Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
7512395
os鏏.
Oni s z nami:
Jak hartowa organizm?
Dr medycyny J. M. Sarkizow-Serazini, autor wielu prac zwi您anych z zagadnieniami wf, cz這nek Mi璠zynarodowej Federacji Medycyny Sportowej, interesuje si r闚nie zagadnieniem hartowania, uwa瘸j帷 je za jeden z podstawowych czynnik闚 zdrowia. Wed逝g niego 鈔odkami hartowania, kt鏎e przyzwyczajaj organizm do zmian temperatury, s przede wszystkim zabiegi wodne, k徙iele powietrzne i sporty zimowe.

Najszybsze efekty daj zabiegi wodne (mo積a stosowa ca造 rok). Nale膨 do nich: nacieranie cia豉 zmoczonym w wodzie r璚znikiem, polewanie wod, k徙iel.
Przy stosowaniu tych zabieg闚 nale篡 przestrzega nast瘼uj帷ych regu: Sk鏎a powinna by rozgrzana, temperatura powietrza 18-20 stopni, a temperatura wody taka, aby rozpoczynaj帷y hartowanie m鏬 j znosi bez przykro軼i. Co dwa, trzy dni temperatur wody obni瘸 si o jeden stopie, a okres trwania prysznicu przed逝瘸 o 1-3 minut, przy czym nie wolno dopu軼i do wyst徙ienia dreszczy. Po zabiegu cia這 trzeba koniecznie wytrze do sucha i masowa tak d逝go, p鏦i sk鏎a si nie zaczerwieni. Nacieranie, prysznic i polewanie zwi您ane s z porann gimnastyk.

W walce z przezi瑿ieniami, zachorowaniami (katar, angina) wa積e jest p逝kanie gard豉, przemywanie nosa. Przy myciu z瑿闚 nabiera si do ust pe軟o wody i p逝cze gard這, powtarzaj帷 t czynno嗆 2-3 razy, stopniowo obni瘸j帷 temperatur wody.
Bardzo dobrym sposobem hartowania jest k徙iel n鏬 przed snem. Do kub豉 nape軟ionego wod podgrzan do 26-28 stopni wk豉da si nogi (woda powinna si璕a wy瞠j 造dek) i trzyma przez minut. Nast瘼nie wyciera si nogi dok豉dnie w這chatym r璚znikiem i masuje. Ka盥ego dnia k徙iel nale篡 przed逝瘸 o minut a do 10 minut, a temperatur wody obni瘸 o jeden stopie. Ludzie s豉bi, 豉two ulegaj帷y przezi瑿ieniom powinni zacz望 od nacierania n鏬 r璚znikiem zmoczonym w wodzie o temperaturze 26-28 stopni, potem coraz ni窺zej, dopiero po kilku dniach przej嗆 do polewania i k徙ieli.

Codziennie chodzenie boso jest r闚nie skutecznym sposobem hartowania. Rano i wieczorem mo積a chodzi boso po mieszkaniu przez 15 do 30 minut, po miesi帷u wychodzi ju na dw鏎, a po jakim czasie nawet na 郾ieg.
Trzeba si hartowa, bo tylko zahartowany cz這wiek mo瞠 by zdrowym nie boj帷ym si ani zimna ani upa逝.

Czy wiecie, 瞠 ?
- Ju w 3468 roku p.n.e. chi雟ki lekarz Fu-Su pisa o dzia豉niu klimatu na organizm i konieczno軼i hartowania.
- Uczeni Grecji i Rzymu uwa瘸li zimn wod za doskona造 鈔odek hartuj帷y, a w Sparcie ten zabieg wchodzi do wychowania.
- O hartuj帷ym wp造wie zimnej wody na organizm pisali Hipokrates i Arystoteles.
- Sokrates hartowa si chodz帷 boso po 郾iegu.
- Filozof Seneka przez ca造 rok k徙a si w wodach Tybru.
Ze zbioru Stanis豉wa Zakrzewskiego (+1907- 1972), art. opublikowany w „Sport dla Wszystkich” z 1965 r., przygotowa Mateusz Zborowski, 27 stycze 2009 r.

Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar nasz Przyja...
Wspomnienie... Pa...
Rak j康ra choroba...
Wszystkich 安i皻y...
Aby poprawi jako...
Flesz
Z Ryszardem Sarnowskim, 1993 r.
Z Ryszardem Sarnowskim, 1993 r.
BOGDAN KASZUBA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE