Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4201721
osób.
Oni są z nami:
Dieta zdrowa dla oczu. Aut. Maria Szustakowska - Chojnacka

Na zdjęciu: Katarzyna z „Sportoli Budapeszt 1980” ma ładne oczy i nie tylko, fot z arch. JWiP.PL

Ważne dla kulturystów!
Widzenie to złożony proces fizjologiczno-psychiczny, który składa się z trzech etapów, przyjęcia ( wychwycenia ) bodźca, jego przewodzenia i poznania go. Warunki te spełnia układ wzrokowy, który składa się z umiejscowionej w oczodole gałki ocznej. Odbiera wrażenia wzrokowe przekazując je poprzez drogi wzrokowe do ośrodków wzrokowych mózgu. Oczami odbieramy 80 % informacji o otoczeniu i aż 10 % kory mózgowej zaangażowanej jest w interpretację tych informacji .
Codziennie nasze oczy wystawione są na nieuniknione i szkodliwe działanie czynników wewnętrznych i zewnętrznych, jak promienie świetlne. Ważne dla oczu jest oddychanie czystym powietrzem. Zanieczyszczone dymem papierosowym, pyłami, oparami chemicznymi wpływa negatywnie na nasze oczy. Ważne jest właściwe oświetlenie, nie może być zbyt jaskrawe ani rozproszone oraz odpowiednio długi sen.


W chwili obecnej często korzystamy z wizji na bliższą odległość, tj. czytanie, praca przy komputerze. Komputeryzacja, stała się obok innych czynników, nowym rozprzestrzeniającym się zagrożeniem. Stała akomodacja doprowadza do występowania krótkowzroczności nawet u coraz młodszych osób .Pracujemy często w nieodpowiednich warunkach, pokonujemy różne stresy, przemęczenie itp. Czy te czynniki nie psują naszego wzroku ?

Z upływem lat oczy stają się coraz mniej sprawne i jest to proces naturalny. Gdy prowadzimy zdrowy tryb życia dla oczu i reagujemy na sygnały, to jesteśmy w stanie długo zachować dobry wzrok lub powstrzymać jego pogarszanie się .Jednak po przekroczeniu 40 roku życia pojawiają się poważne dolegliwości oznaczające pogorszenie widzenia, jak np. zwyrodnienie plamki żółtej oka ( AMD ), która jest jedną z chorób cywilizacyjnych i może doprowadzić do utraty widzenia.( AMD rozwija się u ludzi rasy białej, o niebieskich oczach .), czy pojawienie się zaćmy.

.Niezmiernie istotną rzeczą jest stosowanie właściwej diety. Na podstawie przeprowadzonych badań wykazano wpływ diety bogatej w duże ilości węglowodanów przetworzonych na zwiększenie ryzyka na AMD oraz jej szybki rozwój. Aby zmienić przyzwyczajenia żywieniowe i pomyśleć o profilaktyce zdrowych oczu należy korzystać z pożywienia, które zawiera witaminy i minerały niezbędne do funkcjonowania wzroku. Niezmiernie ważne są przeciwutleniacze, które zwalczają wolne rodniki, przyspieszające proces starzenia oczu.

Jak pomóc naszym oczom, czego potrzebuje nasz zmysł wzroku ? Jakie witaminy i minerały są niezbędne do prawidłowego widzenia ?
- Istnieje wiele przyczyn nieprawidłowego, słabego wzroku. Jedną z nich jest hipowitaminoza A, czyli zbyt mały poziom witaminy A w organizmie. Nieleczona awitaminoza może doprowadzić nawet do ślepoty .Aby temu zapobiec należy zwiększyć podaż tej witaminy. Doskonałym źródłem tej witaminy jest; wątróbka, żółtka jaj, śmietana, tran, a także warzywa i owoce, zawierające prowitaminę A, czyli beta-karoten, ( nieaktywna forma tej witaminy ), która w organizmie jest przetworzona w aktywną jej formę. Źródła to; marchew, szpinak, dynia, groszek zielony, szczypior, szczaw, papryka, pomidory, brokuły, warzywa o ciemnych liściach, oraz morele, brzoskwinie, papaja itd.

Dobrze jest kontrolować ilość przyjmowanej witaminy, aby nie dopuścić do hiperwitaminozy A, której objawami są między innymi; osłabienie mięśni, zmiany skórne, odwapnienie kości itd.
- Witaminy B -niedobory witamin, np. B1 mogą powodować dolegliwości bólowe za tylną ścianką gałek ocznych i zaburzenia widzenia, niedobór B2, wywołuje pogorszenie widzenia, łzawienie, pieczenie oczu, światłowstręt a nawet zaćmę, witamina B6 wpływa na właściwe nawilżanie oczu, a zatem odpowiednia ilość witamin z grupy B wpływa korzystnie na zachowanie wzroku. Źródła; nasiona, pestki, orzechy, soczewica, ciemne pieczywo razowe, warzywa i owoce, sery, wędliny.
- witamina C i E- to broń przeciwko wolnym rodnikom. Brak witaminy C wpływa na niewłaściwe funkcjonowanie soczewki i prowadzi do zaćmy .Źródła , cytrusy, czarna porzeczka, warzywa z rodzin kapustnych, natka pietruszki, papryka, kiwi, itd. .
Nie zapominajmy również o minerałach, które są niezbędne do prawidłowego widzenia. Są to; cynk, selen, mangan.

Obecnie prawie wszyscy cierpimy na niedobór cynku, ze względu na zatruwanie środowiska naturalnego. Gdy brakuje cynku organizm wysyła sygnały ostrzegawcze w różnych postaciach między innymi objawia się tzw.’ ’kurzą ślepotą’’ ( zaburzenie polegające na niemożności adaptacji oka do widzenia w ciemności, w nocy lub pomieszczeniach słabo oświetlonych ). Najlepszym źródłem cynku są owoce morza, wątróbki, jaja itp.
Selen zwalcza wolne rodniki, jest również najważniejszym sprzymierzeńcem układu immunologicznego. Jego brak powoduje między innymi-zaburzenia widzenia .Najwięcej selenu zawierają; wątróbka i nerki mięso z części mięśniowych, ryby, skorupiaki, pełne ziarno itp.
Mangan zwalcza wolne rodniki. Bogate w mangan są orzechy, ziarno i nasiona, rośliny strączkowe, czarna jagoda.

Najczęściej pojawiające się schorzenia oczu to;
- choroby siatkówki; - odwarstwienie (odklejenie) siatkówki od tkanki położonej z tyłu gałki ocznej prowadzi do pozbawienia jej dopływu krwi niosącej życiowo ważny tlen i składniki odżywcze.
Sportowcy zwłaszcza bokserzy szczególnie narażeni są na odwarstwienie siatkówki. Jeśli uprawia się sporty siłowe wskazane jest zakładanie szkieł ochronnych przed urazami .
-Zwyrodnienie plamki żółtej-polega na stopniowym zniszczeniu plamki żółtej, tkanki, która tworzy środkową część siatkówki. Choroba dotyka zwykle ludzi starszych. Schorzenie rozwija się bardzo powoli i bezboleśnie. Pacjent jego nieświadomy, dopóki nie nastąpi znaczna utrata wzroku. Co możemy zrobić? Regularnie badać wzrok i stosować metody zmniejszające ryzyko, a więc; nie palić, jeść zdrowe warzywa, jak szpinak, jarmuż, rzepę, kapustę, brokuły, cukinie, więc dużo kolorowych warzyw i owoców, ponadto pełnoziarniste pieczywo, ryby itd.
-Zaćma ( katarakta ) -to choroba polegająca na zmętnieniu siatkówki oka To zjawisko związane z procesem starzenia się. Wywołana jest niedoborem witamin-antyoksydantów. Jeśli zadbamy o odpowiednią ilość antyoksydantów w diecie, to one docierają do soczewki oka, odbudowując jej zniszczoną tkankę, co zapobiega procesowi zmętnienia.

Jak zatem zachować sprawny wzrok pomimo upływu lat?
Należy zażywać suplement witaminowy raz dziennie, a zmniejszy się ryzyko zaćmy o około 30%. Przyjmować witaminę C i E. Prawdopodobnie wystarczy dawka 500 mg witaminy C dziennie. Nie ustalono dawek witaminy E oraz beta- karotenu. Należy spożywać zielone warzywa. Badania cytowane przez British Medical Journal dowiodły profilaktycznego działania szpinaku, jako warzywa zapobiegającego rozwojowi katarakty u dużej grupie kobiet w podeszłym wieku. Wskazane jest również noszenie okularów przeciw słonecznych i kapeluszy z szerokim rondlem. Zmniejsza to ryzyko zaćmy o 2/3.

- Jaskra to choroba, w której dochodzi do wzrostu ciśnienia płynu znajdującego się w przedniej komorze oka położonej między soczewką a tęczówką. Jest ona często spotykana, zwykle u osób po 40 roku życia. Występuje też jaskra wrodzona, zwana dziecięcą, nawet od urodzenia. Musi być wcześnie leczona, gdyż zaniedbana może prowadzić do ślepoty. W leczeniu uzupełniającym dobre wyniki daje witamina C i bioflawonoidy, zwłaszcza antycyjanidyna. Składniki te znajdują się w porzeczkach i jagodach.

-Zmęczenie oczu ten problem występuje przy dłuższym czytaniu, pracy przy komputerze, dłuższym prowadzeniu samochodu w niesprzyjających warunkach itd. Zmęczone oczy powodują niepotrzebne napięcia nerwowe, podrażnienie, i w efekcie pojawiają się coraz silniejsze dolegliwości, prowadzące do schorzeń. Itd.
Jakie medycyna ludowa, konwencjonalna zaleca zioła na poprawę widzenia?

-Świetlik łąkowy używany jest głównie na stany zapalne oczu takie, jak zapalenie spojówek, powiek, łzawienie, wrażliwość na światło oraz przy jęczmieniu i zmęczeniu wzroku. Do leczenia oczu; pół łyżeczki sproszkowanego ziela zaparza się w 1/3 szklanki wrzącej wody przez 5 minut i stosuje się do okładów na oczy na noc. Do przemywa oczu świetlik może być łączony z rumiankiem.

- Nagietek lekarski zalecany do przemywań oczu w stanach zapalnych powiek i jęczmieniach. Do przemywań najlepiej stosować odwar. W tym celu 4 łyżki płatków zalewa się szklanką zimnej wody i gotuje pod przykryciem przez 20 minut.

- Borówka czernica, czarna jagoda. Stwierdzono, że znajdujące się w owocach antocyjany wpływają korzystnie na naczynia włosowate oczu i przyspieszają regenerację tzw. purpury wzrokowej, dzięki czemu poprawiają zdolność widzenia. Gotowe preparaty wytwarzane z borówki czernicy stosowane są w okulistyce, jak np.; Difrarel, Difrael E, Fotoretin, Largiton.

- Aloes drzewiasty. W końcu XIX wieku ks..Kneipp podkreślił możliwość wykorzystania tej rośliny w schorzeniach oczu, najczęściej, jako wodę aloesową w formie okładów. W przypadku zmęczenia oczu pomocne bywają okłady z gazy nasączonej sokiem aloesowym, przykładane na powieki.

- Chaber, bławatek ma zastosowanie w chorobach oczu, szczególnie przy kurzej ślepocie. Kwiat bławatka w połączeniu z zielem świetlika stosuje się do przemywania oczu przy zapaleniu spojówek .W tym celu łyżkę takiej mieszanki na 1 szklankę wrzątku zaparza się przez 15 minut i cedzi.

Aby zapobiec poważnym nieprawidłowościom lub umożliwić ich rozpoznanie na wczesnym etapie i podjęciu szybkiego leczenia, wskazane jest regularne badania profilaktyczne przynajmniej raz w roku przez lekarza okulistę ,gdyż każda zwłoka może okazać się niebezpieczna. Koniecznie musimy chronić narząd wzroku na wszelkie sposoby.

Dbajmy o jego pielęgnację i stosujmy właściwe odżywianie, gdyż jak wskazano powyżej istnieje wiele produktów, które mają zbawczy wpływ na nasze oczy. Badania wykazały, że obecne w pożywieniu antyoksydanty, jak; luteina, cynk, selen a także substancje obecne w borowce korzystnie wpływają na funkcjonowanie plamki żółtej. Dodatkowe przyjmowanie witamin A, C, E pomaga w zachowaniu wzroku .Ważna jest również suplementacja preparatami bogatymi w witaminy, minerały, kwasy organiczne omega-3.

Oczy są zwierciadłem naszej duszy, więc warto o nie dbać! Niech zawsze będą radosne i błyszczące! U kulturystów z oczami jest róznie

Źródło, Encyklopedia zdrowia, Readers Digest’ ’Nie musisz chorować’ ‘, Twój miesięcznik o zdrowiu, wrzesień 2011, D. Tyszyńska-Kownacka, T. Starek’ ’Zioła w polskim domu"‘, Klaus Obrbeil’ ’Minerały, ’’Jean Carper ‘’Stop starzeniu”.
Autor, Maria Szustakowska – Chojnacka, czł. Zespołu JWIP.PL, listopad 2011 r.
Rej. 455/ Medycyna – 40/ 2011.11.22/ JWIP.PL
Aktualizacja: 2011.12.02. Godz. 22:43



Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Z Antonim Kołecki...
Z Antonim Kołeck...
Flesz
 ME. Leningrad, 1990
ME. Leningrad, 1990
JAK TO BYŁO KIEDYŚ...
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE