Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4298460
os鏏.
Oni s z nami:
Boks - harmonia w豉dz ducha i cia豉. Aut. Piotr S豉wuta
Boks - harmonia w豉dz ducha i cia豉, czyli o sztuce walki humanist闚, jej zasadach i podstawach treningu.


(Na zdj璚iu autor)

W swojej mi這軼i do boksu, kt鏎a trwa od wielu lat, nie jestem a tak radykalny, jak nasza Noblistka Wis豉wa Szymborska, kt鏎a w swoim wierszu ,,Wiecz鏎 autorski’’ napisa豉: ,,Muzo, nie by bokserem to jest nie by wcale’’, uwa瘸m po prostu, 瞠 boks to najbardziej humanitarna sztuka walki wr璚z, co wynika z kilku fakt闚:

1) Istniej 3 rodzaje cios闚: proste, sierpowe, oraz z do逝 tzw. haki, ka盥y z nich mo積a zada praw lub lew r瘯 w g這w lub w korpus, czyli w sumie jest ich tylko 12.
2) Metody obrony przed atakiem s du穎 bardziej rozbudowane i sk豉daj si na nie: a) praca n鏬: odskoki, doskoki, uskoki, wykroki, zakroki, zej軼ia z linii ciosu, b) praca tu這wia: uniki i odchylenia, oraz c) obrony: blok, zbicie, kontra. Po陰czenie wszystkich tych element闚 daje praktycznie nieograniczone mo磧iwo軼i unikni璚ia ataku i przeprowadzenia kontrataku
3) Boks rz康zi si tak zasad jak szermierka: d’abordne pas êtretouchè et aprèstoucher – najpierw nie by trafionym, a dopiero potem trafi.
4) Tak rozbudowana obrona sprawia, 瞠 boks to takie szybkie szachy, w kt鏎ych bardziej pracuje g這wa i nogi ni pi窷ci.

Specyfika tego sportu sprawia, 瞠 trening bokserski nastawiony jest na wyrobienie szybko軼i orientacji i ruchu, og鏊nej sprawno軼i fizycznej, gibko軼i i si造 dynamicznej. Legendarny Feliks Stamm taktyk i strategi walki bokserskiej okre郵a dosadnie: doskocz, przyp.… i odskocz. To lapidarne przedstawienie zasad pojedynku bokserskiego sprawia, 瞠 kluczow spraw jest wypracowanie kondycji.

Celowo pisz ,,wypracowanie’’, gdy jest to d逝ga i 禦udna robota, kt鏎a musi by wykonywana regularnie, dzie po dniu i niestety nie ma tu cudownej recepty, drogi na skr鏒y i za鄉iecaj帷ych kulturystyk suplement闚. Warto przypomnie Stanis豉wa Zakrzewskiego – znawc boksu i tw鏎c polskiej kulturystyki, kt鏎y w artykule „Kto zas逝guje na miano prawdziwego sportowca?” w „Tygodniku Sportowym” z grudnia 1934 r. – powiedzia: „Sportowcem nazw tego, kt鏎y unika wszystkiego, co szkod mog這by przynie嗆 jemu organizmowi…”

Boks wymaga wysi趾u tlenowego, czyli takiego, gdzie trening powoduje wzrost t皻na od 120 (ma豉 intensywno嗆) do 160 uderze/min (du瘸) i musi trwa nieprzerwanie przynajmniej 30 min, przy czym im d逝瞠j trwa, tym z punktu widzenia treningu kondycyjnego lepiej. St康 czas trwania 獞icze zale篡 od wydolno軼i organizmu, dlatego dla pocz徠kuj帷ych mo瞠 by to 15-30 min marszu, a dla zaawansowanych 2- 3 godziny biegu, czy jazdy na rowerze. ,,Po drodze’’ s oczywi軼ie coraz d逝窺ze marszobiegi z wykorzystaniem ukszta速owania terenu: pag鏎k闚, piaszczystego pod這瘸 itd.; mimo, 瞠 artyku ten nie dotyczy odchudzania, to z autorskiego obowi您ku dodam, 瞠 tylko taki wysi貫k pali t逝szcz, przy czym najlepiej robi to wysi貫k o umiarkowanej intensywno軼i. Oczywi軼ie bokser to nie marato鎍zyk i kondycja to tylko element treningu, bardzo wa積y, co prawda, ale jeden z wielu. Wielka rola trenera polega na odpowiednim dozowaniu wszystkich sk豉dowych, z kt鏎ych nast瘼n jest tzw. trening z przyrz康ami. W du篡m uproszczeniu obejmuje on prac ze specjalistycznym sprz皻em treningowym takim jak gruszka (kukurydziak) do 獞icze techniki cios闚 na g這w, worek bokserski 鈔edni i du篡 gdzie 獞iczy si si喚 cios闚, tzw. wyczucie dystansu i elementy poruszania si podczas walki, skakanka, poduszka itd.

Co do 獞icze si這wych, kt鏎e s mi szczeg鏊nie bliskie, to kluczowe ze wzgl璠u na specyfik walki bokserskiej s 獞iczenia mi窷ni grzbietu i mi窷ni piersiowych, przy pomocy wszelkiego rodzaju dr捫k闚, por璚zy, pompek i pi貫k lekarskich. Typowe 獞iczenia ,,z 瞠lazem’’ podnosz帷e si喚 i moc mi窷ni ca貫go cia豉: zarzut sztangi na klatk piersiow, wyciskanie sztangi nad g這w, przysiad ze sztang, wyciskanie sztangielek na 豉wce, martwy ci庵, wios這wanie sztang, 軼i庵anie dr捫ka w siadzie itp. s doskonale znane ka盥emu czytelnikowi.





Pytanie tylko, jakie powinno by obci捫enie? Ot騜 odpowied zale篡 od tego, czy 獞iczymy si喚, czy moc mi窷ni. Poj璚ie si造 mi窷ni i metodyki jej zwi瘯szania nie wymaga tu wyja郾ienia, natomiast moc – eksplozywno嗆 mi窷ni to umiej皻no嗆 wytworzenia najwi瘯szej si造 w danym mi窷niu w jak najkr鏒szym czasie, inaczej m闚i帷 d捫y si do wykonania ruchu najszybciej jak to mo磧iwe. Wi瘯szo嗆 literatury i trener闚 zaleca 獞iczenia z obci捫eniem 90%, po 5 – 7 powt鏎ze z przerw od 2 do 3 min mi璠zy seriami, 2-3 razy w tygodniu. Tak wygl康a klasyczny wariant bokserskiego treningu si這wego; obecnie s stosowane r騜ne jego odmiany, a do treningu typowo kulturystycznego, cho zwykle nawet bokserzy zawodowi nie s zbudowani tak jak filmowy Rocky. Zwi您ane jest to z konieczno軼i zmiany kategorii wagowej oraz walkami na zawodowym ringu, gdzie walka ma inn specyfik ni tzw. ,,amatorska”. ’Nie ma teraz sensu opisywa r騜nic, ale s one znaczne. Dodam tylko, 瞠 kwintesencj pi瘯na boksu stanowi dla mnie w豉郾ie forma ,,amatorska’’ z finezyjn technik, unikami, zej軼iami, uskokami i ,,nurkowaniem’’.

Z do鈍iadcze w豉snych autora wynika, 瞠 fenomenalny wp造w na si喚, szybko嗆 i ,,wybuchowo嗆’’ ciosu ma trening odwa積ikami kulowymi, zw豉szcza tzw. odwrotne wyciskanie i 獞iczenia na dr捫ku i por璚zach.

Pomijaj帷 z oczywistych wzgl璠闚, taki element wyszkolenia, jak walka, kt鏎a jest niezb璠na zawodnikowi, uwa瘸m trening bokserski w formie dla ,,amator闚’’, obejmuj帷y 獞iczenia terenowe i przyrz康owe, za najlepszy i najbardziej wszechstronny system 獞icze, kt鏎y mo積a poleci ka盥emu, niezale積ie od wieku i p販i. Wypada mi r闚nie zako鎍zy cytatem; Harold Pinter, angielski laureat Literackiej Nagrody Nobla, powiedzia: ,,Wi璚ej b這gos豉wie雟twa jest w dawaniu ni w braniu – to motto mi這siernych i bokser闚”.
A tak og鏊nie – nauk sztuki bokserskiej, podejmuje si, aby by silnym i umie si bi. To tak瞠 szko豉 篡cia, kt鏎a uczy, 瞠 po ciosie trzeba umie si pozbiera.
Aut. Piotr S豉wuta, kwiecie 2014

JWIP.PL: Autor artyku逝 jest doktorem nauk weterynaryjnych, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Katedry i Kliniki Chor鏏 Wewn皻rznych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wroc豉wiu; jest cenionym i znanym lekarzem zwierz徠. Od wielu lat uprawia boks i szermierk ci篹k broni (szabla polska i katana). Uprawia r闚nie kulturystyk, - wy陰cznie naturaln - traktuj帷 j jako uzupe軟ienie codziennych trening闚 sport闚 walki.
Rej.781./TRENING - 80/2014.04.19/ JWIP.PL
Aktualizacja 2014.12.03, godz. 21:40


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
Mi豉 niespodzianka, 2008 r.
Mi豉 niespodzianka, 2008 r.
BOGDAN KASZUBA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE