Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4303170
os鏏.
Oni s z nami:
Najlepiej zbudowany cz這wiek 安iata Artur Harris. Autor: Stanis豉w Zakrzewski

Fot. z SdW" nr 10 , 1962 r.

Za takiego uwa瘸 si (w latach 60.- przyp. J.W.) Arthura Harrisa. Prawie 50 centymetrowy biceps, pot篹ne mi窷nie naramienne, szerokie bary, pi瘯nie rozwini皻e mi窷nie piersiowe, wspaniale uwidocznione i ostro rysuj帷e si ca造m pasmami mi窷nie brzuszne, nogi jak wyrze嬌ione, to cechy charakterystyczne umi窷nienia Murzyna Arthura Harrisa.

ROZPOCZ﹝ OD BOKSU

Wydawa這by si. 瞠 natura musia豉 go obdarzy i pi瘯n budow i si陰. Tak jednak nie by這. Ten cz這wiek, kt鏎ego mi窷niami zachwycaj si setki tysi璚y I m這dych ludzi na ca造m 鈍iecie, w swych latach m這dzie鎍zych by s豉by i w徠造. Dla wzmocnienia si zacz掖 ucz瘰zcza na treningi bokserskie. Boksowa pilnie, ale, 瞠 w tej dziedzinie sportu nie rokowa wi瘯szych nadziei po jednym z trening闚 wezwa go trener i o鈍iadczy:
„Artie! M闚my szczerze! Nie chc owija prawdy w bawe軟. Nigdy nie b璠ziesz pi窷ciarzem. Nigdy, nie rozwiniesz si nale篡cie, nie nab璠ziesz dynamitu w pi窷ciach. Szkoda czasu i atlasu."

Na 17-letniego ch這pca s這wa te podzia豉造 druzgoc帷o. Kilka dni chodzi jak struty. Nie m鏬 sobie znale潭 miejsca. Wreszcie postanowi dzia豉: udowodni trenerowi, 瞠 nie mia racji, 瞠 nie powinien go by wy陰cza poza nawias, 瞠 w sporcie musi doj嗆 do g這su, bo tak sobie postanowi!

Harris z ca陰 energii, przyst徙i do 獞icze kultury¬stycznych. 鑿iczy z takim zad璚iem i zapa貫m, 瞠 ju po trzech latach by silnym, pi瘯nie umi窷nionym sportowcem. I co wi璚ej — wszechstronnie rozwini皻ym. Bo Harris nie ogranicza si do 獞icze si這wych, ale uprawia zaszczepiony we na treningach bokserskich ..footing" (prze豉je) i p造wanie. Ros造 mi窷nie, rozwija si uk豉d kr捫enia, p逝ca zwi瘯sza造 sw pojemno嗆.

Ca造 legion m這dzie篡 zadowoli豚y si z pewno軼i takim rozwojem sylwetki i stanem zdrowia, uprawiaj帷 dalej ju tylko 獞iczenia dla utrzymania nabytej si造 i sprawno軼i. Ale nie Harris. Do dalszej pracy zabra si z podw鎩n, ba! — potr鎩n energi. Postanowi zdoby takie mi窷nie, jakich nikt nie posiada. To sta這 si jego nami皻no軼i, szale雟twem. Przez pewien okres (zreszt do嗆 kr鏒ki) trenowa do... czterdziestu godzin tygodniowo. Pi耩 razy w tygodniu po osiem godzin dziennie: od drugiej do dziesi徠ej! Potrafi np. przez dwie godziny 獞iczy jedn z grup mi窷niowych. Gdy chcia rozwin望 (stosuj帷 tzw. „metod nape軟iania mi窷ni" — o kt鏎ej napisz w jednym z najbli窺zych numer闚 SdW) mi窷nie bark闚, 獞iczy szczeg鏊nie intensywnie wyciskanie sztangi zza karku, wykonuj帷 do 15 serii po dziesi耩 powt鏎ze. „Mi窷nie naramienne p璚znia造 mi wtedy i wygl康a造 jak przyczepione do bark闚 orzechy kokosowe" — pisa w jednym z numer闚 „Mr America". W czasie o鄉iogodzinnego treningu wypija do 2 litr闚 mleka, spo篡wa kilkana軼ie pastylek proteinowych i zjada 6—8 kanapek

Przez okres 7 lat Harris trenowa przeci皻nie po 20— 30 godzin tygodniowo. Jego trening nazywano „osobliwym", „jedynym w swoim rodzaju", „nieprawdopodobnym". Bo nawet najlepszym kulturystom trudno by這 wytrzyma tak intensywny trening. Leroy Colbert dobrze znany naszym Czytelnikom — gdy da si raz nam闚i na wsp鏊ny trening, po trzech godzinach mia ju do嗆. A to by豉 dopiero po這wa 獞icze zaplanowana przez Harrisa na ten dzie.

Do wy篡n mistrzostwa doprowadzi豉 Harrisa systematyczna i wytrwa豉 praca. Dzia豉 ona naprawd cu-da i przyzwyczaja organizmu do wysi趾u, w kt鏎y trudno wprost uwierzy.
Jedn z tajemnic Harrisa jest jego psychiczne nastawienie, odpowiednie skupienie i ch耩 doskonalenia si, zdolno嗆 pokonywania 瞠laza.

„Je郵i w planie treningowym mam na przyk豉d wykona w pojedynczej serii 10 wyciska sztangi w le瞠niu na 豉wce z ci篹arem 135 kg, to tyle ruch闚 musz wykona. W przeciwnym razie przegra豚ym walk ze sztang. 疾lazo odnios這by triumf nade mn. A ja nie chc przegrywa bo taka przegrana, to zatrzymanie w rozwoju".

A oto wyniki, do jakich doszed Arthur Harris po siedmiu latach pracy:
wzrost — 178 cm,
klatka piersiowa przy:
wydechu — 121 cm,
wdechu — 133 cm biceps — 49 cm (!),
waga 98 kg,
udo — 66 cm
podudzie — 42,5 cm,
obw鏚 w pasie — 75 cm (!).

Na zako鎍zenie warto przytoczy s這wa Harrisa o ilo軼i czasu zu篡wanego na trening:
„Dzi, gdy znam dok豉dnie sw鎩 organizm, gdy metody treningowe zosta造 dok豉dnie wypr鏏owane, wystarczy po這wa w這穎nej przeze mnie pracy, by doj嗆 do wielkich wynik闚. Jedn rad chcia豚ym jednak da wszystkim: Wytrwajcie w swoich postanowieniach. Tylko wtedy mo積a co zdzia豉. S這miany zapal nie prowadzi do niczego. Trenerowi boksu, kt鏎y usun掖 mnie z sali za brak post瘼闚 i kt鏎y nie wierzy w moje mo磧iwo軼i jestem wdzi璚zny. On zapali we mnie to zarzewie. Zaci掖em si, pracowa貫m w pocie i znoju, ale dopi掖em swego".

鑿iczenia, kt鏎e podajemy poni瞠j, zaleca Arthur Harris wszystkim uprawiaj帷ym 獞iczenia si這we. Oto one:
1. Wyciskanie sztangi zza karku.
Pozycj wyj軼iow jest sztanga u這穎na na karku, Uchwyt b. szeroki. Lekki rozkrok. Z tej pozycji wolno, prawid這wo wyciska sic sztang w g鏎 do ca趾owitego wyprostu ramion, po czym opuszcza si j w d馧. ale nic tak nisko, by opar豉 sic o barki. W momencie, gdy ma Je dotkn望, zn闚 wyciskamy sztang do g鏎y. D捫y do wykonania 3—5 serii po 6—8 powt鏎ze (w zale積o軼i od zaawansowania 1 samopoczucia).
Ci篹ar dobiera tak, by pierwsze, serie ruch闚 mo積a by這 wykona stosunkowo 豉two. Oddycha swobodnie. Przy wyciskaniu — wdech, przy opuszczaniu sztangi — wydech. W pracy zaanga穎wana jest przede wszystkim cz窷 tylna mi窷nia naramiennego.
Do 獞iczenia nie w陰cza n鏬 ani te tu這wia, nie podrywa ci篹aru. Do wykonywania tego 獞iczenia Harris u篡wa ci篹aru 60-80 kg.

2. Wznosy ramion w bok
Ramiona wznosi dok豉dnie w bok. Sztangielk trzyma nadchwytem lub podchwytem (Harris u篡wa do 獞icze specjalnej sztangielki z dodatkowym uchwytem). 3—5 serii po 6-8 powt鏎ze. W okresie swej najlepszej formy Harris 獞iczy sztangielkami wagi po 23.9 kg.

3. Wyciskanie sztangi w siadzie na sko郾ej 豉wce
Szeroki uchwyt. Przy opuszczaniu sztangi w d馧 nie obni瘸 jej do klatki piersiowej, lecz tylko nieco poni瞠j brody. Sztang prowadzi przy g這wie. R闚nie i to 獞iczenie wyko¬nuje si w 3—9 seriach po 6—8 ruch闚. Prawid這wo wykonane 獞iczenie to anga簑je do pracy przede wszystkim przedni cz窷 mi窷nia naramiennego. Je郵i sztang b璠ziemy obni瘸 do klatki piersiowej i prowadzi j daleko od g這wy, b璠zie to 獞iczenie mi窷nia piersiowego wi瘯szego. Uwa瘸 na prawid這we wykonanie ruchu. Inne wykonanie 獞iczy inne mi窷nie. O tym trzeba pami皻a!
Autor: Stanis豉w Zakrzewski, 1961. Redakcja techniczna: Piotr Puchalski, 2008 .

OD JWIP: Artur Harris - niesamowity kulturysta
W obecnych czasach nikt ju nie propaguje kulturystyki, jako wszechstronnego rozwjania cia豉 i umys逝. Liczy si jak najszybsze wyrobienie du瞠j masy mi窷niowej i to powoduje, 瞠 獞icz帷y nie przyk豉da wi瘯szej wagi do wszechstronnego rozwoju mi瘰ni i og鏊nej sprawno軼i fizycznej. Co z tego, ze trenuj 5 razy w tygodniu, przesadnie dbaj o diet, pigu趾owe wspomaganie i odpoczynek. Po篡tek tego niewielki poza startem w zawodach kulturystycznych, na kt鏎ych „na wdechu” napina si zwa造 mi窷ni. Mnie si to si nie podoba, gdy nie ma w tym tego, co najwa積iejsze dla ludzkiego cia豉: estetyki, sprawno軼i i podejrzewam zdrowia.. Bli瞠j mi do modelu kulturysty lat 60-tych, do tych sylwetek atletycznych zbli穎nych do idea逝 ludzkiego cia豉 i niekojarz帷ych si z anabolikami.

Oczywi軼ie szanuj inne pogl康y i m闚i wyb鏎 nale篡 do ciebie. I jednocze郾ie widz, 瞠 obecne pokolenie fizycznych cherlak闚, kt鏎e w wi瘯szej cz窷ci skutecznie unika這 lekcji wf, ma skolioz lub inne skrzywienia kr璕os逝pa, przewlek貫 choroby, ale pr鏏uje i嗆 w 郵ady napompowanych mi窷niak闚. Jaka jest nadzieja, 瞠 oni trenuj帷 ci篹arami i wspomagaj帷 si b璠 kiedy sprawni i zdrowi, wystarcz im du瞠 mi窷nie?
Ja m這dy wiekiem i duchem, mam w豉sny styl i kulturystyk „z這tego jej okresu” i dlatego z wielk z przyjemno軼i, polecam przeczyta artyku Stanis豉wa Zakrzewskiego, o Arturze Harrisie - jednym z najbardziej niesamowitych i wszechstronnych kulturyst闚 lat 60., kt鏎y uprawianie sportu zacz掖 od boksu.
(fot. z SdW" nr 10 z 1962 r.).
Piotr Puchalski, 26 pa寮ziernika 2008 r.



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
Alfred Chodakowski (2005 r.)
Alfred Chodakowski (2005 r.)
SYLWETKI
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE