Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4306680
os鏏.
Oni s z nami:
Zaprawa bokserska. Autor:P.K. Mizerski

Leszek Drogosz, bokser, podopieczny Feliksa Sztama. Trzykrotny mistrz Europy (1953,1955, 1959).Trzykrotnie startowa W Igrzyskach Olimpijskich (br您owy medel w Rzymie 1960 r.). O鄉iokrotny mistrz Polski. od 1954 r. w wadze p馧鈔edniej).
Fot. J霩ef Krzywdzi雟ki, z arch. Stanis豉wa Zakrzewskiego.


Od JWIP.PL W 1958 roku na 豉mach listopadowego wydania miesi璚znika „Sport dla Wszystkich” zosta wydrukowany artyku znanego trenera pi窷ciarskiego mgr Mizerskiego o zaprawie bokserskiej. Artyku ten spotka si z du篡m zainteresowaniem czytelnik闚, r闚nie ze strony os鏏 uprawiaj帷ych sporty si這we, w tym kulturystyk. Trzeba przypomnie, 瞠 od po這wy lat 50. polskie pi窷ciarstwo przewodzi這 w Europie, a system szkolenia bokser闚 wymy郵ony przez Feliksa Sztama sprawdza si na mistrzowskich zawodach. W 闚czesnych czasach ca造 kraj cieszy si z osi庵ni podopiecznych Feliksa Sztama. Modna by豉 nauka szermierki na pi窷ci.
Obecnie Polski boks prawie nie istneje. Potwierdzeniem tego stanu mog by wyniki naszych bokser闚 na igrzyskach w Pekinie. Jerzy Kulej - dwukrotny mistrz olimpijski w boksie, powiedzia: " trener naszych bokser闚 do szkolenia zawodnik闚 si nie nadaje. Podobnie jak wielu innych trener闚 naszych olimpijczyk闚".

Redakcja „SdW”, w kt鏎ej ju pracowa Stanis豉w Zakrzewski – Tw鏎ca naszej kulturystyki s逝sznie za這篡豉 ze artyku trenera boksu zainteresuje tych czytelnik闚, kt鏎zy zechc nauczy si boksowania, a polecane 獞iczenia b璠 uprawia dla zdrowia, a g堯wnie dla podniesienia sprawno軼i fizycznej, dla przyjemno軼i. Wiadomo i teraz, 瞠 umiej皻no嗆 nawet topornego boksowania przez przewalistego i oci捫a貫go atlet - dzi kulturyst - mo瞠 si przyda do cel闚 samoobrony.
Jak 獞iczy, o tym ni瞠j napisa trener Mizerski, a wcze郾iej tego on uczy mi璠zy innymi dzieci, w鈔鏚 kt鏎ych by 14 letni Janek, p騧niejszy silny kulturysta.


ZAPRAWA BOKSERSKA
Boks jest sportem trudnym; wymaga du瞠j pracy technicznej i kondycyjnej. Wszechstronna zaprawa obejmuje:

1) gimnastyk og鏊n, 2) gimnastyka zwinno軼iowa, 3) technik przygotowawcz, 4) 獞iczenia z u篡ciem przybor闚 bokserskich i skakanek, 5) walki z cieniem, 6) marszobiegi, 7) sporty uzupe軟iaj帷e.

Rozpatrzmy kolejno poszczeg鏊ne elementy zaprawy i zastan闚my si, co przez nie zyskujemy.
Gimnastyka og鏊na ma na celu harmonijny rozw鎩 wszystkich mi窷ni szkieletowych. D捫ymy do zlikwidowania wad budowy nabytych np. w szkole, a wi璚 do wyd逝瞠nia mi窷ni przykr鏂onych. Przez odpowiednie dozowanie 獞icze wzmacniamy te grupy mi窷niowe, kt鏎ych si豉 potrzebna jest w豉郾ie bokserowi, np. mi窷nie pasa barkowego i brzucha.
Gimnastyka zwinno軼iowa ma na celu rozwini璚ie szybko軼i i orientacji, a wi璚 refleksu. Bez refleksu nie ma mowy o osi庵ni璚iu powa積ych sukces闚 w boksie i dlatego na tego rodzaju 獞iczenia warto po鈍i璚i wi璚ej czasu. Na materacach mo瞠my wykonywa r騜ne 獞iczenia zwinno軼i np.: przewr鏒 w prz鏚 i w ty, stanie na g這wie, stanie na r瘯ach, skok tygrysi, przerzut bokiem (gwiazda) przerzut przez kl璚z帷ego w podporze itd.
Powoli 獞icz帷y dochodz do wprawy i ch皻nie 獞icz nawet trudniejsze elementy.
Technika przygotowawcza ma na celu przygotowanie i koordynacj pracy poszczeg鏊nych grup mi窷niowych przy wyprowadzaniu cios闚.
Jedynie w ciosy wyprowadzane z n鏬, pasa biodrowego i barkowego dany osobnik wk豉da ca陰 si喚, jak rozporz康za. Ciosy proste 獞iczymy w ma造m rozkroku pami皻aj帷, 瞠 cios rozpoczyna praca stopy, nogi, biodra, barku a dopiero ostatnia faza ruchu, rzut pi窷ci, kieruje si喚 w odpowiednie miejsce.
Ciosy sierpowe 獞iczymy z do嗆 du瞠go rozkroku, maj帷 ramiona ugi皻e w 這kciach i zwr鏂one kciukiem nieco w gor. W tej pozycji nast瘼uj skr皻y tu這wia, kt鏎e wyprowadzamy od stopy, przy czym ruch p造nie harmonijnie poprzez nog, biodro bark a do pi窷ci. G這wa zostaje w miejscu, jedynie barki na zmian zadaj uderzenia.
Cios z do逝 wyprowadzamy z tej samej pozycji n鏬, z tym ze stopa nogi zakrocznej jest cofni皻a za wykroczn. Ruch biegnie od stopy, a dopiero rzut ramienia kieruje si喚 uderzenia z do逝 ku g鏎ze.
Praca na przyborach w naszych warunkach sprowadza si do 獞icze przy worku, kukurydziaku i ze skakank. 鑿icz帷 przy worku lub kukurydziaku nale篡 widzie w nich nie martwy przyrz康, ale 篡wego przeciwnika. Z przeciwnikiem tym walczymy, zadaj帷 mu wszystkie dozwolone ciosy, a si喚 ich dozujemy, by od czasu do czasu strzeli bardzo mocno praw czy lew. Wtedy praca b璠zie bardziej celowa, przemy郵ana i da dobre wyniki.
鑿iczenia ze skakank to nie tylko wyrabianie spr瞛ysto軼i n鏬, ale przede wszystkim intensywna praca narz康闚 kr捫enia i oddychania. Skakanka z ci庵陰 zmian tempa dostosowuje wysi貫k organizmu do w豉軼iwej pracy podczas walki, w kt鏎ej przechodzimy ci庵造mi zrywami od du瞠go wysi趾u przy zadawaniu serii cios闚 do zupe軟ego wypoczynku przy schodzeniu z linii walki lub ta鎍zeniu zdala od przeciwnika.
Walka z cieniem stosowana jest w tym celu, aby pobudzi wyobra幡i 獞icz帷ego i zmusi go do ci庵貫go my郵enia. 鑿icz帷y przerabia ciosy pojedyncze i seriami, obrony czynne i bierne z ci庵陰 prac n鏬. Nale篡 pami皻a szczeg鏊nie o nogach, kt鏎ych praca zbli瘸 lub oddziela od przeciwnika. Zbli瘸 – kiedy atakujemy i zadajemy ciosy, oddala – kiedy nie przyjmuj帷 walki robimy odskoki czy zej軼ia, kt鏎e niweczy atak przeciwnika.
Marszobiegi maj na celu podniesienie kondycji i szybko軼i, a wi璚 usprawnienie pracy p逝c i serca. Marszobieg prowadzimy w zale積o軼i od terenu. Idealnym terenem s 軼ie磬i w lesie iglastym o pofa責owanej powierzchni. W czasie tej zaprawy musimy pami皻a o celu, jaki mamy osi庵n望: szybko嗆 i wytrzyma這嗆. Bokserom wi璚ej jest potrzebna szybko嗆 ni wytrzyma這嗆, dlatego te wi璚ej uwagi po鈍i璚amy szybko軼i, przy wyrabianiu, kt鏎ej pot璕ujemy zreszt zapasy wytrzyma這軼i naszego organizmu.
Prac zaczynamy od og鏊nego rozruchu, po czym nast瘼uje bieg wolnym tempem 200 – 300 m gimnastyka w marszu, sprinty 20-30 m powtarzane w zale積o軼i od wytrenowania 獞icz帷ych, marsz i 獞iczenia uspakajaj帷e, gry i zabawy z d德iganiem, mocowaniem, wspinaniem na drzewa, 獞iczenia zr璚zno軼iowe, zn闚 sprinty do 15-20 m – wreszcie lu幡y swobodny bieg. Na zako鎍zenie stosujemy kilka 獞icze wyprostnych. Je郵i d您ymy do wyrobienia wytrzyma這軼i, to po gimnastyce i marszu dodajemy 10-12 minutowy bieg w do嗆 r闚nym tempie, a dopiero po 獞iczeniach si這wych i zr璚zno軼iowych stosujemy kilka sprint闚.
Sporty uzupe軟iaj帷e. Do sport闚 tych zaliczamy przede wszystkim wszystkie gry sportowe i lekk atletyk.
Z tych dwu grup najwa積iejsze znaczenie maj:
- koszyk闚ka, wyrabia refleks i kondycj,
-pi趾a r璚zna-kondycj i refleks,
- pi趾a siatkowa – refleks,
-pi趾a no積a – kondycj i cz窷ciowo refleks.
Z lekkiej atletyki 獞iczymy sprinty, ale nie na pe軟ych dystansach. Ograniczamy si do start闚 i biegu 20 – 30 m. Pchni璚ie kul wzmacnia grupy mi窷niowe potrzebne do zadawania cios闚, oszczep pot璕uj szybko嗆 i si喚 ciosu, dysk- si喚 i orientacj. Rzuty 獞iczymy na zmian i jedn i drug r瘯, bo walczymy zadaj帷 ciosy z obu r彗.
Skoki zwi瘯szaj skoczno嗆, zr璚zno嗆 i spr篹ysto嗆. Odbicie 獞iczymy kolejno z obu n鏬. Biegi d逝gie wyrabiaj wytrzyma這嗆. Tak wygl康a pokr鏒ce zaprawa boksera.
Autor: P.K.Mizerski


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
20 lat PZK
20 lat PZK
BOGDAN KASZUBA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE