Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4295934
os鏏.
Oni s z nami:
Sportowy powiew nadchodz帷ego lata. Autor:Jan W這darek

Od dawna wiadomo, 瞠 systematyczny trening kulturystyczny, polegaj帷y tylko na wykonywaniu statycznych 獞icze si這wych, wp造wa negatywnie na og鏊n sprawno嗆 fizyczn, szczeg鏊nie m這dego osobnika.

Ju kilkadziesi徠 lat temu „Ojciec” polskiej kulturystyki, Stanis豉w Zakrzewski, g這si w licznych publikacjach, „瞠 獞iczenia kulturystyczne s wa積ym i cennym lekarstwem, ale 幢e i jednostronnie dawkowane mog sta si trucizn”.
R闚nie naukowy autorytet w polskiej kulturze fizycznej, profesor Teresa Wola雟ka, wypowiadaj帷 si na temat kulturystyki stwierdzi豉, 瞠 獞icz帷y obok rozwijania masy mi窷niowej i kszta速owania si造 winien pami皻a, 瞠 trening musi by uzupe軟iany elementami innych sport闚, maj帷ych na celu kszta速owanie wszechstronnego rozwoju fizycznego.


Do tego za Markiem Perepeczk (1942-2005) – popularnym aktorem teatralnym i filmowym, mo積a doda, 瞠 dla kulturysty, uzupe軟ienia 獞icze si這wych 獞iczeniami z innych dyscyplin sportu, jest niezb璠ne jak mycie z瑿闚.
Dzi pogl康y te koresponduj z obecnym przekonaniem, 瞠 do 獞icze podchodzi si zbyt jednostronnie, my郵帷 tylko i wy陰cznie o rozwoju mi窷ni. 鑿iczy si cz瘰to w z造ch i dusznych pomieszczeniach, zaniedbuj帷 篡wotn potrzeb przebywania na 鈍ie篡m powietrzu. Nie dba si te o prawid這we funkcjonowanie uk豉du kr捫enia.

Koniec wiosny i lato to najlepszy moment do odmiany. Trzeba wyj嗆 w plener i umiej皻nie urozmaici monotoni treningu. Do tego nale篡 wybra w豉軼iwe otoczenie, najlepiej w鈔鏚 zieleni.

Kultury軼i na og馧 nie zdaj sobie sprawy z tego, jakie korzy軼i zdrowotne mo瞠 im da w陰czenie do swojego treningu, 獞icze rozwijaj帷ych ich cechy motoryczne. Zadowalaj si 獞iczeniami si這wymi, d捫帷 za wszelk cen do rozwoju umi窷nienia.

Karykatur kulturysty staje si – typowy „pakier”, kt鏎y zmuszony podbiec kilkana軼ie metr闚, np. do tramwaju, m璚zy si i poci. Pomimo tego, 瞠 jest „du篡 i silny”, to na dr捫ku mo瞠 podci庵n望 si kilka razy. Katastrof na og馧 ko鎍zy si dla niego np. pr鏏a gry w siatk闚k lub zmagania z rywalami w innych dyscyplinach sportu, w kt鏎ych trzeba by zwrotnym, szybkim i mie wytrzyma這嗆.

Wielu z tych gigant闚 ma przykr鏂one mi窷nie, „Zardzewiale” stawy i ma陰 elastyczno嗆 wi您ade. Sportowiec z takimi wadami nie ma szans na uprawianie wyczynowo wi瘯szo軼i dyscyplin sportu, cho熲y boksu, siatk闚ki, judo lub zapas闚. W parze z tym id inne obci捫enia. Serce jest wielko軼i pi窷ci, wa篡 oko這 300 gram闚, a musi zaopatrywa w krew cz這wieka np. o wzro軼ie 175 cm i wadze 100 kg. W si這wniach wi瘯szo嗆 獞icz帷ych oddycha zbyt p造tko. Zamiast trzech litr闚 powietrza, jakie mo積a pobra przy prawid這wym wdechu, poprzestaje na jednym litrze, co mo瞠 by wystarczaj帷e dla funkcjonowania organizmu, ale na pewno nie przy intensywnym treningu.

Przecie nie chodzi nam o to, aby by „przewalistym” i nieruchawym „kolosem”, ale bez wzgl璠u na wiek – wszechstronnie wysportowan i 豉dnie zbudowan osob, chcie i m鏂 czerpa rado嗆 z 篡cia, rzadziej chorowa i by bardziej odpornym psychicznie, na trudy dnia codziennego. Wed逝g dr Fritza Oelze, praktykuj帷ego w Niemczech, osoby przeplataj帷e trening stricte kulturystyczne z 獞iczeniami og鏊norozwojowymi, mog zwi瘯sza swoj sprawno嗆 i utrzymywa j nawet do 70 roku 篡cia. Skandynawscy amatorzy – atleci, wszechstronnie wytrenowani, po 60 – ce, bez trudu wyciskaj 150 kg i przysiadaj z 200 kg ci篹arem. U nas takie rezultaty to nieosi庵alne marzenie wi瘯szo軼i 獞icz帷ych dwudziestolatk闚.

Kto przeplata treningi si這we np. jazd na rowerze, ten dobrze wie, 瞠 to wyrabia kondycj, poprawia prac serca i ca貫go uk豉du krwiono郾ego, a do tego dobrze dotlenia. O przyjemno軼i, jak czerpie si z jazdy rowerem, decyduje otocznie. Do peda這wania steramy si wybiera trasy krajobrazowe urozmaicone – drogi le郾e lub w鈔鏚 p鏊, wzd逝 rzek, zbiornik闚 wodnych, itp.
Rower to pasja coraz wi瘯szej liczby kulturyst闚. Wystarczy w niedziele wyj嗆 na spacer na warszawskie nabrze瞠 Wis造, aby ujrze cyklist闚 wyr騜niaj帷ych si atletyczn budow. Mo積a ich spotka r闚nie na le郾ych 軼ie磬ach Puszczy Kampinoskiej i innych p鏊 i las闚.

Marek Perepeczko, dobrze zapowiadaj帷y si koszykarz i judoka, a w latach 70 – tych kulturysta, zach璚ony przez Daniela Olbrychskiego, przez kilkana軼ie lat je寮zi na rowerze i to na dalekich trasach. Z roweru, od wczesnej wiosny do p騧nej jesieni, korzysta te Bogus豉w Krydzi雟ki. Przed prac trening kulturystyczny, a wieczorem 20, 30 – kilometr闚 rowerowe rajdy na trasach le郾ych okoli Sztokholmu. Przez cale lato z rowerem nie rozstaje si Jerzy Pachocki, czo這wy kulturysta lat 60 –tych, obecnie trenuj帷y w kulturystycznej „Syrence”.Trzeba te wymieni Krzysztofa G鏎nickiego - instruktora kulturystyki, kt鏎y od ponad 20 lat, "peda逝je" ka盥ego dnia, bez wzgl璠u na pogod

Modne jest te wieczorne bieganie. Regularnie biega J霩ef Radziwi趾o, weteran i mistrz lat sze嗆dziesi徠ych. Edward Misztal, by造 super – glina i znany antyterorysta. Nie ka盥y jednak mo瞠 biega. Szczeg鏊nie osobnicy o du瞠j wadze, co niestety dotyczy wi瘯szo軼i kulturyst闚. Oni powinni je寮zi rowerami lub uprawia marsz przeplatany truchtem, zw豉szcza latem.
Autor Jan W這darek maj 2000 r.
Rej.558./ J.W. - 48/JWIP.PL
Aktualizacja 2012.04.29, godz.21:05



Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
U Witka, 1977
U Witka, 1977
WITOLD MAJCHRZAK ( 1917 - 2009)
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE