Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4397187
osób.
Oni są z nami:
Jak hartować organizm?
Dr medycyny J. M. Sarkizow-Serazini, autor wielu prac związanych z zagadnieniami wf, członek Międzynarodowej Federacji Medycyny Sportowej, interesuje się również zagadnieniem hartowania, uważając je za jeden z podstawowych czynników zdrowia. Według niego środkami hartowania, które przyzwyczajają organizm do zmian temperatury, są przede wszystkim zabiegi wodne, kąpiele powietrzne i sporty zimowe.

Najszybsze efekty dają zabiegi wodne (można stosować cały rok). Należą do nich: nacieranie ciała zmoczonym w wodzie ręcznikiem, polewanie wodą, kąpiel.
Przy stosowaniu tych zabiegów należy przestrzegać następujących reguł: Skóra powinna być rozgrzana, temperatura powietrza 18-20 stopni, a temperatura wody taka, aby rozpoczynający hartowanie mógł ją znosić bez przykrości. Co dwa, trzy dni temperaturę wody obniża się o jeden stopień, a okres trwania prysznicu przedłuża o 1-3 minut, przy czym nie wolno dopuścić do wystąpienia dreszczy. Po zabiegu ciało trzeba koniecznie wytrzeć do sucha i masować tak długo, póki skóra się nie zaczerwieni. Nacieranie, prysznic i polewanie związane są z poranną gimnastyką.

W walce z przeziębieniami, zachorowaniami (katar, angina) ważne jest płukanie gardła, przemywanie nosa. Przy myciu zębów nabiera się do ust pełno wody i płucze gardło, powtarzając tę czynność 2-3 razy, stopniowo obniżając temperaturę wody.
Bardzo dobrym sposobem hartowania jest kąpiel nóg przed snem. Do kubła napełnionego wodą podgrzaną do 26-28 stopni wkłada się nogi (woda powinna sięgać wyżej łydek) i trzyma przez minutę. Następnie wyciera się nogi dokładnie włochatym ręcznikiem i masuje. Każdego dnia kąpiel należy przedłużać o minutę aż do 10 minut, a temperaturę wody obniżać o jeden stopień. Ludzie słabi, łatwo ulegający przeziębieniom powinni zacząć od nacierania nóg ręcznikiem zmoczonym w wodzie o temperaturze 26-28 stopni, potem coraz niższej, dopiero po kilku dniach przejść do polewania i kąpieli.

Codziennie chodzenie boso jest również skutecznym sposobem hartowania. Rano i wieczorem można chodzić boso po mieszkaniu przez 15 do 30 minut, po miesiącu wychodzić już na dwór, a po jakimś czasie nawet na śnieg.
Trzeba się hartować, bo tylko zahartowany człowiek może być zdrowym nie bojącym się ani zimna ani upału.

Czy wiecie, że ?
- Już w 3468 roku p.n.e. chiński lekarz Fu-Su pisał o działaniu klimatu na organizm i konieczności hartowania.
- Uczeni Grecji i Rzymu uważali zimną wodę za doskonały środek hartujący, a w Sparcie ten zabieg wchodził do wychowania.
- O hartującym wpływie zimnej wody na organizm pisali Hipokrates i Arystoteles.
- Sokrates hartował się chodząc boso po śniegu.
- Filozof Seneka przez cały rok kąpał się w wodach Tybru.
Ze zbioru Stanisława Zakrzewskiego (+1907- 1972), art. opublikowany w „Sport dla Wszystkich” z 1965 r., przygotował Mateusz Zborowski, 27 styczeń 2009 r.

Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Spotkanie z ambas...
Zmarł Antoni Kołe...
Pozdrowienia z wa...
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Flesz
Budapeszt, listopad 2005 r.
Budapeszt, listopad 2005 r.
SPOTKANIA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE