Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4303178
os鏏.
Oni s z nami:
Jack Delinger - Mr Universe 1956. Autor: Stanislaw Zakrzewski

"Mr Universe 1956 r. – zawodowc闚. M這dy b鏬 grecki – Jack Delinger.

Ka盥y start Delingera na konkursach wywo造wa zachwyt w鈔鏚 publiczno軼i. Gdy demonstrowa mi窷nie, przez sal przebiega szmer podziwu. W jego karierze by造 okresy, 瞠 przestawa 獞iczy by unikn望 przerostu mi窷ni. W okresie, gdy w USA by造 modne konkursy na "najlepiej rozwini皻e grupy mi窷niowe", np. mi窷ni ramion, brzucha, klatki piersiowej, Delinger odnosi w nich wspania貫 sukcesy. Potrafi w bardzo kr鏒kim czasie zyskiwa odpowiednio mas mi窷niow. W jego karierze znane s przypadki, 瞠 potrafi w ci庵u 2 miesi璚y zwi瘯sza wag mi窷ni do 9 kilogram闚!


Zapytany kiedy, co decyduje o powodzeniu kulturysty, odpowiedzia:
Pocz患szy od dnia, w kt鏎ym postanowisz 獞iczy i doj嗆 do pewnego celu, nie zawracaj z drogi, lecz d捫 systematycznie i nieust瘼liwie naprz鏚, bez wzgl璠u na trudno軼i i czas, jaki na to musisz po鈍i璚i. Wtedy i tylko wtedy, dojdziesz do tytu逝 Mr Universe."


Do tego o鈍iadczenia mo積a by jeszcze doda, 瞠 w gr wchodz dodatkowo „odpowiednie, nowoczesne metody treningowe". Bo przestarza造mi 獞iczeniami nie dojdzie si do najwi瘯szych sukces闚. Zreszt, kto, jak kto, ale w豉郾ie Delinger by zwolennikiem najnowszych zdobyczy i urozmaiconych plan闚 treningowych. Co wi璚ej, zanim przyst徙i do uprawiania 獞icze si這wych, zdoby dobre przygotowanie gimnastyczno-sportowe.

Ju w szkole podstawowej nale瘸 do najsilniejszych, cho nie uprawia 獞icze si這wych. Bawi si natomiast w najrozmaitsze gry, biega i p造wa. W szkole 鈔edniej wyr騜nia si og鏊n sprawno軼i i nale瘸 do gimnastycznego zespo逝 reprezentacyjnego. By poza tym dobrym graczem w base-ball. Do 獞icze si這wych przyst徙i w 19 roku 篡cia i to za namow koleg闚. Gdy spr鏏owa wycisn望 sztang po raz pierwszy, uzyska wynik 150 funt闚 (oko這 68kg). Taki sam rezultat w rwaniu. Prawie tyle, ile wa篡. Jego wymiary-obw鏚 ramienia 39 cm, a obw鏚 uda 56 cm-鈍iadcz o dobrym przygotowaniu og鏊nym, do jakiego doszed Delinger przed specjalizacj kulturystyczn.

鑿iczenia si這we polubi od razu. Sztanga go zafascynowa豉. Do systematycznych 獞icze przyst徙i z ogromnym entuzjazmem i zapa貫m. Wyniki przysz造 nadspodziewanie szybko. Ju po pi璚iomiesi璚znej zaprawie stan掖 do konkursu na najlepiej zbudowanego sportowca p馧nocnej Kalifornii (Mr Northern California") i... zwyci篹y.

W 1948 roku po raz pierwszy ubiega si o tytu "Mr America". Niespodziewanie zaj掖 drugie miejsce za samym Eifermanem i zadziwi wszystkich wspaniale rozwini皻ymi ramionami i nogami, zdobywaj帷 za to specjalne nagrody. Jego tkanka mi窷niowa posiada豉 jak捷 wyj徠kow zdolno嗆 szybkiego rozrastania si. Rok p騧niej, po rekordowo ci篹kim treningu, zwyci篹y bezapelacyjnie w konkursie "Mr America". Delinger mia wtedy takie zwa造 mi窷ni, zw豉szcza na piersiach i obr璚zy barkowej, 瞠 zyska miano "g鏎y mi窷niowej". Nigdy dot康 nie widziano czego podobnego. Wywo豉這 to oczywi軼ie u publiczno軼i sprzeczn ocen. Podczas, gdy jedni zachwycali si, inni wo豉li g這郾o: Do czego to doprowadzi? Gdzie harmonia i pi瘯no budowy?" Jeden z s璠zi闚 przestrzeg Delingera: „Jack, nie pracuj wi璚ej nad rozwojem niekt鏎ych grup mi窷niowych, bo b璠ziesz wygl康a karykaturalnie. Jeste przecie za niski".

Przez trzy nast瘼ne lata Deliger nie wyst瘼uje. Wydawa這 si, 瞠 rozsta si z kulturystyk. Tymczasem w 1952 roku zjawia si na konkursie „Mr World". Nie wzi掖 sobie jednak do serca ostrze瞠 s璠ziego sprzed trzech lat. Gdy zacz掖 demonstrowa mi窷nie publiczno嗆 stan窸a zdecydowanie po jego stronie, ale s璠ziowie byli innego zdania. Przyznali mu dopiero trzecie miejsce. W konkursie bierze si pod uwag nie tylko rozw鎩 mi瘰ni, ale budow startuj帷ych, harmoni kszta速闚, itd...

Tym razem Jack Delinger zabra si do pracy nad osi庵ni璚iem jak najlepszych proporcji (du穎 pomog這 mu w tym czujne i do鈍iadczone oko Weidera) i w 1956 roku zdoby zas逝瞠nie tytu "Mr.Universe".

Delingera por闚nywano cz瘰to z ojcem kulturyst闚 - J. Grimkiem. Wydaje si jednak, 瞠 Jack by znacznie lepszym zawodnikiem.

Jack Delinger, to zawodnik, kt鏎y z pewno軼i przejdzie do historii kulturystyki. Stosowa b. skuteczne metody rozwoju mi窷ni, w kt鏎ych rozmaito嗆 獞icze i cz瘰te zmiany schemat闚 treningowych zas逝guj na specjaln uwag. Poni瞠j podajemy jedn z jego metod.

1.W le瞠niu wyprosty i skurcze przedramion
Do 獞iczenia, wykonywanego w le瞠niu na 豉weczce, potrzebny jest wyci庵 (lub spr篹yny). Delinger stosowa je na 豉wce u這穎nej pod k徠em oko這 45 stopni. Uchwyt r帷zek wyci庵u nachwytem. Trzymane s na wysoko軼i g這wy. Ramiona mocno przywarte do tu這wia do tu這wia, nie bior udzia逝 w 獞iczeniu. Wykonuj je wy陰cznie przedramiona, kt鏎e nale篡 prostowa i kurczy. Jest to jedno z najlepszych - zdaniem Delingera - 獞icze na rozw鎩 mi窷nia tr鎩g這wego.
2. Skurcze i wyprosty przedramion obci捫onych sztangielkami
I to 獞iczenie wykonuje si w le瞠niu na 豉wce ustawionej pod k徠em oko這 25-30 stopni. R璚e opuszczone w d馧 (ramiona przylegaj mocno do tu這wia), po czym wznos przedramion do bark闚, by za chwil zn闚 opu軼i je w d馧.
3. Na por璚zach puszczanie cia豉 na r瘯ach
鑿iczenie mo積a wykonywa na por璚zach gimnastycznych lub nawet na krzes豉ch. W podporze, tu堯w wyprostowany, klatka piersiowa wysuni皻a do przodu, ugina i prostowa ramiona, opuszczaj帷 ca貫 cia這 w d馧 i unosz帷 je w g鏎.
4. Skurcze i wyprosty ramion
W le瞠niu na sko郾ej 豉wce (nogi w g鏎ze, g這wa w dole) wyciskanie sztangi. ζwka ustawiona pod k徠em oko這 20 stopni, stopy wsuni皻e w specjaln p皻l. Jest to jedno z najlepszych 獞icze na rozwini璚ie mi窷ni klatki piersiowej i ramion.
5. Uginanie i wyprosty ramion z ty逝, poza g這w
鑿iczenie wykonuje si na wyci庵u. Usi捷 pod nim, uchwyt ramion bardzo szeroki, po czym ugi望 i prostowa ramiona. Wyci庵 (lub odpowiedni ci篹ar, je郵i pos逝gujemy si sztang), 軼i庵n望 w ty poza g這w. 鑿iczenie rozwija najszerszy miesie grzbietu.
6. Wios這wanie
鑿iczenie wykonuje si na wyci庵u. W siadzie p豉skim wyci庵n望 ramiona w prz鏚, trzymaj帷 za uchwyty, a nast瘼nie ci庵n帷 do siebie, kieruj帷 這kcie jak najdalej do ty逝 (d這nie powinny dotkn望 klatki piersiowej), po czym wyprost ramion. Ramiona ci庵n望 przy klatce piersiowej. Pod wp造wem tego 獞iczenia najszerszy miesie grzbietu formalnie ro郾ie w oczach.
7. Martwy ci庵
Okroczny uchwyt sztangi (jedna r瘯a obejmuje j podchwytem, druga nachwytem), po czym przysiady i wyprosty. Przysiad wykona jak najg喚bszy, tu堯w w czasie 獞iczenia wyprostowany.
8. Wspi璚ia na palcach
Na specjalnym urz康zeniu (patrz zdj璚ie), w opadzie podpartym, ci篹ar wsparty na grzbiecie, wspi璚ia na palcach. W czasie 獞iczenia nogi w kolanach wyprostowane. Delinger dla zwi瘯szenia intensywno軼i pracy podk豉da sobie pod piety nieznaczne podstawki i z nich dopiero stara si wspina na palce, liczy do trzech, po czym wraca do pozycji wyj軼iowej. W ostatnim powt鏎zeniu (w ka盥ej serii) pozostawa we wspi璚iu tak d逝go, jak tylko m鏬 wytrzyma.
9. Wznosy tu這wia
Le膨c na sko郾ej 豉weczce (nogi w g鏎ze, stopy wsuni皻e w specjaln p皻le), wznos tu這wia w g鏎 i r闚noczesny skr皻, 這kie stara si dotkn望 kolana, po czym powr鏒 do le瞠nia ty貫m. Nast瘼nym razem skr皻 w przeciwn stron i przeciwny 這kie stara si dotkn望 kolana. Na zdj璚iu g這wa wychylona do przodu, co nie powinno mie miejsca. W czasie unoszenia tu這wia, g這w i ramiona, kt鏎e s wsparte na karku, odrywa od 豉wki na ko鎍u (wpierw oderwa 這patki).
10. Sk這ny boczne
Ze sztang na barkach i karku, g喚bokie sk這ny w lewo i prawo. Jest to jedyne 獞iczenie, przy kt鏎ym Delinger nie liczy ilo軼i powt鏎ze. Radzi 獞iczy a do zm璚zenia.

Og鏊ne wskazania treningowe
Dla og鏊nego rozwoju organizmu Delinger radzi 獞iczy trzy razy tygodniowo przy u篡ciu takiego ci篹aru, by ka盥e 獞iczenie mo積a by這 wykona po 10 razy w trzech seriach. Gdy 獞icz帷y czuje, 瞠 獞iczenia nie daj ju widocznych rezultat闚, nale篡 je zmieni. Jak najbardziej urozmaicony program treningowy prowadzi do wielkich wynik闚.
Na kilka miesi璚y przed zawodami trzeba 獞iczy sze嗆 razy w tygodniu, pozostawiaj帷 jeden tylko dzie na wypoczynek. W poniedzia趾i, 鈔ody i pi徠ki Delinger pracowa nad rozwojem mi窷ni bark闚, klatki piersiowej i grzbietu, a we wtorki, czwartki i soboty nad mi窷niami brzucha, n鏬 i dolnych partii grzbietu ("krzy"). Poszczeg鏊ne 獞iczenia zmienia bardzo cz瘰to, podobnie jak nat篹enie, obci捫enie i szybko嗆 wykonywanych ruch闚. W okresie "zdobywania mi窷ni" 獞iczy ze znacznym obci捫eniem, tak by poszczeg鏊ne ruchy m鏬 wykona 8-12 razy w jednej serii, ale na ka盥ym treningu wykonywa takich serie po 4-6. 鑿iczy przed lustrem, by obserwowa poprawno嗆 ruchu i "gr mi窷ni."
Autor: Stanis豉w Zakrzewski. Miesi璚znik: „Sport dla Wszystkich”, sierpie 1960 r.
OD JWIP: Jak wygl康a , widzimy na zdj璚iu. Wzrost -167 cm, waga - 88 kg, Obw鏚 kl. piersiowej przy wdechu – 126 cm, biceps – 44,5 cm, pas – 79 cm, udo – 64 cm. By silny. Jego rekordy: wyciskanie klasyczne – 130 kg, wyciskanie w le瞠niu – 191 kg, przysiad – 240 kg. Z pe軟ego zwisu na dr捫ku podci庵a si na jednej r璚e 5 razy, a na k馧kach gimnastycznych wytrzyma „rozpi璚ie” z obci捫eniem n鏬 ci篹arem – 18 kg.
Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
 Po瞠gnanie z Syberi, 1969 r. Tiumie, Rosja
Po瞠gnanie z Syberi, 1969 r. Tiumie, Rosja
JAK TO BYΜ KIEDY...
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE