Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4208985
osób.
Oni są z nami:
Jaki trening szkodzi? Autor: dr Maciej Kunica
Triada sportsmenek – jak trening szkodzi?


Nasze porady z żadnym razie nie mogą zastąpić bezpośredniego badania lekarskiego.

Nie wiem, czemu mam kłopoty z miesiączką: nie pojawiła się przez trzy miesiące. Wprawdzie mam stresującą pracę, ale staram się prowadzić zdrowy tryb życia, dbam o kondycję i sylwetkę. Każda wolna chwilę spędzam w siłowni lub basenie, do biura chodź na piechotę. I zdrowo się odżywiam: jem mnóstwo warzyw i owoców, do minimum ograniczam węglowodany i tłuszcze – martwi się 28 – letnia pani Renata.

Skąd taka reakcja?

Coraz więcej pań ceni sobie aktywny styl życia i, w trosce o zdrowie, uprawia różne dyscypliny sportu. I jeśli ćwiczenia mają umiarkowany charakter, rzeczywiście temu służą. Jednak ZBYT INTENSYWNY WYSIŁEK FIZYCZNY MA NA ZDROWIE NIEKORZYSTNY WPŁYW. Może doprowadzić do pojawienia się objawów nazywanych triadą sportsmenek; rozregulowania cyklu miesiączkowego, zaburzeń odżywiania oraz osteoporozy. Tak właśnie organizm kobiety reaguje na brak równowagi między własnymi zasobami energetycznymi i na stres związany z intensywnym treningiem.

Dlaczego tak się dzieje? – dopytywała pacjentka.
- Wysiłkowi nadmiernie obciążającego organizm towarzyszą zmiany w wydzielaniu hormonów mózgowych sterujących cyklem miesięcznym ( gonadoliberny, prolaktyny i lutropiny), co w efekcie prowadzi do spadku ilości kobiecych hormonów – estrogenów i progesteronu. Ale to nie wszystko. Chudnąc, kobieta traci stopniowo coraz więcej tkanki tłuszczowej. A kiedy ilość tłuszczu ustrojowego spada poniżej 17 procent, wydzielanie esstrogenów w ogóle ulega zahamowaniu. Prowadzi to do rzadkiego miesiączkowania lub całkowitego zatrzymania cyklu. Ponieważ obecność estrogenów jest niezwykle istotna przy wbudowywaniu wapnia w kość, więc zbyt mała ich ilość skutkuje osłabieniem kości i kobiecie grozić zaczynają złamania, szczególnie kończyn obciążanych podczas ćwiczeń. Co gorsza, podczas intensywnego treningu pobudzeniu ulegają nanercza, przez co w ustroju wzrasta poziom hormonu stresu kortyzolu oraz męskich hormonów. Kobiecie grozi też niedocukrzenie, spadek ilości insuliny we krwi i niedoczynność tarczycy.
A jeśli u pań dotkniętych „obsesją ciała” do intensywnych ćwiczeń, które często stają się sposobem na rozlasowanie emocji, dojdzie restrykcyjna dieta, rozwija się u nich anorekcja lub bulimia.

Jak mam wyciągnąć się z tych hormonalnych kłopotów?
-Aby przywrócić regularny cykl miesięczny, przypiszę pani dwuskładnikową pigułkę antykoncepcyjną, która jednocześnie pomoże utrzymać prawidłową gęstość kości.. Pozytywny wpływ na kości i mięśnie mają też preparaty zwapnia, witaminy z grupy B oraz żelazo i cynk. Jednak w pani przypadku przyjmowanie ich może nie wystarczyć, gdyż do zaburzeń przyczynił się ogólny styl pani życia. Terapia wymaga więc zmian żywnościowych, tj. wzbogacenia diety we wszystkie niezbędne organizmowi składniki odżywcze i nauczenia się innego sposobu rozładowywania emocji niż „wyciskanie” sztangi na siłowni.

Zrób te badania!
W wykryciu zaburzeń miesiączkowania u kobiet, które uprawiają sport, pomocna jest ultrosonografia wykluczająca schorzenia typu organicznego i analizy laboratoryjne: poziomu hormonów tarczycy i prolaktyny, a w przypadku występowania objawów hiperandrogenimu (męski typ owłosienia, trądzik) – poziomu testosteronu i siarczanu dehydroepiandrosteronu (DHEA).
Autor: dr Maciej Kunica – ginekolog. Tygodnik „Zycie na Gorąco" z dn. 20.03.2008 r.
Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Kołecki...
Z Antonim Kołeck...
Flesz
Krzysztof Górnicki (2007 r.)
Krzysztof Górnicki (2007 r.)
SYLWETKI
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE