Strona Główna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjęć

PIONIERZY

Kontakt
Artykuły:
Jan Włodarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
Ośrodki
RÓŻNE
Statystyka
Odwiedziło nas:
4295865
osób.
Oni są z nami:
Dieta (2). Autor: Zdzisław Jaczech

Na zdjęciu: Bill Pearl w 1953 roku. "Strength and Health"

Najlepszym źródłem białka są produkty zwierzęce (mięso zwierząt rzeźnych, ryb, drobiu, jaja, mleko i jego przetwory). Za białko wzorcowe uważa się to, które zawarte jest w żółtej części jaja ptasiego. Zawiera ono nie tylko wszystkie niezbędne aminokwasy, lecz również w pożądanej proporcji.
Na drugim miejscu wymienia się mleko. Zdaniem niektórych badaczy białko, którego udział procentowy w pokarmach jest niski (mleko!). Jest łatwiej przyswajalne. Jakkolwiek wśród naukowców i dietetyków nie ma jednomyślności w sprawach żywieniowych, wydaje się godnym zalecenia korzystanie ze zwierzęcych źródeł białka w następującej kolejności: jaja, mleko i jego przetwory, drób, ryby a na końcu mięso zwierząt rzeźnych. Nie tylko z uwagi na cenę, ale żywieniowcy uważają np. mięso drobiu za zdrowsze od wieprzowego lub nawet wołowiny, a tłuszcz rybi stawia się nawet wyżej od tłuszczów roślinnych.

Być może któryś z naszych czytelników słyszał o sławnym kulturyście amerykańskim Billu Pearl, który w latach 60-tych doszedł do wspaniałej muskulatury (bicepsy o obwodzie ponad 50 cm – przy. – J.W.) , w oparciu o dietę wegetariańską., Czy jest to możliwe? Tak, ale w naszych warunkach dieta taka jest mało praktyczna, gdyż wymaga kompozycji roślin zbożowych, strączkowych i oleistych (orzechy). Tajemnica polega na tym, że rośliny z każdej z tych trzech grup o ile nie posiadają któregoś aminokwasu (aminokwasy – „cegiełki” służące do syntezy białka) lub posiadają w niedostatecznej ilości, natomiast tenże aminokwas znajduje się w roślinach jednej z tych pozostałych dwóch grup i trzeba go odnaleźć i zastosować.

Tłuszcze spożywamy nie tylko, jako, obok węglowodanów, podstawowe źródło energii, lecz również z tego względu, że w ich środowisku rozpuszczają się niektóre witaminy (A, E, K). Jako najwartościowszy uważa się jak już wspominaliśmy tłuszcz rybi ( np. tran), następnie oleje roślinne, takie jak arachidowy, słonecznikowy, sojowy a także z oliwek.

Pamiętamy: oleje roślinne zawierają, tzw. niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNTK), których organizm nasz nie potrafi syntetyzować i dlatego muszą mu być dostarczone z zewnątrz. Oleje roślinne zaleca się konsumować w postaci niestabilizowanej, to znaczy w postaci płynnej a nie jako np. margarynę. Tym bardziej nie zaleca się smażenia, gdyż pod wpływem wysokich temperatur w tłuszczach zachodzą reakcje chemiczne niekorzystne dla zdrowia. W dalszej kolejności wymienia się tłuszcze z drobiu, masła a na koniec tłuszcze zwierząt rzeźnych (łój, smalec).

O tym jak nie dopuścić do nadmiaru tkanki tłuszczowej poprzez prawidłowe odżywianie i trening będziemy mówili później. Dziś tylko uwaga ogólna: przyrost tkanki tłuszczowej jest rezultatem dodatniego bilansu kalorycznego (przewaga dowozu nad spalaniem), przy czym w rachubę wchodzi nie tylko spożywany tłuszcz, lecz również węglowodany, które niespalone w procesie przemiany materii zostają przekształcone w tkankę tłuszczową’.

Wszelkie pokarmy, o ile nie stoją na przeszkodzie względy techniczne lub trawienne, należy spożywać w postaci naturalnej lub przynajmniej zbliżonej do naturalnej. Wszelka obróbka kulinarna (gotowanie, smażenie) zuboża je w fizjologicznie czynne biopierwiastki! Tak więc mając możliwość zjedzenia surówki warzywnej (z kapusty, marchwi itp.) rezygnujemy z potraw gotowanych. Podobnie, jeżeli możemy ugotować ziemniaki w „”mundurkach”, zrezygnujemy z ich obierania. Nie namawiamy do picia mleka surowego, ale nie należy zapominać, iż mleko gotowane a nawet pasteryzowane traci znaczną cześć witamin i enzymów.

Bardzo ważna uwaga. Staramy się za wszelką cenę spożywać witaminy w postaci naturalnej a nie syntetycznej. Badania na sportowcach przeprowadzone przez Akademię Wychowania Fizycznego w Poznaniu wykazały, iż witamina C w postaci syntetycznej jest przyswajana zaledwie w 15 procentach! Kto nie wierzy może sprawdzić „Podstawy biochemii sportu” autor Stefan Bączyk.
Pamiętajmy: wywarów z mięsa (rosół) nie zaleca się, natomiast wylewanie wywarów z warzyw jest niewybaczalnym marnotrawstwem. Zresztą nie tylko gotowanie, ale również dłuższe moczenie ziemniaków, sałaty czy innych warzyw powoduje rozpuszczenie wielu składników w wodzie niemal tak jak kostki cukru wrzucone do filiżanki zaparzonej kawy!

Układając własną dietę nie zapominajmy o przyprawach. W szczególności, gdy spożywamy tłuste mięso. Chrzan tarty, pieprz ziołowy, kminek, kolendra, czarnuszka, przyprawa chińska. „Sapor” i inne ułatwiają trawienie i winny być stale pod ręką. Jeżeli do potrawy musimy dodawać sól to tylko kamienną lub morską. Sól kuchenna ( warzona przy pomocy ługu sodowego) zawiera tylko chlor i sód (NaCl) i pozbawiona jest wielu cennych biopierwiastków. Słodzimy natomiast wyłącznie miodem ( dopóki Warrona nie wytępi nam całkowicie pszczół).
Na zakończenie podsuwamy naszym czytelnikom pewną godną zalecenia sugestię: jeżeli macie możliwość spożywajcie produkty roślinne wyhodowane metodą „biodynamiczną”, a więc na zdrowej glebie przy użyciu wyłącznie nawozów naturalnych Bądź też niewielkiej ilości nawozów mineralnych.

Nie żałujcie trudu, wprawdzie sama zdrowa żywność nie zapewni Wam tytułu Mister Olimpia, ale wiadomo: w sporcie im lepsze zdrowie tym lepszy wynik.
Autor: Zdzisław Jaczech
Nie należy rozpoczynać treningu siłowego pod wpływem środków dopingujących i odurzających. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem. Autorzy i właściciel strony JWIP.PL nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za skutki działań wynikających bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artykuły
Zmarł Antoni Kołe...
Pozdrowienia z wa...
Przemysław Kwiatk...
Stawiałem na wsze...
Cytryna na zdrowi...
Flesz
50 lat przy sztandze
50 lat przy sztandze
SPOTKANIA
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Jeżeli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas.

Jan Włodarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | Ośrodki | RÓŻNE