Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4400937
osób.
Oni są z nami:
Jak ćwiczył Bogusław Krydziński? Autor: Henryk Jasiak


ROK1967 (wtedy w kulturystyce nie było „koksu” – przyp. jwip.pl).

BOGUSŁAW KRYDZIŃSKI Karierę sportową rozpoczął od pływania, uzyskując zresztą w tej dyscyplinie dobre wyniki. W 1962 roku, mając 18 lat zaczął ćwiczyć kulturystykę, ale nadal ciągnął go basen ( uprawiał dodatkowo pływanie jeszcze przez 2 lata). Już po rocznym treningu wszedł do czołówki polskich kulturystów. Jest doskonale zbudowany, wysoki i sprawny. Jedyny mankament to słabe nogi ( przysiady ze sztangą). Startował na mistrzostwach świata w Berlinie w roku 1966 w konkursie kulturystycznym, zajmując 10 miejsce wśród najlepszych. Od 3 lat występuje we wrocławskiej Pantomimie.
Dane antropometryczne: wzrost 186 cm, waga 92 kg, obwód klatki piersiowej -129 cm, biceps-46 cm. Rekordy siłowe: wyciskanie w leżeniu – 162,5 kg, przysiad -120 kg, zarzucanie na klatkę -115 kg.


Bogusław Krydziński początkowo ćwiczył 3 razy w tygodniu po 1,5 godz. Ćwiczenia te miały charakter ogólnorozwojowy.
Oto jego program w tym okresie:
1, Wyciskanie sztangi na ławce – 6 x 10 z małym obciążeniem.
2. „Rozpiętki” odważniki 17,5 kg – 3 x 6.
3. W pozycji leżącej rozciąganie ekspanderów (długich gum) – ćwiczenie typowo pływackie -5 serii po 20 powtórzeń.
4. Podciąganie na drążku szerokim uchwytem ( do karku) – 4 x 6.
5.Uginanie przedramienia opartego o kolano – obciążenie 17, 5 kg – 4 x 6.
6. W siadzie wyciskanie francuskie ze sztangą 40 kg - 4 x 6.
7.Wznosy tułowia na skośnej ławce – 5 serii do zmęczenia.
8. Ćwiczenia rozluźniające.

Program ten nie jest zbyt obszerny ( brak np. ćwiczeń na barki i nogi oraz grzbietu), ale Krydziński rozpoczynał ćwiczenia mając j za sobą wszechstronną zaprawę pływacką i ogólnorozwojową. Poza tym ma on duże predyspozycje do rozwoju mięśni i w stosunkowo szybkim czasie potrafi zwiększyć swoją masę mięśniową.
Również jego obecny program treningowy ( z roku 1967 – przyp. jwip) jest dość skromny.

Rozpoczyna trening zawsze od klatki piersiowej.
1. Wyciskanie w leżeniu – 4 x100 kg, 3 x 120 kg, 3 x 130 kg, 2 x 140 i 130 kg, 4 x 120 kg.
2. Wyciskanie sztangi z klatki piersiowej w siadzie szerokim chwytem – 6 x 5 z obciążeniem 60 kg.
3. „Rozpiętki” ze sztangielkami 25 kg i przenoszenie sztangi 90 kg ramionami ugiętymi w leżeniu – superseria 6 x 8.
4. Wyciskanie sztangi na ławce skośnej – 6 x 6 z obciążeniem 80 kg.
5. Podciąganie sztangi do klatki piersiowej ( jeden koniec oparty w rogu Sali) -6 x 8 z obciążeniem 80 kg.
6. Uginanie przedramienia ze sztangielką 30 kg w siadzie na krześle (ramię oparte o poręcze) – 6 x 10.
7. Wyciskanie francuskie sztangą 60 kg – 6 serii po 8 powtórzeń oraz pompki na poręczach – 3 x 29.
8. W zwisie na skośnej desce wznosy nóg do tułowia – 5 serii w czasie całego treningu ( do zmęczenia).

Krydziński główny więc nacisk kładzie na rozwój mięśni klatki piersiowej ( 4 ćwiczenia) oraz ramion ( 3 ćwiczenia). Nie jest to program wszechstronny, uwzględniający wszystkie zasadnicze grupy mięśni. Najmniej trzeba stwierdzić, że zaawansowani kulturyści, o wszechstronnej podbudowie fizycznej, mogą sobie pozwolić na okresowe akcentowanie określonych grup mięsni bez szkody dla sylwetki. Rozwijając, bowiem te podstawowe grupy mięsni pobudza się również pracę szeregu innych, które w ten sposób nie pozostają w tyle. Faktem jest również, że kulturyści mający predyspozycje do szybkiego rozwoju mięsni nie muszą stosować szerokiego zakresu ćwiczeń. Nie dotyczy to oczywiście początkujących i tych, którym mięśnie rozwijają się opornie.

Autor: Henryk Jasiak ( 1936 -2008). Artykuł ze zbioru materiałów Stanisława Zakrzewskiego, 1967 r., przygotował Ignacy.



(Bogusław w 2000 roku, fot. Jan Włodarek )

Od JWIP.PLTen artykuł będzie wzbudzał zdumienie połączone z niedowierzaniem. Kto dziś uwierzy, że w latach 60, zaledwie po kilkuletnim treningu dochodziło się do wspaniałych wyników. Przecież wówczas trenowało się bez żadnych wspomagaczy, stosując dość prymitywny sprzęt oraz metody treningowe, których nie znają obecni redakcyjni eksperci.

Komu dziś przyjdzie do głowy, aby trenować 3 razy w tygodniu i na każdym treningu wykonywać te same ćwiczenia? Już słyszę głosy: -nie możliwe bez nowoczesnych programów i najlepszych na świecie, niklowanych maszyn, diety typu: piersi kurczaka z ryżem i jajkami, jako dodatek do pokarmu z kilkunastu różnych puszek z kolorowymi etykietkami oraz regeneracji zwanej „nie męcz się tylko łykaj a BĘDZIESZ WIELKI”. To może szokować!

Trening Bogusława Krydzińskiego i wielu innych z okresu „złotej ery kulturystyki” jest zaprzeczeniem tego, co obecnie lansują na swoich łamach kolorowe miesięczniki dla kulturystów. On przecież bez tego wszystkiego, co teraz jest „najlepsze” osiągnął jednak estetyczną i bardzo ładnie umięśnioną sylwetkę, dysponował siłą i wysoką sprawnością fizyczną.

Nie ćwiczył specjalnie na masę lub rzeźbę, ale zawsze, każdego dnia wyglądał znakomicie, bez patologicznych przerostów! Przypomnę, ze Bogusław przy wzroście 186 cm miał 46-47 cm w obwodzie bicepsu i 129 cm w kl. piersiowej i przy tym talie osy!. Ważył tylko 92 kg! Do tego doszedł po 6 latach intensywnych i teraz niby dziwnych ćwiczeń oraz metod treningowych! (j.w.)
Rej. 111/Pionierzy - 7/ 31.07.2010 r.
Ostatnia aktualizacja 18.08.2010 godz. 21:22


Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Spotkanie z ambas...
Zmarł Antoni Kołe...
Pozdrowienia z wa...
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Flesz
 Zawody przed Błyskawicą, 1972 r.
Zawody przed Błyskawicą, 1972 r.
50 LAT "BŁYSKAWICY" 1958-2008
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE