Strona G堯wna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdj耩

PIONIERZY

Kontakt
Artyku造:
Jan W這darek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O鈔odki
R荅NE
Statystyka
Odwiedzi這 nas:
4298405
os鏏.
Oni s z nami:
Reg Park - Tytan z Wielkiej Brytanii. Aut.: M. G這gowski i J.W這darek

Opowie軼i o jego sile, metodach treningu, umi窷nieniu oraz sukcesach sportowych i filmowych s dobrze znane wsp馧czesnym entuzjastom kulturystyki w krajach anglosaskich, dla kt鏎ych Reg jest symbolem naturalnej (bezkoksowej) kulturystyki. W Polsce w latach 60. pisa cz瘰to o nim Stanis豉w Zakrzewski - ojciec polskiej kulturystyki, np. w artykule „Droga Rega Parka do tytu逝 Mr Universe”.
W latach 1950 – 1975 Reg Park jako jedyny Europejczyk potrafi nawi您a wyr闚nan walk z ca陰 plejad najlepszych ameryka雟kich kulturyst闚 i zwyci篹a. W Europie godnym jego nast瘼c i sukcesorem zosta p騧niej Arnold Szwarzenegger.
Park jest te wielce zas逝穎nym propagatorem kulturystyki. W latach 50. i 60. wyst瘼owa w filmach, a od ponad 30 lat pisze fachowe artyku造 o kulturystyce w czasopismach sportowych.

Chcia by silny, wi璚 獞iczy

Urodzi si 7 czerwca 1928 roku w Leeds, na p馧nocy Anglii, w zamo積ej rodzinie. By ukochanym jedynakiem rodzic闚 i ich dum. Zapatrzeni w syna popierali jego sportowe zainteresowania. Reg w szkole wyr騜nia si aktywno軼i sportow, biega, skaka w dal, rzuca dyskiem, pcha kul, p造wa. Mia talent i predyspozycje do uprawiania sportu. Przepowiadano mu, 瞠 osi庵nie mistrzowskie wy篡ny, ale nikt nie widzia go jako kulturysty.
Jego przygoda z kulturystyk zacz窸a si przypadkowo na p造walni, gdy zobaczy atletycznie zbudowanych koleg闚, nieco starszych od siebie. Reg w jednym ze swoich wywiad闚 tak to wspomina:
– „Mia貫m 15 lat i by貫m „cieniutkiej” budowy, ale 鄉ia造. Podszed貫m to tych olbrzym闚 i zapyta貫m: co robicie, 瞠 tak wspaniale wygl康acie? Rozbawieni moim pytaniem odpowiedzieli – trenujemy, chod, to zobaczysz, jak 獞iczymy w naszej si這wni. By貫m przekonany, 瞠 idziemy do klubu, ale to by tylko obskurny pok鎩 w du篡m zaniedbanym domu mieszkalnym. Sprz皻u by這 niewiele: cha逝pniczym sposobem wykonana sztanga i 豉weczka oraz kilka par sztangielek. By貫m tym zawiedzony, ale jednocze郾ie zdumiony, 瞠 w takich warunkach mo積a trenowa i wyrobi sobie atletyczn budow. W tym czasie trwa豉 wojna, a w okolicy nie by這 sal kulturystycznych. Jeszcze kilka lat po wojnie nic si na lepsze nie zmieni這 w tym zakresie. 鑿iczyli鄉y w domach. Ja po kilku miesi帷ach wsp鏊nych trening闚 z kolegami postanowi貫m 獞iczy we w豉snej si這wni, kt鏎 urz康zi貫m sobie w gara簑 ojca”.

Pierwszy start i rozw鎩 si造
Po trzech latach intensywnych i raczej samotnych trening闚 wystartowa w mistrzostwach Wielkiej Brytanii zajmuj帷 IV miejsce. Mia ju imponuj帷o rozwini皻e mi窷nie klatki piersiowej i n鏬 oraz 豉dnie prezentowa si w pozowaniu.
Jego debiut zosta pozytywnie oceniony, a dziennikarze specjalizuj帷y si w problematyce kulturystycznej przepowiedzieli mu sukcesy. Nie przysz造 one tak szybko jakby si chcia這, bo ch這pak musia przerwa treningi, poniewa zosta powo豉ny do wojska. Przez dwa lata p造wa na okr璚ie wojennym stacjonuj帷ym w Singapurze.
Po powrocie do Londynu, na zawodach o tytu mistrza 鈍iata w kulturystyce zorganizowanych tak瞠 z okazji Igrzysk Olimpijskich, zobaczy Johna Grimka, legend 鈍iatowej kulturystyki, kt鏎y zaimponowa mu swoj budow i si陰. Postanowi ze kiedy b璠zie zbudowany jak on i zostanie najlepszym kulturyst.
Zacz掖 od rozbudowy swojego gara簑 i zakupu nowego sprz皻u, po czym zabra si do intensywnego treningu. Po roku, w wieku 21 lat, by ju harmonijnie i atletycznie zbudowany oraz silny. Obw鏚 jego klatki piersiowej wynosi wtedy 126 cm, w bicepsach mia 45 cm, za w obwodzie uda – 65 cm. W le瞠niu wyciska sztang wagi –150 kg, a zza karku –110 kg, przy wadze cia豉 ok. 95 kg.
Rodzice widz帷, z jak pasj ich syn trenuje i doceniaj帷 jego wyniki sportowe, ufundowali mu 6-cio miesi璚zny pobyt i „szkolenie” kulturystyczne w Stanach Zjednoczonych.
Reg odby dobry i urozmaicony „sta” w wielu o鈔odkach, pocz患szy od New Jersey do po這穎nych na s這necznym wybrze簑 Pacyfiku w Kalifornii. Trenowa z najlepszymi ameryka雟kimi kulturystami i pozna ich metody treningowe. Szczeg鏊nie du穎 nauczy si trenuj帷 z Clarence Rossem, mistrzem „America” – 1945,Amateur Athletic Union of the United States (AAU), kt鏎y ch皻nie dzieli si z nim swoimi uwagami o metodach treningu, m.in. zasadami treningu „uderzeniowego” na tzw. „mas”, kt鏎e kilka lat p騧niej zastosowa przygotowuj帷 si do wa積iejszych zawod闚.

Szukanie nowych metod
Po powrocie do Anglii zacz掖 獞iczy wed逝g staranie obmy郵onych plan闚 treningowych, zmieniaj帷 je co 1-2 miesi帷e. 鑿iczy 4-5 razy w tygodniu po 2-3 godziny. Zawsze zaczyna od 20–minutowej rozgrzewki, a dopiero p騧niej wykonywa 獞iczenia z obci捫eniem. W tym okresie trenowa np. od „do逝 do g鏎y”, czyli od 獞icze n鏬 poprzez grzbiet do klatki piersiowej. Jednym z jego ulubionych 獞icze by這 podci庵anie si na dr捫ku z obci捫eniem. Stosowa uchwyt szeroki, przy czym brod lub karkiem dotyka dr捫ka.
Rok ci篹kiej i regularnej pracy wystarczy mu, aby w 1948 roku zdecydowanie zwyci篹y w Mistrzostwach Wielkiej Brytanii i kilku krajowych zawodach. Przebywaj帷y w tym czasie w Anglii Joe Weider, trener ameryka雟kich kulturyst闚, zwr鏂i na niego uwag „Nied逝go b璠ziesz najlepszym na 鈍iecie – powiedzia Weider”, co sprawdzi這 si za kilka lat.
W 1950 r. odni鏀 nast瘼ny sukces - zwyci篹y w Mistrzostwach Europy i wszystkie swoje plany podporz康kowa przygotowaniom do zawod闚 Mr Universe (National Amateur Body Building Association – NABBA). W dniu tych zawod闚 by w znakomitej formie i za sob mia londy雟k widowni. Po wyr闚nanej walce nieznacznie przegra z Steve Reevesem, fantastycznie przygotowanym do tych zawod闚.
Pora磬a doda豉 mu „skrzyde”, sta si tytanem ci篹kiej pracy. Trenowa jak „demon - maszyna”. 鑿iczy przewa積ie sam w swoim nieogrzewanym „gara簑”, 5-6 razy w tygodniu, do 3 godzin. Cz瘰to zmienia 獞iczenia i metody treningowe, eksperymentowa z 獞iczeniami i obci捫eniem; analizowa na bie膨co 獞iczenia i rezultaty trening闚. Potrafi dobiera dla siebie najodpowiedniejsze 獞iczenia, daj帷e mu jeszcze efektywniejszy rozw鎩 mi窷ni.


Ca造 czas w formie
Drugi jego start w zawodach o tytu Mr Universe (NABBA) przyni鏀 mu w 1951 r. wielki sukces. Mimo 瞠 wygl康a pot篹nie - o dobrze wyrze嬌ionych mi窷niach, to o zwyci瘰two musia stoczy pasjonuj帷y i ci篹ki pojedynek z nieznanym Hindusem Montosha Royem. Wygra z nim minimalnie, tylko lepszym pozowaniem. Pokona te Amerykan闚, prze豉muj帷 ich hegemoni, co by這 nie lada sensacj.
Nowy Mr Universe mia 24 lata, 183 cm wzrostu i wa篡 107 kg. Jego wymiary antropometryczne: klatka piersiowa – 136 cm, talia - 77 cm, biceps – 48 cm, szyja – 48 cm, udo 70 cm, 造dka – 48 cm.
W 1958 roku stan掖 nast瘼ny raz na najwy窺zym podium zawod闚 Mr Universe (NABBA), ale ju w kategorii zawodowc闚, pokonuj帷 tak znakomitych ameryka雟kich kulturyst闚, jaki byli mi璠zy innymi Jack Delinger, Roy Scheffer i aktor filmowy Mikey Hargitay.

Film i kulturystyka
Po tym sukcesie, podobnie jak w przypadku Steve Reevesa, upomnia豉 si o Parka „Fabryka sn闚 i marze - Hollywood” z Los Angeles . W pierwszej dekadzie lat sze嗆dziesi徠ych ogromn popularno軼i cieszy造 si filmy osnute na mitologii. W tej „fali” filmowego antyku ukazywano greckich heros闚 i bog闚 oraz ich pasjonuj帷e przygody. Reg zagra rol mitycznego Herkulesa w trzech filmach zarabiaj帷 du瞠 pieni康ze, kt鏎e zainwestowa w rozw鎩 swojej firmy zajmuj帷ej si doradztwem medycznym i reklam sprz皻u do treningu sportowego.
Po kilku latach, ju po rozstaniu si z filmem, wr鏂i do kulturystyki i w 1965 r. zwyci篹y po raz trzeci w zawodach o tytu Mr. Universe (NABBA),a drugi raz w kat. zawodowc闚.
Dla Rega by豉 to ju trzecia dekada start闚 w dyscyplinie, w kt鏎ej by idolem dla m這dzie篡, m.in. dla Arnolda Schwarzeneggera. 畝den z nich nie przewidywa, 瞠 los wyznaczy im sportowe spotkanie. Sta這 si to w Londynie w 1970 r. podczas zawod闚 o tytu Mr Universe (NABBA), w kat. zawodowc闚. Arnold mia 23 lata i rozpoczyna 鈍iatow karier, za Reg – 42 lata i zmierza do jej zako鎍zenia. W finale opr鏂z Rega i Arnolda znalaz si Dave Draper – aktualny Mr America i drugi wielki Amerykanin, Dennis Tinerino, Mr Universe z 1965 roku.
Reg Park, jak zawsze ambitny, pogodny i doskonale przygotowany, stoczy wyr闚nany pojedynek z m這dszymi rywalami. Nieznacznie przegra z Arnoldem, ale zdaniem londy雟kiej publiczno軼i uwielbiaj帷ej Reg Parka i znawc闚 kulturystyki obserwuj帷ych zawody, zwyci瞛c powinien zosta „Angielski Tytan”. Arnold - nowy mistrz, znany w tym czasie z „samouwielbienia”, wyj徠kowo przyja幡ie i szacunkiem wypowiedzia si o swoim starszym rywalu:
- „Jest on doskona造m zawodnikiem i b璠zie zawsze trudnym do pokonania”. Fani Reg Parka, mogli go jeszcze dwa razy zobaczy w Londynie. Najpierw w 1971 w finale Mr Universe (NABBA), kiedy to zaj掖 III miejsce , za Kenem Wellerem rewelacyjnym Mr America z 1970 r. oraz za Sergio Oliv - trzykrotnym Mr Olympia . Ostatni raz w zawodach o tytu Mr Universe wyst徙i w 1973 r. maj帷 49 lat i zaj掖 drugie miejsce za Boyerem Coe . By這 to dobre zako鎍zenie jego kariery zawodnika, po 23 latach start闚.

Reg jako dzia豉cz i publicysta
Lata 70. to pocz徠ek epoki farmaceutycznego wspomagania rozwoju mi窷ni. Reg Park, tak skwitowa nastanie tych nowych czas闚:
– „Mog貫m jeszcze startowa kilkana軼ie lat w kategorii zawodowc闚, ale „by貫m ju za stary i za m康ry, aby 造ka prochy. Tak naprawd to nie chcia貫m by uto窺amiany z czempionami o sztucznych mi窷niach.”W po這wie lat 70. przeni鏀 si z rodzin do po逝dniowej Afryki, gdzie mieszka do chwili obecnej. Dalej pisze w kulturystycznych czasopismach, utrzymuje sta造 kontakt z kolegami z tamtych lat oraz aktywnie wspomaga federacj NABBA, kt鏎ej jest szczeg鏊nym go軼iem honorowym na mistrzowskich zawodach lub wa積ych uroczysto軼iach kulturystycznych. W 1993 r. zosta nagrodzony specjaln nagrod Federacji NABBA za ca這kszta速 swojej dzia豉lno軼i sportowej i publicystycznej.
W swoim magazynie kulturystycznym „The Reg Park - Journal”, ukazuj帷ym si od ponad 30 lat, szczeg馧owo opisa, jak trenowa oraz jak wygl康a造 jego przygotowania do zawod闚, jak stacza pojedynki z najlepszymi w mistrzowskich zawodach. Z czytelnikami dzieli si obszernie swoimi do鈍iadczeniami, spostrze瞠niami oraz analizami dotycz帷ymi treningu najlepszych wsp馧czesnych mistrz闚.
Na przyk豉d tak napisa o swoich przygotowaniach do zawod闚 o tytu Mr Universe w 1952:
”Odk康 zwi瘯szy貫m ilo嗆 serii i powt鏎ze wyciskania sztangi zza karku siedz帷 - z klatki piersiowej i doda貫m 獞iczenie wyciskanie sztangielek w siadzie, to znacznie poprawi貫m moje barki. Te 3 獞iczenia wykonywa貫m po 5 serii, od 10 do 5 powt鏎ze. 鑿iczenia na barki zawsze ko鎍zy貫m stoj帷 wznosami ramion w bok, lub w opadzie, wykonywa貫m je w 3 seriach do 10 powt鏎ze”.
Dalej, niczym w podr璚zniku biomechaniki i anatomii, dok豉dnie opisa ka盥y wykonany ruch, u這瞠nie ramion i d這ni oraz prac mi窷ni.

Du瞠 ci篹ary – du瘸 si豉
Reg Park lubi 獞iczy du篡mi ci篹arami, w seriach, np. na biceps sztang wagi 100 kg, w le瞠niu wyciska 200-230 kg. W tym boju przez d逝gi okres by rekordzist 鈍iata, wynikiem 250 kg, odnotowanym przez istniej帷y od wielu lat magazyn kulturystyczny „Health and Strength”. Przysiady wykonywa ze sztang 230 kg. Troch wy鄉iewa si z tych, kt鏎zy unikali tego 獞iczenia. Tak pisa o nich:
„Silny zawodnik, ale ze s豉bymi nogami. Dzi widz, 瞠 wsp馧cze郾i zawodnicy unikaj wykonywania przysiad闚, s on dla nich za ci篹kie i za trudne. Wol le瞠 i ci篹ar wypycha nogami”. Kilka lat temu powiedzia:
- „ Tak samo dzi bym 獞iczy, te same 獞iczenia co 40 lat temu, tylko z wi瘯szym obci捫eniem”.
Zdradzi te, jak 獞iczy metod uderzeniow przygotowuj帷 si do startu w mistrzowskich zawodach w latach 60. i 70. Ka盥e 獞iczenie wykonywa w 2 seriach z maksymalnym obci捫eniem, ale tak dobranym , 瞠 mo積a by這 wykona 6 powt鏎ze i to z najwi瘯szym trudem. Gdy w drugiej serii wykona 7 powt鏎ze, to na nast瘼nym treningu „wyj軼iowy” ci篹ar zwi瘯sza o 2,5 kg. Przerwy mi璠zy seriami nie by造 d逝窺ze ni 2 minuty. Nawet obecnie czo這wi zawodnicy nie s w stanie wykona jego treningu z tamtych lat. A oto niekt鏎e 獞iczenia, kt鏎e wykonywa:
- wyciskanie sztangi le膨c na pod這dze, w „mostku”;
- „martwy ci庵”; unoszenie sztangi z 40 cm podp鏎ek, nogi wyprostowane w kolanach;
- 獞iczenie na biceps, wznos przedramion z lekk wsp馧prac n鏬 i grzbietu;
- wznosy sztangielkami bokiem w g鏎;
- p馧przysiad, 瞠 sztang; siad na 豉weczk i powr鏒 do pozycji stoj帷ej;
- w opadzie podci庵anie sztangi do klatki piersiowej, szeroki uchwyt;
- le膨c wyciskanie sztangi z 40 cm podstawek .
Reg Park t „mordercz” metod 獞iczy tylko przed zawodami przez 8 tygodni i poprawia swoje ju mistrzowskie obwody mi窷ni: ramienia o 2 cm; klatki piersiowej o 5 cm, uda o 3 cm. Jednocze郾ie zwi瘯sza si喚 i traci na wadz do 5 kg. Od 1960 r. do swojej diety wprowadzi preparaty z protein.
Nale篡 podkre郵i 瞠 w swojej d逝goletniej dzia豉lno軼i publicystycznej, a g堯wnie w „The Reg Park - Journal” szczeg鏊n uwag po鈍i璚a pocz徠kuj帷ym kulturystom udzielaj帷 im porad i przedstawiaj帷 skuteczne metody treningowe. Np. - ”Niezale積ie od tego, jakie 獞iczenie wybieramy na biceps, musimy je wykonywa z maksymaln koncentracj, pomimo tego 瞠 jest to ma豉 grupa mi窷ni. Nie mo瞠my podnosi ci篹ar闚 wykonuj帷 „bujane” ruchy tu這wiem. Taki spos鏏 jest wskazany tylko dla bardzo zaawansowanych, gdy stosuj bardzo du瞠 ci篹ary. Ja 獞iczy貫m poprawnie technicznie ka盥e 獞iczenie, w 3 seriach, mimo tego 瞠 byli tacy, kt鏎zy pr鏏owali wykonywa 20 serii, ale ”byle jak” tylko jednego 獞iczenia. By豉 to wielka przesada, a efekt by niewielki”.Tak jak Steve Reeves, jego kolega i wielki sportowy rywal, Reg Park namawia 獞icz帷ych kulturystyk do wykonywania swojego ulubionego 獞iczenia:
- „Podci庵ajcie si na dr捫ku, zar闚no do karku jak i do brody, to jest 獞iczenie przyjazne dla kr璕os逝pa, najskuteczniej rozwijaj帷e g鏎ne mi窷nie grzbietu.”

Cz瘰to te powtarza swoje przes豉nie dla m這dych:
Aby mie 豉dn, muskularn sylwetk i du膨 si喚 oraz zachowa zdrowie, trzeba systematycznie przez wiele lat ci篹ko pracowa ci篹arami oraz unika steryd闚, bo one daj tylko tymczasowe efekty” !!!

Legenda kulturystyki
Reg Park, zosta uznany za jednego z najlepszych zawodnik闚 wszechczas闚. On w znaczny spos鏏 przyczyni si do rozwoju 鈍iatowej kulturystyki i jest na trwale wpisa si w histori nowoczesnej naturalnej kulturystyki. Godne podkre郵enia jest to, i przez ca陰 swoj karier sportowa wierny by federacji NABBA . (Zmar 22 grudnia 2007 r. - przyp. J.W.).

Autor: Miros豉w G這gowski (Londyn), Jan W這darek (Warszawa) Maj 2005 r./.

Rej. 28/sylwetki - 4 / 17.03.2010.
Ostatnia aktualizacja 27 marca 2010 godz. 22:20


Nie nale篡 rozpoczyna treningu si這wego pod wp造wem 鈔odk闚 dopinguj帷ych i odurzaj帷ych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i 獞icze nale篡 si skonsultowa z lekarzem. Autorzy i w豉軼iciel strony JWIP.PL nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno軼i za skutki dzia豉 wynikaj帷ych bezpo鈔ednio lub po鈔ednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku造
Zmar Antoni Ko貫...
Pozdrowienia z wa...
Przemys豉w Kwiatk...
Stawia貫m na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
S逝psk - 2008
S逝psk - 2008
BOGDAN KASZUBA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionier闚



















































Je瞠li na tej stronie widzisz b陰d, napisz do nas.

Jan W這darek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O鈔odki | R荅NE