Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4390430
os鏏.
Oni s z nami:
Boks - harmonia w豉dz ducha i cia豉. Aut. Piotr S豉wuta
Boks - harmonia w豉dz ducha i cia豉, czyli o sztuce walki humanist闚, jej zasadach i podstawach treningu.


(Na zdj璚iu autor)

W swojej mi這軼i do boksu, kt鏎a trwa od wielu lat, nie jestem a tak radykalny, jak nasza Noblistka Wis豉wa Szymborska, kt鏎a w swoim wierszu ,,Wiecz鏎 autorski’’ napisa豉: ,,Muzo, nie by bokserem to jest nie by wcale’’, uwa瘸m po prostu, 瞠 boks to najbardziej humanitarna sztuka walki wr璚z, co wynika z kilku fakt闚:

1) Istniej 3 rodzaje cios闚: proste, sierpowe, oraz z do逝 tzw. haki, ka盥y z nich mo積a zada praw lub lew r瘯 w g這w lub w korpus, czyli w sumie jest ich tylko 12.
2) Metody obrony przed atakiem s du穎 bardziej rozbudowane i sk豉daj si na nie: a) praca n鏬: odskoki, doskoki, uskoki, wykroki, zakroki, zej軼ia z linii ciosu, b) praca tu這wia: uniki i odchylenia, oraz c) obrony: blok, zbicie, kontra. Po陰czenie wszystkich tych element闚 daje praktycznie nieograniczone mo磧iwo軼i unikni璚ia ataku i przeprowadzenia kontrataku
3) Boks rz康zi si tak zasad jak szermierka: d’abordne pas êtretouchè et aprèstoucher – najpierw nie by trafionym, a dopiero potem trafi.
4) Tak rozbudowana obrona sprawia, 瞠 boks to takie szybkie szachy, w kt鏎ych bardziej pracuje g這wa i nogi ni pi窷ci.

Specyfika tego sportu sprawia, 瞠 trening bokserski nastawiony jest na wyrobienie szybko軼i orientacji i ruchu, og鏊nej sprawno軼i fizycznej, gibko軼i i si造 dynamicznej. Legendarny Feliks Stamm taktyk i strategi walki bokserskiej okre郵a dosadnie: doskocz, przyp.… i odskocz. To lapidarne przedstawienie zasad pojedynku bokserskiego sprawia, 瞠 kluczow spraw jest wypracowanie kondycji.

Celowo pisz ,,wypracowanie’’, gdy jest to d逝ga i 禦udna robota, kt鏎a musi by wykonywana regularnie, dzie po dniu i niestety nie ma tu cudownej recepty, drogi na skr鏒y i za鄉iecaj帷ych kulturystyk suplement闚. Warto przypomnie Stanis豉wa Zakrzewskiego – znawc boksu i tw鏎c polskiej kulturystyki, kt鏎y w artykule „Kto zas逝guje na miano prawdziwego sportowca?” w „Tygodniku Sportowym” z grudnia 1934 r. – powiedzia: „Sportowcem nazw tego, kt鏎y unika wszystkiego, co szkod mog這by przynie嗆 jemu organizmowi…”

Boks wymaga wysi趾u tlenowego, czyli takiego, gdzie trening powoduje wzrost t皻na od 120 (ma豉 intensywno嗆) do 160 uderze/min (du瘸) i musi trwa nieprzerwanie przynajmniej 30 min, przy czym im d逝瞠j trwa, tym z punktu widzenia treningu kondycyjnego lepiej. St康 czas trwania 獞icze zale篡 od wydolno軼i organizmu, dlatego dla pocz徠kuj帷ych mo瞠 by to 15-30 min marszu, a dla zaawansowanych 2- 3 godziny biegu, czy jazdy na rowerze. ,,Po drodze’’ s oczywi軼ie coraz d逝窺ze marszobiegi z wykorzystaniem ukszta速owania terenu: pag鏎k闚, piaszczystego pod這瘸 itd.; mimo, 瞠 artyku ten nie dotyczy odchudzania, to z autorskiego obowi您ku dodam, 瞠 tylko taki wysi貫k pali t逝szcz, przy czym najlepiej robi to wysi貫k o umiarkowanej intensywno軼i. Oczywi軼ie bokser to nie marato鎍zyk i kondycja to tylko element treningu, bardzo wa積y, co prawda, ale jeden z wielu. Wielka rola trenera polega na odpowiednim dozowaniu wszystkich sk豉dowych, z kt鏎ych nast瘼n jest tzw. trening z przyrz康ami. W du篡m uproszczeniu obejmuje on prac ze specjalistycznym sprz皻em treningowym takim jak gruszka (kukurydziak) do 獞icze techniki cios闚 na g這w, worek bokserski 鈔edni i du篡 gdzie 獞iczy si si喚 cios闚, tzw. wyczucie dystansu i elementy poruszania si podczas walki, skakanka, poduszka itd.

Co do 獞icze si這wych, kt鏎e s mi szczeg鏊nie bliskie, to kluczowe ze wzgl璠u na specyfik walki bokserskiej s 獞iczenia mi窷ni grzbietu i mi窷ni piersiowych, przy pomocy wszelkiego rodzaju dr捫k闚, por璚zy, pompek i pi貫k lekarskich. Typowe 獞iczenia ,,z 瞠lazem’’ podnosz帷e si喚 i moc mi窷ni ca貫go cia豉: zarzut sztangi na klatk piersiow, wyciskanie sztangi nad g這w, przysiad ze sztang, wyciskanie sztangielek na 豉wce, martwy ci庵, wios這wanie sztang, 軼i庵anie dr捫ka w siadzie itp. s doskonale znane ka盥emu czytelnikowi.





Pytanie tylko, jakie powinno by obci捫enie? Ot騜 odpowied zale篡 od tego, czy 獞iczymy si喚, czy moc mi窷ni. Poj璚ie si造 mi窷ni i metodyki jej zwi瘯szania nie wymaga tu wyja郾ienia, natomiast moc – eksplozywno嗆 mi窷ni to umiej皻no嗆 wytworzenia najwi瘯szej si造 w danym mi窷niu w jak najkr鏒szym czasie, inaczej m闚i帷 d捫y si do wykonania ruchu najszybciej jak to mo磧iwe. Wi瘯szo嗆 literatury i trener闚 zaleca 獞iczenia z obci捫eniem 90%, po 5 – 7 powt鏎ze z przerw od 2 do 3 min mi璠zy seriami, 2-3 razy w tygodniu. Tak wygl康a klasyczny wariant bokserskiego treningu si這wego; obecnie s stosowane r騜ne jego odmiany, a do treningu typowo kulturystycznego, cho zwykle nawet bokserzy zawodowi nie s zbudowani tak jak filmowy Rocky. Zwi您ane jest to z konieczno軼i zmiany kategorii wagowej oraz walkami na zawodowym ringu, gdzie walka ma inn specyfik ni tzw. ,,amatorska”. ’Nie ma teraz sensu opisywa r騜nic, ale s one znaczne. Dodam tylko, 瞠 kwintesencj pi瘯na boksu stanowi dla mnie w豉郾ie forma ,,amatorska’’ z finezyjn technik, unikami, zej軼iami, uskokami i ,,nurkowaniem’’.

Z do鈍iadcze w豉snych autora wynika, 瞠 fenomenalny wp造w na si喚, szybko嗆 i ,,wybuchowo嗆’’ ciosu ma trening odwa積ikami kulowymi, zw豉szcza tzw. odwrotne wyciskanie i 獞iczenia na dr捫ku i por璚zach.

Pomijaj帷 z oczywistych wzgl璠闚, taki element wyszkolenia, jak walka, kt鏎a jest niezb璠na zawodnikowi, uwa瘸m trening bokserski w formie dla ,,amator闚’’, obejmuj帷y 獞iczenia terenowe i przyrz康owe, za najlepszy i najbardziej wszechstronny system 獞icze, kt鏎y mo積a poleci ka盥emu, niezale積ie od wieku i p販i. Wypada mi r闚nie zako鎍zy cytatem; Harold Pinter, angielski laureat Literackiej Nagrody Nobla, powiedzia: ,,Wi璚ej b這gos豉wie雟twa jest w dawaniu ni w braniu – to motto mi這siernych i bokser闚”.
A tak og鏊nie – nauk sztuki bokserskiej, podejmuje si, aby by silnym i umie si bi. To tak瞠 szko豉 篡cia, kt鏎a uczy, 瞠 po ciosie trzeba umie si pozbiera.
Aut. Piotr S豉wuta, kwiecie 2014

JWIP.PL: Autor artyku逝 jest doktorem nauk weterynaryjnych, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Katedry i Kliniki Chor鏏 Wewn皻rznych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wroc豉wiu; jest cenionym i znanym lekarzem zwierz徠. Od wielu lat uprawia boks i szermierk ci篹k broni (szabla polska i katana). Uprawia r闚nie kulturystyk, - wy陰cznie naturaln - traktuj帷 j jako uzupe軟ienie codziennych trening闚 sport闚 walki.
Rej.781./TRENING - 80/2014.04.19/ JWIP.PL
Aktualizacja 2014.12.03, godz. 21:40


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
W這chy – Wenecja
W這chy – Wenecja
DARIUSZ PACAK PODR荅E KSZTAz
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE