鏎zy uwa瘸j, 瞠 jednak stosowanie dopingu w sporcie powinno by legalne.
W pa雟twach skandynawskich sportowcy nie zg豉szaj takich postulat闚. Wiedz, 瞠 sport 陰czony z dopingiem to oszustwo w rywalizacji i droga do utraty zdrowia. A to, 瞠 w innych krajach s wypowiedzi przemawiaj帷e za stosowaniem dopingu, to mnie nie dziwi. To tak, jakby to by這 膨danie „sterydowc闚”, kt鏎zy uwa瘸j, 瞠 zdrowe spo貫cze雟two ma pokrywa ich koszty leczenia jako skutk闚 鈍iadomego stosowania dopingu. Ten fakt tylko potwierdza, 瞠 mamy do czynienia z post瘼uj帷 degeneracj w sporcie.

砰cz Ci powodzenia w rywalizacji z najlepszymi atletami!
Dzi瘯uj, b璠zie ci篹ko. Na starcie mistrzostw w Pradze stan krzepcy staruszkowie z ca貫go 鈍iata
Rozmawia Jan W這darek, marzec 2013, Sztokholm – Warszawa
Rej.712./WYWIADY - 30 /2013.04.13/ JWIP.PL
Aktualizacja: 2013.05.29, godz.22:50


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
W塭d maszyn 2010 r.
W塭d maszyn 2010 r.
STANISxW PTASZY垶KI z USA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE