Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4390436
os鏏.
Oni s z nami:
Metoda 獞icze ekscentrycznych. Autorzy: A. Dziedzic, H. Jasiak

Na zdj璚iu: Pawe Przedlacki, 1968 r., fot. Jan Rozmarynowski.

Metoda 獞icze ekscentrycznych nie jest zasadniczo czym nowym. 鑿iczenia ekscentryczne, aczkolwiek nie鈍iadomie, stosuj w swym treningu zar闚no kultury軼i, ci篹arowcy, jak i przedstawicieli innych dyscyplin (Obecnie nic si w tym nie zmieni這 - przyp. red.). Rzecz w tym, aby wiedzie, na czym one polegaj, jakie daj korzy軼i i jak je stosowa w celu zdobycia maksymalnej si造 mi窷niowej”.

Przy zarzucaniu sztangi na klatk piersiow wykonujemy prac dynamiczn, „aktywn”. Mi窷nie bior帷e udzia w tym ruchu kurcz si, ich przyczepy zbli瘸j si do siebie. Natomiast, gdy opuszczamy sztang z klatki piersiowej np. na kolana, mi瘰nie n鏬 i grzbietu rozci庵aj si, lecz pozostaj nadal w napi璚iu. To jest w豉郾ie praca ekscentryczna albo pasywna”.

O tym, 瞠 praca ta jest bardziej intensywna od pracy dynamicznej (koncentrycznej), mo積a si przekona staj帷 na zwyk貫j wadze i wykonuj帷 szybki przysiad. W momencie schodzenia w d鏊 do przysiadu, wskaz闚ka wagi odchyli si w lewo, a wiec wska瞠 pozornie mniejsz wag. Natomiast w momencie zatrzymania ruchu, waga gwa速ownie wzro郾ie i wyka瞠 warto嗆 wi瘯sz ni w rzeczywisto軼i.
Co jest tego przyczyn? Ot騜 dzieje si tak, dlatego, ze w pierwszym przypadku si豉 bezw豉dno軼i cia skierowana jest w g鏎 i „zmniejsza” wag, w drugim wypadku (zatrzymanie ruchu) kieruje si w d馧 i powoduje „zwi瘯szenie” si wagi cia豉.

Przyk豉d ten pokazuje wyra幡ie, 瞠 obci捫enie mi窷ni przy pracy ekscentrycznej jest wi瘯sze ni przy pracy dynamicznej (koncentrycznej).

Najwi瘯sze nat篹enie tej pracy przypada na moment, kiedy opuszczamy ci篹ar ( sztanga, sztangielka) zatrzymuje si, a mi窷nie s najbardziej rozci庵ni皻e.

Praktycznie, w czasie treningu, 獞iczymy w ten spos鏏, 瞠 opuszczamy np. sztang z klatki piersiowej na kolana i gwa速owniej „kontruj帷” podrywamy zn闚 na pier. Nast瘼uje w ten spos鏏 po陰czenie pracy dynamicznej - ( poderwanie na pier) z prac ekscentryczn (opuszczanie i hamowanie sztangi).

Zalety 獞icze ekscentrycznych:
1)Mo磧iwo嗆 uzyskiwania maksymalnych napi耩 mi窷niowych w 獞iczeniu z ma造m nawet obci捫eniem przez zmian tempa 獞iczenia (szybko軼i i poziomu opuszczania sztangi).
2)Akcentowanie poszczeg鏊nych ruch闚 przy r騜nych k徠ach w stawach.

Obci捫enie mo瞠my dozowa zar闚no wi您arem, jak zwi瘯szeniem obszerno軼i ruch闚. Warto doda, 瞠 mo瞠my tutaj u篡wa o wiele wi瘯szych ci篹ar闚, ni przy 獞iczeniach dynamicznych (koncentrycznych). Ci篹arowiec np. wyciskaj帷y 100 kg mo瞠 bez trudu opuszcza na pier sztang wagi 130 kg, staraj帷 si przy tym stawia jej jak najwi瘯szy op鏎.

Przyrost si造 przy tych 獞iczeniach ekscentrycznych, jak wykaza豉 praktyka, jest szybszy i wi瘯szy, ni przy stosowaniu 獞icze dynamicznych (koncentrycznych (…)
Oto kilka przyk豉dowych 獞icze metod ekscentryczn na najwa積iejsze grupy mi窷niowe:
1) wyskoki ze sztang na karku i zeskoki do p馧przysiadu;
2) zeskok w g陰b ze sztang na karku, np. ze skrzyni do p馧przysiadu. 鑿iczenie te wzmacniaj g這wnie mi窷nie zginacze i prostowniki stawu skokowego, kolanowego i biodrowego oraz mi窷nie d逝gie grzbietu.
3) Opuszczanie sztangi z klatki piersiowej na kolana chwytem w御kim ( do podrzutu) zarzucanie na pier w szybkim tempie.
To samo 獞iczenie szerokim chwytem rwaniowym, z tym, 瞠 sztang trzymamy w g鏎ze, na wyprostowanych r瘯ach.
4) Rwanie odwa積ika zamachem w rozkroku. 鑿iczenie bardzo cenne ze wzgl璠u na du膨 obszerno嗆 ruchu.
Wszystkie te ruchy mo瞠my wykonywa o nogach lekko ugi皻ych lub prostych, w zale積o軼i czy akcent chcemy po這篡 na mi瘰nie grzbietu czy te n鏬.
5) Wyciskanie klasyczne sztangi, opuszczanie i kontrowanie.
6) Opuszczanie sztangielek bokiem z hamowaniem ruchu.
Ostatnie dwa 獞iczenia wzmacniaj mi窷nie ramion i obr璚zy ko鎍zyny g鏎nej.
Autorzy: Augustyn Dziedzic, Henryk Jasiak, „Sport dla Wszystkich” 1961 r.

Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Spotkanie z ambas...
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Flesz
Dobry przyk豉d, 1988 r.
Dobry przyk豉d, 1988 r.
KRZYSZTOF G紑NICKI
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE