Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4390483
osób.
Oni są z nami:
Jajka są zdrowe


Chcesz mieć lepszą pamięć, zdrowe oczy i kręgosłup jak stal – jedz jajka! Do niedawna dietetycy przede wszystkim przestrzegali przed jedzeniem jaj. Teraz coraz bardziej podkreślają ich zalety. Jajko z najwartościowszych produktów. Zawiera wszystkie niezbędne składniki, z wyjątkiem witaminy C.

A co z cholesterolem?
Prawdą jest, że jajko zawiera dużo cholesterolu i wielu z nas z tego względu powinno ograniczać ich ilość w jadłospisie. W dotychczas przeprowadzonych badaniach nie wykazano jednak bezpośredniego związku między chorobami serca a jedzeniem jaj. Po prostu trzeba generalnie uważać na ilość kalorii w diecie, szczególnie tych, które pochodzą z tłuszczu zwierzęcego. Trzeba też sprawdzać poziom cholesterolu we krwi. - Nie udowodniono, że cholesterol z jajek szkodzi - wyjaśnia dr Magdalena Białkowska, lekarz dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie. – Wykazano natomiast, że są ludzie wrażliwi na cholesterol pokarmowy i niewrażliwi. I ci pierwsi powinni unikać nadmiaru cholesterolu w diecie, bowiem to przyczynia się do wzrostu poziomu tego składnika we krwi.

Są wśród nas osoby, które mogą zjeść 10 i więcej jajek tygodniowo, i poziom cholesterolu w ich organizmach się nie podnosi. Są też jednak i tacy, w których każde przekroczenie cholesterolu pokarmowego powoduje wzrost poziomu cholesterolu we krwi.

Rozbieramy jajo na czynniki pierwsze
- Jest źródłem witamin. Ma dużo witamin A,E i B2 – niezbędnej do pracy układu nerwowego.
- Dostarcza jodu, fosforu, cynku pomagającego przy infekcji i selenu chroniącego przed nowotworami.
- Chroni wzrok. Luteina i zeaksantyna zawiera w żółtku chronią przed promieniowaniem UV i przed uszkodzeniem siatkówki, są ważne dla plamki żółtej oka.
- Zawiera białko idealne. Białko jaja jest białkiem wzorcowym. Ma pełen potrzebny człowiekowi zestaw aminokwasów. To najlepsze białko, jakie stworzyła natura.
- Chroni przed miażdżycą. Lecytyna jest ważna dla układu nerwowego i chroni przed miażdżycą.
- Poprawia pamięć. Powstająca z lecytyny cholina bierze udział w przekazywaniu impulsów nerwowych, poprawia koncentrację i zapamiętywanie.

Tak różnią się jajka.Jajo kurze. Na rynku są jaja czterech ras kur. Leghom to biała kura dająca białe jaja. Rhode Island, czerwono brązowa, daje jaja beżowe. Sissex – ta kura ma biało – czarne upierzenie i też znosi beżowe jajka. Zielononóżka to rdzenie polska rasa: ma podpalane upierzenie i daje kremowe jajka. Jaja mają podobną wielkość, ok. 50g. 100 gramów – 2 jaja – to 139 kalorii, 9,7g. tłuszczu i 424 mg cholesterolu. Wszystkie zawierają kwas sialowy o działaniu antywirusowym oraz cystatynę zapobiegającą paradontozie oraz witaminę B1 i B12, które w innym rodzaju żywności rzadko się pojawiają .

Jajo przepiórcze ma beżową, ciemnonakrapianą skorupkę i waży ok. 10g. Jednak wielkość to nie wszystko. Zawierają więcej składników odżywczych niż jaja kurze! 100 g przepiórczych jaj – 10 jaj – dostarcza nieco więcej kalorii, tłuszczu i aż dwa razy tyle cholesterolu. To również bogatsze źródło luteiny i witamin E i B1, a także żelaza, miedzi i karotenu oraz przyswajalnego fosforu.

Czy myć? Po wyjęciu z opakowania wkładamy jajka do lodówki, ale nie myjemy ich. Na skorupce jajka jest kutikula – naturalna zewnętrzna warstwa ochronna. Gdy myjemy jajka, ta bariera zostaje uszkodzona, a pory w skorupce jajka tracą szczelność. To ułatwia bakteriom rozwijanie się we wnętrzu jajka. Natomiast sparzamy skorupki jaj wrzątkiem bezpośrednio przed użyciem zwłaszcza jeśli jajka mają stać się składnikami tatara czy kremu do ciasta.

Jak długo poza lodówką. Gotowanie w łupinach cebuli jasno – lub ciemnobrązowe jajka ozdabiają wielkanocny stół. Jak długo mogą pozostawać w temperaturze pokoju? Trzy do pięciu dni, ale pod warunkiem, że mają całą nieuszkodzoną skorupkę. Po tym czasie tracą walory smakowe, powstaje w nich za dużo amoniaku i siarkowodoru – to jest efekt starzenia się jajka.

JWIP.PL. Ten artykuł, poprzedzony konsultacją merytoryczną z naukowcami z zakresu dietetyki, ukazał się 1 kwietnia 2015 r. w gazecie „Fakt”, dodatek „Fakt zdrowie”. Redaktor prowadzący Joanna Niedziela – Dąbrowska.
Jajka są wskazane nie tylko dla kulturystów, którzy opychają się nimi przez cały rok, niektórzy nawet bez umiaru, co odradzamy. W naszym dziale „Dietetyka” jest artykuł z 2009 r., pt.:” Krótko o jajkach kurzych w diecie kulturysty”. Autorka: Maria Szustakowska – Chojnacka. Polecamy.
Rej. 827./DIETETYKA - 41/2015.04.04/JWIP.PL
Aktualizacja 2015.04.08, godz. 16.25



Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Spotkanie z ambas...
Zmarł Antoni Kołe...
Pozdrowienia z wa...
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Flesz
ME Warszawa -1986
ME Warszawa -1986
JAK TO BYŁO KIEDYŚ...
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE