Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4307320
os鏏.
Oni s z nami:
Mi窷nie nie tylko na pokaz. Autor: Maricin Matczak

FELIETON

Dla ludzi niewtajemniczonych kulturystyka obecnie to doping i niepotrzebne mi窷nie. Przyjmijmy cho na chwil, 瞠 tak jest. 畝l mi si robi, jak widz tych ludzi, styranych prac lub przera穎nych jej utrat, martwi帷ych si o jutrzejszy dzie. Dla powierzchownego m這dego obserwatora mo瞠 si wyda, ze tacy ludzie (pomijaj帷 osoby chore i niepe軟osprawne) ledwo drepc帷y, maj帷y k這poty z wej軼iem i wyj軼iem z 鈔odk闚 komunikacji miejskiej, szczeg鏊nie kobiety d德igaj帷e siaty z kupionymi ziemniakami i z czym do nich, nie maj si造, bo nie 獞icz fizycznie np. fitness lub kulturystyk. Nie podlega dyskusji, 瞠 z wiekiem si豉 i sprawno嗆 spada i to gwa速ownie. Mi窷nie trac sw mas i sprawno嗆. Jedynym na to lekiem s 獞iczenia, ale brak im ch璚i i ja to rozumiem. Oczywi軼ie jest m這dzie , szczeg鏊nie opr鏂z nauki nie maj帷a innych obowi您k闚 i ci starsi pomna瘸j帷y sw鎩 kapita i w przerwie dostrzegaj帷y konieczno嗆 wykonywania fizycznej gimnastyki. I to si im zdarza sporadycznie lub z d逝窺zymi przerwami.


Tych wszystkich nie 獞icz帷ych mo積a zapyta, czy mi瘰nie s dla nich wa積e i mo積a przewidzie ,瞠 m這dzie i 50% starszych odpowie , 瞠 owszem , ale tylko nieliczni staraj si dba o ich si喚 i wygl康. W豉郾ie z tej w drugiej grupie ( 50- tki) s najwi瘯si przeciwnicy budowania mi瘰ni. G這sz , i to 鄉ieszna b豉hostka, nikomu niepotrzebne "rozkroki i przykucania" i "obrzydliwe" mi窷nie uzyskane za pomoc steryd闚. Na argument, 瞠 - mi窷nie chroni stawy (kolana, kr璕os逝p) odpowiadaj, 瞠 owszem tak jest, ale 瞠by aparatur ruchu utrzymywa na wysokim poziomie wystarczy regularnie uprawia rekreacje fizyczn (biega, maszerowa, kopa pi趾, p造wa, je寮zi na rowerze). Trudno im zaprzeczy, ze tak nie jest ! Zostawiam, wi璚 ich w spokoju i przez chwil kolejny raz zastanowi si dlaczego jednak w latach 60 i 70 spora, bo wi瘯sza cz窷 spo貫cze雟twa z sympati odnosi豉 si do 獞icz帷ych kulturystyk?

Na ten temat wcze郾iej wielokrotnie rozmawia貫m z osobami , kt鏎zy j 獞iczyli amatorsko czy cha逝pniczo najprostszymi metodami treningowymi. Ich informacje por闚na貫m do tego co w wymienionych latach Stanis豉w Zakrzewski pisa w „Sporcie dla Wszystkich” i swoich ksi捫kach przeznaczonych g這wnie dla m這dego czytelnika.

鑿icz帷y w闚czas musieli by nie tylko silni, "pokazowi" z pi瘯n i symetrycznie rozwini皻 muskulatur, ale tak瞠 sprawni. Zdobywali t sprawno嗆 poprzez 獞iczenia og鏊norozwojowe (rower, biegi, rzuty, gry zespo這we, gimnastyk, p造wanie, marsze w terenie, etc.) i opr鏂z kulturystyki uprawiali wyczynowo inne dyscypliny sportowe i przy tym nie zaniedbywa swojej edukacji. By這 to powszechne i bezdyskusyjnie realizowane!

Mi窷nie musia造 tez s逝篡 do udzielania pomocy s豉bszym, kobietom, osobom chorym, dzieciom. 鑿icz帷y musia si te wykaza wysok kultur osobist, nienagannym zachowaniem i nie wypada這 mu przeklina co drugie s這wo na ca造 autobus.

Up造n窸o wiele lat i ten model naszej kulturystyki zosta ju zapomniany. Dzisiejsze "karki" ( jest ich sporo) cisn na 豉wce po 150 kg na sterydach, ale w徠rob maj „na wierzchu” i poruszaj si samochodem. Pal i pij. Sapi wchodz帷 po schodach na pierwsze pi皻ro. Rozmowa z nimi jest bardzo ryzykowna, bo mo積a za jedno "niew豉軼iwe" spojrzenie lub "nieprawid這wy" klub pi趾arski oberwa i to ci篹ko. A przy odrobinie szcz窷cia je郵i nawet unikniemy starcia fizycznego, to taka konfrontacja mo瞠 by dla naszych uszu zbyt trudna do wytrzymania, ze wzgl璠u na ilo嗆 "przecink闚" zawartych w wypowiedzi takiego jegomo軼ia. Wszyscy zatem wol mu schodzi z drogi. Wiedz, 瞠 jest taki bo "pakuje" i "koksuje". I dlatego taki jest obraz wsp馧czesnego "kulturysty" w spo貫cze雟twie. Nic dziwnego, 瞠 nikt nie ma ochoty mie z tym wszystkim nic do czynienia. Klasyczny "dresowy paker" jest 這buzem. Wi璚 ludzie uto窺amiaj ka盥ego adepta kulturystyki jako osobnika , kt鏎ego lepiej omija na kilometr. Szkoda tylko, 瞠 r闚nie uwa瘸 si za "這buz闚" tych co 獞icz bez „dopalaczy” i dla zdrowia! Bo po co oni 獞icz swoje mi窷nie? No jasne, 瞠 tylko po to, aby komu przy這篡 na ulicy.

W towarzystwie i na ulicy nale篡 m闚i, 瞠 獞icz w fitness clubie (wymawiaj帷 to z charakterystycznym ameryka雟kim akcentem – bo w ten spos鏏 nasz „szpan” w towarzystwie b璠zie jeszcze wi瘯szy), bo to 鈍iadczy, 瞠 jeste鄉y kim. Mamy fors, obracamy si w wyborowym gronie dbamy o swoj higien cia豉! Rysuj si, wi璚 nast瘼ne pytanie, kt鏎e teraz ja sobie zadaje o co mnie chodzi w tym felietonie?

To co by這 kiedy, czyli za komuny mia這 warto嗆 dla cz這wieka, a g這wnie dla jego zdrowia stanu psychicznego i mo積a by這 wykorzysta z po篡tkiem nawet dla nie 獞icz帷ych, a dzi, aby mie szacunek w鈔鏚 znajomych lepiej nie przyznawa si, 瞠 w si這wni buduje si i mas, 造kaj帷 7 razy dziennie pigu造 z du篡ch plastikowych pojemnik闚 „niewielk mas i si喚”.

Tym si kieruj帷 ju od jutra zaczn 獞iczy w markowym fitness clubie w towarzystwie „atlet闚”, kt鏎ych obw鏚 ramienia nie przekracza 35 cm. A mo瞠 do tego postaram si nosi sportow torb i w niej rakiet tenisow, tak by by豉 widoczna, cho w praktyce nie robi z niej u篡tku. Pomy郵 jeszcze, mo瞠 lepiej do陰czy do ”bykoli" i zacz望 czyta instrukcje z kolorowego pisemka, zawieraj帷ego przedruki z ameryka雟kiej literatury dla koksiarzy, jak i co bra na „wzmocnienie” np. testosteron?

Jestem m這dym cz這wiekiem i bywam czasem podatny na manipulacj, zw豉szcza gdy zamiast dzieli na „czarne i bia貫” zauwa瘸m wiele odcieni szaro軼i. Trudno mi si w tym wszystkim rozezna, pr鏏uj帷 jednoznacznie oceni to co jest „dobre i s逝szne” oraz to co jest „fe”. Z patologicznymi zjawiskami mimo wszystko trzeba si zapozna, bo to obowi您ek ka盥ego przedstawiciela inteligencji, aspiruj帷ego i mierz帷ego w przeciwnym kierunku – i to bez wzgl璠u na miejsce zamieszkania i doch鏚 netto. Lecz takie poznawanie 鈍iata nale篡 „uprawia” wy陰cznie w teorii. Bior帷 powy窺ze fakty pod uwag - pozostan jednak przy swoim stanowisku, czyli 獞iczy tym co w zasi璕u r彗, bez wspomagania farmaceutykami i popularyzowa ten model rekreacji fizycznej w鈔鏚 spo貫cze雟twa. Mo瞠 nie ka盥ego uda si przekona do uprawiania 獞icze fizycznych, ale jako sukces dydaktyczny nale篡 potraktowa pomoc w rozstaniu si z niezdrowymi na這gami, jakim jest palenie tytoniu, spo篡wanie alkoholu i czipsowo – s這dyczowe ob瘸rstwo przed telewizorem. To naprawd obrzydliwe, 瞠 w dzisiejszym pono wykszta販onym ju spo貫cze雟twie takie zachowania wyst瘼uj nadal. Lepiej zapobiega, ni leczy, bo to 豉twiejsze i mniej kosztowne. U鈍iadamiaj帷a rola, kt鏎 spe軟ia tu m這dy adept starej Szko造 Polskiej Kulturystyki jest konieczno軼i ka盥ego Jej wychowanka!
Autor: Marcin Matczak, 7 marca 2009 r.
Rej.794./R騜ne -113 / 2014..05.23/JWI.PL
Aktualizacja 2014.05.23, godz.21:45




Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
S豉womir Filipowicz (2005 r.)
S豉womir Filipowicz (2005 r.)
SYLWETKI
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE