Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4394844
os鏏.
Oni s z nami:
Najlepiej zbudowany cz這wiek 安iata Artur Harris. Autor: Stanis豉w Zakrzewski

Fot. z SdW" nr 10 , 1962 r.

Za takiego uwa瘸 si (w latach 60.- przyp. J.W.) Arthura Harrisa. Prawie 50 centymetrowy biceps, pot篹ne mi窷nie naramienne, szerokie bary, pi瘯nie rozwini皻e mi窷nie piersiowe, wspaniale uwidocznione i ostro rysuj帷e si ca造m pasmami mi窷nie brzuszne, nogi jak wyrze嬌ione, to cechy charakterystyczne umi窷nienia Murzyna Arthura Harrisa.

ROZPOCZ﹝ OD BOKSU

Wydawa這by si. 瞠 natura musia豉 go obdarzy i pi瘯n budow i si陰. Tak jednak nie by這. Ten cz這wiek, kt鏎ego mi窷niami zachwycaj si setki tysi璚y I m這dych ludzi na ca造m 鈍iecie, w swych latach m這dzie鎍zych by s豉by i w徠造. Dla wzmocnienia si zacz掖 ucz瘰zcza na treningi bokserskie. Boksowa pilnie, ale, 瞠 w tej dziedzinie sportu nie rokowa wi瘯szych nadziei po jednym z trening闚 wezwa go trener i o鈍iadczy:
„Artie! M闚my szczerze! Nie chc owija prawdy w bawe軟. Nigdy nie b璠ziesz pi窷ciarzem. Nigdy, nie rozwiniesz si nale篡cie, nie nab璠ziesz dynamitu w pi窷ciach. Szkoda czasu i atlasu."

Na 17-letniego ch這pca s這wa te podzia豉造 druzgoc帷o. Kilka dni chodzi jak struty. Nie m鏬 sobie znale潭 miejsca. Wreszcie postanowi dzia豉: udowodni trenerowi, 瞠 nie mia racji, 瞠 nie powinien go by wy陰cza poza nawias, 瞠 w sporcie musi doj嗆 do g這su, bo tak sobie postanowi!

Harris z ca陰 energii, przyst徙i do 獞icze kultury¬stycznych. 鑿iczy z takim zad璚iem i zapa貫m, 瞠 ju po trzech latach by silnym, pi瘯nie umi窷nionym sportowcem. I co wi璚ej — wszechstronnie rozwini皻ym. Bo Harris nie ogranicza si do 獞icze si這wych, ale uprawia zaszczepiony we na treningach bokserskich ..footing" (prze豉je) i p造wanie. Ros造 mi窷nie, rozwija si uk豉d kr捫enia, p逝ca zwi瘯sza造 sw pojemno嗆.

Ca造 legion m這dzie篡 zadowoli豚y si z pewno軼i takim rozwojem sylwetki i stanem zdrowia, uprawiaj帷 dalej ju tylko 獞iczenia dla utrzymania nabytej si造 i sprawno軼i. Ale nie Harris. Do dalszej pracy zabra si z podw鎩n, ba! — potr鎩n energi. Postanowi zdoby takie mi窷nie, jakich nikt nie posiada. To sta這 si jego nami皻no軼i, szale雟twem. Przez pewien okres (zreszt do嗆 kr鏒ki) trenowa do... czterdziestu godzin tygodniowo. Pi耩 razy w tygodniu po osiem godzin dziennie: od drugiej do dziesi徠ej! Potrafi np. przez dwie godziny 獞iczy jedn z grup mi窷niowych. Gdy chcia rozwin望 (stosuj帷 tzw. „metod nape軟iania mi窷ni" — o kt鏎ej napisz w jednym z najbli窺zych numer闚 SdW) mi窷nie bark闚, 獞iczy szczeg鏊nie intensywnie wyciskanie sztangi zza karku, wykonuj帷 do 15 serii po dziesi耩 powt鏎ze. „Mi窷nie naramienne p璚znia造 mi wtedy i wygl康a造 jak przyczepione do bark闚 orzechy kokosowe" — pisa w jednym z numer闚 „Mr America". W czasie o鄉iogodzinnego treningu wypija do 2 litr闚 mleka, spo篡wa kilkana軼ie pastylek proteinowych i zjada 6—8 kanapek

Przez okres 7 lat Harris trenowa przeci皻nie po 20— 30 godzin tygodniowo. Jego trening nazywano „osobliwym", „jedynym w swoim rodzaju", „nieprawdopodobnym". Bo nawet najlepszym kulturystom trudno by這 wytrzyma tak intensywny trening. Leroy Colbert dobrze znany naszym Czytelnikom — gdy da si raz nam闚i na wsp鏊ny trening, po trzech godzinach mia ju do嗆. A to by豉 dopiero po這wa 獞icze zaplanowana przez Harrisa na ten dzie.

Do wy篡n mistrzostwa doprowadzi豉 Harrisa systematyczna i wytrwa豉 praca. Dzia豉 ona naprawd cu-da i przyzwyczaja organizmu do wysi趾u, w kt鏎y trudno wprost uwierzy.
Jedn z tajemnic Harrisa jest jego psychiczne nastawienie, odpowiednie skupienie i ch耩 doskonalenia si, zdolno嗆 pokonywania 瞠laza.

„Je郵i w planie treningowym mam na przyk豉d wykona w pojedynczej serii 10 wyciska sztangi w le瞠niu na 豉wce z ci篹arem 135 kg, to tyle ruch闚 musz wykona. W przeciwnym razie przegra豚ym walk ze sztang. 疾lazo odnios這by triumf nade mn. A ja nie chc przegrywa bo taka przegrana, to zatrzymanie w rozwoju".

A oto wyniki, do jakich doszed Arthur Harris po siedmiu latach pracy:
wzrost — 178 cm,
klatka piersiowa przy:
wydechu — 121 cm,
wdechu — 133 cm biceps — 49 cm (!),
waga 98 kg,
udo — 66 cm
podudzie — 42,5 cm,
obw鏚 w pasie — 75 cm (!).

Na zako鎍zenie warto przytoczy s這wa Harrisa o ilo軼i czasu zu篡wanego na trening:
„Dzi, gdy znam dok豉dnie sw鎩 organizm, gdy metody treningowe zosta造 dok豉dnie wypr鏏owane, wystarczy po這wa w這穎nej przeze mnie pracy, by doj嗆 do wielkich wynik闚. Jedn rad chcia豚ym jednak da wszystkim: Wytrwajcie w swoich postanowieniach. Tylko wtedy mo積a co zdzia豉. S這miany zapal nie prowadzi do niczego. Trenerowi boksu, kt鏎y usun掖 mnie z sali za brak post瘼闚 i kt鏎y nie wierzy w moje mo磧iwo軼i jestem wdzi璚zny. On zapali we mnie to zarzewie. Zaci掖em si, pracowa貫m w pocie i znoju, ale dopi掖em swego".

鑿iczenia, kt鏎e podajemy poni瞠j, zaleca Arthur Harris wszystkim uprawiaj帷ym 獞iczenia si這we. Oto one:
1. Wyciskanie sztangi zza karku.
Pozycj wyj軼iow jest sztanga u這穎na na karku, Uchwyt b. szeroki. Lekki rozkrok. Z tej pozycji wolno, prawid這wo wyciska sic sztang w g鏎 do ca趾owitego wyprostu ramion, po czym opuszcza si j w d馧. ale nic tak nisko, by opar豉 sic o barki. W momencie, gdy ma Je dotkn望, zn闚 wyciskamy sztang do g鏎y. D捫y do wykonania 3—5 serii po 6—8 powt鏎ze (w zale積o軼i od zaawansowania 1 samopoczucia).
Ci篹ar dobiera tak, by pierwsze, serie ruch闚 mo積a by這 wykona stosunkowo 豉two. Oddycha swobodnie. Przy wyciskaniu — wdech, przy opuszczaniu sztangi — wydech. W pracy zaanga穎wana jest przede wszystkim cz窷 tylna mi窷nia naramiennego.
Do 獞iczenia nie w陰cza n鏬 ani te tu這wia, nie podrywa ci篹aru. Do wykonywania tego 獞iczenia Harris u篡wa ci篹aru 60-80 kg.

2. Wznosy ramion w bok
Ramiona wznosi dok豉dnie w bok. Sztangielk trzyma nadchwytem lub podchwytem (Harris u篡wa do 獞icze specjalnej sztangielki z dodatkowym uchwytem). 3—5 serii po 6-8 powt鏎ze. W okresie swej najlepszej formy Harris 獞iczy sztangielkami wagi po 23.9 kg.

3. Wyciskanie sztangi w siadzie na sko郾ej 豉wce
Szeroki uchwyt. Przy opuszczaniu sztangi w d馧 nie obni瘸 jej do klatki piersiowej, lecz tylko nieco poni瞠j brody. Sztang prowadzi przy g這wie. R闚nie i to 獞iczenie wyko¬nuje si w 3—9 seriach po 6—8 ruch闚. Prawid這wo wykonane 獞iczenie to anga簑je do pracy przede wszystkim przedni cz窷 mi窷nia naramiennego. Je郵i sztang b璠ziemy obni瘸 do klatki piersiowej i prowadzi j daleko od g這wy, b璠zie to 獞iczenie mi窷nia piersiowego wi瘯szego. Uwa瘸 na prawid這we wykonanie ruchu. Inne wykonanie 獞iczy inne mi窷nie. O tym trzeba pami皻a!
Autor: Stanis豉w Zakrzewski, 1961. Redakcja techniczna: Piotr Puchalski, 2008 .

OD JWIP: Artur Harris - niesamowity kulturysta
W obecnych czasach nikt ju nie propaguje kulturystyki, jako wszechstronnego rozwjania cia豉 i umys逝. Liczy si jak najszybsze wyrobienie du瞠j masy mi窷niowej i to powoduje, 瞠 獞icz帷y nie przyk豉da wi瘯szej wagi do wszechstronnego rozwoju mi瘰ni i og鏊nej sprawno軼i fizycznej. Co z tego, ze trenuj 5 razy w tygodniu, przesadnie dbaj o diet, pigu趾owe wspomaganie i odpoczynek. Po篡tek tego niewielki poza startem w zawodach kulturystycznych, na kt鏎ych „na wdechu” napina si zwa造 mi窷ni. Mnie si to si nie podoba, gdy nie ma w tym tego, co najwa積iejsze dla ludzkiego cia豉: estetyki, sprawno軼i i podejrzewam zdrowia.. Bli瞠j mi do modelu kulturysty lat 60-tych, do tych sylwetek atletycznych zbli穎nych do idea逝 ludzkiego cia豉 i niekojarz帷ych si z anabolikami.

Oczywi軼ie szanuj inne pogl康y i m闚i wyb鏎 nale篡 do ciebie. I jednocze郾ie widz, 瞠 obecne pokolenie fizycznych cherlak闚, kt鏎e w wi瘯szej cz窷ci skutecznie unika這 lekcji wf, ma skolioz lub inne skrzywienia kr璕os逝pa, przewlek貫 choroby, ale pr鏏uje i嗆 w 郵ady napompowanych mi窷niak闚. Jaka jest nadzieja, 瞠 oni trenuj帷 ci篹arami i wspomagaj帷 si b璠 kiedy sprawni i zdrowi, wystarcz im du瞠 mi窷nie?
Ja m這dy wiekiem i duchem, mam w豉sny styl i kulturystyk „z這tego jej okresu” i dlatego z wielk z przyjemno軼i, polecam przeczyta artyku Stanis豉wa Zakrzewskiego, o Arturze Harrisie - jednym z najbardziej niesamowitych i wszechstronnych kulturyst闚 lat 60., kt鏎y uprawianie sportu zacz掖 od boksu.
(fot. z SdW" nr 10 z 1962 r.).
Piotr Puchalski, 26 pa寮ziernika 2008 r.



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
Kultury軼i i ci篹arowcy, 1960 r.
Kultury軼i i ci篹arowcy, 1960 r.
ONI BYLI PIERWSI (1957-1965)
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE