Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4904635
os鏏.
Oni s z nami:
Cz.II. Wizerunek nasz, czyli cia這 na scenie ponowoczesno軼i. Autor. prof. Adam Paluch

I tak oto cia這 ponowoczesne wyzwolone z tresury narzuconej administracyjnie wpada pod auto-tresur, bowiem chc帷 utrzyma si na szczycie w sztuce odczuwania przyjemno軼i stale musi 獞iczy, by sprawne i zdrowe. Staje si przede wszystkim narz璠ziem przyjemno軼i gastronomicznych, seksualnych, s逝chowych, wzrokowych. Z „maszyny” ukierunkowanej na wydajno嗆, staje si „maszyn” przyjemno軼i skazan na konsumowanie 鈍iata. O cia這 nale篡 wi璚 szczeg鏊nie dba, aby utrzyma si „w dobrym zdrowiu i d逝giej m這do軼i”: o cia這 „zewn皻rzne” –dla urody i „wewn皻rzne” – dla zdrowia.

Cia這 teraz samo-si-formuje i dyscyplinuje pod wszechobecnym „okiem” interesu spo貫cznego. M這do嗆, zdrowie, uroda to gwarancja powodzenia w 篡ciu prywatnym, zdobycia lepiej p豉tnej pracy, awansu- nale篡 si wi璚 dobrze sprzeda. Cia這 staje si towarem, nale篡 wi璚 dba o jego opakowanie (cia這 „zewn皻rzne”). Aby to uzyska nale篡 korzysta z szerokiej oferty us逝g medyczno-rekreacyjno-kosmetycznych. Te us逝gi gwarantuj nam wszystko czego potrzebuje nasze cia這: Wasz sukces zale篡 od waszego wygl康u, uroda na zam闚ienie , ka盥a kobieta mo瞠 by pi瘯na. Nowa twarz, szczup豉 sylwetka i zdrowie bez najmniejszego wysi趾u- oto wymowny tytu造 z pracy popularnej z ostatnich lat.

Kszta速uje si typ narcystyczny, cz這wiek chorobliwie wi璚 poszukuje oznak starzenia si i defekt闚 urody, ogarnia go permanentny l瘯 przed utrat atrakcyjno軼i i robi wszystko aby zlikwidowa i zatuszowa te niemi貫 cia逝 i spo貫cze雟twu oznaki. Coraz cz窷ciej zauwa瘸 si tak瞠 brak akceptacji w豉snego wizerunku, a co za tym idzie, permanentna potrzeba zmian, sta貫 przerabianie si bez ko鎍a, co przecie „najwa積iejsze jest cia這”. Oszukujemy czas bior帷 odpowiedni kuracj ortomolekularn, wstrzykuj帷 kolagen, robi帷 lifting, poddaj帷 si chirurgicznemu zabiegowi kosmetycznemu.

Istnieje wiele dr鏬, spos鏏 i 鈔odk闚 do uzyskania upragnionego celu- bycia atrakcyjnym, m這dym, poci庵aj帷ym. Jeste鄉y zarzucani ofertami, lecz istnieje pewna niedogodno嗆: problem s逝sznego wyboru. Paradoksem jest, 瞠 jedynym- na og馧- autorytetem, doradc jest sam w豉軼iciel proponowanych us逝g lub producent towaru, kt鏎zy drog reklamy chc nas wydoby z zagubienia, podpowiedzie trafn (sic!) decyzj. Cz瘰to producenci tych cud-krem闚- 瞠li, -herbatek etc. powo逝j si na dwa niezawodne autorytety: na tradycj (najlepiej bardzo odleg陰) i natur (jako przeciwie雟two chemizacji), czasami tak瞠 na autorytet nauki (laboratoria, wyspecjalizowane technika, nazwiska z tytu豉mi naukowymi- najlepiej proweniencji zachodniej). Na og馧 reklamuje si je jako 鈔odki „niezawodne i sprawdzone”, co przypomina cz瘰to magiczne i cudowne recepty: Koniec twojej nadwagi: b璠ziesz szczup豉. 如i帷 z (tu nazwa 鈔odka reklamowanego) b璠ziesz szczuplejsza, tylko 7 minut dziennie i brzuch znika, w ci庵u zaledwie 3 tygodni mo瞠sz mie wi瘯szy, j璠rniejszy biust, mo瞠sz mie ca趾iem nowy biust ! (dotyczy kremu modeluj帷ego).

Wiadomo, ze reklama jest kwintesencj kultury masowej, kreuje style 篡cia, wzorce, nowe mody. T przecie drog – podobnie jak przez media- otrzymujemy obraz odpowiednio „spreparowanego” cia豉. „Cia逝 chce si chcie bez ko鎍a”, a fachowcy od reklamy wiedz dobrze jakich u篡 technik, manipulacji, aby zwabi skutecznie cia這 ponowoczesne, narz璠zie konsumpcji i wra瞠. Apeluje si przede wszystkim do konsumenckiego eudajmonizmu. Oferuj帷 swoje us逝gi i towary zachwalaj 瞠 otrzymujemy „pe軟i 篡cia”, „鈍ie穎嗆”, „kolorowy 鈍iat”, „swobod” – sprzedaj nie lanolin, lecz nadziej.

Cia這 nasze posiada tak瞠 „drug sk鏎” – to ubi鏎, dodatki, przybrania, gad瞠ty, kosmetyki, tatua瞠 etc. Tu tak瞠 mamy du瞠 pole manewru do zmiany swego wizerunku, osi庵ni璚ia atrakcyjno軼i i korzystamy z tego nagminnie. Dzisiaj kosmetyczka, fryzjerka nie pracuj w zak豉dach- s to „鈍i徠ynie” produkuj帷e pi瘯no i to窺amo軼i na 篡czenie, kt鏎e nazywa si gabinetami, salonami, studiami. Tu potrafi w spos鏏 dowolny, zale積y od jednak od zasobno軼i naszego portfel, zmieni nasz image w zale積o軼i od zachcianek, potrzeb, okoliczno軼i. Z Kopciuszka mo瞠sz przeobrazi si w kr鏊ewn- pomog ci w tym kosmetyczki, fryzjerki, wiza篡stki, stylistki etc. Bardzo wymownie takie cud-metamorfozy przedstawiaj pisma kobiece wed逝g prostego scenariusza: „zobacz oto jaka jeste teraz”, daj帷 negatywny wizerunek kobiety „przedtem”, kobiety og鏊nie zaniedbanej (najcz窷ciej jest to fotografia czarno-bia豉) i „potem” (zdj璚ie kolorowe), to znaczy po opuszczeniu studia pi瘯no軼i.

Ubi鏎, spos鏏 ubierania si, moda- to wa積e czynniki kszta速owania to窺amo軼i: „jak ci widz, tak ci pisz”, „po cholewkach pozna pana”. Szata okre郵a cz這wieka spo貫cznie, oznacza i wyr騜nia – jest z pewno軼i wa積 informacj semiotyczn u豉twiaj帷 kategoryzowanie, okre郵aj帷 ich status spo貫czny. Tak by這 dot康 – dzisiaj coraz trudniej „odczyta z szaty cokolwiek o cz這wieku”. Prys造 zasady, kt鏎e obowi您ywa造 jeszcze tak nie tak dawno. Dzisiaj fantazje wielkich krawc闚 b陰dz od walkirii, infantek i amazonek po galaktyczne damy nowych technologii. Sporo nostalgii, sporo retro i stylizacji, nie mniej sensacji, prowokacji i udziwnie – pisze Go喚biowska. A wi璚 panuje na og馧 bez豉d styl闚, fragmentaryzacja z r騜nych epok, „cytowanie mistrz闚”- dobrze jest si wyr騜nia. Nie ma sp鎩nych, wyra幡ie zarysowanych granic to窺amo軼i, brakuje zasad, s tylko wybory: musisz by odmienny, wyr騜niony, zauwa穎ny w t逝mie nawet przez propagowanie brzydoty, szaro軼i - jak chocia瘺y w „豉chmaniarskim” stylu grunge, kt鏎y nie tylko dotyczy ubioru, makija簑 (w tym wypadku raczej jego brak), fryzury, ale tak瞠 stylu bycia, gest闚 etc. Jak pisze T. P瘯ala: R闚no嗆 odwo逝je si do tego co nas, ludzi, 陰czy. R騜no嗆 odwo逝je si do tego, co nas dzieli. A 陰czy nas bardziej to 瞠 jeste鄉y r騜ni, ni to, 瞠 jeste鄉y podobni. A wi璚, wsp馧czesna to窺amo嗆 pojmowana jest jako co, co wyr騜nia jednostk spo鈔鏚 innych.

Ten swoisty taniec wok馧 w豉snej osoby, szukanie stale nowych podniet i szokowanie, zabawianie si w豉snym cia貫m jest jedyn zasad. Szczeg鏊nie celuj w tym kobiety, kt鏎e lubi przyjmowa r騜ne role to窺amo軼i. Jak powiada Melosik: To窺amo軼i znajduj si w szafie, wystarczy tylko otworzy drzwi i wybra.

Z kolei cia這 „wewn皻rzne” mocno koresponduje z nasz „zewn皻rzno軼i”, z nasz pow這k. Cz這wiek zdrowy to cz這wiek silny, sprawny- dostatecznie przygotowany na konsumowanie przyjemno軼i i mi造 spo貫cznemu oku, natomiast choroby ograniczaj w du篡m stopniu korzystanie z owych przyjemno軼i, a sam chory staje si mniej atrakcyjny dla otoczenia (choroba jest widoczna, „wychodzi na zewn徠rz”) – stale musi si sam ogranicza i sam w wielu przypadkach bywa represjonowany. A wi璚, tak瞠 o cia這 „wewn皻rzne” nale篡 dba: zdrowie, witalno嗆, sprawno嗆 to warunki utrzymania si na rynku pracy – cia這 ma pracowa bez zarzutu, tego bowiem wymaga spo貫cze雟two. W sukurs przychodzi nam medycyna i technika mocno wyspecjalizowana- jest to maria nieroz陰czny, szczeg鏊nie w post瘼ach chirurgii. Si璕amy wtedy po pow這ki ludzkie, kt鏎e maj swoj warto嗆 medyczno-zdrowotn- staj si surowcem, materia貫m do dalszych przer鏏ek: cz這wiek zmar造 篡je w innym cz這wieku. Powstaj banki organ闚 do przeszczep闚, ale r闚nolegle powstaje tak瞠 ich „czarny rynek”, na kt鏎ym handluje si ludzkimi organami.

W epoce „chirurgii cz窷ci zamiennych” zacieraj si r騜nice mi璠zy tym co naturalne a sztuczne, mi璠zy cia貫m w豉snym a obcym, mi璠zy cia貫m „na miejscu” a cia貫m przemieszczonym. Dzi瘯i wielkim post瘼om chirurgii i nauki, dzi瘯i, transplantacjom i implantacjom cia豉 nasze staj si maszyn z這穎n z cz窷ci zapasowych: sztucznych (protez) i organ闚 obcych. Sukcesy wsp馧czesnej chirurgii osi庵aj niemal mityczne wymiary: wymienia si cz窷ci zu篡te, „o篡wia si” cia這 stale na nowo. Chirurdzy staj si wsp馧czesnymi szamanami, demiurgami. Niemal wszystko nadaje si do wymiany. Cia這 staje si kola瞠m element闚 naturalnych i sztucznych, starych i nowych, w豉snych i obcych, zdrowych i nadaj帷ych si do wymiany. A wi璚, przynale篡my teraz do 鈍iata chirurgii, nauki i wielce wyspecjalizowanej techniki. Te wszystkie uzale積ienia cia豉 powoduj 瞠 cz這wiek upodabnia si troch do Frankensteina, a wsp馧czesna medycyna wraz z jej „szamanami” podejmuje si nowego aktu stw鏎czego, maj帷 do rozwi您ania ci庵le ten sam problem: czy jeszcze co w tej maszynie nadaje si do zast徙ienia, wymiany, czy da si jeszcze w ni tchn望 o篡wczego ducha. Jak powiada Melosik: W medycynie rynkowej cia這 sta這 si towarem, kt鏎y- podobnie jak samoch鏚 czy lod闚ka- mo瞠 by stale „naprawiane” i „usprawniane”.

W laboratoriach powstaj ju sztuczne 篡we tkanki, zapowiada si powstanie nowego przemys逝 hodowli tkankowych oraz 篡wych protez ka盥ego organu ludzkiego cia豉, tak瞠 ca造ch narz康闚 wewn皻rznych. M闚i si na serio o klonowaniu jako metodzie wytwarzania naturalnych cz窷ci zamiennych cz這wieka, przewiduje si tak瞠 – ju w nied逝gim czasie- przeprowadzenie ksenotransplantacji, a dzi瘯i neurotechnice b璠zie mo積a odtworzy niekt鏎e funkcje uk豉du nerwowego, np. poruszania si.

Cia豉 obce, technika, elektronika wdzieraj si w r騜ne obszary ludzkiego cia豉. Cz這wiek przemienia si w cyborga, we wzbogacon mikroprocesami hybryd, w cz這wieka bionicznego. Biofizycy „瞠ni” tradycyjn elektronik z neurobiologi by zintegrowa maszyn z ludzkim cia貫m. To co kiedy by這 fikcj dzi stopniowo urealnia si. Jakie s wobec tego granice ludzkiej interwencji w natur, w nasze cia豉 ? Trudno da dzisiaj na to odpowied zadowalaj帷.
Medycyna dzisiejszej doby zamienia si w technologi leczenia, ulega odhumanizowaniu. Pacjent w szpitalu czuje si wyalienowany , jest tylko jakim tam przypadkiem chorobowym, a nie cierpi帷ym podmiotem. Dzisiaj lekarze s wysokiej klasy specjalistami od poszczeg鏊nych organ闚, cz窷ci: serca, dolnej cz窷ci ko鎍zyn dolnych, lewego ucha. Jak kto trafnie i sarkastycznie zauwa篡: reszta organizmu ich nie obchodzi, a mo瞠 nawet nie wiedz 瞠 istnieje.

Obok spektakularnych osi庵ni耩 tzw. Medycyny naukowej, bardzo „g這郾a” i popularna jest tak瞠 jej siostrzenica- medycyna niekonwencjonalna, kt鏎ej rozkwit i boom przypada u nas na faz przej軼ia z jednego systemu w drugi. Je瞠li wsp馧czesn medycyn naukow charakteryzuje w du篡m stopniu ztechnicyzowanie i odhumanizowanie, to t drug cechuje holistyczne podej軼ie do pacjenta, operowanie na og馧 sposobami i 鈔odkami naturalnymi. Nale篡 przyzna 瞠 niekonwencjonalne sposoby leczenia maj u nas du瞠 wzi璚ie, a jedn z takich przyczyn jest zapewne brak zaufania do wsp馧czesnej medycyny, mimo tak du瞠go zaawansowania technologicznego, a mo瞠 w豉郾ie z tego powodu.

Nie miejsce tutaj zatrzymywa si d逝瞠j nad zagadnieniami medycyny, warto jednak z tym miejscu zaznaczy, 瞠 bywa i tak, i lekarze z dyplomami w kieszeni przyjmuj pacjent闚 wesp馧 z bioterapeutami, a w wielu przypadkach sami lecz metodami niekonwencjonalnymi, s wtedy jednocze郾ie bioenergoterapeutami, zielarzami, homeopatami. Znakiem czasu jest, 瞠 granice mi璠zy lekarzem a uzdrowicielem, uczonym a magiem (np. astrologiem), nauk a wiedz potoczn s zacierane. Te drugie „opcje” (niekonwencjonalne systemy wiedzy i praktyki) zaczyna si traktowa jako uzupe軟ienie tych pierwszych – nauki i techniki.
Autor: Profesor Adam Paluch, Uniwersytet Wroc豉wski
CDN
Rej.608./ R騜ne -608/2012.08.29/ JWIP.PL
Aktualizacja: 2012.08.29, godz.18:28

Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Sa豉ta wskazana w...
O zmar造ch pionie...
Zmar Jerzy Pacho...
Rewelacyjne 獞ic...
Spotkanie z ambas...
Flesz
Marek Krawczyk i Janek W這darek
Marek Krawczyk i Janek W這darek
SPOTKANIA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE