Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4306715
osób.
Oni są z nami:
Moje doświadczenia z odżywkami i suplementami. Autor: Paweł Piotrowski
Trenuję rekreacyjnie ponad 20 lat. W ostatnich 7 latach od czasu do czasu testowałem odżywki i suplementy. Wybierałem tylko te które są naturalne lub organizm w sposób naturalny je produkuje. Dawki stosowałem raczej małe ograniczając sie dni treningowych. Codziennie notuje swoją wagę i poziom tłuszczu od wielu lat, tak więc mam zestawienia tygodniowe, miesięczne, roczne. Na ich podstawie oraz notatek o okresach testowania danej odżywki/suplementu mogę podać kilka spostrzeżeń (zastrzegając, że być może jest to tylko efekt placebo):

1. Aminokwasy rozgałęzione. Brałem tylko bezpośrednio przed treningiem. Zero wzrostu wagi ciała, niewielkie obniżki poziomu tłuszczu ale tak małe, że statystycznie nieistotne. Aminokwasy brane bezpośrednio przed treningiem działały nieco pobudzająco na organizm, jak słaba kawa. Testowałem 3 firmy, wyniki takie same.

2. Aminokwasy normalne. W pewnym okresie czasu przeszedłem z treningu 1 raz w tygodniu na 2 razy w tygodniu. Dodatkowo przez pierwszy rok tej zmiany brałem aminokwasy przed i bezpośrednio po treningu. Wzrost masy w tym okresie od 74kg do 77.5kg. Wniosek: zwiększenie intensywności dało bardzo silny impuls do wzrostu mięśni. Po roku mięśnie przestały już niestety rosnąć. Aminokwasy wg mnie lekko wspomagały ten proces ale ciekawostka: aminokwasy danego producenta działały przez 3 miesiące a potem waga nie rosła przez miesiąc pomimo treningu i brania aminokwasów. Zmiana na innego producenta dała kolejne wzrosty przez 3 miesiące. Potem znów stagnacja, zmiana producenta i znów wzrosty. Każdorazowo wzrosty były około 50-90 dkg.
Ale po roku organizm oswoił się zarówno ze zwiększoną częstotliwością treningów jak również z aminokwasami. Wniosek: przy sprzyjających warunkach (wzrost intensywności, liczby treningów) aminokwasy zapewne nieco pomagają przez pewien czas ale trzeba je zmieniać na różnych producentów po skończeniu danego opakowania.
Wniosek ogólny: organizm przyzwyczaja się zarówno do wzrostu intensywności jak również do aminokwasów (nawet przy zmianie producenta), aczkolwiek do dzisiaj biorę małe dawki bezpośrednio przed i po treningu (raczej z przyzwyczajenia).

3. HMB. Testowałem 4 miesiące. Brałem wg zaleceń na opakowaniu ale w dawce 2/3 zalecanej. Efekt: wzrost wagi ciała o około 50dkg ale wzrost poziomu tłuszczu był niemal identyczny. Wniosek, jeśli ktoś chce mieć więcej tłuszczu
(i więcej ważyć), w związku z tym, to niech stosuje HMB.
Bardzo rozczarowało mnie jego działanie gdyż miał on powodować beztłuszczowy przyrost masy mięśniowej, a u mnie zadział zupełnie odwrotnie.

4. Odżywki białkowe (90% białka). Stosuję je tuż po powrocie z treningu oraz dzień po treningu po obudzeniu. Wg mnie ponieważ to białko z mleka lub jajek to spełnia taką samą rolę co białko naturalne. Czy ktoś zje biały ser, czy kilka jajek czy odżywkę to na jedno wyjdzie. Na pewno białko buduje mięśnie więc trzeba je spożywać i tyle. Z braku czasu można również jako odżywkę. Absolutnie odradzałbym natomiast gainery z węglowodanami gdyż na pewno powoduje to tycie. Ja bezpośrednio po wyjściu z siłowni zjadam po prostu banana.

5. Kreatyna. Nie próbowałem i nie mam zamiaru. Zaburza pracę nerek, efekt jakiś pewnie jest ale tymczasowy (nadmuchanie wodą ciała w trakcie brania kreatyny)

6. Arginina. Testowałem 2 miesiące. Brana przed treningiem bezpośrednio powodowała nieco lepsze napompowanie mięśni krwią. Czy to powoduje wzrost masy ciała, trudno powiedzieć. U mnie nie powodowało.

7. Glutamina. Testowałem 3 miesiące (bałem tylko po treningu bezpośrednio). Nie zauważyłem zmian wagi. Traktować należy ją w tych samych kategoriach co aminokwasy.

8. Kofeina. Szczerze mówiąc to na każdym treningu stosuję cos w rodzaju redbull w tabletkach z witaminami. Po prostu często jestem zmęczony po pracy a to lekko pobudza. Oczywiście wzrostu mięśni kofeina nie powoduje.

9. Witaminy. Należy stosować. Ale bez przesady oczywiście, najlepiej w dni treningowe. Organizm w momencie rozpoczęcia stosowania witamin reaguje niewielkim wzrostem masy ale zarówno mięśni jak i tłuszczu. Efekt raczej jednorazowy. Przynajmniej u mnie.

10. ZMA. Oczywiście można kupić gotowy produkt ale prościej i taniej kupić osobno witaminę B6 i najtańszy cynk. Testowałem przez miesiąc. Zerowy wzrost wagi ciała. Ale faktem jest, że pobudza produkcję testosteronu gdyż zwiększa libido oraz ochotę na seks.
Pierwotnie kupiłem cynk gdy doznałem kontuzji barku. Brałem kilka dni na wieczór 1 tabletkę z dobową norma cynku. Efekt był taki, że miałem pobudzone libido i większe chęci do amorów z żoną ale niestety na bark bolący nie pomogło.

11. Glukozamina (lek na chore strawy). Testowałem kilka razy po 2 miesiące. Wnioski: kontuzji nie leczy (najlepiej leczy czas i łagodne treningi z dużą liczbą powtórzeń z lekkim ciężarem i środki przeciwzapalne) ale lekko zwiększa ilość mazi stawowej. Po zakończeniu brania efekt nasmarowania mija. Posmarowany staw owszem mniej boli biorąc glukozaminę ale to nie to samo co leczenie urazu.

12. Pyralgina. Test jednostkowy. Zdarzył mi się trening z bolącym zębem więc wziąłem pyralginę. To był bardzo dobry trening: bezbolesny z dobrym napompowaniem mięśni - efekt działania pyralginy. Oczywiście nie da się tego powtarzać gdyż to środek szkodliwy dla zdrowia. Kiedyś odbyłem także trening kung fu z pyralginą (coś mnie bolało, nie pamiętam już nawet co). Dynamika, siła, wytrzymałość przy pompkach, znikomy ból przy uderzeniach. Piękny trening. Kiedyś znajomy siatkarz grający w lidze opowiadał, że niektórzy gracze przed każdym meczem biorą środki typu aspiryna lub pyralgina jako formę dopingu.

13. Alkohol. Czasem jest drobna uroczystość w pracy więc na treningu jestem pod wpływem 1-3 kieliszków wina. Muszę powiedzieć, że daje to energię na treningu dodatkową bez straty siły i wytrzymałości

14. Woda !. Nie wyobrażam sobie treningu bez wody (0.5 litra). Czułbym się po prostu nieco osłabiony. Po posiłku który zawiera duże ilości białka staram się pić sporo wody, aby nerkom łatwiej się pracowało.

Na dzień dzisiejszy stosuję aminokwasy zwykłe tuż przed i tuż po treningu. A po 15 minutach po treningu zjadam banana. W domu wypijam odżywkę wysokobiałkową z połową szklanki mleka lub biały ser zmiksowany z mlekiem i kakao lub jabłkiem. No a potem solidny obiad.
Następnego dnia po treningu bezpośrednio po obudzeniu także wypijam odżywkę wysokobiałkową z mlekiem lub ser biały zmiksowany. Ograniczam słodycze i ciastka, szczególnie na wieczór. Cukru i soli nie używam w ogóle. Witaminy biorę, szczególnie w dniach treningu. Na razie żyję!

I może krótka historia na zakończenie. Wiele lat temu przyszedłem na trening z kolegą. Wyższy o 10cm, cięższy o 20 kg (wiem, że nieco chodził (około roku) na siłownię i był jeszcze pod wpływem omnadrenu (miał spore ale zwaliste i mało kształtne mięśnie). Trenowaliśmy razem. Niestety w połowie treningu nagle kolega musiał pójść do łazienki wymiotować. Ja ćwiczyłem jak zwykle i nie wiedziałem, że dla niego te ciężary i intensywność były zdecydowanie za duże. Po kilku miesiącach był już normalnie szczupły. Przestał trenować i omnadren z niego wyparował.
Uff, wyczerpałem już chyba arsenał znanych mi specyfików.
Zachęcam innych do podzielenia się na Forum JWIP.PL spostrzeżeniami własnymi z testowania odżywek i suplementów

Szperając w internecie naprawdę trudno znaleźć jakiekolwiek normalne badania naukowe potwierdzające skuteczność suplementów. Natomiast badania wykazujące ich nieskuteczność bywają. A jeśli wykazywana jest ich skuteczność to na zwierzętach. Przykładowo hodowcy bydła podają im HMB do paszy dla zwiększenia stopnia utuczenia. Podobnie jak hormony ale tu już wkraczamy w sferę dopingu (przyśpieszenie wzrostu wagi zwierząt). W innym opracowaniu przeczytałem, że arginina powoduje zmniejszenie poziomu testosteronu w przypadku stosowania u ludzi. / Styczeń 2008 r./.
Autor: Paweł Piotrowski

Od JWIP.PL:
Temat odżywki i suplementy od lat wzbudza emocje i charakteryzuje się krańcowymi poglądami. O tym czy one są skuteczne i zasługują na naszą uwagę, dyskutujemy na Forum JWIP.PL.
Dobrze znać oceny i opinię innych entuzjastów kulturystyki, bowiem one są pomocne do weryfikacji naszej wiedzy. Zapraszamy na Forum.


Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Zmarł Antoni Kołe...
Pozdrowienia z wa...
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
Santa Susanna 2005 r.
Santa Susanna 2005 r.
SPOTKANIA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE