Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4208923
osób.
Oni są z nami:
Podstawy treningu kulturystycznego. Aut. Henryk Jasiak

(Fot. Ludwik Lis, 2013 r.)

Na temat rozwijania masy mięśniowej przez kulturystów pisze się dość wiele, ale nadal jeszcze ten problem nie dla wszystkich jest jasny i zrozumiały. Trzeba wiedzieć, że masa mięśniowa to wcale nie to samo, co siła absolutna lub moc. Wszystkie te elementy nie idą w parze. Rozwój masy mięśniowej dla pełnego ukształtowania sylwetki wymaga innego treningu niż. Np. w podnoszeniu ciężarów, aczkolwiek w obu przypadkach używa się do ćwiczeń podstawowych i dość dużych obciążeń.
Wiadomo, że sztangiści i specjaliści trójboju siłowego nigdy nie dorównują w rozwoju masy mięśniowej (m. kl. piersiowej, ramion) kulturystom (z wyjątkiem lat 60 –tych i wcześniejszych – przyp. red.). Tzw. siłowcy robią mniejszą liczbę ćwiczeń stosują mniej powtórzeń w seriach. Ich celem jest głównie maksymalny rozwój siły mięsni nóg, grzbietu i ramion. Kulturyści ćwiczą w sposób bardziej urozmaicony, robią więcej różnych ćwiczeń, serii i powtórzeń w celu nadania mięśniom odpowiednich kształtów i masy. W podnoszeniu ciężarów i trójboju siłowym chodzi przede wszystkim o duże ciężary i maksymalne kształtowanie połączeń nerwowo – mięśniowych, a nie o masę i kształt mięsni.


Podstawowe zasady dla rozwoju masy mięśniowej:
- tzw. przeładowanie mięsni w celu zmuszenia ich do rozwoju,
- progresja obciążeń (trening piramidalny w niektórych ćwiczeniach),
- zmienna liczba powtórzeń w seriach ( trening holistyczny),
- trening podzielony.
Reguły powyższe stosuje się w zależności od stopnia zaawansowania.
Początkujący w okresie pierwszych 2 lat treningu powinien stosować głownie ćwiczenia podstawowe na duże grupy mięśniowe (np. wyciskanie sztangi w leżeniu. Jedyną zasadą powinno być przeładowanie mięsni, a więc stopniowe zwiększanie ciężarów, liczby serii, skracanie przerw wypoczynkowych. Powinno się ćwiczyć 3 razy w tygodniu na wszystkie podstawowe grupy mięśniowe, ale czysto technicznie, bez ruchów wymuszonych itp. W tym okresie i tak postępy w przyroście mięsni masy są szybkie i znaczące. Przeciętnie 10 powtórzeń w seriach, po 2-3 powtórzenia na podstawowe, duże grupy, dość długie przerwy wypoczynkowe (ok. 2 minut), aby mieć czas na regeneracje sił.

Szczebel średniego zaawansowania.. Największy błąd jaki robią ćwiczący w tym okresie, to zbytnie forsowanie organizmu i skłonność do przetrenowania. Wynika to z tego, że stosuje się zwykle trening podzielony, zwykle 4 – dniowy. Tak intensywny trening wymaga już specjalnej diety uzupełnianej witaminami (…)
Średniozaawansowani mogą włączać w niektórych seriach ruchy wymuszone, system piramidalny i holistyczny. Program powinien się zmieniać co pewien czas, np. co 2 miesiąc…
Autor: Henryk Jasiak

JWIP.PL.
Powyższy tekst jest fragmentem z cyklu artykułów red. Henryka Jasiaka (1936 -2008), pt. „Trening siły i sprawności”, który na przełomie lat 80/90 ukazywały się w tygodniku: „Wiadomości Sportowe”. Przypominamy go ponieważ jest aktualny, a przy tymi łatwy w praktycznym zastosowaniu w treningu kulturystycznym.
W tym miejscu również należy przypomnieć, że w latach 60 – tych „Polska Szkoła Kulturystyki” propagowana przez red. Stanisława Zakrzewskiego, zakładała, że kulturysta, to nie tylko osobnik ładnie zbudowany, ale również silny i sprawny fizycznie. Były to zdrowe reguły, długoletniego kształtowania ciała i rozwijania cech motorycznych ćwiczącego. To była trudniejsza - niż dziś - droga do celu, ponieważ nie przewidywała trucia organizmu wspomagaczami i farmaceutycznymi „cudenkami” na szybki przyrost tkanki mięśniowej i siły.
Rej.808./TRENING -86/2014.10.21/JWIP.PL
Aktualizacja 2015.01.16, godz. 21:25


Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Kołecki...
Z Antonim Kołeck...
Flesz
Dwa pokolenia, 2008 r.
Dwa pokolenia, 2008 r.
KRZYSZTOF GÓRNICKI
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE