Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4303171
os鏏.
Oni s z nami:
Kulturystyczna przygoda nietypowego kulturysty. Aut. Piotr S豉wuta

(Na zdj璚iu autor)

Zacz掖em 獞iczy w wieku 14 lat; co by這 bezpo鈔edni przyczyn rozpocz璚ia treningu si這wego ju nie pami皻am. Pami皻am za to, 瞠 na pytanie rodzic闚, co chc dosta na urodziny, odpowiedzia貫m, 瞠 hantle. By豉 to para kupionych w sklepie sportowym 2 kg ci篹ark闚 firmy „Polsport”, w闚czas jedynej w Polsce zajmuj帷ej si produkcj sprz皻u na potrzeby kultury fizycznej. Hantle mimo tego, 瞠 wykonane prymitywnie – drut zbrojeniowy oblany cementem i granatowym plastikiem, z czasem zacz掖 ob豉zi - przetrwa造, u篡wam je do tej pory podczas 獞icze bokserskich.

Pierwszym instruktorem by m鎩 tata, kt鏎y 獞iczy kulturystyk jako m這dy ch這pak bez sprz皻u, czytaj帷 artyku造 Stanis豉wa Zakrzewskiego w miesi璚zniku „Sport dla Wszystkich” (do tej pory Steve Reeves jest jego idolem) i podnosz帷, to wcale nie 瘸rt, dwa 瞠lazka z duszami, podkradane ciotce. Dodam jeszcze, 瞠 p騧niej pracuj帷 jako wychowawca w zak豉dzie poprawczym zetkn掖 si z instruktorem, kt鏎y prowadzi zaj璚ia z kulturystyki i boksu, b璠帷e elementem resocjalizacji m這dzie篡 i 獞iczy na dost瘼nym tam typowym sprz璚ie. Reszt wiedzy naby貫m studiuj帷 ksi捫k pt. ,,Kulturystyka”, kt鏎 jakim cudem kupi豉 mi mama, to by豉 niesamowita motywacja!!! Kiepskiej jako軼i czarno-bia貫 zdj璚ia, z wyra幡ym ziarnem, pokazywa造 獞icz帷ych tytan闚 z lat 70 i 80 - tych. Na ko鎍u by豉 prezentacja fotografii najlepszych kulturyst闚 z kraj闚 socjalistycznych i reszty 鈍iata.


Chyba nie musz opisywa wra瞠nia, jakie na m這dym ch這paku wywar造 sylwetki: Miros豉wa Daszkiewicza, Pawe豉 Przedlackiego, Sergio Oliva, Arnolda Schwarzeneggera (wtedy jeszcze nie wiedzia貫m, 瞠 nie wszyscy idole s idealni i, 瞠 bez pomocy spo篡wanych tzw. dopinguj帷ych 鈔odk闚 nie mo積a uzyska tak umi窷nionych sylwetek) i Franka Zane’a, kt鏎y pozosta moim idolem ju na zawsze.

W miejscu mego zamieszkania by jeden kiosk „Ruchu” i trafi tam jakim cudem jeden egzemplarz ,,Magazynu Kulturystycznego Jacek’’ wydawanego przez Jacka Jab這雟kiego, kt鏎y natychmiast kupi貫m. Do tej pory fundamentem mojej wiedzy o kulturystyce s te dwie wymienione pozycje literatury i tata. Uwa瘸m, 瞠 to wystarczy, bo w zalewie literatury kolorowej dotycz帷ej sport闚 si這wych i wszelkich mo磧iwych sposob闚 treningu wci捫 pojawiaj si te same 獞iczenia, kt鏎e s mi znane od lat, ale faktycznie pokazane 豉dnie, na g豉dkim papierze i w軼iekle kolorowe.

Hantle ju mia貫m; co, co przy ogromnie dobrej woli mo積a nazwa sztang i 豉weczk skonstruowa貫m sam przy pomocy dw鏂h rur 瞠liwnych, kt鏎e pierwotnie s逝篡造 do podpierania malin, zwi您anych grubym drutem. Problem z tym ,,gryfem’’ polega na tym, 瞠 by on tak szeroki, 瞠 nie by貫m w stanie zamkn望 na nim d這ni, 豉weczk stanowi豉 deska oparta na dw鏂h po堯wkach roz逝panego pie鎥a, za to r瘯awiczki do 獞icze mia貫m fantastyczne, prawdziwe robocze wyko鎍zone irch od spodu. Najbardziej dumny by貫m z urz康zenia treningowego w豉snego pomys逝, by to pustak (m這dszym wyja郾iam, 瞠 z tego budowa這 si kiedy domy), przez kt鏎y przewleczony by 豉鎍uch nabyty w sklepie dla rolnik闚. Przez ogniwa przek豉da貫m stalow rurk i stoj帷 na pie鎥u trenowa貫m bicepsy, pami皻aj帷 by 這kcie trzyma blisko cia豉.

Tak, prze這m lat 80/90 w male鎥im miasteczku wymaga od entuzjasty kulturystyki sporo pomys這wo軼i, ale 獞iczy這 si, a mi這. Trening moim ,,specjalistycznym’’ sprz皻em uzupe軟ia這 r帳anie drewna, noszenie wiader z wod w wyprostowanych r瘯ach (na boki i przed sob) przy okazji podlewania ogrodu, podci庵anie si na ga喚ziach starego orzecha i boks, kt鏎ego jestem fanatycznym wielbicielem.

W mojej szkole otwarto mini-si這wni wiosn roku 1992, gdy by貫m ju w maturalnej klasie, wi璚 nie zd捫y貫m z niej skorzysta. Potem, na studiach, by這 ju z g鏎ki: w piwnicy akademika „Centaur” we Wroc豉wiu by olimpijski gryf, talerze, profesjonalna 豉wka, modlitewnik, 豉many gryf i starsi koledzy, kt鏎zy ju 獞iczyli.

Wypada這by napisa, 瞠 dopiero na studiach zacz掖em 獞iczy naprawd; ale naprawd ju 獞iczy貫m, gdy mia貫m 14 lat, to wtedy 獞iczenia si這we wesz造 mi w krew. Wci捫 獞icz i WIEM, 瞠 b璠 獞iczy ci篹arami d逝go, mo瞠 nawet tak d逝go, jak legendarny Witold Majchrzak z Bydgoszczy. Uwa瘸m, 瞠 rozw鎩 umys這wy i aktywno嗆 fizyczna s ze sob zwi您ane jak bajkowy Ja z Ma貪osi i nie ma 瘸dnego powodu, by ktokolwiek mia mi窷nie jak przegni貫 nitki.

M鎩 trening jest nietypowy, mo積a powiedzie autorski, co wynika z faktu, 瞠:
- pewne 獞iczenia lubi, a innych nie,
- rozw鎩 du瞠j masy mi窷niowej uwa瘸m za niepotrzebny,
- kluczowy jest dla mnie rozw鎩 szybko軼i, si造 dynamicznej i czasu reakcji, co wynika z zami這wania do boksu i szermierki ci篹k broni.

M鎩 tydzie treningowy wygl康a obecnie nast瘼uj帷o:
Poniedzia貫k: Bieg na dystansie 10 km (ok. 1godz.) i 獞iczenie biceps闚
1) unoszenie sztangielek chwytem m這tkowym 4 serie po 8-10 powt鏎ze;
2) unoszenie sztangielek z obrotem nadgarstka 4 serie po 8-10 powt.;
3) uginanie ramion ze sztang 豉man 4 serie po 8-10 powt.
Wieczorem brzuch – spi璚ia z trzymanym przy g這wie talerzem sztangi 4 serie po 50, 60, 70 i 80 powt.
Wtorek: Bieg na dystansie 10 km (ok. 1godz. i triceps z grzbietem
1) wyciskanie sztangi kratownicowej zza g這wy chwytem m這tkowym 4 serie po 12-16 powt鏎ze + 3 serie wyciskania francuskiego odwa積ik闚 kulowych do upadku mi窷ni;
2) wyciskanie sztangi kratownicowej zza g這wy d這nie ustawione pod k徠em rozwartym + 3 serie wyciskania francuskiego odwa積ik闚 kulowych do upadku mi窷ni;
3) wyciskanie francuskie sztangielki zza g這wy + 3 serie wyciskania francuskiego odwa積ik闚 kulowych do upadku mi窷ni.
Wieczorem: pompki szwedzkie 4 serie po 70 powt鏎ze, w przerwach mi璠zy seriami brzuch – spi璚ia z trzymanym przy g這wie talerzem sztangi 4 serie po 50, 60, 70 i 80 powt.
字oda: Bieg na dystansie 10 km (ok. 1 godz. i barki z klatk piersiow
1) wyciskanie sztangielek 4 serie po 10-12 powt鏎ze + 3 serie wyciskania odwa積ik闚 kulowych do upadku mi窷ni;
2) 獞iczenia z odwa積ikami kulowymi: wyciskanie, wyciskanie odwrotne jednor帷z i obur帷z, podci庵anie wzd逝 tu這wia 4 serie ka盥ego 獞iczenia, seria do upadku mi窷ni;
3) kolejne wyciskanie sztangielek 4 serie po 10-12 powt鏎ze + 3 serie wyciskania odwa積ik闚 kulowych do upadku mi窷ni.
Wieczorem podci庵anie na dr捫ku 4 serie po 17-18 powt鏎ze + brzuch mi璠zy seriami
Czwartek Bieg na dystansie 16 km i opisane 獞iczenia poniedzia趾owe
Pi徠ek Bieg na dystansie 16 km i opisane 獞iczenia wtorkowe
Sobota. Specjalistyczne 獞iczenia szermiercze + p造wanie
Niedziela Specjalistyczne 獞iczenia bokserskie.

Je郵i chodzi o szczeg馧y, to wstaj o 5-tej rano i id biega, natomiast przerwy miedzy poszczeg鏊nymi seriami to maksymalnie 2 min. Oczywi軼ie tak wygl康a idealny tydzie, ale czasami, jak ka盥emu pracuj帷emu normalnie cz這wiekowi, co wypadnie, czasami te szermierka i boks zamieniaj si dniami. Ka盥y z 豉two軼i zauwa篡 brak typowych 獞icze klatki piersiowej i grzbietu, kt鏎e s 獞iczone wy陰cznie ci篹arem cia豉. Wynika to z faktu, 瞠 du瘸 masa cia豉 przeszkadza mi w treningu aerobowym, kt鏎y uwa瘸m za kluczowy. 鑿icz sam, na w豉snym, gromadzonym latami sprz璚ie.

Uwa瘸m, 瞠 moja metoda treningowa jest w豉軼iwa, cho absolutnie niezgodna z metodyk treningu si這wego opisywanego w kolorowych periodykach. Swoje przekonanie opieram na fakcie, 瞠 maj帷 40 lat biegam 10 - 16 km dziennie, boksuj na pe軟ym tempie 4 rundy, przep造wam 30 metr闚 pod wod na jednym oddechu. Dlatego uwa瘸m si za kulturyst, cho nie mam imponuj帷ej masy mi窷niowej i ani troch nie przypominam niegrzecznego, cz瘰to wr璚z chamskiego m這dziana w dresie, ze sportow torb na ramieniu, popijaj帷ego wci捫 wod mineraln z du瞠j plastikowej butelki, by napompowa mi窷nie uprawiane na kreatynowym nawozie. Dla mnie trening jest przyjemno軼i, a rozrost tkanki mi窷niowej jest wt鏎ny, ja po prostu uwielbiam 獞iczy.

Z uporem godnym lepszej sprawy walcz, jak mog, ze stosowaniem suplementacji i steryd闚. Z powod闚 zawodowych mam ci庵造 kontakt z m這dzie鎍ami w wieku 20 - 24 lat, kt鏎zy dla du瞠j masy mi窷niowej gotowi po鈍i璚i w豉sne zdrowie i kt鏎ym staram si wyperswadowa sztuczne wspomaganie hipertrofii mi窷ni, u篡waj帷 zawsze tych samych argument闚:

1) Cz這wiek powinien 獞iczy, by by silny i sprawny. Sprawno嗆 fizyczna rozumiana jako mo磧iwo嗆 biegania, p造wania, jazdy na rowerze, 豉瞠nia po drzewach, jest niedost瘼na dla osobnik闚 o sylwetce ludzika, kt鏎y jest logo firmy produkuj帷ej opony.
2) Wspomaganie si suplementami i sterydami jest bezcelowe dla kogo, kto nie chce zosta wyczynowcem lub zawodowym kulturyst, co pomijaj帷 ju aspekty zdrowotne jest w Polsce raczej kiepskim zawodem, bez przysz這軼i.
3) Efekt sztucznego napompowania mi窷ni utrzymuje si nieop豉calnie kr鏒ko w aspekcie d逝go軼i 篡cia osobnika rodzaju ludzkiego. M這dzi ludzie zaczynaj帷 獞iczy w wieku lat 16-nastu, nie my郵 o tym, co b璠zie za 15, 20, czy 25 lat, a wystarczy zobaczy zdj璚ia Franka Zane’a w wieku 60 lat i por闚na ze sflacza陰 obecne sylwetk Arnolda Schwarzeneggera.
4) Cz這wiek staje si niewolnikiem treningu, suplement闚, a niekt鏎zy 鈔odk闚 dopinguj帷ych i sposobu od篡wiania, a co to za 篡cie bez czekolady, piwa i wyj軼ia z si這wni; od czasu do czasu mo積a przecie biega, czy np. gra z kolegami w pi趾 siatkow, no積 itd.?
5) Kulturystyka dla mnie to przede wszystkim SYMETRIA SYLWETKI, styl 篡cia i zdrowa przygoda na d逝gie lata.
6) Czy jest mo磧iwe, by w ci庵u kilkunastu lat wymy郵ono 獞iczenia, nieznane wcze郾iej, dzi瘯i kt鏎ym kultury軼i wa膨 powy瞠j 130 kg, podczas gdy Steves Reeves, czy 20 lat p騧niej Frank Zane wa篡li poni瞠j 100 kg?
7) Polecam portal i forum JWiP.PL
8) Kobietom bardziej podobaj si tygrysy, a nie s這nie .

Zawsze imponowali mi ludzie, kt鏎zy potrafili pogodzi uprawianie sportu z normalnym 篡ciem. Warto tu zacytowa Bia貫go Anio豉, dyskobola Edmunda Pi徠kowskiego, rekordzist 鈍iata, mistrza Europy i mi這郾ika jazzu, kt鏎y stwierdzi, 瞠 ,,sport powinien by po prostu marginesem 篡ciowym’’. Wzorem do na郵adowania w szermierce by (i jest nadal) Wojciech Zab這cki, kt鏎y wyniki sportowe na najwy窺zym 鈍iatowym poziomie pogodzi ze studiowaniem architektury (uko鎍zy z wyr騜nieniem) i prac naukow. (Niewiele os鏏 wie, 瞠 przyja幡i si z legendarnym i wszechstronnym kulturyst Marianem Ross, a za wz鏎 sportowca uwa瘸 wspomnianego wy瞠j Edmunda Pi徠kowskiego). Kazimierz Pa寮zior - reprezentant Polski w boksie, p騧niej ekonomista i trener, w rok po wygranej olimpiadzie rzuci sport, by studiowa i oczywi軼ie Frank Zane, obecnie dyskretnie umi窷niony intelektualista o idealnej symetrii sylwetki.

Autor: Piotr S豉wuta, maj 2013.Wroc豉w
JWIP.PL: Autor artyku逝 jest doktorem nauk weterynaryjnych, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Katedry i Kliniki Chor鏏 Wewn皻rznych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wroc豉wiu; jest cenionym i znanym lekarzem zwierz徠.
Rej.724./ SYLWETKI - 61 / 2013.05.27/ JWIP.PL
Aktualizacja 2013.10.21, godz.13.10



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
 Si豉cze z lat  60.
Si豉cze z lat 60.
JUBILEUSZ "BΧSKAWICY"
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE