Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4298443
os鏏.
Oni s z nami:
Schodami po z這to. Autor: Henryk Jasiak

Wielu obecnych weteran闚 kulturystki swoje treningi rozpoczyna這 w prowizorycznych, piwnicznych si這wniach, ze sprz皻em w豉snej roboty. Poni窺zy artyku Henryka Jasiaka - kt鏎y ukaza si w miesi璚zniku „ Sportowiec – Atleta, nr 2/1987 - opowiada o jednym z nich - Marianie Wysockim. Ch這paku ze 奸御ka, kt鏎y dzi瘯i swojej wytrwa這軼i i niewiarygodnie intensywnych treningach zosta mistrzem w kulturystyce.
Mariusz Liwowski
, 28 pa寮ziernika 2008 r.

SCHODAMI PO ZΜTO. Autor: Henryk Jasiak

- Maniek, kiedy wreszcie zdob璠ziesz z這ty medal? - to pytanie zadaj mu cz瘰to koledzy ze 安i皻och這wic.
- Nie ma si造. To z這to musz mie! Tak d逝go b璠 startowa a wreszcie udowodni, 瞠 jestem najlepszy w swojej wadze. Przynajmniej w Europie.


MARIAN WYSOCKI wierzy w siebie i swoje mo磧iwo軼i. Od pocz徠ku swojej kulturystycznej kariery mozolnie wspina si po kolejnych stopniach. Najpierw po tytu mistrza Polski w kategorii 70 kg, p騧niej o zakwalifikowanie si do fina逝 mi¬strzostw Europy i 鈍iata, wreszcie po medale. Przez ostatnie 2 lata pokona „schody" w kolorze br您owym i srebrnym. Zosta ju tylko ten jeden, najwy窺zy stopie.

Czy zdo豉 si wspi望 jeszcze troch wy瞠j?
Jak ka盥y ch這pak na 奸御ku Marian Wysocki zaczyna od kopania pi趾i. Z kulturystyk zetkn掖 si dopiero w 1973 roku maj帷 19 lat. W 安i皻och這wicach by這 kilkunastu zapale鎍闚, kt鏎zy w piwnicach bawili si r騜nego rodzaju 瞠lastwem. Latem, na pla篡 do嗆 ostentacyjnie demonstrowali swoje „napuchni皻e” bicepsy. Jednym z takich „piwnicznych” kulturyst闚 by r闚nie mistrz Polski w kategorii do 90 kg i reprezentant kraju.

Marian chc帷 w jakim stopniu zniwelowa sw鎩 niewielki wzrost i szczup陰 w闚czas postur, z wielkim zapa貫m przyst徙i do 獞icze z obci捫eniem. Najpierw robi to wraz z kolegami w piwnicy z w豉snym, wykonanym przez siebie sprz皻em. Po jakim czasie powsta豉 sekcja kulturystyczna przy ognisku TKKF „Wypoczynek”, kt鏎a otrzyma豉 do dyspozycji niewielk sal do 獞icze i troch sprz皻u z prawdziwego zdarzenia. Wysocki nale瘸 do tych najbardziej zapalonych mi這郾ik闚 biceps闚 i „skrzyde貫k”, tote robi do嗆 szybko post瘼y. Juz po 3 latach treningu zdoby tytu mistrza okr璕u katowickiego w kulturystyce, a w 1978 roku zaj掖 II miejsce na mi璠zynarodowych zawodach w CSRS.

-W mistrzostwach Polski - w latach 1979-1980 by „wiecznie” drugi. Na przeszkodzie do tytu逝 sta Henryk Szczepa雟ki, w latach siedemdziesi徠ych bodaj najlepszy polski kulturysta Marian jednak by cierpliwy i swoje osi庵n掖 zosta mistrzem Polski w kategorii 70 kg. Do roku 1987 zdoby w sumie a 6-krotnie tytu najlepszego kulturysty kraju.

Sw鎩 mi璠zynarodowy debiut mia w 1982 roku w Brugge Ekipa polska pojecha豉 w闚czas po raz pierwszy na mi¬strzostwa 鈍iata amator闚. 畝den z Polak闚 nie zakwalifikowa si do fina堯w ale Wysocki i Pawe Przedlacki znale幢i si na pocz徠ku drugiej dziesi徠ki zawodnik闚 w swoich kategoriach. P騧niej startowa jeszcze 2-krotnie w mistrzostwach 鈍iata w Las Vegas 1984 i Tokio 1986. Na obu tych imprezach byt dos這wnie o krok od fina堯w, do kt鏎ych kwalifikuje si tytko 6 najlepszych kulturyst闚.

Kulturysta ze 安i皻och這wic mia znacznie wi璚ej szcz窷cia w mistrzostwach Europy, w kt鏎ych startowa do tej pory juz 5-krotnie. Najpierw by這 Malmoe ’83 i miejsce w pierwszej dziesi徠ce. Rok p騧niej w Hadze Marian Wysocki jako pierwszy z naszych reprezentant闚 znalaz si w finale i zaj掖 V miejsce. Madryt 1985 - IV miejsce. Warszawa 1986 - III miejsce i br您owy medal. Wreszcie w bie膨cym roku w Essen Marian zosta wicemistrzem Europy i przegra tylko nieznacznie z reprezentantem gospodarzy, Heinrichem Berndtem.

W czo堯wce polskich kulturyst闚 Wysocki nale篡 niew徠pliwie do najbardziej do鈍iadczonych. Ma za sob 14 lat intensywnego treningu i wiele wyst瘼闚 w najwa積iejszych imprezach na 鈍iecie. Potrafi tak 獞iczy, aby w okre郵onym czasie osi庵n望 najwy窺z fom sportow. Po prostu pozna do嗆 dok豉dnie sw鎩 organizm, potrafi si ws逝chiwa w jego reakcje. Wypr鏏owa na sobie wiele r騜nych metod treningowych i dietetycznych, szczeg鏊nie w okresie przygotowania si do najwa積iejszych imprez. Wysocki umie poza tym narzuci sobie bardzo twardy re磨m treningowy i dietetyczny, aby w dniu startu mie zar闚no odpowiedni mas, jak i rze嬌 oraz tzw. g瘰to嗆 mi窷ni. Nie jest to 豉twe, nie wszystkim si udaje. Umiej皻no嗆 pozbycia si np. 8 kg nadwagi w stosunku do g鏎nego limitu kategorii wymaga niemal syzyfowej pracy i bardzo silnej woli. Tych cech w豉郾ie Marianowi nie brakuje.

Marian Wysocki, 33 lata. 穎naty, pracuje jako instruktor w ognisku TKKF „Wypoczynek” w 安i皻och這wicach. Dane antropometryczne: wzrost - 167 cm waga w granicach 70-80 kg. obw鏚 klatki piersiowej - 122 cm. biceps闚 - 46 cm, uda - 64 cm. talii - 70 cm.

PROGRAM TRENINGOWY PRZED ME
Okres treningu przedstartowego Mariana Wysockiego trwa 6 tygodni. Jego celem by這 uzyskanie jak najwy窺zej formy na mistrzostwa Polski w Bia造mstoku i mistrzostwa Europy w Essen. Obie te imprezy odby造 si w odst瘼ie tygodnia. Trening ten realizowa on systemem double split (dwa treningi dziennie, przed i po po逝dniu). 鑿iczy w cyklu 3-1-3 czyli 3 dni treningu, jeden dzie odpoczynku i zn闚 3 dni treningu wg tego samego rozk豉du 獞icze.

I dzie
Rano w godzinach 10-12: klatka piersiowa i najszerszy grzbietu.
Po po逝dniu 17-19: 造dki, uda i brzuch.
II dzie
Rano: barki, ramiona i przedramiona.
Po po逝dniu: brzuch plus sauna.
II dzie
Rano: klatka piersiowa i grzbiet.
Po po逝dniu: brzuch.
Dzie odpoczynku po鈍i璚a na lekki rozruch na sali lub w terenie.

Zestaw 獞icze na poszczeg鏊ne grupy mi窷niowe by nast瘼uj帷y:


Klatka piersiowa
• Wyciskanie sztangi na sko郾ej 豉wce (k徠 ok. 30 stopni).
• Rozpi皻ki ze sztangielkami w le瞠niu na poziomej 豉wce.
• Wyciskanie sztangi w le瞠niu na sko郾ej 豉wce g這w w d馧.
• Przenoszenie sztangi obur帷z zza g這wy na klatk piersiow w le瞠niu ty貫m na poziomej 豉wce.
Wszystkie 獞iczenia 陰czy w jedn gigant-seri, mi璠zy poszczeg鏊nymi 獞iczeniami stosowa jedynie minimalne przerwy wypoczynkowe. Ka盥e 獞iczenie w 5 seriach po 10 powt鏎ze (陰cznie wi璚 5 serii-gigant闚 sk豉daj帷ych si z 4 獞icze czyli w sumie 40 powt鏎ze).
Mi窷nie najszersze grzbietu
5 gigant serii po 10 powt鏎ze z nast瘼uj帷ymi 獞iczeniami:
• Podci庵anie sztangi obur帷z do klatki piersiowej w opadzie tu這wia przodem.
• Podci庵anie na dr捫ku szerokim chwytem do klatki piersiowej.
• Tzw. wios這wanie sztang w opadzie przodem.
• W pozycji stoj帷ej 軼i庵anie prostymi ramionami przed sob dr捫ka wyci庵u bloczkowego od wysoko軼i g這wy w d馧 do ud.
Mi窷nie obr璚zy barkowej
5 gigant serii x 10 sk豉daj帷ej si z 獞icze:
• Wyciskanie klasyczne sztangi z klatki piersiowej.
• Unoszenie ramion bokiem w g鏎 z linkami wyci庵闚 bloczkowych.
• Wyciskanie sztangi zza karku w siadzie.
• Podci庵anie obur帷z (d這nie razem) dr捫ka wyci庵u bloczkowego w g鏎 do wysoko軼i brody (wzd逝 tu這wia).
Mi窷nie ramion
R闚nie po 5 gigant serii i 10 powt鏎ze
Bicepsy
• Uginanie ramion z oparciem na tzw. modlitewniku na maszynie.
• W opadzie tu這wia przodem ramiona oparte o kolana – uginanie ramion do brody (na tzw. szczyt bicepsu).
• Uginanie ramion ze sztangielkami w le瞠niu na sko郾ej 豉wce, ramiona skierowane na zewn徠rz.
• W pozycji stoj帷ej uginanie ramion ze sztangielkami na krzy przed klatk piersiow.
Tricepsy
• Wyciskanie francuskie sztangi w le瞠niu na poziomej 豉wce.
• Prostowanie przedramion w d馧 na wyci庵u bloczkowym w pozycji kl璚z帷ej.
• Wyciskanie francuskie jednor帷z ze sztangielk w pozycji stoj帷ej.
Na tricepsy wykonywa Triesty 5 x 10
Mi窷nie przedramion
• Nawijanie ci篹aru na dr捫ek na ramionach wyprostowanych przed klatk piersiow.
• Uginanie nadgarstk闚 ze sztang w siadzie, ramiona oparte na udach, pe軟e rozwarcie i zamkni璚ie d這ni.
5 podw鎩nie 陰czonych serii po 10 powt鏎ze.
Mi窷nie ud
• Przysiady ze sztang trzyman na klatce piersiowej.
• Prostowanie n鏬 w kolanach na maszynie w siadzie.
• Uginanie n鏬 w le瞠niu przodem na maszynie (na dwug這we uda).
3 trisety po 20 powt鏎ze.
Mi窷nie 造dek
• Wspi璚ia na palce z obci捫eniem na barkach, w przerwach tzw. suche napinanie 造dek.
• Prostowanie st鏕 na suwnicy pionowej w le瞠niu ty貫m.
ㄠcznie 4 serie 陰czone po 25 powt鏎ze.
Mi窷nie brzucha
• Sk這ny tu這wia w bok z obci捫eniem – po 50 powt鏎ze.
• Naprzemienne unoszenie n鏬 (no篡ce) w le瞠niu ty貫m, w przerwach izometryczne napinanie mi窷ni brzucha w siadzie.
• Skr皻y tu這wia w siadzie z obci捫eniem na barkach do 100 powt鏎ze.
Razem 4 serie 陰czone.
W okresie przedstartowym zredukowa niemal do zera t逝szcze, spo篡wa dziennie 1500 kalorii, k豉d nacisk na spo篡wanie w璕lowodan闚, soli mineralnych i witamin.
Autor: Henryk Jasiak, 1987

Od JWIP.PL Niestety Marian nie zdoby ju upragnionego mistrzostwa Europy. w 1988 zaj掖 IV miejsce.
W dniu 12 pa寮ziernika 2000 r. na uroczysto軼i z okazji 10 – lecia Polskiego Zwi您ku kulturystyki i Tr鎩boju Si這wego zosta odznaczony medalem PZKiTS: srebrnym w kategorii „Dzia豉cze- kulturystyka” oraz srebrnym w kat. „Zawodnicy –kulturystyka”.



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
Henryk Szczepa雟ki
Henryk Szczepa雟ki
JAK TO BYΜ KIEDY...
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE