|
Odwiedzi³o nas: 10454639 osób. |
|
|
Metoda naturalnego wychowania fizycznego. Autor: Jan Winnicki |
Ca³a doktryna Heberta o wychowaniu fizycznym spo³eczeñstwa podporz±dkowana jest w³a¶nie temu celowi. Uwa¿a on s³usznie, ¿e nie ¿yjemy obecnie w takich warunkach, w jakich ¿yli nasi przodkowie. Cywilizacja odsuwa nas coraz bardziej od natury i choæ budowa nasza nie ulega zmianom, cz³owiek staje siê coraz s³abszy, poniewa¿ tryb jego ¿ycia jest mniej twardy. Aby unikn±æ tej fizycznej degeneracji i zachowaæ prawid³owy rozwój fizyczny, nale¿y pos³ugiwaæ siê ruchami naturalnymi dla naszego gatunku.
Cz³owiek - twierdzi Hebert - nie jest wyobcowany z natury i nie mo¿e uchyliæ siê od praw, które rz±dz± rozwojem fizycznym innych stworzeñ. Ka¿de stworzenie ¿yj±ce osi±ga ten rozwój przez wykonywanie ruchów koniecznych dla jego egzystencji. Jak ptak lata, pies biega i skacze, tak cz³owiek chodzi, biega i skacze, wspina siê, rzuca, walczy, p³ywa itd. S± to te same ruchy, które wykonywali codziennie nasi przodkowie i którymi pos³uguj± siê i dzi¶ jeszcze ludy pierwotne.
Dlatego nieodzown± potrzeb± naszej rasy jest zapewnienie organizmowi wszechstronnej wytrzyma³o¶ci i sprawno¶ci fizycznej. Dla osi±gniêcia tych cech konieczne jest po¶wiêcenie codziennie dostatecznej ilo¶ci czasu na æwiczenia cielesne. W czasie ich wykonywania nale¿y staraæ siê powróciæ do naturalnego trybu ¿ycia naszych przodków - chodziæ, biegaæ, skakaæ na powietrzu, w jak najl¿ejszym ubraniu.
Jak zu¿ytkowaæ czas przeznaczony na wychowanie fizyczne? Æwiczenia powinny obejmowaæ ruchy stosowane w ¿yciu codziennym, wykonywane w sposób ci±g³y, nieprzerwany - w chodzie i biegu. Ka¿demu rodzajowi æwiczeñ po¶wiêciæ nale¿y tyle czasu, ile mu przys³uguje, przy czym bieg, a ¶ci¶lej mówi±c: wszelka zmiana miejsca jest æwiczeniem podstawowym.
W zespo³ach prowadzonych szko³± Heberta æwiczenia wykonuje siê grupowo, pod kierunkiem instruktorów. Na pierwszym zajêciu dzieli siê æwicz±cych na 4 grupy: bardzo silni, silni, ¶redni i s³abi. Klasyfikacja taka pozwala instruktorowi dozowaæ æwiczenia odpowiednio do mo¿liwo¶ci fizycznych poszczególnych grup. Ka¿dy æwicz±cy wykonuje wówczas ten sam ruch, ale z ró¿nym natê¿eniem i odmiennym zuzyciem si³y. Natê¿enie æwiczeñ powinno wzrastaæ w ci±gu 2/3 czasu ich trwania, a potem zmniejszaæ sie stopniowo a¿ do koñcowego marszu wypoczynkowego. Przerw miêdzy poszczególnymi rodzajami ruchów nie stosuje siê; potrzebny odpoczynek osi±ga siê przez marsz wypoczynkowy po ka¿dym æwiczeniu.
Zalety metody naturalnej George Herberta wyp³ywaj± z jej wszechstronno¶ci i mo¿liwo¶ci objêcia wszystkich swoich zasiêgiem: ca³ej m³odzie¿y - zarówno tej silnej, jak i s³abszej oraz ludzi doros³ych. Dlatego te¿ Francuska Federacja Wychowania Fizycznego, rozszerzaj±c prace grupy heberystów za³o¿onej w 1937 roku, pos³uguje siê w³a¶nie metod± naturaln±.
Jakkolwiek metoda Heberta nadaje siê równie dobrze dla dzieci jak i doros³ych, to jednak sposób jej stosowania rózni siê w poszczególnych przypadkach. W zastosowaniu dla dzieci np. metoda ta powinna mieæ charakter wychowawczy, uwzglêdniaæ przy tym okres ro¶niêcia oraz proces kszta³towania siê ko¶æca i miê¶ni. U kobiet powinny zmierzaæ przede wszystkim do rozwiniêcia wdzieku poruszania siê i giêtko¶ci. Zadaniem jej w zastosowaniu do mê¿czyzn zupe³nie ju¿ dojrza³ych fizycznie powinno byæ utrzymanie sprawno¶ci i korygowanie deformacji spowodowanych prac± zawodow±.
Aktywno¶æ spo³eczeñstwa ka¿dego kraju uzale¿niona jest przede wszystkim od zdrowia i warto¶ci fizycznej jednostek. Przez organizacjê wychowania fizycznego, budowê stadionów zmniejsza siê zachorowalno¶æ, a zwiêksza wydajno¶æ pracy, unika siê wypadków spowodowanych niezrêcznosci± czy s³abo¶ci±, wytwarza przyjemniejsz± atmosferê w pracy, szkole i domu, usuwaj±c psychologiczne przyczyny z³ego samopoczucia.
Wydatki na wychowanie fizyczne zwracaj± siê wielokrotnie (obliczono, ze we Francji choroby poch³aniaj± ok. 1/6 dochodu narodowego; w Polsce sumy wyp³acane przez ZUS s± równierz olbrzymie). Ochrona zdrowia przez wychowanie fizyczne jest kilkakrotnie mniej kosztowna ni¿ leczenie.
Dobrze zorganizowane i opieraj±ce siê na naukowych podstawach wychowanie fizyczne jest podstaw± obrony przed chorobami. Wpajaj±c zami³owanie do æwiczeñ cielesnych, do ruchu na powietrzu i do higieny, dostarcza siê ludziom przyjemnej rozrywki, wzmacnia siê ich moralnie i fizycznie.
Autor: Jan Winnicki
|
|
Nie nale¿y rozpoczynaæ treningu si³owego pod wp³ywem ¶rodków dopinguj±cych i odurzaj±cych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i æwiczeñ nale¿y siê skonsultowaæ z lekarzem. Autorzy i w³a¶ciciel strony JWIP.PL nie ponosz± jakiejkolwiek odpowiedzialno¶ci za skutki dzia³añ wynikaj±cych bezpo¶rednio lub po¶rednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie. |
|
Tylko aktywnych zapraszamy na forum oraz do Pionierów |
|
|