Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4306063
os鏏.
Oni s z nami:
Kiedy rozpocz望 獞iczenia si這we
(Na zdj璚iu Jerzy Pachocki, rok 1959. Przed uprawianiem kulturystyki 獞iczy wio郵arstwo i kolarstwo odnosz帷 sukcesy. Fot. w豉sno嗆 J. Pachockiego).

DLA POCZ﹗KUJ。YCH

W Stanach Zjednoczonych tytu貫m pr鏏y w latach 50 – tych ubieg貫go wieku – 獞iczenia si這we wprowadzono dla ch這pc闚 14 letnich. Niekt鏎zy zacz瘭i osi庵a w sporcie wyniki wr璚z rewelacyjne. Peter George np. zdoby tytu mistrza 鈍iata w podnoszeniu ci篹ar闚 w 16 roku 篡cia. John Davis – mistrz wagi p馧ci篹kiej – stan掖 na podium zwyci瘰kim, gdy liczy 17 lat. (wymienieni zawodnicy 獞iczyli pod „skrzyd豉mi” Boba Hoffmana – przyp. jw.). ”Cudowny” Dallas Long, wychowywany od wczesnej m這do軼i w szkole si豉czy, w 18 roku 篡cia doszed do wyniku 19 metr闚 w pchni璚iu kul. Ale to s wyj徠ki. Zreszt nie chodzi przecie o sylwetk najci篹ej wagi… W codziennym 篡ciu przesadnie rozwini皻e mi窷nie nie s potrzebne, ani estetyczne.

Najwa積iejsze – to zachowanie w豉軼iwych proporcji, a te - przy przed wczesnym uprawianiu 獞icze z du篡m obci捫eniem s najcz窷ciej powa積ie zagro穎ne. M這dy ci篹arowiec przestaje rosn帷, rozwijaj帷 si tylko wszerz. Nie chcemy przecie hodowa karze趾闚, lecz wysokich, zgrabnych wysokich ludzi.


Od wczesnej m這do軼i nale篡 bawi si w sport. P造wa, uprawia r騜ne gry i 獞iczenia gimnastyczne, odbywa przechadzki i wycieczki (niezbyt m璚z帷e). Przebywa du穎 na powietrzu. Z gier najbardziej godne zalecenia, to kwadrant i palant. Przy tych grach pracuj nie tylko same nogi.(cz瘰te zrywy), ale i ca豉 g鏎a tu這wia wraz z r瘯ami (podbijanie pi趾i i „skuwanie”), a co szczeg鏊nie wa積e - mi璠zy momentami wysi趾u wyst瘼uj w nich cz瘰te, do嗆 regularne chwile wypoczynku . Jest to zacz徠ek treningu interwa這wego, polegaj帷ym na cz瘰tych bod嬈ach wysi趾owych przeplatanych okresami wytchnienia, treningu prowadzonego przez wszystkich mistrz闚 sportu.

Inne 獞iczenia, kt鏎e w tym w tym wieku trzeba cz瘰to uprawia, to 獞iczenia zr璚zno軼i. Szybko嗆, zr璚zno嗆 o si豉, to trzy wa積e crchy sprawno軼i fizycznej, z kt鏎ych pierwsze dwie naj豉twiej zdoby w m這do軼i. Jeden z naszych najlepszych kulturyst闚 i ci篹arowc闚 Wojciech Cieplak, 瘸逝je dzi, 瞠 we wczesnej m這do軼i nie uprawia gimnastyki i 獞icze zr璚zno軼iowych. Musi dzi mocniej od innych pracowa, aby zdoby mi瘯ko嗆 o obszerno嗆 ruch闚, zr璚zno嗆 i kultur ruchow, tak wa積 dla 獞icz帷ego. 鑿iczenia gimnastyczne dobrze jest wykonywa w ruchu - w truchcie.
Dopiero po takiej „podbudowie”, oko這 14-15 roku 篡cia mo積a przyst徙i do 獞icze o charakterze si這wym.

ZACZYNAJ OD 灣ICZE BEZ OBCI*ENIA
Musisz przygotowa aparat ruchowy do 獞icze z obci捫eniem, aby unikn望 naderwania mi窷ni i 軼i璕ien, kontuzji staw闚. Musisz tak瞠 przygotowa uk豉d kr捫enia i system oddechowy do tych 獞icze, bo nie ma nic bardziej szkodliwego, zw豉szcza w m這dym wieku, jak d德iganie ci篹ar闚 przy wstrzymanym oddechu. Pierwsze 獞iczenia gimnastyczne i terenowe wykonane z zachowaniem swobodnego rytmu oddechowego stanowi doskona陰 podbudowe do dalszej zaprawy z obci捫eniem.

JWIP.PL. Jest to artyku ze zbioru materia堯w Stanis豉wa Zakrzewskiego – Tw鏎ca Polskiej Kulturystyki. Ukaza si na 豉mach „SdW” w 1964 roku. Tre嗆 tego artyku逝, mimo up造wu prawie 50 lat od jego ukazania si drukiem, nic nie straci豉 na warto軼i, jest ci庵le aktualna!
Od lat w kolorowych magazynach dla kulturyst闚 nikt nie napisa kiedy i jak m這dy kandydat na „rasowego mi窷niaka” ma przygotowywa si do uprawiania 獞icze si這wych. Jest za to du穎 porad, jakie ma kupi i od kogo „cudowne” od篡wki „na rozw鎩 mi窷ni.” Konsekwencj tego s widoczne m.in. w si這wniach. Napakowani m這dzie鎍y, kt鏎zy nie potrafi zarzuci sztangi (technik ci篹arowc闚) na klatk piersiow, podci庵n望 si na dr捫ku 15 razy, sta na r瘯ach itp. Nie uprawiaj 瘸dnych sport闚 uzupe軟iaj帷ych, bo od nich podobno spada im masa mi窷niowa. I z tego powodu staraj si o zwolnienie z zaj耩 szkolnego WF –u.
749. PORADY -82 /2013.10.19/JWIP.PL
Aktualizacja 2014.01.24, godz.09:47



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
45 lat Antjei 2012
45 lat Antjei 2012
J. KOΡUN Z DZIEWCZ邛AMI, ROSJA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE