Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4298357
os鏏.
Oni s z nami:
Podstawy treningu kulturystycznego. Aut. Henryk Jasiak

(Fot. Ludwik Lis, 2013 r.)

Na temat rozwijania masy mi窷niowej przez kulturyst闚 pisze si do嗆 wiele, ale nadal jeszcze ten problem nie dla wszystkich jest jasny i zrozumia造. Trzeba wiedzie, 瞠 masa mi窷niowa to wcale nie to samo, co si豉 absolutna lub moc. Wszystkie te elementy nie id w parze. Rozw鎩 masy mi窷niowej dla pe軟ego ukszta速owania sylwetki wymaga innego treningu ni. Np. w podnoszeniu ci篹ar闚, aczkolwiek w obu przypadkach u篡wa si do 獞icze podstawowych i do嗆 du篡ch obci捫e.
Wiadomo, 瞠 sztangi軼i i specjali軼i tr鎩boju si這wego nigdy nie dor闚nuj w rozwoju masy mi窷niowej (m. kl. piersiowej, ramion) kulturystom (z wyj徠kiem lat 60 –tych i wcze郾iejszych – przyp. red.). Tzw. si這wcy robi mniejsz liczb 獞icze stosuj mniej powt鏎ze w seriach. Ich celem jest g堯wnie maksymalny rozw鎩 si造 mi瘰ni n鏬, grzbietu i ramion. Kultury軼i 獞icz w spos鏏 bardziej urozmaicony, robi wi璚ej r騜nych 獞icze, serii i powt鏎ze w celu nadania mi窷niom odpowiednich kszta速闚 i masy. W podnoszeniu ci篹ar闚 i tr鎩boju si這wym chodzi przede wszystkim o du瞠 ci篹ary i maksymalne kszta速owanie po陰cze nerwowo – mi窷niowych, a nie o mas i kszta速 mi瘰ni.


Podstawowe zasady dla rozwoju masy mi窷niowej:
- tzw. prze豉dowanie mi瘰ni w celu zmuszenia ich do rozwoju,
- progresja obci捫e (trening piramidalny w niekt鏎ych 獞iczeniach),
- zmienna liczba powt鏎ze w seriach ( trening holistyczny),
- trening podzielony.
Regu造 powy窺ze stosuje si w zale積o軼i od stopnia zaawansowania.
Pocz徠kuj帷y w okresie pierwszych 2 lat treningu powinien stosowa g這wnie 獞iczenia podstawowe na du瞠 grupy mi窷niowe (np. wyciskanie sztangi w le瞠niu. Jedyn zasad powinno by prze豉dowanie mi瘰ni, a wi璚 stopniowe zwi瘯szanie ci篹ar闚, liczby serii, skracanie przerw wypoczynkowych. Powinno si 獞iczy 3 razy w tygodniu na wszystkie podstawowe grupy mi窷niowe, ale czysto technicznie, bez ruch闚 wymuszonych itp. W tym okresie i tak post瘼y w przyro軼ie mi瘰ni masy s szybkie i znacz帷e. Przeci皻nie 10 powt鏎ze w seriach, po 2-3 powt鏎zenia na podstawowe, du瞠 grupy, do嗆 d逝gie przerwy wypoczynkowe (ok. 2 minut), aby mie czas na regeneracje si.

Szczebel 鈔edniego zaawansowania.. Najwi瘯szy b陰d jaki robi 獞icz帷y w tym okresie, to zbytnie forsowanie organizmu i sk這nno嗆 do przetrenowania. Wynika to z tego, 瞠 stosuje si zwykle trening podzielony, zwykle 4 – dniowy. Tak intensywny trening wymaga ju specjalnej diety uzupe軟ianej witaminami (…)
字edniozaawansowani mog w陰cza w niekt鏎ych seriach ruchy wymuszone, system piramidalny i holistyczny. Program powinien si zmienia co pewien czas, np. co 2 miesi帷…
Autor: Henryk Jasiak

JWIP.PL.
Powy窺zy tekst jest fragmentem z cyklu artyku堯w red. Henryka Jasiaka (1936 -2008), pt. „Trening si造 i sprawno軼i”, kt鏎y na prze這mie lat 80/90 ukazywa造 si w tygodniku: „Wiadomo軼i Sportowe”. Przypominamy go poniewa jest aktualny, a przy tymi 豉twy w praktycznym zastosowaniu w treningu kulturystycznym.
W tym miejscu r闚nie nale篡 przypomnie, 瞠 w latach 60 – tych „Polska Szko豉 Kulturystyki” propagowana przez red. Stanis豉wa Zakrzewskiego, zak豉da豉, 瞠 kulturysta, to nie tylko osobnik 豉dnie zbudowany, ale r闚nie silny i sprawny fizycznie. By造 to zdrowe regu造, d逝goletniego kszta速owania cia豉 i rozwijania cech motorycznych 獞icz帷ego. To by豉 trudniejsza - ni dzi - droga do celu, poniewa nie przewidywa豉 trucia organizmu wspomagaczami i farmaceutycznymi „cudenkami” na szybki przyrost tkanki mi窷niowej i si造.
Rej.808./TRENING -86/2014.10.21/JWIP.PL
Aktualizacja 2015.01.16, godz. 21:25


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
Waldek w terenie
Waldek w terenie
WALDEK, TOMEK, PAWE z Warszawy
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE