Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4995993
os鏏.
Oni s z nami:
Jak hartowa organizm?
Dr medycyny J. M. Sarkizow-Serazini, autor wielu prac zwi您anych z zagadnieniami wf, cz這nek Mi璠zynarodowej Federacji Medycyny Sportowej, interesuje si r闚nie zagadnieniem hartowania, uwa瘸j帷 je za jeden z podstawowych czynnik闚 zdrowia. Wed逝g niego 鈔odkami hartowania, kt鏎e przyzwyczajaj organizm do zmian temperatury, s przede wszystkim zabiegi wodne, k徙iele powietrzne i sporty zimowe.

Najszybsze efekty daj zabiegi wodne (mo積a stosowa ca造 rok). Nale膨 do nich: nacieranie cia豉 zmoczonym w wodzie r璚znikiem, polewanie wod, k徙iel.
Przy stosowaniu tych zabieg闚 nale篡 przestrzega nast瘼uj帷ych regu: Sk鏎a powinna by rozgrzana, temperatura powietrza 18-20 stopni, a temperatura wody taka, aby rozpoczynaj帷y hartowanie m鏬 j znosi bez przykro軼i. Co dwa, trzy dni temperatur wody obni瘸 si o jeden stopie, a okres trwania prysznicu przed逝瘸 o 1-3 minut, przy czym nie wolno dopu軼i do wyst徙ienia dreszczy. Po zabiegu cia這 trzeba koniecznie wytrze do sucha i masowa tak d逝go, p鏦i sk鏎a si nie zaczerwieni. Nacieranie, prysznic i polewanie zwi您ane s z porann gimnastyk.

W walce z przezi瑿ieniami, zachorowaniami (katar, angina) wa積e jest p逝kanie gard豉, przemywanie nosa. Przy myciu z瑿闚 nabiera si do ust pe軟o wody i p逝cze gard這, powtarzaj帷 t czynno嗆 2-3 razy, stopniowo obni瘸j帷 temperatur wody.
Bardzo dobrym sposobem hartowania jest k徙iel n鏬 przed snem. Do kub豉 nape軟ionego wod podgrzan do 26-28 stopni wk豉da si nogi (woda powinna si璕a wy瞠j 造dek) i trzyma przez minut. Nast瘼nie wyciera si nogi dok豉dnie w這chatym r璚znikiem i masuje. Ka盥ego dnia k徙iel nale篡 przed逝瘸 o minut a do 10 minut, a temperatur wody obni瘸 o jeden stopie. Ludzie s豉bi, 豉two ulegaj帷y przezi瑿ieniom powinni zacz望 od nacierania n鏬 r璚znikiem zmoczonym w wodzie o temperaturze 26-28 stopni, potem coraz ni窺zej, dopiero po kilku dniach przej嗆 do polewania i k徙ieli.

Codziennie chodzenie boso jest r闚nie skutecznym sposobem hartowania. Rano i wieczorem mo積a chodzi boso po mieszkaniu przez 15 do 30 minut, po miesi帷u wychodzi ju na dw鏎, a po jakim czasie nawet na 郾ieg.
Trzeba si hartowa, bo tylko zahartowany cz這wiek mo瞠 by zdrowym nie boj帷ym si ani zimna ani upa逝.

Czy wiecie, 瞠 ?
- Ju w 3468 roku p.n.e. chi雟ki lekarz Fu-Su pisa o dzia豉niu klimatu na organizm i konieczno軼i hartowania.
- Uczeni Grecji i Rzymu uwa瘸li zimn wod za doskona造 鈔odek hartuj帷y, a w Sparcie ten zabieg wchodzi do wychowania.
- O hartuj帷ym wp造wie zimnej wody na organizm pisali Hipokrates i Arystoteles.
- Sokrates hartowa si chodz帷 boso po 郾iegu.
- Filozof Seneka przez ca造 rok k徙a si w wodach Tybru.
Ze zbioru Stanis豉wa Zakrzewskiego (+1907- 1972), art. opublikowany w „Sport dla Wszystkich” z 1965 r., przygotowa Mateusz Zborowski, 27 stycze 2009 r.

Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Sa豉ta wskazana w...
O zmar造ch pionie...
Zmar Jerzy Pacho...
Rewelacyjne 獞ic...
Spotkanie z ambas...
Flesz
Turcja, Nemrut Dag
Turcja, Nemrut Dag
DARIUSZ PACAK PODR荅E KSZTAz
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE